بازدید 5602

«فرزند صبح» معطل 150 ميليون

کد خبر: ۱۰۲۵۹۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۳ 06 June 2010
بهروز افخمي گفت: اگر قرار باشد مراحل آماده‌سازي «فرزند صبح» زير نظر من نباشد، ترجيح مي‌دهم نام خودم را از فيلم بردارم.

اين کارگردان که اين روزها در کانادا به سر مي‌برد، در گفت‌وگو با ايسنا درباره طولاني شدن زمان آماده‌سازي فيلم «فرزند صبح» اظهار داشت: فيلمبرداري حدود دو سال و نيم پيش تمام شد و از آن موقع تا به حال معطلي فيلم به خاطر مشكلات مالي است.

او توضيح داد: چون فيلم با تكنيك سوپر 35 ميليمتري ساخته شده است كه اين روند در ايران قابل نمايش و كار نيست، بنابراين كارهاي لابراتواري‌اش براي اينكه كيفيت خوبي داشته باشد، بايد خارج از كشور انجام شود و به تبع آن صداگذاري، دوبلاژ و ساخت موسيقي هم باقي مانده است.افخمي تاكيد كرد: تبديل صداي فيلم به سيستم دالبي هم بايد خارج از كشور انجام شود و براي تامين هزينه‌هاي مالي اين مرحله كه بعد از فيلمبرداري است، مشكلات زيادي پيش آمد و موسسه‌ تنظيم و نشر آثار، ظاهرا نمي‌توانست آن مبلغ لازم را فراهم كند و جلسات زيادي هم برگزار شد.

اين كارگردان در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به تدوين «فرزند صبح» توسط زنده‌ياد سيف‌الله داد تصريح كرد: تدوين مرحوم داد كه حدود 96 دقيقه است، براي سينما خوب است و تدوين مجددي هم براي نسخه نمايش خانگي در 120 دقيقه‌ توسط هادي نائيجي دستيارم انجام شده است كه هنوز آن را نديده‌ام. در واقع صحنه‌هايي كه «سيف‌الله» حذف كرده است، قرار شد در دي‌وي دي باشد؛ اما هيچ كدام از اين دو به مرحله برش نگاتيو نرسيده است و نسخه نهايي وجود ندارد كه نگاتيو بر اساس آن بريده شود.به گفته افخمي، كار به مراحلي رسيده است كه خارج از كشور بايد انجام شود.

وي افزود: نسخه تدوين شده سيف‌الله داد را حجت‌السلام سيدحسن خميني ديدند و ظاهرا خوششان آمده و گفتند نسخه بلندتري هم فراهم شود.بهروز افخمي با اشاره به وضعيتي كه براي فيلم «فرزند صبح» در چند سال اخير به وجود آمده است، ادامه داد: من از اين وضعيت خسته شدم و ديدم بايد دنبال زندگي خودم بروم و بعد از دو سال كه کار بلاتكليف بود، براي ساخت فيلم به کانادا آمدم و شنيدم خود تهيه‌كننده فيلم را دوبله كرده است كه اگر اين موضوع واقعيت داشته باشد، نامم را از فيلم برمي‌دارم.او معتقد است: مرحله صداگذاري، دوبلاژ و ساخت موسيقي به اندازه خود فيلمبرداري اهميت دارد و هر فيلم خوبي را مي‌توان در اين مراحل كاملا از بين برد.

مخصوصا اين فيلم كه صدابرداري مستقيم ندارد و صدا كاملا با استفاده از صداهاي شاهد سر صحنه جهت دوبله گرفته شده است تا بخشي از آن فضا با دوبله و صداگذاري به وجود آيد.افخمي دوباره بر اين موضوع تاكيد كرد: «فرزند صبح» در وضعيتي است كه حتما بايد براي كارهاي‌ لابراتواري‌اش به خارج بيايد و در واقع من نبايد بيايم.او در عين حال گفت: نكته‌اي كه باعث مي‌شود زياد نگران فيلم نباشم، اين است كه کار به گونه‌اي فيلمبرداري شده است كه اصلا در ايران قابل چاپ نيست و اين موضوع را ظاهرا كساني كه فيلم را به هر قيمتي دارند آماده مي‌كنند، فراموش كردند و براي انجام اين مرحله بايد تامين مالي شود تا به لابراتواري كه امكان تبديل سوپر 35 دارد، منتقل بشود.

افخمي يادآور شد: روز اولي كه ساخت اين پروژه پيشنهاد شد، گفتم كه حساسيت‌ها به گونه‌اي است كه مشكلات مالي اصلا نبايد مطرح باشد و در نظر من بيايد كه آنها نيز قبول كردند. فيلم هم با در نظر گرفتن همه مخارجش كه در حال حاضر حدود صد و پنجاه ميليون نياز دارد باز هم هزينه نهايي‌اش كمتر از دو ميليارد تومان مي‌شود.وي همچنين گفت: اين در شرايطي است كه چيزي شبيه به موزه با معماري كامل، مدل خانه امام (ره) را در خمين در نزديكي تهران ساختيم كه پنج هزار متر زيربنا و بيست هزار متر زمين دارد كه آن زمان در حدود 30 ميليون تومان خريداري شد و ما با هزينه حدود صد و شصت ميليون تومان دكور ساختيم و امروز بيشتر از يك و نيم ميليارد تومان شده است. اين مكان الان مي‌تواند تبديل به موزه‌ يا سالن نمايش شود كه اين موضوع هم باعث كشمكش بين سازمان‌هاي سرمايه‌گذار فيلم شده كه اين مكان به كدامشان تعلق دارد.

اين کارگردان فضاي «فرزند صبح» را در ميان آثارش به «گاوخوني» و «روز فرشته» نزديک دانست و به ايسنا گفت: اين فيلم يك فضاي مبهم و شاعرانه دارد و به همين دليل روي صدا و موسيقي حساب كردم و حساسيت دارم. اين فيلم بيشتر متكي به صدا است و آنچه كه فيلمبرداري ‌شد بيشتر پايه‌اي است تا آن فضاي صوتي، سكوت و ابهامي كه با صدا مي‌شود به وجود آورد را به آن اضافه كنيم. به خاطر همين نمي‌توانم مطمئن باشم فيلم نهايي چه درمي‌آيد، گرچه نظر نهايي را بايد تماشاگر بدهد.

بهروز افخمي در پايان اين گفت‌وگو مطرح كرد: مراحل نهايي فيلم بايد با دقت كار شود تا نتيجه نهايي خوب شود، بنابراين با اين وضعيتي كه پيش مي‌رود فكر نمي‌كنم «فرزند صبح» امسال آماده شود.وي همچنين در پاسخ به اينكه آيا درباره روند آماده‌سازي فيلم با وي تماس گرفته نشده نيز گفت: هيچ خبري از اينكه بخواهند تماسي با من بگيرند نيست، مگر اينكه خودشان بخواهند فيلم را ناقص و از شكل افتاده براي نمايش حاضر كنند كه ديگر آن فيلم من نيست و مسووليت كارگرداني را از روي دوش خودم برمي‌دارم.چندي قبل، شرف‌الدين درباره وضعيت فيلم «فرزند صبح» اعلام کرده بود: هنوز منتظر عملي‌ شدن قول‌هاي مساعدي هستيم كه از قبل از جشنواره فجر به ما داد‌ه‌اند.

اين تهيه‌كننده پيش از اين درباره عدم ارائه «فرزند صبح» به‌ جشنواره فيلم فجر گفته بود: براي آماده نمايش شدن «فرزند صبح» به حدود 300 ميليون تومان نياز داريم و در صورت فراهم‌شدن آن طي پنج روز كار را آماده خواهيم كرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار