بازدید 2288

نجات گرفتاران در آسانسور؛ بيشترين ماموريت آتش‌نشاني

کد خبر: ۱۰۲۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۸:۲۶ 08 June 2010
شايد براي شما هم جالب باشد اگر بدانيد آمارهاي مراجع رسمي بيانگر اين است كه كشور ما و بخصوص كلانشهر تهران از نظر بروز حوادث سالانه در رده بالاتري نسبت به ساير كشورها قرار دارد.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد به نسبت جمعيت و وسعت شهر تهران ميزان وقوع آتش‌سوزي كمتر از بسياري از كشورهاست، اما در مقابل آمار وقوع حوادثي مانند تصادفات، آوار ساختمان، مسموميت و خفگي با گاز و همچنين حوادثي كه بر اثر ندانم‌كاري و سهل‌انگاري شهروندان رخ مي‌دهد، از بسياري كشورهاي دنيا بالاتر است.

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني شهر تهران در گفتگو با جام‌جم با اشاره به آماري از وضعيت حريق و حوادث در پايتخت، مي‌گويد: در سال گذشته 109 نفر از شهرونداني كه بر اثر حريق و 9 هزار و 89 شهروندي كه دچار ساير حوادث شده بودند با تلاش نيروهاي آتش نشان از مرگ حتمي نجات يافتند.

به گفته محمدرضا حاجي‌بيگي، سال گذشته 849 نفر به دليل حريق و 3 هزار و 166 نفر به دليل ساير حوادث در شهر تهران همچنين در اين مدت 23 شهروند به دليل آتش‌سوزي و 335 نفر نيز بر اثر حوادث جان خود را از دست داده‌اند كه تصادفات، گاز گرفتگي و ريزش ساختمان مهم‌ترين دلايل مرگ آنها بوده است.

گير كردن آسانسور؛ بيشترين حادثه

هم اكنون گير كردن آسانسور يكي از ماموريت‌هاي اصلي نيروهاي آتش‌نشاني شده است. دليل آن هم واضح است، غيراستاندارد بودن برخي از آسانسورهاي توليد داخل و متعهد نبودن برخي از كارخانجات سازنده اين آسانسورها به رعايت نكات ايمني و حداقل استانداردها.

به همين دليل است كه مديرعامل سازمان آتش‌‌نشاني با انتقاد از وضعيت موجود مي‌گويد: چرا نبايد آسانسورهاي توليد كارخانجات داخلي، بر اساس يك دوره زماني تعيين شده از نظر كيفيت و رعايت استانداردهاي ايمني از سوي موسسه استاندارد مورد ارزيابي مجدد قرار بگيرند؟

حاجي بيگي يكي از دلايل فراواني ماموريت‌هاي نيروهاي آتش‌نشاني در حادثه گيركردن آسانسور را در اين مي‌داند كه متاسفانه برخي كارخانجات داخلي سازنده آسانسور هنگام گرفتن نشان استاندارد تمام نكات ايمني آن را رعايت كرده و از بهترين قطعات استفاده مي‌كنند، اما پس از مدتي كه از فعاليتشان مي‌گذرد، مي‌بينيم درحالي‌كه هنوز 6 ماه از نصب آسانسور فلان كارخانه داخلي نگذشته است، اتاقكش قفل مي‌كند يا سيم آن پاره مي‌شود. مديرعامل سازمان آتش‌نشاني تاكيد مي‌كند: اين سازمان بارها آمارهايي از فراواني حوادث ناشي از خرابي آسانسور را به موسسه استاندارد ارائه داده كه فلان كارخانه سازنده آسانسور طي يك ماه 10 حادثه خرابي آسانسور و گير كردن شهروندان داخل آن را داشته است و اين وظيفه موسسه استاندارد است كه مسوولان آن كارخانه را احضار كرده و از آنها براي اين وضعيت توضيح بخواهد. به گفته حاجي بيگي، سازمان آتش‌نشاني بارها گزارش‌هاي خود را در اين زمينه به سازمان استاندارد ارائه كرده است و اگرچه اقداماتي در اين زمينه انجام شده، اما هنوز مسوولان سازمان استاندارد به‌طور جدي براي پيگيري اين موضوع پيش قدم نشده‌اند.

آتش‌سوزي روزانه 3 تا 5 خودرو در تهران

اما آمار بالاي بروز حوادث در كشور ما صرفا به خرابي آسانسور، وقوع تصادفات، گازگرفتگي و ريزش آوار محدود نمي‌شود و وضعيت از آنجا نگران‌كننده مي‌شود كه آمارهاي سازمان آتش‌نشاني از آتش گرفتن روزانه بين 3 تا 5 دستگاه خودروي داخلي آن هم فقط در تهران خبر مي‌دهد.

به گفته مديرعامل سازمان آتش‌نشاني، در سال 87، يك هزارو 698 خودرو دچار حريق شدند و اين درحالي است كه آمار آتش‌سوزي خودروها فقط در 9 ماهه سال گذشته يك هزار و 616 دستگاه خودرو بوده است. موضوع نگران‌كننده‌اي كه كارخانجات داخلي سازنده اين خودروها همچنان به آن بي‌توجهند. حاجي بيگي معتقد است: اگر انتقادي در بحث كيفيت برخي خودروهاي داخلي مي‌شود منظور زير سوال بردن صنايع خودروسازي داخلي نيست‌، اما همانطور كه مي‌گوييم اين حق شهروندان است تا از كيفيت ساختماني كه قرار است در آن سكونت كنند مطلع باشند، سازمان آتش‌نشاني نيز وظيفه دارد در خصوص دلايل آتش گرفتن يك خودرو به مردم اطلاع‌رساني كند.

وي تصريح مي‌كند: اگر خودرويي به‌صورت نادر آتش بگيرد طبيعي است كه چنين اتفاقي ممكن است در همه جاي دنيا رخ دهد، اما وقتي آتش‌سوزي در خودروها از حد مي‌گذرد و موجب مي‌شود ما 20 هزار تاكسي شهر تهران را به خاموش‌كننده مجهز مي‌كنيم و رانندگان تاكسي را آموزش مي‌دهيم كه به‌عنوان آتش‌نشان داوطلب در شهر بچرخند تا اگر ماشين فلان كارخانه داخلي آتش گرفت بتوانند آن را خاموش كنند، قطعا اين وضعيت نگران كننده است.

مديرعامل سازمان آتش‌نشاني همچنين از بهانه‌جويي و كوتاهي برخي از اين كارخانجات براي رفع نواقص اعلام شده انتقاد كرده و مي‌گويد: وقتي به مسوولان برخي از اين كارخانجات مي‌گوييم فلان خودروي شما اين مشكلات را دارد و بايد آن را رفع كنيد، موضوع منافع مالي را پيش مي‌كشند كه رفع اين نواقص و نصب قطعات ايمني، هزينه گزافي روي دستمان مي‌گذارد. حاجي بيگي مي‌افزايد: بارها از اين كارخانجات خواسته‌ايم به جاي دادن جا سوئيچي فلان مدل، يك خاموش‌كننده داخل خودرو به خريدار هديه دهند تا در صورت نياز از آن استفاده شود، اما پاسخ مسوولان اين بود كه اين كار يعني خود ما نيز تاييد كنيم فلان خودروي ما مشكل دارد و دچارحريق مي‌شود.

در واقع اينها نواقصي است كه وجود دارد و متاسفانه برخي كارخانجات داخلي خودرو حاضر به پذيرفتن آن نيستند.

حضور كمرنگ استاندارد

اين‌كه گير كردن آسانسور مدت‌هاست يكي از ماموريت‌هاي اصلي و رايج سازمان آتش‌نشاني شده است، اين‌كه روزانه 3 تا 5 خودرو در شهر تهران به دلايل نامعلومي آتش مي‌گيرد و اين كه هيچ سازمان و مقام مسوولي پاسخگوي سرمايه از دست رفته مالكان اين خودروها نيست و از همه ناگوارتر جان سرنشينان اين خودروها كه همواره در معرض تهديد قرار دارد، بيانگر اين واقعيت است كه موضوعي به نام استاندارد و رعايت معيارهاي ايمني بعنوان يكي از اصول ضروري آن در كشور ما از سوي برخي صنايع و كارخانجات توليدكننده داخلي آنچنان كه بايد جدي گرفته نمي‌شود.

در حال حاضر تعداد زيادي آسانسور در حال استفاده وجود دارد كه حتي يك بار نيز مورد بازرسي ايمني قرار نگرفته است.علي‌محمد منصوري، ‌رئيس سنديكاي صنايع آسانسور و پله برقي ايران با بيان اين مطلب به ايسنا افزود: چندي پيش نشست شوراي سياستگذاري صنعت آسانسور در وزارت صنايع و معادن برگزار و راهكارهاي اجرايي طرح به اين وزارتخانه ارائه شد.

وي گفت: بر اين اساس راهكارهاي اجرايي طرح بازرسي ادواري از آسانسورها به وزارت صنايع و معادن پيشنهاد شده و در انتظار تصويب نهايي اين وزارتخانه است.

وي ادامه داد: منوط شدن معامله ملك به ارائه گواهي بازرسي ادواري از آسانسور و ارائه تخفيف به مالكاني كه راسا در جهت بازرسي ادواري اقدام كنند، از جمله موارد پيش‌بيني شده در راهكارهاي اجرايي پيشنهادي به وزارت صنايع و معادن است. منصوري تصريح كرد: با اجراي طرح بازرسي ادواري از آسانسورهاي در حال كار، آمار حوادث آسانسورها به حداقل ممكن كاهش خواهد يافت.

به نظر مي‌رسد ضروري است سازمان استاندارد با توجه به اهميت نقش و عملكرد، وظيفه نظارتي خود را با جديت بيشتري پيگيري كند كه در اين ميان گذاشتن بازرسي‌هاي دوره‌اي براي كنترل رعايت استانداردهاي ايمني در مورد كارخانجات و صنايع توليدي داخلي بخصوص آنهايي كه در مرحله اول موفق به گرفتن نشان استاندارد مي‌شوند، اصلي ضروري است.

از سوي ديگر در كنار اين وضعيت ناخوشايند، بالابودن آمار وقوع حوادث در كشور ما نسبت به ساير كشورهاي دنيا موضوع نگران‌كننده ديگري است كه وقتي مديرعامل سازمان آتش‌نشاني، بي‌توجهي و سهل‌انگاري شهروندان را دليل اصلي بروز چنين وضعيتي مي‌داند، همين موضوع ضرورت فرهنگ‌سازي و آگاه‌سازي شهروندان توسط سازمان‌هاي مسوول و رعايت هرچه بيشتر اصول و نكات ايمني از سوي شهروندان را به‌عنوان دو اصل ضروري و غير‌قابل انكار آشكار مي‌سازد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار