بازدید 9283
۱

فرونشست مجدد دشت مهیار شهرضا

تصاویر دشت مهیار شهرضا در شامگاه ۱۹ دی ماه از وضعیت بحرانی منابع آب زیرزمینی حکایت داردکه افت ممتد سطح ایستابی منجر به کاهش فشار آب منفذی و افزایش تنش موثر و نهایتاً تشدید فرونشست و ایجاد ترک و شکاف در دشت مهیار جنوبی شده است.
کد خبر: ۱۰۲۶۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵ 09 January 2021

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، تصاویر دشت مهیار شهرضا از وضعیت بحرانی منابع آب زیرزمینی حکایت دارد به نوعی که افت ممتد سطح ایستابی منجر به کاهش فشار آب منفذی و افزایش تنش موثر و نهایتاً تشدید فرونشست و ایجاد ترک و شکاف در دشت مهیار جنوبی در شامگاه ۱۹ دیماه شده است.

وضعیت بحرانی منابع آب زیرزمینی در حال حاضر باعث تشدید افت سطح آب زیرزمینی و کسری حجم مخزن دشت‌هادر استان اصفهان شده به گونه‌ای که حدود ۴۰۸ محدوده از ۶۰۹ محدوده مطالعاتی کشور در وضعیت ممنوعیت توسعه بهره‌برداری قرار گرفته و سالیانه با حدود ۶ میلیارد متر مکعب کسری مخزن مواجه شده است.

 

در حوضه زاینده‌رود میزان سرانه آب تجدیدپذیر کمتر از ۶۰۰ مترمکعب در سال است که بر اساس شاخص فالکن مارک در رده کم‌آب و میزان برداشت از آب‌های تجدیدپذیر، بیش از ۱۰۰درصد آب‌های تجدیدپذیر برداشت شده که بیانگر کم آبی شدید در این منطقه است.

فرونشست مجدد دشت مهیار شهرضا

در استان اصفهان نیز پدیده فرونشست زمین و درز و شکافهای منتج از این پدیده در دشتهای مهیار شمالی، مهیارجنوبی، کاشان، گلپایگان، برخواراصفهان، اردستان و فلاورجان مشاهده و بررسی شده است وبدون شک در آینده ای نزدیک به یکی از معظلات ومخمصه های پیش رو تبدیل خواهد شد.

عامل فرونشست در دشت های استان اصفهان، برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی خارج از توان آبخوان طی سه تا چهار دهه گذشته است. بیش از ۹۰ درصد این آب نیز در بخش کشاورزی مصرف شده است.

 

محدوده تحت تأثیر فرونشست در این منطقه حدود ۳۷۰۰ کیلومترمربع است که دارای بیشترین مقدار فرونشست سالانه تا ۱۸ سانتیمتر در سال می باشد. مساحت محدوده تحت تأثیر فرونشست با نرخ سالانه بیش از ۱۰ سانتیمتر حدود ۲۵ کیلومتر مربع می باشد که در این محدوده راه آهن مسیر اصفهان یزد به طول ۹۸ کیلومتر قرار دارد.

فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نیز در محدوده فرونشست ۵-۴ سانتی متر در سال قراردارد.

جمعیت متأثر از فرونشست با نرخ بیش از ۱۰سانتی متر حدود ۳۱۶۰ نفر است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سلام این شکستها و فرونشست ها در رفسنجان خیلی وقت است وجود داشته و هنوز هم هست چیز جدیدی نیست و نتیجه اش هم ........ الفاتحه..
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر