بازدید 7190

طرح قانونگذاران اروپایی ضد دولت «مادورو» در ونزوئلا

پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را به رأی خواهد گذاشت که خواستار به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا است.
کد خبر: ۱۰۲۹۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷ 21 January 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، پارلمان اروپا از دولت‌های اتحادیه اروپا خواهد خواست «خوان گوایدو»، رهبر مخالفان ونزوئلا را به عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور به رسمیت بشناسند.

خبرگزاری رویترز امروز (پنجشنبه ۲۱ ژانویه/ ۲ بهمن) با استناد به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که احتمالاً پنجشنبه بر سر ان توافق حاصل خواهد شد این خبر را گزارش داده است.

خبرگزاری رویترز نوشت این قطعنامه که قرار است ساعت ۱۵:۳۰ به وقت گرینویچ به رأی گذاشته شود الزام‌آور نیست، اما اثر سیاسی خواهد داشت.

در بخشی از این قطعنامه آمده است: «پارلمان اروپا از کشور‌های عضو [اتحادیه اروپا]می‌خواهد تداوم فعالیت مجمع ملی ونزوئلا را که در سال ۲۰۱۵ انتخاب شد و رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا، خوان گوایدو را به رسمیت بشناسند.»

این در حالی است که ماه گذشته «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، بروکسل از به رسمیت شناختن «خوان گوایدو» به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا عقب‌نشینی کرده است.

بورل روز ۱۸ دی‌ماه گفت: «ونزوئلا برای پایان دادن فوری به تنگنای فعلی، از طریق گفتگو‌های جامع و مذاکراتی که به رویه‌هایی دموکراتیک و جامع منتج می‌شود، به راه‌حلی سیاسی نیاز دارد».

وی افزود با توجه به نتایج انتخابات پارلمانی جدید در ونزوئلا، بروکسل همچنان با «فعالان جامعه مدنی و سیاسی برای بازگرداندن ونزوئلا به دموکراسی در ارتباط خواهیم بود».

به گفته یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، این اظهارات بورل نشانه عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان رئیس جمهور موقت است.

آمریکا و گروهی از متحدان این کشور از جمله انگلیس سوم بهمن ماه سال ۱۳۹۷ در اقدامی غیرقانونی گوآایدو را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجدداً به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند.

نتایج انتخابات پارلمانی ونزوئلا حاکی از آن است که حزب «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا موسوم به حزب «سوسیالیست متحد ونزوئلا» و احزاب متحد رئیس‌جمهور این کشور موفق به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمانی شدند. با این حال گوایدو رهبر مخالفان و رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا که در صدد کاهش اعتبار این انتخابات پارلمانی بود، آن را بایکوت کرد.

رئیس‌جمهور ونزوئلا پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی کشورش در یک سخنرانی که از تلویزیون ملی این کشور پخش می‌شد، گفت: «ما مجمع ملی را با اکثریت آراء مردم ونزوئلا احیا کردیم. قطعاً این یک پیروزی بزرگ برای دموکراسی است».

اتحادیه اروپا به خاطر مخالفت ایتالیا و قبرس، هرگز نتوانست به رسمیت شناختن گوایدو را به تصویب برساند، اما عملاً و به صورت تمام عیار از او حمایت می‌کرد.

علاوه بر اتحادیه اروپا، گروه لیما متشکل از دوازده کشور آمریکای لاتین نیز در بیانیه روز سه‌شنبه خود درباره پارلمان جدید ونزوئلا به گوایدو به عنوان رئیس جمهور موقت هیچ اشاره‌ای نشده است.

یک دیپلمات آمریکای لاتین در این باره گفت: «استنباط من این است که این اقدام به رسمیت شناختن غیرمستقیم رهبری گوایدو در میان مخالفان است و نه رئیس جمهور موقت».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان