بازدید 1999

رضايت معتادان از دستگاه خودپرداز سرنگ

کد خبر: ۱۰۲۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۶ 06 June 2010
مدير كل درمان و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور درباره نتايج طرح آزمايشي نصب دستگاه‌هاي خودپرداز سرنگ گفت: از نظر ما اجراي اين طرح مثبت است؛ چرا كه بر پايه يك طرح تحقيقاتي بيش از 90 درصد معتادان از ايجاد چنين امكاني اعلام رضايت كرده‌اند.

به گزارش مهر، طرح آزمايشي نصب و اجراي دستگاه‌هاي خودپرداز سرنگ از نيمه دوم سال 87 در كشور اجرا شده و با وجود مخالفتهايي كه در شيوه اجراي چنين طرحي مطرح است، مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور از موفقيت آن سخن مي‌گويند.

سعيد صفاتيان با بيان اينكه اجراي اين طرح يك سال ديگر در تهران به صورت آزمايشي انجام مي‌شود، اظهار داشت: در صورت موفقيت اين طرح دستگاه‌هاي خودپرداز در ديگر استانها نيز نصب مي‌شود.
وي با اعلام اينكه دستگاه‌هاي جديد، ايرادهاي دستگاه‌هاي پيشين را ندارد، افزود: دستگاه‌هاي قبلي به دليل اينكه عمرشان تمام شده بود از رده خارج شدند و دستگاه‌هاي جديد خريداري و نصب شده است.

صفاتيان تصريح كرد: بر اساس گزارش مراكز درماني كه در اين طرح با ما همكاري مي‌كنند تغييراتي در اين دستگاه‌ها اعمال شد كه يكي از اين تغييرات ميزان هزينه خريد امكانات از دستگاه است به طوري كه اكنون استفاده‌كننده مي‌تواند با انداختن يك سكه 25 توماني از اين دستگاه استفاده كند.
وي اضافه كرد: همچنين اگر استفاده كنندگان يك سرنگ آلوده در دستگاه بيندازند در ازاي آن يك سرنگ نو دريافت مي‌كنند. تعدادي بروشور جديد نيز در دستگاه قرارد داده شده كه طريقه استفاده از دستگاه را آموزش مي‌دهد و در خصوص عوارض و عواقب اعتياد نيز اطلاعاتي را گوشزد مي‌كند. از جمله تغييرات ديگر مكان استقرار دستگاه‌ها است كه آنها را از بيرون مراكز به داخل انتقال داديم و براي استفاده در ساعات شب هم يك نگهبان كنار دستگاه مستقر شده است، مضاف براينكه سيستم الكترونيكي داخل دستگاه را به طور دقيقتري تنظيم كرده ايم.

وي با اعلام اينكه خريد اين دستگاه‌ها بين 700 تا 800 هزار تومان هزينه در بر داشته است، تاكيد كرد: موقعيت مكاني اين دستگاه‌ها همان آدرس مراكز درماني قبلي است مگر اينكه آدرس اين مراكز در طي اين مدت تغيير كرده باشد.

مدير كل درمان و پيشگيري از مواد مخدر ساعت‌هاي 22 شب تا پنج صبح را بيشترين ساعات استفاده از اين دستگاه‌ها عنوان كرد و گفت: در ساعاتي كه اغلب هيچ داروخانه اي باز نيست تا معتاد تزريقي به آنجا مراجعه كند و سرنگ دريافت كند بيشترين مراجعه‌كننده را داشتيم. همچنين نزديك به 70 درصد استفاده كنندگان اين دستگاه‌ها صبح‌ها به مراكز استقرار اين دستگاه‌ها مراجعه مي‌كنند.

وي افزود: چند استان ديگر هم متقاضي نصب اين دستگاه بوده و درخواست آن را هم ارائه كرده‌اند و ما فعلا قصد داريم دوره آزمايشي اين طرح را در تهران به پايان برسانيم تا بعد در خصوص آن تصميم گيري كنيم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار