بازدید 24437

ناوگان اف-۱۶های عراق در آستانه فروپاشی است

یک وبگاه تحلیلی با اشاره به پرواز اخیر شماری از جنگنده‌های «اف-۱۶» عراق نوشت، ناوگان جنگنده‌های اف-۱۶ عراق از مشکلات جدی، چون کمبود قطعات، عدم توانایی بازآماد مناسب و پرسنل دوره دیده رنج می‌برد.
کد خبر: ۱۰۲۷۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹ 10 January 2021

به گزارش تابناک به نقل از فارس، یک وبگاه تحلیلی آمریکایی به وجود نقص‌های عمده ناوگان جنگنده‌های «اف-۱۶ وایپر» نیروی هوایی عراق اشاره کرد و نوشت، در حالیکه طی روز‌های گذشته ۲۳ فروند هواپیمای جنگنده نیروی هوایی عراق از نوع اف-۱۶ وایپر در پرواز‌ی به مناسبت ۱۰۰ سالگی ارتش این کشور شرکت کردند، با این حال ناوگان جنگنده‌های اف-۱۶ عراق از مشکلات جدی رنج می‌برد.

وبگاه «درایو» به تازگی در گزارشی نوشت، نیروی هوایی عراق طی یک قرارداد نظامی در سال ۲۰۱۱، ۳۶ فروند جنگنده اف-۱۶ وایپر ساخت شرکت «لاکهید مارتین» از آمریکا خرید، اما دو فروند از این جنگنده‌ها در دوره اول آموزش از دست رفتند. ۳۴ جنگنده باقیمانده به اسکادران نهم شکاری در پایگاه هوایی «بلد» اختصاص داده شده‌اند و در برخی عملیات جنگی علیه داعش در عراق و سوریه مشارکت داشتند.

*کمتر از ۲۰ درصد هواپیما‌های اف-۱۶ عراق کاملاً قابلیت پرواز را دارند

این وبگاه با اشاره به شمار جنگنده‌های اف-۱۶ عراق در رژه نظامی اخیر نوشت، شمار جنگنده‌های شرکت کننده در رژه اخیر حاکی از آن بود که کمتر از ۲۰ درصد هواپیما‌های اف-۱۶ عراق کاملاً قابلیت پرواز را دارند. گفته می‌شود در تلاش برای آماده ساختن ۱۹ جنگنده در طی یک روز در سال گذشته، چهار مورد از آن‌ها دچار سانحه هوایی شدند. به گفته یکی از مقامات سابق ارتش عراق، خلبانان نیروی هوایی عراق گریه کنان درخواست کمک می‌کردند. این مقام سابق نظامی عراق گفت: «این یک خطر بزرگ بود.»

*باز آماد ضعیف و سو مدیریت، آفت جان نیروی هویی عراق

روایت مشابه‌ای دیگراز اعضای کنونی و بازنشسته ارتش عراق موید این است که باز‌آماد ضعیف و سومدیریت در نیروی هوایی عراق منجر به عدم موفقیت جنگنده اف-۱۶ در این کشور شده است. مقامات عراقی در دسامبر گذشته یک گزارش را تایید کردند که تنها هفت فروند جنگنده از ناوگان اف-۱۶ قادر به پرواز «بدون خطر جدی سقوط» هستند و جنگنده‌های دیگر نیز با استفاده از قطعات هواپیما‌های دیگر قادر به پروازند. این به وضوح یک راه حل کوتاه مدت است که در نهایت منجر به غیرقابل پرواز بودن این هواپیما‌ها در طولانی مدت خواهد شد.
 
ناوگان جنگنده‌های «اف-۱۶» عراق در آستانه فروپاشی است

جزئیات بیشتری در مورد وضعیت جنگنده‌های اف-۱۶ عراقی توسط وبگاه‌های هواپیمایی مبنی بر این منتشر شده که از ۳۴ فروند جنگنده اف-۱۶ مستقر در پایگاه البلد، دستکم ۱۰ فروند به هیچ وجه قادر به پرواز نیستند. از ۲۳ جنگنده شرکت کننده در پرواز نیز بیش از نیمی از آن‌ها فقط قادر به پروازند، اما فاقد رادار مناسب و سیستیم اویونیک هستند.

* عدم اجرای کامل تعهدات شرکت لاکهید مارتین

این وبگاه با اشاره به مشکلات مالی عراق در نگهداری این جنگنده‌ها نوشت، وضعیت امنیتی حال حاضر در عراق منجر به کاهش پشتیبانی لاکهید مارتین شده است. همچنین عوامل دیگر از جمله خدمه کاملا آموزش دیده برای پرواز و هم سرویس دهی مناسب برای این جنگنده‌ها از دیگر مشکلات موجود است. علاوه بر این، شرایط امنیتی حاکم بر عراق پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در سال گذشته به فرودگاه بغداد موجب شده برخی از پیمانکاران تعمیر و نگهداری شرکت لاکهید مارتین از بازگشت به این کشور خودداری کنند.

در خاتمه این گزارش آمده است، علیرغم توانایی قرار دادن ۲۳ جنگنده کنارهم به عنوان نمایش قدرت، سرنوشت طولانی مدت ناوگان اف-۱۶ عراق نامشخص است. تلاش برای پرواز ۱۹ یا ۲۳ جنگنده در یک روز ممکن است چشمگیر به نظر برسد، اما تضمینی برای آمادگی جنگی نیست.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان