بازدید 8301
اقتصاد در گذر زمان

از «لغو اختیارات میلسپو رئیس کل دارایی ایران» تا «رکود بی سابقه خودروسازی آلمان»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هجدهمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۲۶۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴ 07 January 2021

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هجدهمین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

18 دی 1323، لايحه لغو اختيارات آرتور ميلسپو رئيس كل دارايي ايران به تصويب مجلس شوراي ملي رسيد.

18 دی 1341، هیات وزیران تصویب کرد اگر کارفرما با سهیم شدن کارگران مخالف باشد مکلف است بیست درصد از سود ویژه را به کارگران بپردازد.

18 دی 1350، شرکت مس سرچشمه با یک میلیارد ریال سرمایه تاسیس شد.

18 دی 1352، شرکت هواپیمای ملی ایران بهای پروازهای داخلی را ۴۰ درصد افزایش داد.

18 دی 1389، به دنبال لو رفتن اطلاعات فنی محرمانه از شرکت خودروسازی رنوی فرانسه، این شرکت اعلام کرد که اطلاعات جاسوسی شده از «رنو» به چین منتقل شده است.

18 دی 1390، رییس قوه مقننه از مخالفت مجلس با حذف یارانه نقدی ۱۰ میلیون ایرانی خبر داد و گفت: دولت می ‌تواند به یک عده بیشتر یارانه پرداخت کند؛ اما نمی ‌تواند عده‌ ای از مردم جامعه را از دریافت یارانه حذف کند. علی لاریجانی برنامه حذف پردرآمدها از فهرست یارانه ‌بگیران را مغایر قانون دانست، اما در عین حال تصریح کرد: البته اگر خود افراد از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند، هیچ اشکالی ندارد؛ همان‌ طور که در آغاز اجرای این قانون نیز عده‌ ای برای دریافت نقدی یارانه نام ‌نویسی نکردند.

18 دی 1395، نمایندگان مجلس در ادامه بررسی لایحه برنامه ششم توسعه، ماده ‌ای را به تصویب رساندند که براساس آن، با ادامه حذف یارانه پردرآمدها، این منابع به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی پرداخت می ‌شود.

18 دی 1396،  با موافقت رئیس‌جمهوری سقف پرداخت وام ازدواج به جوانان از ۱۰ میلیون تومان به ۱۵ میلیون تومان افزایش یافت.

18 دی 1397، "جیم یونگ‌کیم"، رئیس بانک جهانی در اقدامی ناگهانی، سه سال مانده به پایان دوره ریاست خود، از این سمت استعفا کرد. چهار گمانه درخصوص دلیل استعفای کیم، رئیس بانک جهانی مطرح بود که رد پای دونالد ترامپ در دو سناریو به‌چشم می‌خورد. دو سناریوی دیگر به نارضایتی کیم از اجرای ناقص برنامه‌های ریشه‌کن‌سازی فقر، مبارزه با تخریب محیط‌زیست و ترویج حقوق بشر مربوط بودند.

18 دی 1398، گزارش‌ها حاکی از آن است که تولید خودرو در آلمان به کمترین میزان خود در حدود یک ربع قرن گذشته رسیده است. کاهش بی‌سابقه تولید خودرو در بزرگ‌ترین قطب‌‌ صنعتی اروپا در حالی رخ می‌دهد که آلمان از پیامدهای جنگ تعرفه‌ای بین آمریکا و چین زیان دیده است. گروه خودروسازی فولکس‌واگن، بی‌ام‌و و دایملر حدود ۶۶/ ۴ میلیون دستگاه خودرو تولید کرده‌اند که این میزان از سال ۱۹۹۶ تاکنون بیشترین نرخ کاهش را نشان می‌دهد. مقامات خودروسازی آلمان اعلام کرده‌اند کاهش ۹ درصدی تولید خودرو نتیجه کاهش میزان تقاضا در بازارهای جهانی بوده است.

 

منابع: موسسه مطالعات پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار