بازدید 10390

اولین پیوند بازو و شانه در جهان توسط مرد ایسلندی

این بیمار ۲۳ سال پیش هر دو بازویش را در سانحهٔ کاری از دست داد و یافتن اهداکنندگان مناسب برای این عمل پیچیده سال‌ها طول کشید
کد خبر: ۱۰۳۰۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶ 24 January 2021


به گزارش تابناک، شفقنا به نقل از گاردین نوشت: پزشکان گفته اند: این مرد ایسلندی که اولین پیوند دو شانه و بازو را در جهان انجام داده است پس از عمل در حال بهبود است.

آنها گفتند هنوز مشخص نیست که میزان تحرک فلیکس گرتارسون ۴۸ ساله، پس از عمل چقدر بهبود خواهد یافت.

آرام گازاریان جراح ارشد عمل، روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت: “دادن اندکی تحرک به کسی که این همه مدت نقص عضو داشته، کار بزرگی است”. وی گفت: “اگر او بتواند به آرامی آرنج خود را خم کند، زندگی اش تغییر خواهد کرد .”

در ۱۲ ژانویه ۱۹۹۸ گرتارسون متخصص برق، در حال کار بر روی یک خط برق فشار قوی بود که یک ولتاژ ۱۱۰۰۰ ولتی دست‌هایش را سوزاند و او را روی زمین یخ زده پرتاب کرد. او چندین شکستگی و آسیب دیدگی داخلی پیدا کرد و سه ماه به کما رفت و در طی آن مدت جراحان هر دو بازوی او را قطع کردند. وی چندین عمل دیگر از جمله پیوند کبد نیز انجام داد.

وقتی ژان میشل دوبرنارد پیشگام پیوند دست، برای یک کنفرانس از ریکیاویک بازدید کرد گرتارسون از او پرسید که آیا امکان جایگزینی اندام از دست رفته وجود دارد؟

سیلویا همسر گرتارسون در کنفرانس خبری روز جمعه گفت، این عمل “بزرگ‌ترین آرزوی همسرش بود”، اما او خودش هرگز احساس نکرد که این عمل واقعاً ضروری است زیرا همسرش “چیزی را از دست نداده بود “.

یافتن اهدا کنندگان مناسب سال‌ها طول کشید، در طی آن حدود ۵۰ نفر پرسنل پزشکی درگیر آمادگی برای این عمل شدند. چهار تیم جراحی کمک کردند تا زمان انتقال بین اهدا کننده و گیرنده به حداقل برسد.

پزشکان گفتند که عملکرد بازوی راست بهتر از بازوی چپ به نظر می‌رسد و به بازسازی کامل شانه نیز نیاز است. نه روز بعد از عمل هیچ عارضه جدی ای شناسایی نشده است.

بیمار راه طولانی تا حرکت دادن بازوهای خود دارد اما در تخت بیمارستان و در کنفرانس مطبوعاتی به نظر می‌رسید که از نتیجه کاملاً راضی است.

لیونل بادت، جراحی که پروتکل پزشکی این عمل را در سال ۲۰۱۰ راه اندازی کرد گفت: “با این سطح قطع عضو ما نمی‌توانیم قول خاصی بدهیم. گرتارسون سالها آموزش مجدد را در پیش دارد، اما ما تمام عمر او را حمایت خواهیم کرد”.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل