بازدید 12444
۱

دستگیری باند حفاری غیرمجاز در تربت حیدریه

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از دستگیری و ضبط ابزارآلات حفاران غیرمجاز در یکی از محوطه‌های تاریخی تربت حیدریه خبر داد.
کد خبر: ۱۰۲۹۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۰ 20 January 2021

به گزارش تابناک به نقل از فارس، محمدعلی مدیر اظهار کرد: با دریافت گزارش‌های مردمی و در اقدامی غافلگیرانه با همکاری و تلاش بی‌شائبه نیرو‌های اطلاعاتی و انتظامی شهرستان، تعداد ۵ نفر از حفاران و تخریب‌کنندگان آثار تاریخی در حال حفاری و شبانه دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: متهمان برای سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شدند.

وی یادآور شد: خوشبختانه با فعال شدن انجمن‌های میراث‌فرهنگی توجه به لزوم حفظ میراث فرهنگی موجب شده تا شهروندان خود را برای صیانت و برخورد با تخریبگران میراث فرهنگی شریک و دخیل بدانند.

مدیر گزارش‌های مردمی انجام شده را ناشی از حساس شدن مردم در چند سال اخیر نسبت به داشته‌های فرهنگی و تاریخی خود دانست و ادامه داد: آن‌ها بر این باورهستند که تاریخ و هویت، بخش مهمی از داشته‌های ملی آن‌هاست که برای حفظ و حراست از آن باید در کنار ادارات دولتی حضور پررنگ داشته باشند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد به‌دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود و چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیاء مکشوفه و آلات و ادوات‌حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

وی گفت: تلاش ما در یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سرعت عمل در برخورد با این خاطیان است و خوشبختانه دستگاه قضایی و نیروی اطلاعاتی، نظامی و انتظامی نیز مشارکت و مساعدت بسیار خوبی در این زمینه داشته‌اند.

مدیر افزود: از شهروندان تربت حیدریه خواهش داریم در صورت مشاهده هرگونه اقدام مشکوک در اطراف و نزدیکی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی موارد را سریعا به تلفن‌های ٥٢٢٤٤٨٩٩ و ۵۲۲۲۲۵۳۰ گزارش کنند.

شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه دارای ۴۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده است که تعداد ۷۵ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تربت حیدریه در فاصله حدود ۱۴۰ کیلومتری از مشهد، مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
تربت حیدریه شهر تاریخی و فرهنگی ارزشمندی است.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار