بازدید 23284
۱
کیومرث هاشمی چه زمانی از مشاور عالی وزیر ورزش کناره‌گیری کرد؟

ابهام در حکم دولتی کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال؛ استعفای نامریی!

دولت‌ها از دوره دوم رییس اصلاحات گرفته تا دو کابینه احمدی نژاد و هشت سال حضور حسن روحانی، در فوتبال ایران و انتخابات ریاستش نقش محوری ایفا کردند. حالا هم کیومرث هاشمی گزینه مطلوب دولت شناخته می‌شود، اما آیا بار دیگر رییس فوتبال با حمایت دولت می‌آید؟
کد خبر: ۱۰۲۹۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶ 21 January 2021

پس از اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال و باز شدن مسیر ثبت نام فوتبالی‌ها تصور می‌شد چندین چهره قدیمی یا پیشکسوت این رشته گام به میدان رقابت بر سر ریاست فدراسیون فوتبال بگذارند، اما در نهایت تنها علی کریمی بود که با سابقه بازی در تیم ملی وارد گود رقابت با مدیران پرسابقه ورزش شد.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ کارشناسان یکی از دلایل عدم استقبال فوتبالیست‌های سرشناس از انتخابات فدراسیون فوتبال را حضور پررنگ دولتی‌ها می‌دانند؛ گویا اهالی فوتبال معتقدند در نهایت قدرت رقابت با گزینه‌های مورد حمایت دولت را ندارند و نمی‌توانند مثل آن‌ها لابی کنند.

فوتبال؛ دو دهه زیر سایه سنگین دولت‌ها

در انتخابات پیشین گفته می‌شد که مهدی تاج با حمایت برخی مقامات دولتی ریاست را به دست آورده و حتی مصطفی آجورلو مستقیم نام جهانگیری معاون اول حسن روحانی را بعد از انتخابات چهار سال قبل مطرح کرد. دولت هم هیچ گاه پاسخی به حمله آجورلو نداد.

 

ابهام در حکم دولتی کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال ؛ استعفای نامریی!

هشت سال قبل از آن هم علی کفاشیان به عنوان گزینه سایه محمد علی آبادی ثبت نام کرد و در نهایت بعد از حذف رییس وقت سازمان تربیت بدنی از سوی فیفا، بدون رقیب رییس فدراسیون شد تا با کنار گذاشتن دادکان، نزدیک به ۱۴سال فوتبال به دست گزینه‌های تحمیلی دولت اداره شود.

در مهلت ثبت نام انتخابات اسفند سال گذشته فوتبال نیز که با دستور فیفا لغو شد، محمدحسین قریب، گزینه وزارت ورزش و دولتی‌ها بود تا برای دومین بار، شانس خود را بیازماید، اما شانس با او یار نبود و اساسنامه تقلبی، مانع برپایی مجمع شد.

حالا با گذشت یک سال، دکتر قریب جای خود را به کیومرث هاشمى داده و علنی از کاندیداتوری او دفاع کرد تا مشخص شود پرچم دولتی‌ها در انتخابات فوتبال زمین نمی‌ماند.

در این میان، محسن صفایی فراهانی نیز در دولت اصلاحات و با وجود اختلاف با نفر نخست دستگاه ورزش، با حمایت مدیران ارشد دولت بر کرسی ریاست فوتبال تکیه زد و عملکرد مطلوبش آغازگر تئوری اشتباه تاثیر مثبت دولت در فوتبال بود، حال آنکه ظرفیت‌های شخصی صفایی فراهانی در مدیریت باعث ایجاد تحولاتی در فدراسیون آماتور ایران شده بود و دولت نقشی در تحول دو دهه قبل این نهاد ورزشی نداشت.

حالا اگر سنت ۲۰ سال اخیر فوتبال حفظ شود، احتمالا کیومرث هاشمی شانس خود را بیشتر از رقبا می‌داند. طرفداران او حامل یک پیام برای مجمع هستند؛ اینکه فوتبال بدون کمک دولتی و حکومتی، توان اداره خود را نخواهد داشت.

هاشمی از محمد على آبادى ٨٦ تا مسعود سلطانى فر ٩۹، در همان جبهه دولتی‌ها مانده و این بار می‌خواهد از پشت این سنگر، خاکریز فوتبال را فتح کند و در اینصورت واضح است که چالش‌هایی را با دستورها و خواسته‌های فیفا طی چهارسال آتی خواهیم داشت.


هاشمی؛ نماینده دو دولت اصولگرا و اصلاح‌طلب در فدراسیون فوتبال!

کیومرث هاشمى که پیش از این به عنوان معاون محمد على آبادى در سازمان تربیت بدنى دولت احمدی‌نژاد، بعداز عزل غیرقانونى دادکان بعداز جام جهانی ۲۰۰۶ به مقام موقت سرپرستی فدراسیون فوتبال در دوره استقرار کمیته انتقالی رسیده بود، ۱۴سال بعد به عنوان مشاور مسعود سلطانى فر کاندیداى ریاست فدراسیون فوتبال شده است.

همین حکم مشاوره تردید‌های جدی برای هاشمی و حضورش در انتخابات فوتبال طرح کرده است که باید پاسخ قانع کننده‌ای برای آن‌ها داشته باشد.

فدراسیون فوتبال اعلام کرده نتیجه تایید یا رد صلاحیت کاندیدا‌ها روز ١٩ بهمن اعلام مى شود، اما حالا شایعه احتمال رد صلاحیت هاشمى به شکل جدى مطرح شده است.
از سوی برخی این طور گفته مى شود هاشمى با عنوان مشاور عالى وزیر ورزش وارد انتخابات شده است که اگر این مساله صحت داشته باشد، او حق حضور در انتخابات را نخواهد داشت.


چرا کاندیدای فوتبال نباید حکم دولتی داشته باشد؟

بند ج از ماده ٣ ضمیمه اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال که به تایید فیفا و تصویب مجمع رسیده، مى گوید: هر یک از اشخاصى که در مناصب دولتى، حکومتى و لشکرى در سطح مدیرکل و معادل آن یا بالاتر مسئولیت دارند، نمى توانند در انتخابات هیچ یک از ارکان فدراسیون شرکت نمایند.

این گونه اشخاص باید در هنگام ثبت نام براى انتخابات از سمت خود استعفاى رسمى داده باشند.

حالا علی نژاد معاون قهرمانی وزیر ورزش و جوانان در این خصوص مى گوید: هاشمی از سال گذشته به خاطر شرکت در انتخابات مجلس، از مشاوره وزیر ورزش استعفا کرده بود! و از حکم جدید یا انتصاب جدید در سال ۹۹ برای ایشان از طرف وزیر ورزش اطلاعی ندارم.

ابهام در حکم دولتی کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال ؛ استعفای نامریی!

استعفای نامریی؛ دیده نشده اما خوانده شده!

در جستجوی آرشیو رسانه‌ها، هيچ خبرى در خصوص استعفا يا كناره گيرى هاشمى از مشاوره وزير ديده نمى شود و در اين خصوص قبلا اطلاع رسانى نشده؛ اما آنچه جالب توجه به نظر مى رسد، تاكيد وزارت ورزش بر عدم حمايت از گزينه هاى حاضر در انتخابات است؛ درست در شرايطى كه مشاور سلطانى فر يكى از گزينه هاست كه طبيعتا قرابت بيشترى به وزير دارد.

اعضای صاحب رای مجمع فدراسیون فوتبال این شائبه‌ها و پاسخ‌های مربوط به آن را با دقت زیادی مرور می‌کنند و قطعا نتیجه، در روز دهم اسفند رقم زننده تصمیم نهایی خواهد بود.

نویسنده: محمدعلی عباسی

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تا زمانی که ورزش دست سیاسیون باشد به جایی نواهد رسید کارمان فقط پرداخت غرامت از بیالمال به بیگانگان خواهد بود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان