بازدید 1830

ماجرای مهريه بابركت کشاورز نمونه

کد خبر: ۱۰۲۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۹ 07 June 2010

مهريه با بركت ماجراي زني است كه پس از فوت شوهر خود با پول مهريه اش و گرفتن وام دولتي 40 هكتار زمين كوهستاني را هموار كرد و با تبديل آن به 30 هكتار باغ انار و زيتون دو بار كشاورز نمونه كشور شد.

به گزارش فارس، صغري ابراهيمي، متولد 1335 دوبار كشاورز نمونه سال كشور شده، همسر خود را 12 سال پيش از دست داده،خانزاده و از خانوادهاي اصيل ارسنجان است، 6 فرزند دارد 5 فرزند دختر و فرزند آخري پسر، فرزندانش در مقاطع فوق‌ ليسانس و ليسانس تحصيل كرده‌اند از رشته‌هاي فيزيولوژي گرفته تا رشته باغباني و زراعت و اصلاح نباتات آخري هم در دوره دبيرستان تحصيل مي‌كند.

بعد از فوت همسرش با فروش مهريه و گرفتن وام توانسته 40 هكتار زميني كه از همسرش به ارث رسيده است را تسيطح كند و اراضي شيب‌دار آن را تبديل به 22 هكتار باغ انار و هشت هكتار باغ زيتون كند.
وي دو بار كشاورز نمونه كشور در سالهاي 82 و 88 بوده ميانگين توليد باغ انارش 105 تن در هكتار است و تمام باغ به صورت كشت مكانيزه با سيستم قطره‌اي آبياري مي‌شود.
خانم ابراهيمي در ارسنجان به همراه شش فرزندش كه هيچكدام ازدواج نكرده‌اند، زندگي مي‌كند و در روستاي نعمت‌آباد كه 15 دقيقه با خودرو با اين شهرستان فاصله دارد كار مي‌كند.
 
خانم صغري ابراهيمي می‌گوید: فرزندانم در كار كشاورزي خيلي كمك مي‌كنند البته دانش اين كار را هم كسب كرده‌اند و به همين دليل بود كه تحصيلات دانشگاهي دو تا از فرزندانم در رشته كشاورزي است.

وي گفت: وقتي شوهرم فوت كرد، شغل دولتي نداشت كه با حقوقش فرزندانم را اداره كنم، خيلي‌ها گفتند زمين‌هاي ارثيه‌ همسرم را بفروشم اما قبول نكردم، يا علي گفتم و كار را شروع كردم، تجربه‌اي نداشتم، پول هم نداشتم، زمين‌ها غير قابل استفاده بود، شيب‌دار و نيازمند اصلاحات زيربنايي بالاخره بايد كمر همت مي‌بستم.

خانم ابراهيمي افزود: تنها يك هكتار باغ آماده از همسرم مانده بود و بقيه زمين‌ها به هيچ عنوان قابل كشت نبودند، با فروش مهريه‌ام و گرفتن وام از دولت در قالب طرح طوبي، زمين‌ها را تسطيح كردم و باغ انار و زيتون احداث كردم.

وي در اين لحظه آهي كشيده و افزود: گفتن همه اينها راحت‌ است اما وقتي ياد آن همه مرارت‌ها، رنجها و تلاش‌هايي كه براي گرفتن وامها و بعد از آن براي تسطيح آماده‌سازي اين باغها كشيدم ناراحت مي‌شوم اما به خاطر مداومت و اصرار در حل مشكلات احساس غرور مي‌كنم.
اين كشاورز نمونه اضافه كرد: آرام، آرام اين باغها به ثمر مي‌رسيدند و من در كنار تربيت فرزندانم شاهد شكوفايي هر دو اينها بودم، بچه‌هايم در كار كشاورزي كمك مي‌كردند، و همزمان دانشگاه هم مي‌رفتند و اين موجب قوت قلب برايم بود و انگيزه‌ام را براي كار دو چندان مي‌كرد. با زياد شدن كار باغ و مشغله تحصيل فرزندانم اكنون 4 كارگر ثابت دارم كه هر كدام از آنها ماهانه 350 هزار تومان حقوق دريافت مي‌كنند و در سال 6 تا 7 ماه هم كار مي‌كنند.

مشكلات كار

اين كشاورز نمونه در مورد مشكلات كار خود ادامه داد: همه اين باغها با يك حلقه چاهي كه 1.5 اينچ آب دارد آبياري مي‌شود و واقعاً كافي نيست، بارها درخواست مجوز چاه كرده‌ام و به‌رغم قانوني بودن هيچگونه توجهي نمي‌كنند و در پيچ‌وخم‌هاي اداري دست‌وپا مي‌زنم، اگر اين روند ادامه يابد، زراعتم در معرض نابودي است.

ابراهيمي اضافه كرد:22 هكتار باغ انارم را به سيستم آبياري قطره‌اي تجهيز كرده‌ام اما تنها 45 ميليون تومان بدهي نصيبم شده هيچ نفعي هم براي باغ ندارد كارشناسان خوب بررسي نكرده‌اند و آزمايش‌هاي لازم صورت نگرفته زيرا در شرايطي كه آب چاه شور و زمين شني است اين نوع آبياري جواب نمي‌دهد.

اين باغدار نمونه افزود: 13 هكتار زمين ديگر هم تسطيح كرده‌ام كه اگر آب داشته باشد، بهترين گندم برداشت مي‌شود اما تاكنون درخواست‌هايم براي صدور مجوز حفر چاه به بهانه‌هاي محل ممنوع بودن، خشكسالي، و مهمتر از اين‌ها اولويت داشتن نورچشمي‌ها به نتيجه‌اي نرسيده است.

ملاقات با استاندار ممنوع

ابراهيمي خاطرنشان كرد: حداقل 50 بار رفتم تا با استاندار فارس ملاقات بگيرم اما گفتند ممنوع است و فقط به صورت مكتوب درخواستتان را بنويسيد. با حمايت فرماندار ارسنجان توانستم 3 دقيقه وقت ملاقات براي بيان مشكلاتم در مورد كشاورزي با استاندار بگيرم اما هيچ اقدامي براي رفع اين مشكلات انجام ندادند.

به گفته وي، آقاي اسكندري وزير جهاد كشاورزي سابق قول 10 ميليون وام بلاعوض و 15 ميليون وام را دادند اما هرچه در اين مورد پيگيري كردم به هيچ نتيجه‌اي نرسيدم.

خبرنگار فارس از درآمد و ميزان رضايتش از كار ‌پرسيد كه خانم ابراهيمي گفت: كار طاقت‌فرسايي است اما همين كه روي پاي خودم ايستاده‌ام و چندين خانواده در كنار اين كار به نوايي مي‌رسند هميشه خدا را شكر مي‌كنم اين كار را ادامه خواهم داد زيرا شغل اكثر انبيا هم همين بوده و در اسلام به آن سفارش شده است فقط از مسئولان مي‌خواهم موانع توليد را در بخش كشاورزي بردارند و بروكراسي اداري را حذف كنند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان