بازدید 22205

عینکی‌ها! در انتخاب عدسی طبی خود دقت کنید!

اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که از کیفیت دید خود با عینک راضی نیستید و در حین استفاده از عینک به سرعت احساس خستگی می کنید و این ویژگی ها را به عنوان بخشی از خصوصیات ذاتی عدسی پذیرفتید. جالب است بدانید....
کد خبر: ۱۰۲۵۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵ 05 January 2021

این روزها احتمالا متوجه اثرات شیوع گسترده کرونا، بر کاهش ملاقات ها و خریدهای حضوری، افزایش کلاس‌ها و جلسات به صورت مجازی و به طور کلی افزایش حجم استفاده‌ی روزانه خود از نمایشگرهای دیجیتال مانند تلفن همراه، تبلت و کامپیوتر شده اید. حتی شاید این خبر را هم شنیده اید که طبق پیش‌بینیِ سازمان های جهانی، تا چند سال آینده، حدود نیمی از مردم جهان، دچار ضعف بینایی خواهند شد و در نتیجه، استفاده از عینک افزایش خواهد یافت. این در حالی است که بازار عینک ایران از نظر کیفیت و کمیت عدسی های طبی، در وضع خوبی به سر نمی‌برد و اگر اطلاعات کمی در این زمینه داشته باشید، ممکن است با انتخاب اشتباه عدسی طبی تقلبی، مشکلاتی را بر سیستم بینایی تان تحمیل کنید.

در چند ماه اخیر، من نیز به عنوان یک دانشجو ناگزیر بوده ام که ساعاتی طولانی از روز را صرف نگاه کردن به صفحات وسایل دیجیتال کنم. این حجم زیاد از کار چشمی، باعث شد که در نهایت دچار خستگی و سردرد مزمن و شدیدی شوم که من را از ادامه کار باز ‌داشت و مجبور کرد مراجعه به کلینیک چشم را به قرنطینه ترجیح دهم. در کمتر از نیم ساعتی که در اتاق انتظار کلینیک نشسته و با مراجعین هم کلام شدم، متوجه حضور افرادی شدم که به تازگی عینکی شده بودند و با وجود بینایی خوبی که با کمک عینک پیدا کرده بودند، از برخی مشکلات رنج می‌بردند. آن‌ها از خستگی زودهنگام با عینک مخصوصاً در فواصل نزدیکِ کار چشمی، دیدن نورهای مزاحم و آزار دهنده چراغ اتومبیل‌هایی که حین رانندگی از روبه‌رو با آن‌ها مواجه می‌شدند، و نیز دیدن هاله‌های رنگی و نورانی اطراف اشیاء بسیار شکایت داشتند. در پی یافتن علت مشکل، مساله را با متخصص چشم خود مطرح کردم. وی دلیل اصلی را در عدم آگاهی مردم از عدسی های عینک و نقش پراهمیت آن در حفظ سلامت بینایی شان دانست و هم چنین بیان کرد بازار عینک ایران در وضعیت خوبی به سر نمی برد و پر از عدسی های بی کیفیت و تقلبی، شده است. این وضعیت احتمال ورود عدسی های تقلبی را به سبد خرید مردم و حجم مراجعه آنها به دلیل دردسر های همراه با این عدسی های بی کیفیت را مضاعف کرده است.

بنابراین پس از معاینه و دریافت نسخه عینک خود، به تحقیق و تفحص پرداختم.  طبق عادت همیشگی به اینترنت مراجعه کردم تا بتوانم اطلاعاتی در خصوص عدسی و فریم عینک به دست بیاورم و بدین ترتیب با توجه به مقتضیات مالی و نیاز چشم هایم یک عینک مناسب و با کیفیت  تهیه کنم.

در کمال تعجب فهمیدم که منابع فارسی برای اینگونه موضوعات در اینترنت بسیار کم است. این تصور برای من پیش آمد که ما در ایران برای چشمان خود ارزش زیادی قائل نیستیم. بنابراین با مراجعه به منابع انگلیسی، اطلاعاتی را که انتظار داشتم، به دست آوردم. با این حال، پس از  رفتن به بازار خرید و فروش عینک، متوجه شدم که اطلاعات به دست آمده از منابع خارجی، کاربرد زیادی در انتخاب عینک در ایران ندارند؛ چون با واقعیات بازار عینک ایرانی انطباق چندانی ندارند. دلیل این امر، وجود انواع بسیار متنوعی از مارک‌ (و نه برند) در این بازار است که بعضاً هیچ پشتوانه‌‌ای از علم روز دنیا ندارند. آنچه که مشهود است نفوذ سودجویانی در عرصه تولید و فروش عینک است که مانند بسیاری از صنایع دیگر، از تولید مارک‌های چینی بی کیفیت حمایت می کنند. این سودجویان بازار عینک و عدسی های طبی، بدون توجه به کیفیت آن ها و آسیب هایی که این عدسی ها می توانند به حس بینایی افراد وارد کنند، اقدام به واردات و توزیع محصولات بی کیفیت در بازار ایران می‌نمایند. این مشکل در هر دو جزء تشکیل دهنده‌ی عینک، یعنی عدسی و فریم، وجود دارد. به نظر می بایست نظارت بیشتری از طرف وزارت بهداشت و وزارت صمت بر محصولات وارداتی صورت گیرد.

اما من با توجه به این موضوع تصمیم گرفتم تحقیقاتم را بیشتر کنم تا بتوانم محصولی خریداری کنم که به یکی از مهم ترین اعضای حیاتی بدنم -چشم‌ها- آسیب نزند و با وضعیت مالی من نیز مطابقت داشته باشد. هدف من از نگارش این سری مقالات، به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با افرادی است که دغدغه انتخاب عینکی با کیفیت و قیمتی مناسب را دارند.

هم چنین با توجه به تحقیقاتم درخصوص ویژگی‌های عدسی های طبی مایلم این مهم را توضیح بدهم که عدسی های تقلبی، عدسی های بی کیفیت و یا عدسی هایی که -به دروغ- به نام برند فروخته می شوند، در کوتاه مدت و بلند مدت چه آسیب‌هایی به بینایی افراد می‌زنند.

اولین موردی که در برخی از گالری‌های فروش عینک دیدم، فروش بالای عینک های آماده ای است که با قیمتی پایین به عنوان عینک مطالعه عرضه می‌شوند. باید توجه داشت که در تولید این عینک ها استانداردهای علمی لازم لحاظ نشده است. عینک های آماده می توانند موجب انحراف چشم‌ ها و سردردهای مزمن شوند. این مشکلات به حدی می‌تواند خطرناک باشد که هیچ متخصصی توصیه به خرید آنها نمی‌کند.

اما اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که از کیفیت دید خود با عینک راضی نیستید و در حین استفاده از عینک به سرعت احساس خستگی می کنید و این ویژگی ها را به عنوان بخشی از خصوصیات ذاتی عدسی پذیرفتید. جالب است بدانید وقتی عینک به عنوان سطحی شفاف مقابل چشم قرار می گیرد، بخشی از نورهای محیطی به طور طبیعی بازتاب می یابد. این نورهای بازتابی عامل مزاحمی در برابر دید شما از عینک می گردد و به این ترتیب چشم را به تلاش وا میدارد که در میان انبوهی از نورهای مزاحم، برای رسیدن به دید واضح و شفاف تلاش کند و همین تلاش بی وقفه ودرگیری عضلات چشم است که موجب حس خستگی می شود.

این بازتاب های نوری از زاویه ی روبرو، هم مانع دیده شدن چشم ها از پشت عدسی عینک خواهد شد. درنتیجه شما را در برقراری ارتباط های چشمی محدود می کند و از این طریق بر روابط اجتماعی و کاری شما می توانند موثر باشند. این نورهای مزاحم با پنهان کردن چشم ها، آراستگی و زیبایی چهره شما را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهند.

عینکی‌ها! در انتخاب عدسی طبی خود دقت کنید!

راه حل حذف این مشکل، نصب پوشش های مخصوص ضد بازتاب بر سطح عدسی طبی است. این پوشش ها لایه های شفافی هستند که با تکنولوژی های بسیار پیشرفته بر روی عدسی های طبی کارگذاشته می شوند. این پوشش ها براساس استانداردهای علمی، نورهای بازتابی را تا حداکثر مقدار ممکن حذف کرده و در مقابل، نور ورودی به چشم را افزایش می دهند و به این ترتیب راحتی و شفافیت دید بسیار بالاتری را به شما هدیه می دهند. اما اگر پوشش های ضد بازتاب عدسی های طبی کیفیت لازم برای حذف نورهای مزاحم را نداشته باشد، قطعا قادر به حذف خستگی و عدم راحتی و سایر مشکلات مذکور نخواهد بود. به همین دلیل است که در هنگام خرید عینک باید نسبت به کیفیت بالا و اصالت عدسی طبی خود و پوشش آن، حساسیت بالایی داشته باشیم.

خوشبختانه با رعایت چند نکته ساده می توانید در دام عدسی های تقلبی و بی کیفیت قرار نیافتید؛

  1. از فروشگاه های معتبر خرید کنید.

خرید کالایی با این اهمیت را هیچ گاه از فروشگاه ها و سایت های کم اعتبار انجام ندهید،‌ چراکه خرید عدسی‌های فیک و تقلبی به مهم‌ترین حس از حواس پنجگانه شما، یعنی حس بینایی، آسیب خواهد رساند. پس حتی اگر روش‌های تشخیص عدسی های طبی استاندارد و اصل را از عدسی‌ های دیگر نمی‌دانید، کار را به کاردان بسپارید و از فروشگاه های صاحب نام و دارای مجوز رسمی خرید کنید. این فروشگاه ها هیچ گاه با فروش اجناس تقلبی و بی اصالت، اعتبار خود را زیر سوال نخواهند برد.

  1. با فروشنده خود مشورت کنید.

اگر به فروشنده خود اطمینان کامل را دارید، راحت ترین راهکار این است که از وی مستقیما درخواست کنید که عدسی هایی را معرفی کنند که توانایی حذف حداکثری نورهای مزاحم را داشته باشد. برای این درخواست عدسی باید با کیفیت ترین پوشش ضد بازتاب را داشته باشد.  

  1. تصویر نورهای سفید محیط را در عدسی نگاه کنید.

برای اینکه از وجود پوشش ضد بازتاب در عدسی عینک مطمئن شوید؛ کافی است آن را به گونه ای در دست بگیرید که تصویر نورهای سقف در آن قابل مشاهده گردد. اگر تصویر نورهای بازتابی به رنگ سفید باشند، به این معنی است که عدسی عینک شما پوشش ضد بازتاب ندارد و مشکلات گفته شده را خواهند داشت. در عدسی های دارای پوشش ضد بازتاب رنگ این نورهای بازتابی سفید، به رنگ سبز یا ارغوانی ( ترکیبی از قرمز و آبی) در می آید.

عینکی‌ها! در انتخاب عدسی طبی خود دقت کنید!

  1. به قابل رؤیت بودن چشمان خود در آینه از ورای عینک دقت کنید

 دلیل اینکه پوشش ضد بازتاب عدسی شفافیت زیادی به عدسی می بخشد، هرچه کیفیت بالاتر باشد، چشمان شما از پشت عینک راحت تر دیده می شود. پس وقتی در آینه نگاه کنید، زیبایی و آراستگی چشمان خود را با سهولت بیشتری درک خواهید کرد. هرچند اگر بخواهید از این روش برای تشخیص پوشش های تقلبی ضد بازتاب از پوشش های باکیفیت عدسی های اصلی استفاده کنید، باید مهارت داشته باشید یا حداقل چندین بار تجربه استفاده از عدسی های تقلبی و دردسرهای آن را در کارنامه خود به ثبت رسانده باشید.

عینکی‌ها! در انتخاب عدسی طبی خود دقت کنید!

  1. از داشتن خدمات پس از فروش پوشش استاندارد عدسی خود اطمینان یابید.

شاید بهترین راه حل برای اطمینان خاطر از استاندارد بودن پوشش عدسی، کارت گارانتی عدسی باشد. دقت کنید که تمام شرکت های معتبر که براساس استاندارد های علمی اقدام به تولید عدسی های طبی می‌کنند، به همراه محصولات خود، ضمانت دوام و کیفیت کار خود را نیز به مشتری ارائه می‌دهند.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر