بازدید 13978

تصفیه فاضلاب بهداشتی با سپتیک تانک

بخش اعظمی از آب های مصرف شده در منازل، صنایع، واحدهای تولیدی و کسب و کار به دلیل حجم بسیار بالای آلاینده ها، وجود مواد مهم و ارزشمند مانند فلزات سنگین و مواد خام، قبل از بازگشت به محیط زیست نیازمند تصفیه می باشند. تصفیه پساب بطور کلی به حذف آلاینده از پساب گفته می شود که به سه بخش فرآیندهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی دسته بندی شده و با در نظر گرفتن منبع آلاینده، شرایط محیطی و جغرافیایی منطقه و دیگر عوامل موثر صورت می گیرد.
کد خبر: ۱۰۳۰۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۰ 24 January 2021

تصفیه فاضلاب بهداشتی با سپتیک تانک

یکی از مهم ترین موارد در صنعت ساختمان، سیستم دفع فاضلاب بوده که به دو صورت سیستم فاضلاب شهری و سیستم چاه اجرا می‌گردد. اما متاسفانه به دلیل ضعف و نقص سیستم فاضلاب شهری در برخی مناطق، همچنان از روش چاه استفاده می‌گردد که البته مضرات زیست‌ محیطی و سلامتی آن بر کسی پوشیده نیست. در نقشه‌های ساختمانی، جزئیاتی بابت چاه داده نمی‌شود و طراحی و مهندسی آن عمدتاً به‌ وسیله مقنی (چاه‌کن) انجام می‌شود.

انتخاب نوع دفع و چاه بستگی به جنس خاک، نوع زمین و سطح آب زیرزمینی منطقه داشته و در مناطقی که خاک آن به میزان کافی شن و ماسه یا خرده سنگ داشته باشد از چاه جذبی استفاده می شود و در مناطقی که خاک آن حاوی رس فراوان یا خاصیت باتلاقی بوده و یا سطح آب زیرزمینی بالا باشد (در صورت عدم وجود سیستم فاضلاب شهری) از چاه (مخزن) سپتیک استفاده می‌گردد.

سپتیک تانک چیست؟

سپتیک تانک یک محفظه زیرزمینی است که از بتن، فایبرگلاس یا پلی اتیلن ساخته شده و به وسیله آن فاضلاب به صورت اولیه تصفیه می گردد. فرآیندهای ته نشینی و بی هوازی، مواد جامد و مواد آلی را کاهش می دهد، اما بازده تصفیه به طور متوسط می باشد (که به آن تصفیه اولیه گفته می شود). سیستم های مخازن سپتیک تانک نوعی تاسیسات فاضلاب ساده در محل محسوب می شود که می توان از آن ها در مناطق روستایی و شهری که به سیستم فاضلاب متصل نبوده و سیستم فاضلاب یکپارچه ندارند، استفاده کرد. پساب مایع تصفیه شده معمولاً در یک میدان تخلیه سپتیک دفع می شود، که این امر تصفیه بیشتری را فراهم می کند. با این وجود، ممکن است آلودگی به آب های زیرزمینی نفوذ کرده و مشکل ساز شود.

تاریخچه تولید سپتیک تانک

در محل‌هایی که فاقد شبکه فاضلاب شهری هستند، سطح آب بالا بوده و جنس زمین نیز غیرقابل نفوذ باشد، برای دفع فاضلاب ساختمان‌های مسکونی، مجتمع‌ها، ادارات، رستوران‌ها و حتی مدارس از سپتیک تانک استفاده  می شود.  اولین سپتیک تانک اجرا شده در ایالات ‌متحده  در سال ۱۸۷۶ استفاده شده است، اگرچه" لوئیس مورایس" از فرانسه اولین کسی بود که این اختراع را در سال ۱۸۸۱ ثبت کرد و اختراعش اعتبار یافت.

بافل ها که وظیفه میزان کردن جریان فاضلاب را بر عهده داشتند، اولین بار در سال ۱۹۰۵ به سپتیک تانک اضافه شده و این باعث شد تا راندمان پیشرفت سپتیک تانک افزایش یابد. جالب است بدانید که اولین بافل با تخته‌های درخت بلوط ساخته‌ شده بود. بعد از گذشت یک قرن، اکنون مجموعه بزرگی از سپتیک تانک‌ها احداث‌ شده است. در سال ۱۹۰۳ تعداد زیادی از سپتیک تانک‌ها با مجموع ظرفیتی بیش از یک‌میلیون گالن در"بندریک وساراتوگا" ساخته‌شده و از سال ۱۹۲۰  با یک ‌شکل مشابه با هم ساخته می‌شدند.

 

بعد از جنگ جهانی دوم مخازن سپتیک به‌ عنوان مهم‌ترین مجموعه جمع‌آوری فاضلاب مورد توجه قرار گرفت، به‌گونه‌ای که در دفع فاضلاب منازل مسکونی بیشترین میزان استفاده را به خود اختصاص می داد.

مخزن سپتیک تانک پلی اتیلن ساخت گروه صنعتی اوژن اطلس                  خرید مخازن سپتیک تانک پلی اتیلن جهت تصفیه فاضلاب بهداشتی و انسانی

مکانیزم عملکرد سپتیک تانک

سپتیک تانک به روش لجن فعالو به‌صورت بی‌هوازی عمل می‌کند. بدین صورت که بعد از ورود فاضلاب به سپتیک تانک و آرام‌سازی فاضلاب، مواد جامد در بخش ابتدایی سپتیک تانک ته نشین شده و باکتری‌های موجود در ته سپتیک تانک شروع به تجزیه مواد می‌کنند و پساب لجنی به بخش دوم سرریز می‌شود. همچنین در طی روند رشد باکتری‌ها به دلیل عدم وجود فضا و نوع سیستم بیولوژیکی داخل سپتیک، باکتری با کمبود منابع انرژی مواجه می‌شود و برای تأمین انرژی شروع به خودخوری می‌کند. این فرایند باعث کاهش حجم مایع داخل سپتیک تانک شده و به عبارتی سپتیک ریست می‌شود. خروجی سپتیک تانک پساب رقیق می‌باشد که می بایست به چاه جذبی، اگو شهری و یا پکیج تصفیه فاضلاب هوازی منتقل شود.

برشی از سپتیک تانک و نحوه عملکرد تصفیه فاضلاب بهداشتی و انسانی                               مکانیزم عملکرد مخزن سپتیک تانک و تصفیه پساب بهداشتی و انسانی

سپتیک دارای یک ونت هوا جهت انتقال گازهای داخل که عمدتاً متان و آمونیاک می‌باشد، است. ونت هوا در سپتیک تانک پلی‌اتیلن جهت خارج نمودن گازها از سپتیک تانک و انتقال آن به بالاترین نقطه ساختمان می‌باشد. ونت ها به‌ صورت خمیده نصب می‌گردد تا از ورود ناخواسته باران اسیدی به داخل سپتیک تانک جلوگیری کند. اسیدی شدن فاضلاب و مایعات داخل سپتیک تانک باعث کشته شدن میکروارگانیسم‌های داخل سپتیک شده و به عبارتی سپتیک تانک غیرفعال می‌شود.

انواع مختلف سپتیک تانک از لحاظ جنس بدنه

از نظر تاریخی، مواد مختلف زیادی برای ساخت مخازن سپتیک استفاده می شود. معمولاً مخازن سپتیک با استفاده از مواد زیر ساخته می شوند:              

پلی اتیلن یا پلی پروپیلن               

پلاستیک تقویت شده با فایبرگلاس

یتن پیش ساخته

سپتیک تانک بتنی جهت استفاده در تصفیه فاضلاب خرید سپتیک تانک بتنی ساخته شده توسط گروه مهندسین اوژن اطلس سپهر

سپتیک تانک پلی اتیلنی

پلی‌اتیلن‌ها خانواده‌ای از ترموپلاست ها می‌باشند. پلی‌اتیلن شامل ساختار بسیار ساده‌ای است، به طوری که ساده‌تر از تمام پلیمرهای تجاری می‌باشد. یک مولکول پلی‌اتیلن، زنجیر بلندی از اتم‌های کربن است که به هر اتم کربن، دو اتم هیدروژن چسبیده است. این پلیمر حداقل زمان عمر ۵۰ سال تحت فشار و دمای مناسب را دارا می‌باشد. جرم حجمی آن ۹۴۴ کیلوگرم بر مترمکعب می‌باشد. بنابراین سپتیک تانک پلی‌اتیلن علیرغم برخورداری از استحکام بالا، از وزن فوق العاده کمتری نسبت به بتن برخوردار است.

مخازن پلی اتیلن را می توان به صورت چرخشی در یک قطعه قالب بندی کرد و یا تزریق را در دو قطعه قالب زد. برخی از مخازن پلی اتیلنی اولیه در هنگام نصب و سرویس مستعد انحراف و شکستن هستند. مخازن مدل جدید دارای طراحی آجدار و کاروگیت برای افزایش عملکرد ساختاری هستند. استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا و توجه دقیق به روش های تولید برای سالم بودن سازه و ضد آب بودن هر سپتیک تانک ضروری است.

انواع لوله پلی اتیلن و کاربرد آن در سپتیک تانک

انواع مخازن سپتیک تانک که در موارد مختلف مورد استفاده قرار میگیرد نیاز به انتقال پساب دارد یکی از بهترین گزینه ها برای سیستم‌های انتقال فاضلاب، لوله و اتصالات پلی اتیلنی است. لوله‌های پلی اتیلن با نام اختصاری (HDPE) یا پلی اتیلن سخت در انواع مختلف لوله پلی اتیلن اسپیرال، لوله پلی اتیلن دو جداره و تک جداره شناخته می‌شوند.

لوله پلی‌اتیلن اسپيرالعموماً در سايزهاي بزرگ ساخته می‌شود كه ديوارهاي آن از پلی‌اتیلن دانسيته بالا (HDPE) ساخته می‌شود. البته روش ساخت اين نوع لوله با تکنولوژیتكنولوژی بالا می‌باشد. لوله‌هاي پلی‌اتیلن اسپيرال براي انتقال سيالات در شرايط ثقلي و كاربردهاي فشار پايين می‌تواند مورد استفاده قرار گيرد. لوله‌هاي پلی‌اتیلن اسپيرال همچنين از نظر مشخصات فني سبک‌تر از لوله‌هاي تک جداره ساخته می‌شوند كه در مواردی كه سيالات در فشار پایین از آن منتقل می‌شود می‌تواند براي انتقال فاضلاب و يا سيالات مشابه مورد استفاده قرار گيرد.

ضمناً لوله‌هاي پلی‌اتیلن اسپيرال می‌تواند در مواردي كه وزن خاک از آستانه تحمل لوله‌های كاروگيت بالاتر است، بجای اين نوع لوله مورد استفاده قرار گيرد. لوله‌هاي پلی‌اتیلن اسپيرال همچنين می‌توانند در انتقال سيالات و يا کانال‌های انتقال هوا در زير خاك و يا به روي سطح زمين در فشارهاي پايين مورد استفاده قرار گيرد.

لوله‌هاي پلی‌اتیلن اسپيرال براي انتقال سيالات در شرايط ثقلي و كاربردهاي فشار پايين           خرید لوله های اسپیرال جهت انتقال سیالات

مزایای سپتیک تانک پلی اتیلن

  • سهولت نصب: مخازن پلاستیکی سبک تر از بتن می توانند در مکان های با دسترسی محدود مفید باشند.

  • در معرض زنگ زدگی و خوردگی نیستند و در برابر مواد شیمیایی و گازهای موجود در فاضلاب و خاک مقاوم هستند و در نتیجه عمر طولانی تری دارند.

  • درزها و اتصالات را کمی وجود دارد و امکان نشت کم است.

  • مقرون به صرفه هستند.

معایب سپتیک تانک فاضلاب پلی اتیلن

  • به طور معمول در ظرفیت های بزرگتر موجود نیست.

  • معمولاً فقط در محدوده کوچکی از اندازه در دسترس است.              

  • عمق دفن محدود است.

  • برای اطمینان از یکپارچگی ساختاری، الزامات نصب باید دقیق باشند.

شرکت مهندسین اوژن اطلس سپهر با بکارگیری دانش روز و مهندسین متخصص به عنوان یکی از بزرگترین عرضه کنندگان محصولات پلی اتیلنی، در کشور شامل لوله های کاروگیت، مخازن سپتیک تانک و… افتخار دارد در این عرصه حضوری فعال داشته باشد. برای ارتباط با کارشناسان با شماره ۰۲۱۸۸۱۷۱۱۳ تماس حاصل فرمایید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی