بازدید 21025

نحوه انتقال دلفین برج میلاد به کیش

مدیر مجموعه پارک دلفین‌های کیش، مهمترین مساله در نگهداری دلفین را آب شور دانست و گفت: تاسیس دلفیناریوم در هر کجای سرزمین اصلی بدون دسترسی به آب شور آنها را به سرنوشت دلفیناریوم تهران دچار خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۲۸۹۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳ 19 January 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، محمد ممبینی امروز سه‌شنبه ۳۰ دی در خصوص انتقال آخرین دلفین برج میلاد به کیش گفت: دلفیناریوم برج میلاد بعد از دو سال متوجه می‌شود نگهداری از دلفین‌ها برای آنها مقدور نیست. زیرا شرایط و محل زندگی دلفین‌ها باید نزدیک به شرایط طبیعی مانند اقیانوس‌ها و دریاها باشد و آبی که دلفین‌ها در آن نگاهداری می شوند را با آب دریا همسان کنند. این مساله برای شهر تهران به دلیل عدم دسترسی به آب شور مقدور نبود. به همین منظور از دلفیناریوم کیش درخواست کمک شد. ما نیز طی نامه‌گاری‌هایی با سازمان منطقه آزاد و اداره محیط زیست و همچنین سازمان دامپزشکی شرایطی را مهیا کردیم تا انتقال دلفین از تهران به کیش انجام شود.

وی با اشاره به مناسب بودن دمای این فصل برای انتقال این دلفین افزود: ما به مدت یک هفته منتظر بودیم تا شرایط رزرو هواپیما و تجهیزات آن مهیا شود. زیرا این انتقال باید با هواپیمای باربری و با امکانات و تجهیزات پزشکی مورد نیاز داخل هواپیما و وجود برق برای استفاده از این تجهیزات در روند پرواز، انجام می‌شد. ما در طول پرواز علاوه بر تجهیزات پزشکی و برانکار، دلفین را در آب شور و در یک وان سه متری در یک جای باز با تهویه مناسب و با چند تکه یخ برای کنترل دما همراه کردیم.

ممبینی افزود: در این سفر دو دامپزشک تا لحظه رسیدن به جزیره دلفین را همراهی و به طور مرتب هوشیاری و تنفس آن را چک می‌کردند. این انتقال در کمترین زمان صورت گرفت. زیرا به محض رسیدن ماشین حمل دلفین در فرودگاه آماده انتقال بود. همچنین دو مربی با سابقه ۲۰ سال در پارک دلفین‌های کیش در جریان این انتقال حضور داشتند.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا دلفیناریوم کیش برای این انتقال انتخاب شده است، گفت: اینجا در واقع محل زادآوری دلفین‌ها و یک مرکز پژوهشی- تحقیقاتی در این خصوص هست. انتخاب دلفیناریوم کیش به سابقه آن برمی‌گردد. فعالان محیط زیست و حیوانات هم تایید می‌کنند، اگر شرایط برای دلفین‌ها مهیا باشد امکان زادآوری آنها میسر خواهد شد. به همین منظور پارک دلفین‌ها در دو سال گذشته شاهد تولد ۴ بچه دلفین بوده که نشان‌دهنده شرایط مساعد این پارک و نزدیک بودن به محیط زیستی و طبیعی این حیوان است. ما در این مجموعه به طور مرتب و ماهانه آزمایش خون و رادیولوژی و سونوگرافی و آندوسکوپی داریم. همچنین یک مجموعه آزمایشگاهی داریم که تنفس آنها را تست و همه نتایج را با توجه به کتاب مرجع بررسی می‌کنیم.

مدیر دلفیناریوم کیش ادامه داد: همچنین در این پارک سه دستگاه خنک‌کننده داریم که دما را برای دلفین‌ها به حد مطلوب می‌رساند. در کنار همه اینها نظافت استخرها، بازدید هر روزه و بررسی محیط زندگی آنها در برنامه همیشگی این پارک است. که به دلیل وجود همین شرایط ۴ ماه پیش نیز یک بچه دلفین در این مجموعه به دنیا آمد.

ممبینی این دلفین‌ها را مخصوص منطقه جغرافیایی دریای سیاه و کشورهای ژاپن دانست و افزود: دلفین‌ها مانند انسان‌ها شش دارند و برای تنفس به سطح آب می‌آیند و بین ۷ تا ۸ دقیقه می‌توانند نفس خود را نگه دارند. آنها در این فاصله برای شکار به زیر آب می‌روند و این خصوصیت همه پستانداران دریایی است.

وی با اشاره به گونه‌های مختلف دلفین‌ها گفت: دلفینی که در رودخانه زندگی می‌کند، دلفین پوزه بلند، دلفین‌های کور یا کم بینا، و دلفین‌های پوزه بطری -مانند همین نمونه که منتقل شده - است. دلفین‌ها به صورت گله‌ای زندگی می‌کنند و دلفین نر لیدر است. با توجه به مطالعات اخیر، دلفین‌ها صداهای خاصی را از خود تولید کرده و طبق تحقیقات برای بچه‌های خود نیز اسم انتخاب می‌کنند. دلفین‌ها به دلیل ارتباط خوبی که با انسانها دارند گاهی از مربیان خود می‌خواهند تا با آنها بازی کنند.

ممبینی به تاثیر مثبت دلفین‌ها در درمان اوتیسم اشاره کرد و افزود: این حیوان در ارتباط با انسان آرامش بسیاری گرفته و آن را منتقل می‌کند. کودکان اوتیسم نیاز به آرامش دارند که در اتباط با این حیوان آن را کسب می‌کنند. ما همواره بچه‌ها و مهمان‌هایی را می‌بینیم که در کنار دلفین‌ها می‌ایستند و ارتباط خوب و موثری با آن ها می‌گیرند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان