بازدید 16415
آیت‌الله مجتهدشبستری در گفت‌وگو‌ با «تابناک»

اولویت دولت بعدی باید مسأله اقتصادی باشد/ دولت بعدی نیاز به رئیس و وزیران اقتصادی کاربلد دارد/ نگاه دولت سیزدهم به بیرون مرزها نباشد

وی افزود: رئیس‌جمهور آینده باید فردی باشد که توصیه‌های مقام معظم رهبری به خصوص در حوزه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید را اجرایی کند و تنها به شعار کار، تولید، اقتصاد و معیشت مردم بسنده نکند و دستورهای رهبری را که واقعا کارگشاست اجرایی کند. رئیس‌جمهور آینده نباید به دروازه‌های بیرون نگاه کند و بر اساس وضع داخل کشور تصمیم‌گیری کند...
کد خبر: ۱۰۲۸۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۴ 16 January 2021

آیت الله محسن مجتهد شبستری :: خبرگزاری خانه ملت

فرصت زیادی تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم باقی نیست و چند ماه دیگر عمر دولت تدبیر و امید به سر می‌آید. گروه‌ها و جریانات سیاسی متاثر از شرایط همه گیر بیماری کرونا به قوت دوره‌های قبل برای انتخابات ۱۴۰۰ فعالیت نمی‌کنند؛ علاوه بر اینکه نارضایتی مردم از محقق نشدن شعار‌های دولت «حسن روحانی» و وضعیت نامساعد اقتصادی مزید بر علت شده و باعث ایجاد چنین شرایطی شده است.

به گزارش «تابناک»؛ با همه این شرایط، گروه‌ها و جریانات سیاسی رفته رفته اقدامات خود را جدی‌تر و علنی‌تر برای انتخابات پیش رو شکل داده و دنبال می‌کنند. بعضی کاندیدا‌ها هم تاکنون رسمی اعلام کرده اند که برای انتخابات سال ۱۴۰۰ خواهند آمد. برخی هم اسامی شان مطرح شده و به نوعی آن‌ها را کاندیدای بالقوه می‌خوانند؛ افرادی که شاید برای ریاست جمهوری سیزدهم بیایند و خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند.

نارضایتی مردم از شرایط اقتصادی کشور

بسیاری از کارشناسان، فعالان سیاسی و اقتصادی مشکل اصلی کشور را مساله اقتصاد می‌خوانند و اعتقاد دارند که دولت بعدی باید تمامی هم و غم خود را صرف بهبود شرایط اقتصادی کشور و وضعیت معیشتی مردم کنند؛ موضوعی که هم اکنون باعث نارضایتی بخش زیادی از مردم شده و حتی بسیاری آن را یکی از دلایل اصلی خود در عدم حضور در انتخابات خوانده اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اولویت امروز کشور مساله اقتصادی است؛ از این روی، گزینه‌هایی که قصد ورود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری را دارند، باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

رئیس‌جمهور و دولت بعدی باید متخصص حوزه اقتصاد باشند

آیت‌الله «محسن مجتهد شبستری» عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار سیاسی «تابناک» با بیان اینکه هر چه به ایام انتخابات ریاست جمهوری نزدیک شویم، بیشتر درباره شاخصه‌هایی رئیس‌جمهور آینده صحبت خواهد شد؛ اظهار کرد: شاخص‌های نامزد شایسته برای انتخابات ریاست‌جمهوری علاوه بر تعهد و تخصص، داشتن کارامدی و مدیریت در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اقتصادی است.

وی افزود: رئیس‌جمهور آینده باید فردی باشد که توصیه‌های مقام معظم رهبری به خصوص در حوزه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید را اجرایی کند و تنها به شعار کار، تولید، اقتصاد و معیشت مردم بسنده نکند و دستورهای رهبری را که واقعا کارگشاست، اجرایی کند.

رئیس‌جمهور آینده نباید به دروازه‌های بیرون کشور نگاه کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: رئیس‌جمهور آینده نباید به دروازه‌های بیرون نگاه کرده و براساس وضع داخل کشور تصمیم‌گیری کند.

وی با اشاره به معضلات اساسی کشور که بسیار جدی باید به فکر مرتفع کردن آن‌ها بود، خاطرنشان کرد: اشتغالزایی، گسترش و توسعه تولید و حل مشکلات معیشتی مردم از جمله معضلات اساسی کشور ماست. از این روی، رئیس‌جمهور بعدی افرادی را باید در کابینه قرار دهد که در این محور‌ها فعال و مدیریت لازم را داشته باشند.

نیاز به رئیس‌جمهوری کارآمد داریم

عضو جامعه روحانیت مبارز به ویژگی‌های وزیران و مدیرانی که باید در دولت آینده حضور داشته باشند، اشاره و تاکید کرد: وزرایی باید در کابینه بعدی باشند که در جهت مبارزه با قاچاق کالا و تقویت تولید داخلی برنامه جدی باشند؛ از این روی، تحقق این امر نیازمند حضور یک چهره کارآمد در مسند ریاست‌جمهوری است.

وی با بیان اینکه مشخصه‌ها و مولفه‌هایی نیاز است که اگر به آن در سالیان اخیر عمل می‌شد، بسیاری از مشکلات و مسائل امروز گریبان گیر کشور نبود، گفت: اگر مولفه‌های جهش تولید و اقتصاد مقاومتی در کشور در چند سال در کشور اجرایی می‌شد، وضعیت ما الان به این شکل نبود.

مردم باید شرایط مطلوبی را از رئیس‌جمهور بعدی مطالبه کنند

آیت الله مجتهد شبستری یادآور شد: با توجه به مواردی که پیشتر عرض کردم، اگر مردم می‌خواهند تحولی در کشور به خصوص در حوزه اقتصادی و با حضور رئیس‌جمهور بعدی فراهم شود، باید در این حوزه مطالبه گر باشند و به سمت انتخاب فردی بروند که در نهایت خودش و تیمش می‌توانند چنین شرایط مطلوبی را در کشور مهیا سازند.

وی درباره پیش بینی اش از میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ نیز عنوان کرد: طبیعتا این مردم هستند که در انتخابات مختلف سرنوشت خود را تعیین می‌کنند، اما پیش بینی بنده این است که بدون شک انتخابات پرشکوهی را مانند ادوار گذشته خواهیم داشت.

چهره کاربلدی باید بیاید که مشکلات معیشتی و نیاز‌های اقتصادی را رفع کند

عضو مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: ما نیازمند حضور یک چهره کاربلد با یک تیم قوی در راس حوزه اجرایی کشور هستیم تا مشکلاتی را که امروز مردم را در حوزه‌های مختلف به خصوص معیشت و تامین نیاز‌های اقتصادی به گرفتاری انداخته است، برطرف کند تا مردم با خاطری آرام در انتخابات حضور پیدا کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۷
خدا بیامرزد پدر و مادرت که حرف دل مردم را گفتی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
ایشان اول یک مشکل اقتصادی را حل کنه بعد بیاد و توصیه کارشناسی کنه. در دانشگاه برای نیم ساعت دفاع از کاری که مدتها وقت گذاشتی و بررسی کردی و راه حل دادی بهت 20 دقیقه وقت صحبت میدهند. در ایران کمتر از 20 دقیقه فکر میکنند و مدتها برای مردم صحبت میکنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
چرا انقدر منفی بهت دادن؟
به این دلیل که حرفاش کلیشه ای هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
حاج آقا لطفا بفرمایید به کی رأی بدم،بنده مطیع دستورات تان هستم.
ناشناس
| Germany |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
البته از سال 76 به بعد اولویت همه دولت ها اقتصاد بوده و کار به اینجا کشیده.چرا؟
ناشناس
| Germany |
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
از این دولت خبره تر در اقتصاد نمیتوانید در تاریخ پیدا کنید!
چاپ اسکناس ،فروش ثروت ملی به بانک ها به شکل سهام،خالی کردن جیب مردم از طریق همان سهام و.....
حاج آقا کاملاً درست می فرمائید. یعنی کسانی باید مسئولیت قبول کنند که دارای دانش روز هستند و نه کسانی که می خواهند با دعا کردن و ذکر گفتن مسائل و مشکلات مردم را حل کنند. پس به شورای محترم نگهبان و دیگر مسئولین اصلی نظام توصیه بفرمائید اجازه دهند افراد واجد صلاحیت علمی و عملی وارد میدان شوند و افرادی که فقط بلدند شعار بدهند خود را کنار بکشند. البته بعید می دانم چنین شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
همه کاربلدها رفته اند اون ور!شما مانده اید و حوض خالی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
خود این حاج آقا شبستری مخالف سفت و سخت تصویب اف ای تی اف هستند
کجای کار تشریف دارید ؟
امام جماعت که تعیین نمیکنید بزرگوار !!! میفرمائید رئیس جمهور و در جمهوریت مردم تصمیم میگیرد چه کسی انتخاب شود لطفا بجای باید وتحکم از توصیه وارشاد استفاده کنید
اقای شبستری چنین فردی سراغ دارید که کشوررا ومعیشت مردم واقتصاد کشوررا بهبود ببخشد؟ متاسفانه مامردم درداخل کشور چنین فردی را نداریم مگر اینکه شهید رجایی زنده شودونمیدانم ایا شهید عزیز الان بود مثل همان دوران اوایل انقلاب بود یاایشون هم..............درضمن حاج اقا رئیس جمهور دلخواهتان را معرفی ومنصوب کنید تا ببینیم شماها که اینقد رمدعی مدیریت جهانی هستید ونماینده شما اقای احمدی نژاد چه گندی به کشور زده حالا یکنفر نظامی را هم معرفی کنید تا سیه روشود انسوی که نمیبیند ونمیفهمد وضع مردم ومشکلات را
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
از آقای روحانی هنرهای زیادی دیدیم که دوباره بهش رای دادیم.
اداره برق یخچال ما رو سوزوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
والله خوبه که شما فقط یخچالت سوخته، ما که با این همه مشکلات فیوز خودمون سوخته!
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
راه حل ایشان زدن پماد سوختگی به یخچال و... است.
ناشناس
| Germany |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
خسارتش باید از چین بگیری.
این دکتر که بنا به گفته خودش هم اقتصاد مقاومتی کرد هم خود اتکایی این جوری بود. بیشتر از این چه خواهد شد؟
بنده فرصت نکردم اصل مطلب را بخوانم البته اگرفرصت هم می کردم مطمئنا نمی خواندم چون دراین دو دهه تمامی حرف و سخنها یکنواخت و تکراری است. اما نکته هی که از تیتر متوجه شدم عدد سیزده بود که تا الان به آن دقت نشده بود. آیا کسی خواهد توانست با توجه به نحسی عدد سیزده سکان این دولت را به دست بگیرد؟ اگر کسی اگاهی داشته باشد دراین انتخابات ثبت نام نخواهد کرد. سیزده عدد نخسی است ما گفتیم حواس همه به این عدد و انتخابات مربوط به آن باشد. نکند نحسی آن گریبان عده ای را بگیرد.
سالهاست که توصیه برای رسیدگی به اقتصاد و معیشت مردم است
توصیه هایی که فقط در حد توصیه ماندند
اما در عمل مردم روز به روز تهیدست تر شده اند
مشکلات اقتصادی و اجتماعی و فقر و نداری امان مردم را بریده است
بیکاری بیداد می کند
تبعیض مردم را مایوس و ناامید کرده است
وقت توصیه گذشته است
وقت اجرا و عمل است
ای کاش دولت میتوانست همه چیز را مثل روز اولی که تحویل گرفته بود به دولت بعدی تحویل میداد حتی تحریم های ذیل فصل هفتم سازمان ملل و ملت هم همه شعارهای انان را فراموش میکردند و فقط خاطره ای از یک حقوق دان و تعدادی وزرا و معاونان رییس جمهور را در حافظه ای تاریخی تلخ خود ثبت میکردند چقدر اقتصاد ان موقع برای مردم قابل تحمل تر بود
اولویتهای کشور :۱.شفافیت آرا در مجلس و دولت در امور غیر امنیتی برای جلوگیری از حوادثی مثل دلار ۴۲۰۰ تومانی و استفاده از رانت آن ۲.مالیات بر مجموع درآمد هر ایرانی به صورت پلکانی (هرچه درآمد بیشتر درصد مالیات بیشتر ) برای جلوگیری از فرار مالیاتی همه صنوف از جمله دلالان و وکلا و پزشکان و کاهش وابستگی به درآمد نفت ..۳.مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ بالا بر سود فروش کالای غیر مصرفی مثل خانه دوم و خودرو دوم و ارز و ...برای جلوگیری از دلالی و سوداگری و هدایت نقدینگی به سمت تولید و بورس و بانکها و پس از کاهش تورم کاهش نرخ سود بانکی ۴.هماهنگی وزارت صنعت و امورخارجه جهت صادرات هدفمند و منظم ۵.اصلاح گمرک و جلوگیری از واردات اقلامی که ضروری نمی باشد و یا در داخل امکان تولید آن وجود دارد مثل خلال دندان و دسته بیل ۶.ساماندهی صادرات مازاد محصولات کشاورزی جهت جلوگیری از کم یاب شدن آن در داخل
اقتصاد! بدون نیاز به خارج از ایران این حرف یعنی چیزی از اقتصاد نمی دونین چرخه اقتصاد با تعامل می چرخه نه ایزوله شدن!
اولا مابین خودیها حتی یکنفر باسواد و کاربلد وجود ندارد همه خودی ها مفتخر به اخذ مدارک قلابی و جعلی هستند دوما فقط فردی از ایرانیان وطندوست نخبه و باسواد و تحصیلکرده وافعی میتواند کشور را نجات دهد که انهم با برچسب غیر خودی به حاشیه رانده میشود
چرا همیشه فعل مستقبل بکار می برید . هنوز خیلی مانده تا رییس جمهوری جدید انتخاب شود برای امروز چه حرفی داری؟ پاسخ ( اگر داشت که می گفت.)
نگاه مردم که به بیرون مرزها منتقل شده است.
بورس با فرض ادامه ریاست جمهوری ترامپ و نرخ هردلار ۴۰ تا ۵۰ هزارتومان پیش خور کرده بود درنتیجه هرچقدردلاربیاد پایین تر شدت سقوط بورس بیشتروبیشترمیشه
از کرامات شیخ ما این است شیره را خورد و گفت شیرین است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار