بازدید 18811
تاملی بر اظهارنظر اخیر وزیر بهداشت

چرا فرا رسیدن موج چهارم کرونا در ایران ترسناک است؟

«با وجود همه فشار‌ها و گرفتاری‌ها و مشکلات این ویروس، تعداد مرگ‌های کرونا به زیر ۱۰۰ مورد در روز نزول پیدا کرده و طبق آمار در شبانه روز گذشته ۹۷ مرگ در کشور داشتیم که برای ما آمار غم انگیزی است، اما در مقایسه با دنیا وضعیت مطلوب تری داریم.» این برشی از سخنان وزیر است که در انتها به خواهش و تمنای وی از مردم گره خورده و توصیف خطر پیک بعدی شیوع بیماری در کشورمان.
کد خبر: ۱۰۲۷۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۰ 13 January 2021
تابناک اجتماعیدر روز‌هایی که آمار مرگ و میر کرونا در کشورمان به کمتر از ۱۰۰ فوتی در روز رسیده، وزیر بهداشت در خصوص فرا رسیدن موج چهارم به شدت ابراز نگرانی می‌کند.

به گزارش «تابناک»؛ به این جملات دقت کنید: «با وجود همه فشار‌ها و گرفتاری‌ها و مشکلات این ویروس، هرچند هر مورد مرگ در ایران دردآور است، تعداد مرگ‌های کرونا به زیر ۱۰۰ مورد در روز نزول پیدا کرده و طبق آمار در شبانه روز گذشته ۹۷ مرگ در کشور داشتیم که برای ما آمار غم انگیزی است، اما در مقایسه با دنیا وضعیت مطلوب تری داریم.»

این بخشی از گزارش امروز سعید نمکی به مردم است که در بخش دیگری از آن، آمار‌هایی جزئی‌تر از مرگ و میر کرونا در برخی کشور‌های جهان ارائه شد تا مبنایی برای قضاوت در اختیار شنوندگان قرار گیرد و بتوانند ۹۷ جان باخته ایرانی را با ۴۲۸۱ مرگ در امریکا، ۱۲۴۳ مرگ در بریتانیا، ۱۱۰۹ مرگ در بزریل، ۱۱۰۶ مرگ در آلمان، ۶۱۶ مرگ در ایتالیا، ۴۵۲ مرگ در فرانسه، ۴۰۵ مرگ در اسپانیا و حتی ۱۵۹ مرگ در ترکیه مقایسه کنند.
 
چرا فرارسیدن موج چهارم کرونا در ایران ترسناک است؟

البته وزیر بهداشت به این میران بسنده نکرد و تاکید نمود که بخش عمده جان باختگان کرونا در کشورمان در شبانه روز اخیر، مربوط به استان مازندران هستند که چندین شهر آن در وضعیت قرمز قرار دارد و باقی شهرهایش در وضعیت نارنجی است و معنای آن، بالا بودن میران بیماران بستری به نسبت جمعیت در این استان است؛ وضعیتی که موجب شده مرگ و میر‌ها در این استان بالا باشد و به تاکید وزیر «اگر مرگ‌های مازندران نبود، تعداد مرگ‌های روزانه کرونا به زیر ۵۰ نفر می‌رسید.»

اکنون کافی است بدانیم که به گفته معاونان وزیر بهداشت و مسئولان استانی، مازندران آخرین استانی در کشورمان است که پیک سوم شیوع کرونا را تجربه می‌کند تا بشود نتیجه گرفت به زودی و با فروکش کردن پیک در این استان، شمار جان باختگان روزانه کووید ۱۹ در کشورمان به کمتر از ۵۰ تن در روز خواهد رسید که به هیچ عنوان قابل قیاس با کشور‌های اروپایی و حتی همسایگان کشورمان مانند ترکیه هم نیست.

اما این دورنما تا چه اندازه واقعی و قابل تحقق است؟ تامل در سخنان وزیر بهداشت کشورمان نشان می‌دهد که کاهش جان باختگان کرونا به کمتر از ۵۰ تن، مشابه شرایطی که در ایام نوروز امسال تجربه کردیم، آرزویی دست نیافتی است، اما بازگشت اوضاع وخیم و بحرانی، محتمل است. آنقدر محتمل که وزیر بگوید: «به رغم اینکه در نقشه کشور نقاط زرد و آبی رو به گسترش دارند، به شدت نگران خیز جدید بیماری هستیم و نگرانیم مبادا مردم با آرامش خیال به سمت یک ساده انگاری و عادی پنداری بروند.»

نکته قابل اینکه نگرانی‌های وزیر بیراه هم نیست چراکه به گفته وی «موردی از خیز جدید کرونا به خصوص در موارد سرپایی در برخی نقاط کشور دیده می‌شود و نگرانیم که این موارد به خیز موارد بستری و بعد از آن افزایش موارد مرگ تبدیل شود.» وضعیتی که می‌تواند مقدمات شکل گیری موج چهارم شیوع ویروس در کشورمان باشد که به گفته نمکی ترسناک است چراکه «اگر موج چهارم بیاید، می‌تواند ما را به شدت گرفتار کند، چون زیرساخت‌های کشور توان مقابله با موج چهارم را نخواهد داشت.»

تهدیدی جدی که موجب می‌شود وزیر بگوید: «از مردم می‌خواهیم و التماس و تمنا و خواهش داریم که مبادا مثل اردیبهشت بعد از اینکه روز‌های خوش فروکش بیماری را تجربه کردیم، ساده انگاری کنند چراکه هر گونه ساده انگاریـ چه در مردم و چه در مسئولان ـ باز هم ما را به فاز خطرناک بیماری خواهد کشاند. آنچه از روند بیماری در دنیا دریافت می‌کنیم، همان گونه که ارتفاع موج سوم در کشور ما بلندتر بود، خدای ناکرده اگر موج چهارمی گرفتار کند، چالش عظیمی به دنبال خواهد داشت.»

سخنانی که نیم نگاهی به نمودار کلی مرگ و میر کرونا از روز ابتدایی شیوع این ویروس و بیماری ناشی از آن در ایران برای درکش کافی است، به ویژه اگر بدانیم در پیک نخست شیوع (در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹) روزانه حدود ۱۵۰ تن از هموطنان مان را از دست می‌دادیم، در پیک دوم (اواخر تیر و اوایل مرداد) روزانه کمتر از ۲۵۰ هموطن را از دست می‌دادیم و در پیک سوم (آبان و آذر) به حدود ۵۰۰ فوتی در روز رسیدیم؛ روندی صعودی که می‌تواند جان باختگان پیک چهارم را به حدود هزار تن در روز برساند!
 
نمودار مرگ و میر و کووید19 از روز ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشورمان تا به امروز؛ بر اساس این نمودار به سادگی می‌توان پیک‌های اول، دوم و سوم شیوع را دید و ابعاد احتمالی پیک بعدی را پیش بینی کرد.
نمودار مرگ و میر و کووید19 از روز ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشورمان تا به امروز؛ بر اساس این نمودار به سادگی می‌توان پیک‌های اول، دوم و سوم شیوع را دید و ابعاد احتمالی پیک بعدی را پیش بینی کرد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۴
کرونا فعلا تا ۲۲ بهمن کاهش پیدا می کنه
ولی شب عید دوباره قویتر بر می گرده
ترسناک است چون الودگی هوا و پارازیت سنگین هم داریم
دوباره افراد بدون ماسک سوار اتوبوس می شوند. لطفا نسبت به این حرکت بی تفاوت نباشید اگه اون ها اهمییتی به موضوع نمی دهند شما برای حفظ حان خودتان و دیگران به آنها اعتراض کنید.
#بی تفاوت نباشیم.
نگران جان مردم در موج چهارم کرونایی ن؟؟ با 150 هزار واکسن اهدایی و اون مقداری که پولش رو داده بودین موج جدیدی رخ نمی‌داد. متاسفانه با خودمونم لجبازی میکنیم
فرا رسیدن موج چهارم نشانه بی کفایتی و بی تدبیری دولت هست
ما از بابت کرونا وضع بهتری از دنیا داریم و تمام چیزها ما بهتر از دنیاست کی این حرفها را می گوید
خیلی جالبه که در نمودار سینوسی٬ مرگ و میر کرونا در بهمن به کمترین میزان خود میرسه و دوباره اوج میگیره.
با اینکه می دانند خطر در کمین است مدارس را باز گشایی می کنند .و تدارک حضور مردم در خیابانها را می بینند.
اقا من امروز ماشینم یه سری کار عقب افتاده داشت بعد از یکسال رفتم دنبالش. باورتون نمی شه با 99 درد ادمهایی که کار داشتم ماسک نزده بودند. یعنی دقیقا همان اتفاق در حال تکرار است. ترا به خدا دولت و سپاه و مجلس و ... دلشان به حال مردم می سوزد از همین حالا سفت جلوی اناف و مردمی که رعایت نمی کنند بایستند
پس آقای وزیر بهداشت با این همه نگرانی، چرا از عهده ی وزیر آموزش و پرورش بر نمی آیید؟
از کی شروع میشه؟
به جاي اين همه حرف واكنس بسازيد يا بخريد
برای همینه همه چی رو دارن عادی می کنن؟ باز کردن تالارها و مدارس؟
موج چهارم ترسناک بود ولی نصف موج پنجم بود .موج پنجم بسیار وحشتناک بود . رکورد بیشترین مرگ در روز (۷۰۹ نفر) بدست موج پنجم است .امید وار باشیم که موج ششمی اتفاق نیافتد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر