بازدید 67441
رئیس کل بانک مرکزی در یک برنامه تلویزیونی

خیلی‌ها منتظر دلار ۵۰ هزار تومانی و تورم ۱۵۰ درصدی بودند/ واکنش همتی به دلار ۱۵ هزار تومانی رئیس جمهور/ کاش آدرس دلار‌های ذخیره شده را به من هم بدهند/ به کاندیداتوری ریاست جمهوری فکر نکردم

همتی در مورد ریزش اخیر بازار ارز گفت: بار‌ها تاکید کرده‌ام که مردم در بازار ارز سرمایه‌گذاری نکنند، چون هم ریسک زیادی دارد و هم برای منافع ملی خوب نیست. امروز نیز مشخص شده که حرف‌های من درست بوده و کسانی که سرمایه‌گذاری کرده بودند، ضرر کردند.
کد خبر: ۱۰۲۹۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۱ 20 January 2021

عبدالناصر همتی در برنامه عیار شبکه افق سیما، با تاکید بر انجام مذاکرات دو ساله با کره جنوبی، گفت: در مذاکرات اخیر، وزارت خارجه کره جنوبی قول داد برود و با دست پر برگردد. البته پیشنهادهایی دادند که تجهیزات کرونا بدهند، ولی ما ۷ میلیارد دلار پول داریم که حق ماست و گفتم به آنها که واقعا باید طلب ایران را بدهند و خسارت مالی هم بدهند و این پول قبل و بعد از آغاز مسئولیت من در آنجا بود.

خیلی‌ها منتظر دلار ۵۰ هزار تومانی و تورم ۱۵۰ درصدی بودند/ واکنش همتی به دلار ۱۵ هزار تومانی رئیس جمهور/ کاش آدرس دلار‌های ذخیره شده را به من هم بدهند/ به کاندیداتوری ریاست جمهوری فکر نکردم

به گزارش تابناک اقتصادی؛ رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: مشکل اصلی کره این است که حتما باید برای تبدیل پول به سراغ بانک‌های آمریکایی بروند. قبلا از کره کالا می‌آوردیم و وقتی تحریم شد، دیگر نتوانستیم از این کشور کالا بیاوریم و همه آن‌ها متوقف شد و به صورت کلی تجارت ما با کره با صادرات نفت و واردات کالا بود.

همتی ادامه داد: به صورت کلی، این اراده وجود نداشت که کار را انجام بدهند. متاسفانه اراده سیاسی ندارند، ولی خودشان گفتند که به زودی با نظر مثبت بازمی‌گردند. ما اقتدار را از مردم می‌گیریم. قدرت و توانایی از نظر مردمی و توان نظامی و مذاکره‌ای را داریم و همه ابعاد اقتدار را باید در صحنه‌های بین المللی داشته باشیم؛ اما تحریم این بار بی سابقه بوده و همه جهان را علیه جمهوری اسلامی بسیج کردند، ولی کشور در این دو سال روی پای خود ایستاد و امروز شرایط به سمت مثبت شدن می‌رود و این نشان می‌دهد، تحریم‌ها اثر نداشته است.

وی در خصوص مذاکرات انجام شده با عراق برای وصول مطالبات ایران، تاکید کرد: در عراق نیز یک بخشی اراده سیاسی ندارند و درآمد‌های نفتی آن‌ها بعد از حمله آمریکا به نحوی طراحی شد که اول باید برود واشنگتن و تایید بگیرند و چون بانک مرکزی آن‌ها تهدید می‌شود، عملا دستشان بسته است. ما به صورت سنتی برای کالا‌های اساسی منابع را استفاده می‌کنیم و با همه این‌ها که در پشت قضیه آمریکاست، ما از همه ابزار‌ها جلو رفتیم، ولی کاملا بسته بودند.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ما باید تلاش کنیم. نمی‌توانیم بنشینیم و بگوییم نمی‌شود. ترامپ دنبال فروپاشی کشور ما بود و امروز روز شکست آن‌ها برای فشار حداکثری است. پایان عمر ترامپ در سیاست، روز پیروزی ایران است.

ترامپ تمام تلاشش این بود که با حداکثر تورم و با رشد بسیار شدید منفی اقتصادی، ایران به سمت ابرتورم و فروپاشی پیش برود. وی با اشاره به اینکه ابرتورم یعنی ماهانه ارقام بزرگی به تورم اضافه می‌شود، تاکید کرد، خوشبختانه در این زمینه با اراده مردم و ارکان نظام و درایت مقام معظم رهبری، آمریکایی‌ها به هدفشان نرسیدند و ابرتورم اتفاق نیفتاد و عملا در این دو سال و نیم هرچه فشار آوردند، نتیجه عکس گرفتند.

به آمریکایی‌ها نمی‌توان اعتماد کرد

همتی تاکید کرد: چون هنوز تحریم‌ها ادامه دارد، یک چیز‌هایی را نمی‌گویم، زیرا به آمریکایی‌ها نمی‌توان اعتماد کرد. در دو سال گذشته، ارقام ارزی ناشی از درآمد‌های نفتی، خیلی کاهش پیدا کرده است. من یک بار هم در مصاحبه‌ای گفتم که این رقم در دو سال، کمتر از ۲۰ میلیارد دلار بوده است، در حالی که میانگین درآمد نفتی ما در سال‌های گذشته، سالانه بالای ۴۰ میلیارد دلار بود و این ۲۰ میلیارد دلار هم در اختیار کشور‌هایی همچون عراق و جا‌های مختلفی است که نتوانستیم وصول کنیم.

وی با اشاره به اینکه شرایط سال گذشته بهتر بود، اظهار داشت: امسال شش ماهه اول شرایط بسیار سخت بود. وقتی سال ۹۷ فشار اقتصادی شروع شد و از زمانی که بنده به بانک مرکزی آمدم، سیاست این بود که ارزپاشی نکنیم و اجازه بدهیم نرخ ارز در بازار باشد و ما قدرت تامین نیاز‌های اساسی کشور را داشته باشیم. این خیلی برای ما مهم بود. استراتژی ما این بود که تامین کالای اساسی و دارو جزو اولویت یک است.

ارزپاشی یک استراتژی اشتباه بود

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: این اولویت یک را نمی‌توانیم برای تزریق ارز در بازار برای حفظ نرخ ارز، خرج کنیم. در حقیت ارزپاشی یک استراتژی اشتباهی بود که آمریکایی‌ها می‌خواستند، کل ارز را از دستمان خارج بکنند. بنده و همکارانم در بانک مرکزی این شرایط را اداره کردیم. ما سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار برای کالای اساسی و دارو پرداخت کردیم. امسال هم تا به الان که در خدمت شما هستم، نزدیک ۸ میلیارد دلار به کمک صادرکنندگان برای مواد اولیه تامین کرده ایم.

همتی ادامه داد: ما الان اقتصاد را بدون نفت اداره می‌کنیم، اقتصاد بدون نفت در شرایط فشار تحریم، بسته شدن بیمه‌ها و نفت کش ها، اداره شده است. من می‌دانم که طبقات پایین خیلی سختی می‌کشند، فشار روی مردم خیلی زیاد است. ما هدفمان این بود که ابرتورم اتفاق نیفتد.

خیلی‌ها منتظر دلار ۵۰ هزار تومانی و تورم ۱۵۰ درصدی بودند

وی تاکید کرد: اگر این مدیریت نبود، تورم بالای ۱۲۰ و ۱۵۰ درصد می‌رفت. به گفته همتی، برخی سال ۹۷ پیش بینی دلار ۵۰ هزار تومانی داشتند، ولی الان دلار بیست و یک و بیست و دو هزار تومان است. در مهر و شهریور سال ۹۷، نرخ دلار به ۱۹ هزار تومان رسید. همان موقع خیلی‌ها می‌گفتند دلار ۴۰ هزار تومان می‌شود. خیلی‌ها به من می‌گفتند شما داری خیلی حرص می‌خوری، نمی‌توانی جلوی رشد نرخ را بگیری، ولی ما جلوی این روند را گرفتیم و در ۹۸ چند ماه نرخ دلار را روی ۱۱ هزار تومان نگه داشتیم.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: حوادثی که امسال اتفاق افتاد یعنی کرونا و این که یکباره نرخ نفت به ۱۰ دلار و حتی به منفی رسید و صادرات غیرنفتی ما مختل و خیلی از مرز‌ها بسته شد، در نتیجه شرایط ارزی تغییر کرد؛ بنابراین، همه این‌ها با هم کمک کرد و یک دفعه شوکی به درآمد‌های ارزی ما وارد شد.

وی با اشاره به اینکه یک تا دو ماهی کاهش تقاضا داشتیم افزود: در خرداد که شرایط مقداری بهبود پیدا کرد، باعث شد تقاضا بالا برود. ۷۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی و سیستم بانکی تامین کردیم برای سه هدف؛ یکی اینکه معیشت مردم راه بیفتد، دوم اینکه کسب و کار‌ها را بتوانیم پشتیبانی کنیم و سوم اینکه بتوانیم نیاز کارخانجات به مواد اولیه را تامین بکنیم. هرچند ما از بابت برگشت ارز مشکل پیدا کردیم.

همتی افزود: صادرات نفتی ما در شش ماهه اول سال وحشتناک کاهش یافت و درآمد‌های بانکی مرکزی خیلی کم شد. الان هم خیلی بالا نیست، ولی روند خیلی بهتر شده است. الان در یک مسیری قرار گرفته ایم که رقم قابل توجه شده و برای همین هم می‌گویم که ترامپ شکست خورد و به زودی هم انشاالله نتایجش را مردم خواهند دید.

اقتصاد کشور را شرطی نکنیم

رییس کل بانک مرکزی گفت: ما نباید اقتصاد کشور را شرطی بکنیم و بگوییم این دولت برود و آن دولت بیاید چه اتفاقی می‌افتد! ما اولا برای خودمان استراتژی مشخصی داریم. با روندی که انتخاب کرده ایم، جلو می‌رویم. ببینید در این شرایط که خیلی از کشور‌ها با رشد منفی در اقتصاد مواجه هستند، رشد اقتصادی کشورمان در نیمه اول سال مثبت شد. رشد نفتی و غیرنفتی ما مثبت شد؛ هرچند سال گذشته هم رشد غیرنفتی ما مثبت شد و فقط کرونا فصل آخر سال را با مشکل مواجه کرد؛ پس از نظر هدایت اقتصاد به سمت اقتصاد داخلی و ملی موفق بوده ایم. تحولاتی که اتفاق افتاد، تحولات خیلی خوبی بود. ما این روند را از دست نمی‌دهیم و ادامه می‌دهیم. حالا اگر آمریکایی همراهی کردند، اتفاقات بهتری می‌افتد و اگر هم همراهی نکردند، شرایط از الان بدتر نمی‌شود. من معتقدم شرایط بهتر خواهد شد و مردم هم این را درک می‌کنند.

همتی ادامه داد: الان در جامعه احساس شده که یک شر بزرگ رفت؛ نه از این لحاظ که آمریکا فرق می‌کند، ولی بالاخره دیدگاه‌ها فرق می‌کند. دولت ترامپ از خیلی از معاهده‌های بین المللی خارج شد و با خیلی از کشور‌ها دعوا داشند؛ بنابراین من فکر می‌کنم شرایط ما بهتر خواهد شد، ولی ما نباید اقتصاد را شرطی بکنیم. ما باید بر اساس استراتژی و برنامه‌های خودمان پیش برویم و انشاالله نتایج خوبی حاصل خواهد شد و این روز‌ها هم جو بازار و جو شرایط ارزی ما به دنبال کاهش انتظارات تورمی بهتر خواهد شد.

خیلی از مسائل را نمی‌توانیم توضیح دهیم

وی با بیان اینکه بانک مرکزی اقدامات خوبی در سیاست اقتصاد مقاومتی داشت و با اشاره به طرح مسکن مهر در این سیاست گفت: اثر تورمی مسکن مهر را نباید فراموش کرد، چون پایه پولی را بالا برد، اما به طور کلی اثرات مثبتی هم داشت و برخی را صاحبخانه کرد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی مهمترین اقدام را در اقتصاد مقاومتی انجام داد که مردم باید از آن مطلع باشند؛ هرچند خیلی از این مسائل را نمی‌توانیم توضیح دهیم، چون شاید سوءاستفاده‌هایی شود، اما به هر حال در تاریخ تمام اقدامات و تلاش بانک مرکزی ثبت می‌شود و بالاخره برای مردم مشخص خواهد شد.

وی افزد: ما در این شرایط بسیار سخت و با وجود فشار‌های بسیار از سوی آمریکا که بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها را داشتیم و حتی کشور‌های دوست ما هم از ترس جریمه‌های آمریکا با ما همکاری نکردند، نگذاشتیم یک روز هم کشور دچار کمبود کالایی شود که اقدام بسیار مهمی است.

همتی گفت: طی دو سال و نیم گذشته همه کالا‌ها را به بهترین نحو تامین کردیم. هرچند شرایط دارویی خیلی هم خوب نیست و ضعف‌هایی وجود دارد، اما واقعیت این است مشکل حادی ایجاد نشد.

وی تاکید کرد: این مدت بانک مرکزی خط مقدم اقتصادی بود و ما هم به مردم خدمت می‌کردیم. رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به اینکه بانک مرکزی برای اجرای سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال گذشته ارز نیمایی را به نرخ ۴۲۰۰ فروخته است، این ادعا را از اساس اشتباه دانست و گفت: ما دلار‌ها را از دولت به نرخ ۴۲۰۰ تومان می‌خریم؛ بنابراین براساس قانون هر درآمد ارزی که دولت دارد به ما می‌فروشد. وقتی درآمد‌های ارزی کشور کم شد، ما از ذخائر قبلی استفاده کردیم و این موضوع با موضوعی که اشاره کردید، متفاوت است.

وی ادامه داد: سال گذشته بخشی از درآمد‌های دولت که به دلیل تحریم تامین نشد، با اجازه‌ای که گرفته بودند ۱۲ درصد از منابع صندوق توسعه ملی معادل ۵ میلیارد دلار برداشت و به نرخ نیمایی تسعیر کردند که بنده مخالف بودم، اما به هر حال با هدف اصلاح بودجه بود. البته حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان پایه پولی را بالا برد.

همتی همچنین با اشاره به کاهش نرخ سود بین بانکی گفت: زمانی که با حجم انباشت پول در بانک‌ها و موضوع کرونا و توقف فعالیت‌های اقتصادی روبه رو شدیم، طبیعی است که نرخ کاهش یافت، اما نرخ سود سپرده ۱۵ درصد و گواهی سپرده هم ۱۸ درصد است و سود بانکی را هیچ تغییری ندادیم. بانک‌ها ناترازی خود را بر اساس نرخ سود بین بانکی جبران می‌کنند و وقتی حجم پول زیاد باشد، نرخ سود بین بانکی کاهش می‌یابد. زمانی هم این نرخ حدود ۲۸ درصد بود، اما، چون ملزم هستیم براساس بازار باز این نرخ را کنترل کنیم آن را در حدود ۲۰ درصد تنظیم کردیم.

اختلاف نظری بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد وجود ندارد

رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات اخیر وزیر اقتصاد گفت: وزارت اقتصاد مسئولیت مجمعی بانک‌های دولتی را دارد، اما براساس قانون سیاستگذار پولی و بانکی، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به عنوان یکی از ارکان مهم بانک مرکزی است. به هر حال، باید به وزارت اقتصاد هم کمک کرد، چون او هم همه تلاش خود را می‌کند و فشار‌های مختلفی وجود دارد و ما نیز کمک کرده و می‌کنیم. ضمن اینکه اختلاف نظری هم بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد وجود ندارد.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص افزایش حجم نقدینگی در دولت دوازدهم اظهار داشت: آنچه در این خصوص اهمیت دارد، رشد نقدینگی است نه حجم نقدینگی. میانگین رشد نقدینگی در ۲۰ سال گذشته ۲۷.۹ درصد بوده که در سال ۹۸ با وجود همه فشار‌ها و تحریم‌ها به ۳۰.۵ درصد رسیده که این افزایش تنها ۳ واحد درصد یا ۱۰ درصد میزان اولیه بوده است. این در شرایطی بود که بانک مرکزی تحت فشار شدید قرار داشت و نمی‌توانست ارز بفروشد تا بتواند اثر تسعیر نرخ ارز را عقیم کند؛ بنابراین پول در بازار می‌ماند، در حالی که اگر تنها دو میلیارد دلار از چندین میلیارد دلار دارایی بلوکه شده ایران آزاد شود، بانک مرکزی می‌تواند ۴۰ هزار میلیارد تومان از پایه پولی ایجاد شده را جمع کند.

رییس شورای پول و اعتبار تاکید کرد: در شرایطی که بانک مرکزی به ابزار‌های لازم مانند دارایی‌های ارزی خود دسترسی ندارد، راه‌های کنترل نقدینگی و تورم بسته می‌شود. در چنین شرایطی از سوی دیگر دولت هم نیاز‌هایی دارد و برای مثال یک میلیارد دلار برای بحث کرونا پرداخت کردیم که این موارد اثر خود را می‌گذارد و بانک مرکزی هم نمی‌تواند نسبت به پرداخت این تسهیلات بی‌تفاوت باشد و بگوید پرداخت نمی‌کنم.

وی در مورد ریزش اخیر بازار ارز نیز گفت: بار‌ها تاکید کرده‌ام که مردم در بازار ارز سرمایه‌گذاری نکنند چرا که هم ریسک زیادی دارد و هم برای منافع ملی خوب نیست، امروز نیز مشخص شده که حرف‌های من درست بوده و کسانی که سرمایه‌گذاری کرده بودند، ضرر کردند.

واکنش همتی به دلار ۱۵ هزار تومانی رئیس جمهور

رئیس کل بانک مرکزی درباره قیمت واقعی دلار گفت: در این رابطه نمی‌توانم توضیحی بدهم. قیمت واقعی از آن‌هایی که الان فکر می‌کنم یک مقدار پایین‌تر است، این مقدار پایین‌تر را اجازه دهید بازار تعیین کند.

همتی در این خصوص که آقای روحانی گفته دلار ۱۵ هزار تومان است، یادآور شد: ایشان فرمودند چنانچه تمام راه‌ها باز شود و دلار به کشور آید، دلار ۱۵ هزار تومان خواهد شد؛ انشاءالله که برسد.

کاش آدرس دلار‌های ذخیره شده را به من هم بدهند

وی در خصوص برداشت‌هایی از صحبت آقای روحانی و اظهار نظر آقای قاضی‌زاده مبنی بر ارز ذخیره شده دولت و روند کاهشی نرخ دلار تصریح کرد: کاش آدرس ارز‌های ذخیره شده را به من هم بدهند. البته آقای قاضی‌زاده هم قطعی مطرح نکرد و بر اساس شنیده‌ها این حرف را عنوان کرد که من هم می‌گویم قطعا درست نیست و امکان ندارد ارز باشد. من به عنوان رئیس کل بانک مرکزی از همه ذی‌نفع‌تر هستم که ارز پایین آید، بالا رفتن قیمت آن معنا ندارد. هر مقدار ارز وجود دارد باید وارد شود و بخشی از آن مسدود و بخش دیگر هم در راه است. اطمینان دارم که شرایط بهتر می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره ادامه ثبات اقتصاد افزود: نرخ را باید بازار تعیین کند. دارای دو سیاست هستم که مورد قبول آقای رئیس‌جمهور هم قرار گرفت؛ یکی اینکه باید از ذخایر خود صیانت و دوم اینکه نیاز است تا رقابت اقتصادی در کشور را تضمین کنیم و نباید منجر به خروج سرمایه شویم. موارد فوق بحث‌های بسیار مهم اقتصادی است.

همتی در رابطه با وزن سیگنال روانی بایدن تاکید کرد: مساله مورد اشاره دارای وزن است، اما وزن ما هم بهتر شده و هر دو با هم کمک می‌کنند. شرایط ما نسبت به چهار ماه پیش خیلی بهتر شده است. نیما روزانه حدود ۵۰ یا ۶۰ میلیون دلار عرضه می‌شود و همین امروز نرخ معاملاتی متوسط ما ۶۰۰/۲۲ یا ۷۰۰ بود. این نشان می‌دهد که این معاملات به شکل واقعی در حال انجام است و این‌ها صادر و واردکننده هستند و این روند دو روز گذشته پایین‌تر آمده است. این روند توانایی ادامه دارد تا جایی که اقتصاد احساس کند که این نرخ ارزش اقتصادیش است.

به کاندیداتوری ریاست جمهوری فکر نکردم

به نقل از گزارش ایبِنا؛ وی درباره کاندیداتوری ریاست جمهوری اظهار داشت: من به این قضیه فکر نکردم. همتی درباره ریاست جمهوری یک مدیر اقتصادی بیان کرد: مقام معظم رهبری نکته‌ای فرمودند که اقتصاد اهمیت جدی دارد، حالا حتی چنانچه یک غیر اقتصادی هم رئیس‌جمهور باشد، ولی محور کار او اقتصاد باشد، در این صورت حتما مسائل و مشکلاتش کمتر خواهد شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۳
یکی نیست بگه که وقتی قیمتهای مسکن و خودرو و هزار چیز دیگه به همین نسبت پایین نمیاد ، یعنی برنامه ای برای تبدیل املاک و خودرو و غیره به دلار مفت بازار چیده شده ، یعنی هجوم سرمایه های غیر منقول و حتی منقول ریالی به بازار ارز و خروج ارز از ایران ....
بازار جوابگوی خرید ارز در اون حد نخواهد بود ...
در ثانی ، قیمت ارز رو باید مجامع و مراجع خارجی تعیین کنند و نه بانک مرکزی ...
وقتی خروج ارز محدودیت داره و وقتی داشتن ارز و یا خرید و فروشش محدودیت داره و ارز به چند نرخ وجود داره ، یعنی این پایین اومدن هیچ...

متاسفم برای اونایی که هول میشن و ارزشونو میفروشن و اون برج ساز و بساز بفروش ازشون مفت میخرند و خارج میکنند..

ممنونم تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
قیمت ارز رو باید بانک مرکزی تعیین کنه اتفاقا . حتی اگر بصورت دلار فروشی باشه ولی نه اینکه بیاد تو یک رو صرافی ملی با متشکل ارزی با دلار فلان جا هزار تومن
. اختلاف داشته باشه . و اینکه بنظرم دولت نباید قیمت دلار رو کاهش میداد چقدر مغازه دار که سر افزایش قیمت ها باید قیمت پایین میفروختن فرداش گرونتر میخریدن الانم طرف کلی وام و قرض گرفته جنس خرید کرده الان قیمت ها که چند ماه دیگه پایین بیاد نمیتونه پرداخت کنه اقساط بانک رو . دولت فقط به نفع بانک ها عمل میکنه . نمونش طرح مسکن یکم طرف پولش رو یک سال گذاشت بعد که وامش جور شد خورد به افزایش چند برابری قیمت ها بعد که الان یک سال از نوبت پرداخت بگذره دلار باز بیاد روی 15 یعنی طرف مطمئن باشید نمیتونه پرداخت کنه . عملا بانک پول با ارزش ملت رو برای سپرده گذاری وام تحویل گرفت پول بی ارزش تحویل گرفت الانم پول با ارزش تحویل میگیره .
واسه همین میگم دولت باید ثبات میداد به بازار . مردم بعد دو سال درامدشون با دلار 25 تومن هماهنگ میکردن ولی این کاهش فقط به نفع پولدارهاست
دلال جماعت بی ثباتی میخواد ولی ملت آرامش روانیشون در ثباته بازاره . دولت از این قیمت میتونست قشنگ قیمت دلار رو تا ده سال ثابت نگهداره ....
برو خدا رو شکر کن که بایدن اومد وگرنه دلار 50 هزار تومانی و تورم لجام گسیخته دو تا از بدبختیهای مردم بود.
اما مدیریت شما:
دلار از 12000تومان به 32000تومان رسید.
دلار دولتی از 4200 به 11500 یعنی 274 درصد رشد کرد.
سکه 5 میلیونی تا 400درصد گران شد.
مسکن و تورم بیش از 200 تا 300 درصد بود.
در مورد کره میتوانستید پیش از فرامین ترامپ آنها را تبدیل کنید که نکردید. معلوم است کره و بقیه از آمریکا طبعیت میکنند.

شما اگر مدیری ارز را زیر 15000تومان یکسان سازی و تثبیت کن بمدت 2 سال.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
اول برو دو واحد اقتصاد کلان بخون تا نیایی از بایدن بحرفی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
پنجشنبه دوم بهمن
دلار ۲۳۶۰۰
سکه ۱۰۶۵۰
بیچاره اونهایی که تحت تاثیر تبلیغات و پروپاگاندا جوزده شدند ودلار وسکه شان رامفت فروختند
دمتون گرم بابا -ماازشما ممنونیم که نذاشتیددلاربشه50هزارتومان-ممنون که توقیمت بالا فروختید توکف داری جمع میکنید.سپاسگزاریم
بانک مرکزی نمی خواهد ارزش ریال بالا برود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
چرا؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
بله چون دلار بالا سود داره برای دولت و کسری بودجه اش پر میکنه
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
در هر حال دولت وظیفه دفاع از ارزش پول ملی را دارد و بایستی عمل کند و شعار ندهد و جهت رفع تحریم ها اقدام نماید
"و این نشان می دهد که تحریم ها اثر نداشته است."
رو کی اثر نداشته است. ما یا شما؟!
اين هنر نيست كه دلار 3900 توماني شده 25 هزار تومان.
جناب همتي هر چند برخي اقدامات آقاي سيف درست نبود، اما اقدامات شما هم چندان قابل دفاع نيست.
پاسخ ها
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
3400 بود
با شرایط اقتصادی ما قیمت دلار باید خیلی بالاتر از این مقدار باشه
اون سیاست قدیم تزریق دلار به بازار برای تنظیم قیمت نباید مجدد تکرار بشه
از تجربه ها درس بگگیریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
فکر کنم شما نمایشگاه خودرو داری
شهباز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
انتظار اینکه نرخ ارز با حقوق ۳ میلیونی اداره کار تنظیم بشه تنها باعث نابودی اقتصاد کشور میشه
نرخ بالاتر دلار باعث تحرک اقتصادی و صادرات محور شدن اقتصاد میشه البته در کنار این باید سطح دستمزدها واقعی بشه و دهک های پایین رو هم تا رهایی از شرایط یارانه مکفی پرداخت بشه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
افزایش صادرات برای چی ؟ برای اینکه منابع طبیعی خارج شود و تبدیل به ویلا در کانادا و اسپانیا شود
ارز آن برگشت نمیشود چون پیمان ارزی درست حسابی نداریم هدف دولت بایستی رفاه مردم باشد و نه صادرات
معما چو حل گشت آسان شود ..عکس گرفتن ها و قهرمان بازی ها شروع شد .چیزی از درد و غم و رنج مردم کاسته شده است ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
اگرهم کاهشی درکارباشه که صدالبته موقته حاصل مدیریت اقایان نبوده بخاطر امدن بایدن بود
همه اجناس 5 الی 6 برابر شده چطور همتی میگه تورم قرار بوده 150 درصد بشه با حساب مردم ایران تورم 500 درصد شده قربونت برم
با سلام
شما یک سامانه نیما را نتونستید خوب برنانه نویسی و تعریف کتید ومنابع ارزی کشور معلوم نشد به کیا دادید واکثر تولید کننده هاو بازرگانان از عملکرد سیستم ناکارمد بانک مرکزی آسیب دیدند کنترل نرخ ارز که بماند ...
ارزپاشی یک استراتژی اشتباه بود!!!!!!!!!!!!!!!!
خسارت و ضرر و زیان این استراتژی اشتباه را چه کسی باید بدهد؟ مردم یا تصمیم گیرندگان؟

خیلی‌ها منتظر دلار ۵۰ هزار تومانی و تورم ۱۵۰ درصدی بودند!!!!!!!!!!!!
با این حرف می خواهید بگویید که الان خیلی زحمت کشیدید که دلار را نگذاشتید به 50 هزار تومان برسد و در زیر 30 هزار تومان نگه داشتید؟ تورم را هم به جای 150 درصد در حد 45 درصد نگه داشته اید!!!!!!!! علی برکت الله ...
ممنون که دلار۴هزارتومانی رانذاشتی ۵۰هزارتومان بشه
۲۵هزارتومان شد
دلار 50 هزار تومانی یعنی تورم 1300% (حساب کنم؟) نه 150%.
چیه؟دلار ۳ هزار تومنی را تحویل گرفتید و حالا بعد از کلی بالا رفتن رسیده به ۲۵ هزار تومن.حتما باید مردم شکر گذار باشند که بالای ۳۵ هزار تومن نرفت؟اگر راست میگی همان دلار ۳ هزار تومن که تحویل گرفتی را تحویل بدهید.
ترا خدا چرا با سرنوشت کشور بازي مي کنيد چرا مصنوعي دلار را پايين مياوريد که بعد ملت بصورت تکاثري هزينه بالار رفتن مجدد دلار در تورم بپردازند.
یکی از این آقای همتی بپرسه پس این مردم فلک زده کجا سرمایه گذاری کنن تا مدیریت بی نظیر جنابعالی دو ریال پس اندازشون خاکستر نشه؟ تو بورس؟
اگه دلار الان 50 هزار تومان بود میگفت باید منتظر دلار 200 هزار تومانی میبودیم ما نزاشتیم.
نمایندگی خودروهای کره ای رو ببندید اجازه فعالیت ندید. ورود و فروش کالاهای سامسونگ و ال جی رو ممنوع کنید خودشون میان به دست و پاتون می افتند. یک بازار بزرگ رو رایگان در اختیارشون قرار دادید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۱
شما اصلا خبر نداری عزیزم ، همه اونها جمع کردن و رفتن ، اینهایی که در بازار میبینی برای اینه که ما نیاز داریم و ما به اونا چسبیدیم
دلار نه ولی تورم بیشتر شد روغن 5 کیلویی 150 هزار تومان چند درصد تورم حساب میشود پراید بلالی 100 میلیون چند درصد حساب میشود
نزدیک انتخاباته مگه نمی فهمی
آقای همتی دلار سی هزار تومان بود لاستیک ماشین بود سی صد هزارتومان الان به اصطلاح دلار شده بیست ودو هزار تومان لاستیک ماشین شده یک و نیم میلیون تومان
جراید : خودرو تا پایان سال « گرانتر» نمیشود !!!!!!
هورا !!!!!!!
بنده بعنوان یکی از حقوق بگیران در درجه اول از جناب اقای همتی که نگذاشتند دلار ۵۰ هزارتومان بشود! وبعد از ایشان از وزیر محترم صنایع که نمیگذارند در دوماه باقیمانده تا پایان سال خودرو ازاینکه هست «گرانتر»بشود صمیمانه تشکر وقدردانی میکنم
خداسایه شما بزرگوارها را ازسرماقشر حقوق بگیر کم نکند
کی فکر میکرد که پراید از 6 میلیون بشود 13 میلیون بشود 20 میلیون و بگیم کلیویی چند و دیدیم که 150 میلیون هم شد!!!....
چایی کیلویی 240 هزار تومان، یعنی دیگه چایی هم نخوریم!.... بعد میگه دلار رو نذاشتیم 50 هزار تومان شود!!!!
بازم تو همتی ؟
مگه خود تو نگفتی آرزوی دلار 20 تومنی بر جوانان عیب نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عجبا
باشد که درس بگیریم همگی
منتظر بودن!
اینقدر قیمتها با سرعت داره بالا میره و دلار بالا پایین میشه که منتظر هم نباشیم اتفاق میفته.
تابستون گفتی دلار به ۱۵ تومن میرسونم. فکر کردی رسیده به قیمت الان هنر کردی. مطمئنا اینم کار تو نبوده
کسی منتظر دلار ۵۰ هزارتومانی و تورم ۱۵۰ درصدی نبود ، ولی اینقدر ما شما رو هنرمند دیدیم، که مطمئن شده بودیم از بی تدبیری هر چیزی ممکنه!!!!
ترامپ علیه اللعنه هم می گفت: اگر من رئیس جمهور امریکا نبودم، بجای ۲۵۰ هزار نفر یک میلیون نفر از کرونا می مردند!!!
بله ریسک داره بورس که شما گفتین بهترین جا هست ۶۰درصد پولم رفته دلار که شما گفتین خوب نیست نسبت به بورس ریزشی نداشته تازه اگه کسی رو۳۰تومن دلارگرفته باشه اونم محدود
من پارسال ماشين جوك اسپرت را خريدم 530 الان شده 1400 من ادم بيسواد شما كه دكتر هستيد بگويد تورم چند در صد است يا محاسبات رياضي كلان اشتباه است یا...
ایکاش این مسئولان حرف نمیزدن. همین امروز دلارو کشوندن تا نزدیک ۲۳.به مرز ۲۰رسیده بود
مگه الان تورم چند درصده؟ تورم بالای ۲۵۰ درصده. کاش ۱۵۰ درصد بود
واقعا ما مردم خوشبختي هستيم با اين مسولين اولا ما كه اصلا تورم نداريم دوم اقتصاد ما از المان هم بهتر است ....
اونایی که فکر می‌کنند که با آمدن بایدن مشکلات برطرف میشه ودلار وسایر ارزهای خارجی قیمتشون کم میشه سخت در اشتباهید 4 ماه دگه قیمت ارز ببیند چنده مشکل ما عدم مدیریت درست منابع ونداشتن مدیریت است
یعنی وارد کردن تکنولوژی هم در حالت تحریم امکان ندارد؟ تکنولوژی که دیگر پول یا کالا نیست که بشود جلوی آنرا گرفت تکنولوژی فکر است که می تواند مواد خام و اولیه را که در ایران است به کالا تبدیل کند و اتفاقاً باعث اشتغال زایی هم می شود. کره جنوبی هم که توانسته است در زمینه تولید کالاهای مورد علاقه ایرانی ها موفق باشد و این بهترین موقعیت بود که نتوانستن از آن استفاده کنند
آقایان دلار 3200 تومان را 25 هزار تومان کرده اند منت سر مردم ه می گذارند که 50 هزار تومان نشد ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
البته 7 تومن کردند 25 هزار تومن
همین که به جای اینکه دنبال آدرس دلارهای گمشده باشی باید کاری کنی که برای کسی به صرفه نباشد که دلارش را انبار کند تا از آن سود ببرد و اقتصاد سالم یعنی همین موضوع
بچه ۵ ساله هم میتونه بفهمه که بخاطر اعتراض سهامداراها دارن دوباره دلار رومیکشن بالا تا مانع ازسقوط بیشتربورس نورچشمی بشن
آقای همتی فرمودین کمبود کالا نداریم در حالی که یک هفته است دنبال روغن مایع هستم و گیرم نمی آید.آیا من در ایران نیستم یا شما از بازار ایران خبر ندارید؟
از وقتی اومدین تورم 500 درصدی را به جامعه قالب کردین حالا منتم میگذارید
درست کاهش اثر دلار تقریباً یکماه طول میکشد تا خودش را نشان دهد ولی با حرف هم نمی شود دلار را قیمت گذاری کرد و باید بازار در عمل اینکار را کند و اینکه تا قیمت اجناس بالا است کاستن از قیمت دلار در این شرایط تورم زا خواهد بود فرض کنید دلار به ۱۷ تومان برسد و سپس در اثر یک شوک به بازار دوباره به قیمت فعلی باز گردد با وجود آنکه قیمت ها همان قیمت قبلی است ولی بازگشت دلار به قیمت قبلی خود تورم کاذب دیگری خواهد داشت یعنی ۱۰۰ درصد تورم کاذب
آخی جیگرم سوخت. پس دلار باید 50 میبود و الان 24 تومن هست. آخ که من چقدر از زندگی عقبم و فک میکردم دلار با این قیمت گرون هست و بانک مرکزی باعثش شده. تو نگو این عزیزان زحمت کش جلوش رو گرفتن ک 50 تومن نشه. حالا فهمیدم چرا وقتی دلار داشت قیمتش میومد پایین چطور یهویی از طرف بانک مرکزی هرچی دلار بود تو بازار جمعش کردن. میخواستن دلار دستشون باشه که تا قیمتش رفت بالا عرضه کنن که بالاترترتر نره. اَی خِدا. آخ که چه بدبختم من
با حساب من که تورم ۱۵۰ درصدی هم را رد کردیم البته با حساب دکاتیر اقتصاد نمی دونم
سفره مردم کوچک کردید .مردم حتی پول نون خشک را هم ندارند .بعد شما دارید می خندید ولبخندمیزنید وفرمایش می کنید مهار کردیم.واقعاکه
الان توروم 200 درصد
با این صحبت ها این دلار از مرز پنجاه هم بالاتر میرود
اقاي همتي يادمان نرفته كه مي گفتيدذلاراز14هزارتوامان بالاترنمي رودولي به32هزارتومان رسيدواگرتغييررياست جمهوري امريكانبودوترامپ نمي رفت حتمادلاربه50هزارتومان هم مي رسيد.
همین که دلارو۵۰تومن نکردید جای تعجب داره
همتی در این خصوص که آقای روحانی گفته دلار ۱۵ هزار تومان است، یادآور شد: ایشان فرمودند چنانچه تمام راه‌ها باز شود و دلار به کشور آید، دلار ۱۵ هزار تومان خواهد شد؛ انشاءالله که برسد.
مملکت افتاده دست یک سری که فقط بلدند با ان شا الله ماشاالله گفتن و دعا خوانی وقت کشی کنند دریغ از یک جو مهارت
درسته که دلار کاغذی ۲۳۰۰۰ تومنه
ولی ملت رو ...فرض کردید فکر میکنید ملت نمیدونن اجناس وکالاها رو دارید با دلار ۵۰/۰۰۰ تومانی قیمت گذاری میکنید ...
عجب مملکتی داریم ....قیمت پایین هم بیاد ‌.یه عده معترض میشن!!! از بسی که کار و کاسبی هامون همش دلالی شده.اکثر مردم کالایی را میخرن به امید گرون شدن !!بعد یه مدت خدای نکرده بجای افزایش کاهش قیمت اتفاق بیفته ..زمین و زمان را نفرین میکنن ...
دلار دستوری بالا نگه داشتن تا دلاراشون ودلارهای یک عده در این قیمت ۲۲ هزار تومن تخلیه بشه
سقوط دلار تا ۱۱ هزار تومن
حالا متتظریم با دلار ۱۱ هزار تومن اقتصاد از انحصار نجات پیدا میکنه یا نه
همه تحریمها پولهای بلوکه شده آزاد بشن دلار امکان داره تا ۴ هزار تومن سقوط کنه شک نکنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل