بازدید 9403

در آستانه روز هوای پاک، «باد» بی مسئولیتی‌ها را پوشاند!

در هیچ جای جهان با انکار، فرافکنی، اتهام، برچسب زنی و تدابیری از این دست موفق به جلوگیری از بروز آثار سوء محیط زیستی نشده اند و ایران نیز از این قاعده مسثتنا نیست، لذا به مرور آلودگی هوا، به ویژه در کلانشهر‌هایی مانند تهران تا جایی اوج گرفت که به مجادله‌هایی جدی گره خورد و در نتیجه برخی از این کشمکش‌ها و به منظور یادآوری نمادین به عموم مردم، روز ۲۹ دی ماه به عنوان روز هوای پاک نامگذاری شد.
کد خبر: ۱۰۲۸۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰ 18 January 2021
تابناک اجتماعیتعداد روز‌هایی از سال جاری که هوای تهران در شرایط «ناسالم» قرار داشته، تا همینجای کار و به فاصله دو ماه تا پایان سال، سه برابر تعداد روز‌های ناسالم در سال ۹۸ است.

به گزارش «تابناک»؛ سال ۱۳۷۶ زمانی که جبهه سبز ایران، روز ۲۶ بهمن را به عنوان روز «بدون خودرو» نامگذاری کرد، هنوز هوای پاک آن گونه که در جهان در کانون توجه عموم قرار گرفته بود، در ایران مورد توجه نبود، همان گونه که مسائل محیط زیستی اهمیتی چندانی نداشت و هر حرف و حدیثی پیرامون این امور به نوعی سانتیمانتالیسم تعبیر می‌شد و مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

در آستانه روز هوای پاک، «باد» بی مسئولیتی‌ها را پوشاند!
شاخص آلودگی هوای تهران که برای دو سه هفته روند صعودی را تجربه کرده بود، در پی وزش باد در روزهای ابتدایی هفته جاری با افتی چشمگیر مواجه گردید تا فعلا خبری از بحران وسیع تر نباشد!
البته در هیچ جای جهان با انکار، فرافکنی، اتهام، برچسب زنی و تدابیری از این دست موفق به جلوگیری از بروز آثار سوء محیط زیستی نشده اند و ایران نیز از این قاعده مسثتنا نیست، لذا به مرور آلودگی هوا، به ویژه در کلانشهر‌هایی مانند تهران تا جایی اوج گرفت که به مجادله‌هایی جدی گره خورد و در نتیجه برخی از این کشمکش‌ها و به منظور یادآوری نمادین به عموم مردم، روز ۲۹ دی ماه به عنوان روز هوای پاک نامگذاری شد.

برای آنکه بدانید این اقدام چقدر نمادین بوده، کافی است به این نکته اشاره کنیم که این نامگذاری نه در شورای تقویم ملی یا هیات دولت یا مجلس یا هر جای مرتبط و نیمه مرتبط دیگری، که در محیط زیست صورت گرفته است. برای آنکه شگفتی تان کامل‌تر شود، هم می‌شود این نکته را مرور کنیم که حتی سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان این نامگذاری را انجام نداده، بلکه اداره کل استان تهران این تصمیم را اتخاذ کرده است!

این شروع مسیری است که بعد‌ها به عمیق‌تر شدن اختلاف‌ها درباره هوای پاک هم رسید و حتی در مقطعی موجب شد، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران که در زیرمجموعه شهرداری است با سازمان محیط زیست استان بر سر مسائلی مانند سنجش آلودگی هوا و شاخص‌های اعلامی مجادله و حتی مناقشه کنند، اما در انتهای مسیر، به تولد قانونی منجر شد که دست کم در زمان تصویب موجبات مسرت بسیاری را فراهم آورد.
 
برای آنکه به نقش باد در کاهش آلودگی هوا پی ببرید، کافی است به تصویر بالا دقت کنید که در سمت راست، وضعیت فعلی آلودگی هوای تهران تصویر شده در حالی که سرعت باد 2.3 متر بر ثانیه است و در سمت چپ، پیش بینی الودگی هوا برای فردا ارائه گردیده که سرعت باد به 4.4 متر بر ثانیه خواهد رسید.
برای آنکه به نقش باد در کاهش آلودگی هوا پی ببرید، کافی است به تصویر بالا دقت کنید که در سمت راست، وضعیت فعلی آلودگی هوای تهران تصویر شده در حالی که سرعت باد 2.3 متر بر ثانیه است و در سمت چپ، پیش بینی الودگی هوا برای فردا ارائه گردیده که سرعت باد به 4.4 متر بر ثانیه خواهد رسید.

البته در قانون هوای پاک که در تیرماه سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس رسید و در مردادماه و با تایید شورای نگهبان، رسما اجرایی شد، روز هوای پاک و این دست مسائل جایی ندارد و تنها وظایف همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها و وزارت خانه‌ها و حتی قوای سه گانه مشخص شده و روال رسیدگی به قصور‌ها و تخلف‌ها ارائه شده است؛ اما چون حرفی از حذف این روز خاص هم به میان نیامده، به نظر می‌رسد، هنوز ۲۹ دی ماه هر سال، روز هوای پاک است. روز هوای پاک برای سراسر ایران و حتی روز ملی هوای پاک! (از جمله حواشی جالب پیرامون این مناسبت، «ملی» خواندش است، در حالی که نامگذاری یک روز با پسوند ملی، تابع ضابطه‌هایی است که روز هوای پاک هرگز نداشت.)

روزی که اگر نبود، وزش باد در ابتدای هفته جاری، امروز در ابعاد باشکوهی در شبکه‌های اجتماعی مورد بزرگداشت کاربران ایرانی قرار می‌گرفت و به نقد قانون جوان، اما فراموش شده هوای پاک گره می‌خورد که قطعا در ابعاد وسیع زیر پا گذاشته شده است که اگر این گونه نبود، تهران و هفت هشت کلانشهر دیگر کشورمان در روز‌های اخیر تا این اندازه مسموم و آلوده نبودند و لازم نبود یادی از روز غیررسمی هوای پاک کنیم!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
و....

باد ما را با خود خواهد برد

باد ما را با خود خواهد برد
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
فعلا که تو صف روغن علافیم



محل دیدار کرونا


از شمال چه خبر؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
کیش هواش بهتر بود
مسئول کجا بود بابا دلت خوشه تو به مسئول نسون من بده مسئول یعنی مسئولیت پذیرفته
مردم ساکن شهر های بزرگ ایران برای تنفس هوای سالم چشمشان به آسمان ونزولات جوی وباد است. دقیقا مثل کشاورزان دیم کار....البته ظاهرا مسیولین هم فقط حقوق میگیرندولی وظیفه خود را به عوامل جوی واگذار کرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
مسئولین هم مشغول دعا هستند
و روحانی به باد فرمان داد تا آلودگی را از هوای شهر بزداید. اینه جریان واقعی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
قرار شده یک وزارتخانه جدید درست بشه به نام وزارت دعا!!! کارشون اینه که با دعا به جنگ مشکلات برن
واقعا" اگر بخواهیم ایران ما خوب بشه و به جایی برسیم که ملت های دیگه هم آرزوی شهروند شدن در ایران را داشته باشند !! بایستی کسی پیدا بشه یا مثلا" گروهی / نهادی / انجمنی مثل انجمن مجازات ، تشکیل بشه و هر مسئول و مقامی که فقط برای پست گرفتن و استفاده از رانت ها و .... ، به ظاهر منصب و مسئولیت را می گیرد !!، را شدیدا" مجازات کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
پاشو دیگه چقدر میخوابی
الان روحانی و شرکا میان میگن به خاطر اقدامات دولت ، مشکل آلودگی هوا حل شد!
#سنگ_پا
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
روحانی میگه: به خاطر حذف بنزین پتروشیمی توسط ما هوا خوب شده!!!!
به مسئولین دلسوز با صدای بلند اعلام میکنیم
ما نه رفع محرومیت میخواهیم نه بهبود سطح رفاه نه رفع معضل بیکاری فقر فساد اعتیاد طلاق بی پولی ....را نمبخاد بهش فکر کنید همین که یه کم بشه نفس کشید خدارو شکر
می گم در و پنجره های بانک مرکزی رو هم باز بزارن شاید ریال هم درست شد
آلودگی و ترافیک در شهرهای بزرگ یک معضل حاد شده است و برای رفع این مشکل با یک نگاه تک وجهی و متاسفانه همراه با گرفتن خسارت و عوارض از جیب مردم حل نمی شود. باید نگاه چند وجهی به این موضوع داشت که می تواند شامل موارد زیر باشد
1- خودروهای بهینه / تقویت ناوگان عمومی / بنزین و سوخت بهینه که کرارتاً بیان شده است.
2- تقویت دورکاری فعالیت ها
3- الکترونیکی کردن فعالیت ها
4- تقویت خرید دیجیتال
5- تقویت پیک و حمل و نقل کالا با قیمت ارزان و سریع
6- تجمع ادارات دولتی در مکانهایی که رفت و آمدها باعث ترافیک نشود
7- طرح کاهش فاصله منزل تا محل کار با از بین بردن فاصله طبقاتی محلات و خرید و فروش آسان و بدون دغدغه خانه
8- گسترش مراکز خرید کالا و یکسان سازی قیمت ها
9- استفاده از ذخیره سازهای کنترلی
نکته : ذخیره سازهای کنترلی در واقع پس اندازهایی هستند که در هنگام رونق ذخیره و در هنگام رکود از آنها استفاده می شود تا قیمت ها همواره ثابت بمانند و این ذخیره سازها باعث کنترل تورم شده و بطور غیر مستقیم باعث کاهش تردد و کاهش ترافیک می شوند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار