بازدید 6433

حاشیه های اجلاس جده

سخنرانی معاون وزیر خارجه تاجیکستان به زبان عربی البته با لهجه فارسی تاجیکی و بسیار آرام و همراه تپق های متعدد بود، تاجایی که بارها حاضران برای عوض کردن جو و رفع خستگی به خارج از سالن می رفتند.
کد خبر: ۱۰۲۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۹ 06 June 2010
عصرایران نوشت:

نشست وزیران خارجه اسلامی در جده امروز برگزار شد. این نشست به منظور بررسی بحران غزه و حمله به کشتی های کاروان آزادی به طور اضطراری و در سطح وزرای خارجه کشورهای اسلامی برگزار شد.

- وزیر خارجه ایران ، با یک فروند جت کوچک 9 نفره به جده آمد. به علت کوچک بودن هواپیما ، تیم خبری روز قبل با هواپیمای مسافری راهی دوبی شدند ، از آنجا به ریاض رفتند و از ریاض به سمت جده پرواز کردند.

- کشورهای سنگال، لبنان، فلسطین، ایران ،‌اندونزی و ترکیه در این نشست در سطح وزیران خارجه شرکت می کنند. بقیه کشورها نیز در سطح معاون وزیر خارجه و پائین تر حضور دارند.

- در ابتدای این نشست وزیر خارجه سنگال به زبان فرانسه شروع به سخنرانی کرد و سپس ،‌ اکمل الدین احسان اوغلو  نیز متن سخنان خود را بیان کرد.
 تقریبا تمامی نمایندگان شرکت کننده به جز کشور های شمال آفریقا از دستگاه مترجم استفاده می کردند.

- اکمل الدین احسان اوغلو، دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی با زبان عربی سلیس و شیوا متن سخنرانی خود را ارائه کرد که بسیاری از شرکت کنندگان از جمله متکی ترجیح دادند بدون استفاده از دستگاه مترجم، این سخنرانی را گوش کنند.

- قبل از برگزاری نشست جده، ملاقاتی میان شش وزیر خارجه حاضر در نشست جده به علاوه وزیر مشاور در امور خارجه عربستان و دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی در دفتر وی برگزار شد.

- جایگاه استقرار وزیران خارجه ایران،‌ترکیه،‌فلسطین و معاون وزیر خارجه سوریه در کنار هم و در کنار یکدیگر قرار بود که این صحنه سوژه جالبی برای عکاس ها ایجاد کرده بود.

- سخنرانی معاون وزیر خارجه تاجیکستان به زبان عربی البته با لهجه فارسی تاجیکی و بسیار آرام و همراه تپق های متعدد بود، تاجایی که بارها حاضران برای عوض کردن جو و رفع خستگی به خارج از سالن می رفتند.

- در ابتدای خروج وزیران خارجه از دفتر دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی جمع زیادی از خبرنگاران خواستار مصاحبه با متکی شدند که با وعده وی برای زمان بعد از نشست روبه رو شدند.

- متکی در هنگام برگزاری نشست نیز با سوالات متعدد خبرنگاران مختلف درباره موضوعات متفاوت روبه رو شد اما پاسخ به همه آنها یکی بود . وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که تنها برای موضوع غزه به جده آمده است و درباره هیچ موضوع دیگری از جمله مسئله هسته ای اظهار نظر نخواهد کرد.

- مقر دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی در مرکز شهر جده و در ساختمانی 11 طبقه قرار دارد. دبیرخانه این سازمان به تازگی به این ساختمان اجاره ای و موقت منتقل شده و قرار است در ماه های آینده پس از تکمیل ساخت ساختمان جدید به محل جدید منتقل شود.

- در ابتدای ورود هیئت خبرنگاران ایرانی به ساختمان دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی با خوشامد گویی مسولانی از دبیرخانه روبه رو شدند.

- تنها یک بار بازرسی ساده کافی بود تا با هماهنگی های کارکنان وزارت خارجه و دفتر کنسولگری ایران در جده ،‌ خبرنگاران ایرانی بدون معطلی به طبقه 11 دبیرخانه یعنی محل برگزاری نشست منتقل شوند.

- منوچهر متکی نیز در سخنانی که به زبان انگلیسی بیان کرد ضمن تشکر از دبیرخانه کنفرانس اسلامی برای برگزاری این نشست ،‌خواستار اقدام جدی و عملی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین و منطقه غزه شد.

- وزیر خارجه پاکستان که خود نخستین پیشنهاد دهنده برگزاری نشست فوق العاده کنفرانس اسلامی بود،‌ در این نشست حاضر نبود و لقب جالبترین غایب را به خود اختصاص داد. وزیر خارجه عربستان هم در این اجلاس که در کشور خودش برگزار می شود غایب بود!

- در اواسط جلسه و قبل از ورود به دستور کار از خبرنگاران رسانه های مختلف خواسته شد تا سالن نشست را ترک کنند.

- در بخشی از برنامه از حاضران خواسته شد تا به احترام شهدای حمله نظامیان اسرائیلی به کاروان آزادی غزه یک دقیقه سکوت کنند که با قرائت فاتحه نیز همراه شد.

- در این مراسم سخنرانی ها به زبان عربی، فرانسه و انگلیسی ارائه و ترجمه می شد.

- ساختمان دبیرخانه اینترنت رایگان وپرسرعتی را در اختیار کاربران و از جمله خبرنگاران قرار می داد که باعث شد هیئت خبرنگاران ایرانی دلی سیر از اینترنت دربیاوردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
یعنی چه که "دلی سیر از اینترنت دربیاورند" !! مگر در ایران قحطی اینترنت امده ؟!!!!!!!
حتماً ازحسادت حضور پرقدرت وزير خارجه کشورمان ترجيح داده اند رو نشان ندهند
ازشون می پرسید اینترنت اونها هم مثل ما با فیلتر بود

یا خراب بود و بدون فیلتر
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل