بازدید 8042

205 رباعی جدید از سنایی کشف شد

کد خبر: ۱۰۲۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۲ 06 June 2010
مصحح رباعیات سنایی از کشف 205 رباعی جدید در میان 25 نسخه خطی از اشعار این شاعر و عارف قرن ششم هجری که در دیگر آثار چاپ شده او تاکنون مشاهده نشده است، خبر داد و ابراز امیدواری کرد این اشعار در کتاب مستقلی با نام "رباعیات سنایی" تا پایان تابستان امسال منتشر شود.

سیدعلی میرافضلی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اعلام این خبر گفت: رباعیات سنایی را بر اساس 25 نسخه خطی تصحیح کرده‌ام و این کار به مراحل پایانی رسیده و پس از پایان کار متوجه شدم  به 205 رباعی از او رسیده‌ام که در هیچ یک از نسخه‌هایی که تاکنون از رباعیاتش منتشر شده، وجود ندارد.

وی که پیشتر رباعیات خیام را نیز تصحیح و چاپ کرده است، افزود: نسخه جدید 740 رباعی دارد که نسبت به کامل‌ترین نسخه چاپ شده موجود از رباعیات سنایی که تصحیح محمدتقی مدرس رضوی است و شامل 535 رباعی است، 205 رباعی بیشتر دارد. همچنین این رباعی‌ها به لحاظ صحت ضبط ، نقل و تصحیح و خوانش اشعار نزدیکترین اشعار به زبان شاعر (سنایی) است.

این مصحح 41 ساله رفسنجانی نسخ خطی با تاکید بر جایگاه سنایی به عنوان پدر شعر عرفانی اضافه کرد: سنایی در رباعی‌سرایی هم دستی داشته و رباعیاتش بعد از سرایش، در شهرهای مختلف ایران انتشار می‌یافته و تاثیرات زیادی بر جریان رباعی‌سرایی و شعر فارسی و نیز شعرایی مانند عطار و مولوی گذاشته است.

میرافضلی همچنین با اعلام خبر انتشار قریب‌الوقوع قصائد سنایی، درباره نظر دیگر استادان زبان و ادبیات فارسی درباره کشف این تعداد رباعی از سنایی، گفت: رباعیات اخیر با مشورت دکتر شفیعی کدکنی تصحیح شده و نظر او بر انتشار مستقل رباعیات بود . به همین منظور قراردادی با مرکز پژوهشی میراث مکتوب امضاء کرده‌ام و امیدوارم کتاب 250 صفحه‌ای رباعیات سنایی تا پایان تابستان منتشر شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان