بازدید 9331

تورم تک رقمی شد

کد خبر: ۱۰۲۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۹ 06 June 2010
پس از یک سال از اعلام وعده محمود بهمنی، رييس كل بانك مركزي براي تك رقمي‌شدن نرخ تورم، وی روز گذشته از عملی شدن این وعده در پايان ارديبهشت ماه سال جاري خبر داد و گفت: نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به ارديبهشت امسال به 9/9 درصد رسيد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، وی که با باشگاه خبري «توانا» گفت‌وگو کرده است، از تك رقمي‌شدن نرخ تورم در پايان ارديبهشت ماه خبر داد و گفت: طبق محاسبات بانك مركزي نرخ تورم در پايان ارديبهشت ماه به 9 /9درصد رسيده است. نرخ تورم در دوازده ماهه منتهي به فروردين ماه سال جاري با 4/0 درصد كاهش نسبت به اسفندماه سال گذشته به 4/ 10 درصد رسيده بود. با توجه به اينكه نرخ تورم در اسفندماه گذشته برابر با 8 /10 درصد بوده ، روند كاهشي نرخ تورم در ارديبهشت ماه امسال نيز ادامه يافته است. بهمني پيش‌تر وعده داده بود كه نرخ تورم قبل از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها تك رقمي‌خواهد شد. بنابر گزارش‌های رسمی، میانگین افزایش نرخ تورم در ۳۰ سال گذشته در کشورمان 7/ 21 درصد است.

این نرخ که در تاریخ سی سال گذشته دو بار تجربه کاهش به میزان بالا را داشته است در سال گذشته با تجربه یک کاهش 6 /15 درصدی از رقم 4 /25 درصد در فروردین ماه به 8/ 10 درصد در پایان اسفند ماه رسید. این در حالی است که چنین کاهش شدیدی در سال 1375 اتفاق افتاد و نرخ تورم از 4/ 49 درصد در سال 74 به 2 /23 درصد در سال 75 رسید که نشان از کاهشی 26 درصدی دارد.

کاهش نرخ تورم در سال گذشته فارغ از عامل سیاست انقباضی توسط بانک مرکزی، معلول عوامل دیگری مانند بحران رکود جهانی، ركود بازار مسکن، ساماندهی موسسات فاقد مجوز، کاهش نیافتن نرخ سود بانکی و کاهش وام‌دهی و گردش پول است که بسیاری از کارشناسان برآن اتفاق نظر دارند، البته سیاست‌های انقباضی به کمبود نقدینگی در بخش تولید کمک کرد. لازم به ذکر است که نرخ تورم نقطه به نقطه در حال افزایش است. گرچه این نرخ در اظهارات بهمنی مورد اشاره نبوده است، اما روند گذشته حاکی از افزایش این نرخ است.

هنوز تصميمي‌در مورد عرضه سكه در بورس نگرفتيم

رييس كل بانك مركزي در ادامه در خصوص انتقال عرضه سكه از بانك كارگشايي به بورس تصريح كرد: عرضه سكه در بورس به سادگي نمي‌تواند صورت بگيرد و اين امر از اختيارات بانك مركزي است. وي تاكيد كرد: تاكنون بانك مركزي هيچ تصميمي در مورد عرضه سكه در بورس نگرفته است.

تبديل 45 ميليارد يورو به دلار و طلا صحت ندارد
رييس كل بانك مركزي اخبار رسانه‌هاي خارجي مبني بر اينكه بانك مركزي قصد تبديل 45 ميليارد يورو از ذخاير خود به طلا و دلار را دارد، تكذيب كرد.

محمود بهمني در واكنش به برخي اخبار منتشر شده در رسانه‌هاي خارجي مبني بر اينكه بانك مركزي ايران قصد تبديل 45 ميليارد يورو از ذخاير خود را به طلا و دلار دارد، گفت: اين اخبار به هيچ وجه صحت ندارد و بنده به شدت اخبار منتشر شده در برخي رسانه‌هاي خارجي را تكذيب مي‌كنم.

خبرگزاري‌هاي خارجي هفته گذشته به نقل از منابع خارجي اعلام كرده بودند بانك مركزي ايران قصد اجراي استراتژي جديدي براي تبديل 45 ميليارد يورو از ذخاير كشور به دلار و طلا را دارد و سياست جديد بانك مركزي در شرايطي است كه تشديد بحران مالي اروپا طي هفته‌هاي اخير موجب كاهش 15 درصدي ارزش يورو در برابر دلار شده است. در اين خبرها آمده بود، اجراي استراتژي اقتصادي جديد بانك مركزي بايد در سه مرحله انجام شود كه مرحله اول آن هم اكنون آغاز شده است.

روزنامه وال استريت ژورنال و خبرگزاري رويتر نیز با اعلام خبر تصميم بانك مركزي براي تبديل 45 ميليارد يورو به دلار و طلا این تصمیم را يك تغيير استراتژي مسوولان بانك مركزي ايران در تعيين تركيب سبد ارزي ارزيابي كردند.

رويترز با اعلام اين خبر كه در پي كاهش ارزش يورو در ماه‌هاي اخير بانك مركزي ايران قصد دارد 45 ميليارد يورو از ذخاير ارزي خود را براي خريداري دلار و طلا بفروشد، افزود: اين درحالي است كه ايران از حدود چهار سال پيش سعي كرد از تكيه بر دلار در معاملات ارزي خود بكاهد و در آبان ماه ۱۳۸۶ (نوامبر ۲۰۰۷) اعلام كرد براي اولين بار تقريبا همه مبادلات نفتي خود را با ارزهايي غير از دلار آمريكا انجام مي‌دهد.

رييس بانك مركزي ايران ماه گذشته تلويحا به احتمال لزوم كاستن از تكيه بر يورو به عنوان واحد اصلي معاملات ارزي اشاره كرده بود. این در حالی است محمود بهمني دو هفته پيش تاكيد كرد، بانك مركزي با توجه به افت ارزش يورو و افزايش ارزش دلار مساله تغيير تركيب سبد ارزي را بررسي خواهد كرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
اگر بخواهید من می توانم حتی تورم منفی اعلام کنم. کی می خواد بگه اشتباهه!
ما که تورم تک رقمی رو احساس نمی کنیم شما چه طور؟؟؟
ظاهرا مدیران و کارمندان بانک مرکزی از حقوق و مزایایه بالایی برخوردارند که تورم لجام گسیخته را در جامعه احساس نمیکنند
با پاک کردن صورت مسئله . مشکل حل نمیشود
ما كه تو واقعيت هر چي مي بينيم افزايش قيمت است
ما كه تو واقعيت هر چي مي بينيم افزايش قيمت است
آقای عزیز آقای بهمنی فکر کن من یه بی سوادم و هیچی از اقتصاد نمی دونم ولی این رو متوجه می شوم که با حقوق 700 هزار تومان می تونستم 3 سال پیش راحت زندگی کنم ولی الان با حقوق 1میلیون هم آخر برج هشتم گرو نهمه میشه این رو تحلیل کنید برام
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نرخ تورم تک رقمی و در حد 9999999/9 درصد بوده است!! آفرین بر شما آقای بهمنی که با این دقت تورم را طبق وعده زیر دو رقمی کنترل کردید!! واقعا تبریکات !!!
لطفا یکی به من بگه چه جوری؟
البته قيمت گوشت و ارزاق عمومي دليل صحت نرخ تورم تك رقمي است. آقاي بهمني آرزوي خود را براي تك رقمي شدن نرخ تورم مطرح فرموده اند.
اگر ابرها را كنار بزنند احتمالا از رويا خارج شده و واقعيت را بهتر متوجه ميشوند.
به خاطر همینه که گوشت گوسفندی با افزایش قیمت 7000 تومان رسیده به مرز 21000 تومان! نمردیم و معنی تورم تک رقمی رو فهمیدیم
دم خروس یا قسم حضرت عباس
پارسال پوشاک میخریدم 2800 امسال میخرم 3500 ،پارسال شیر خشک میخریدم 4900 امسال میخرم 5400 ،پارسال شیر میخریدم 250 امسال میخرم 350 ، خودتون یه دو دو تا کنید ببینید حداقل تو این سه قلم چند در صد تورم داشتیم. یا حق
آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی برای بازار آزاد سرمایه فاقد اعتبار هست و بهتر هست بانک مرکزی آمارهای خود را بر طبق واقعیت ارائه دهد تا بتواند حداقل در بازار سرمایه اعتبار از دست رفته خود را باز یابد.
واقعيت ندارد
مثل اينكه من در اين كشور زندگي نميكنم چون شيررا 350 ميخرم .مرغ را 3000.گوشت را 16000.سيبزميني را 800.اگه ممكنه آدرس خونه احمدي نژادرو تو سايت بذارين تا از محله معظم له خريد كنيم!!!!
من نمی دونم اینها قیمت ها رو ازکجا تهیه می کنند که نرخ تورم رو تک رقمی اعلام می کنند واقعا خجالت داره توی این مملکت مگه زندگی نمی کنن یه سر به سوپری ومیوه فروشی وقصابی محل خودشون بزنند می فهمن که نرخ تورم چند رقمیه .بس نیست اینهمه عوام فریبی
اين چه محاسباتي است؟ بابا ما كه هر روز خريد ميكنيم تمامي جنسها از اول سال تا حالا بالاي 25درصد متورم شده نمونه بارز ان گوشت گوسفند است ...بروید گوشت گوسفند بخرید مرغ، شير، نون... ببينید از اول سال تا حالا چقدر تورم داشتيم لطفا سر مردم شيره نماليد اين مردم فهميده هستند
بنام خدا
براي ما اقشار ضيف ميبايست تورم را احساس كرد نه اعلام
كاش يه مطلب هم براي من عوام بنويسيد كه تورم چطور و از روي چه قيمتهايي محاسبه ميشه. چه اجناسي رو شامل ميشه. اين رو جدي ميگم. اون وقت ما فقط دنبال همون اجناس باشيم و از ديگر مايحتاج چشم بپوشيم. اون هم در قرن بيست و يك. ممنون ميشم اگه مطلبي در مورد محاسبه حتما بذاريد.
اين آمار رو از كجا در ميارن؟؟؟!! چرا موجودي آخر ماه جيب ما بدبخت بيچاره ها، چيز ديگه اي ميگه؟؟ حتما" جيبمون داره بهمون دروغ ميگه!
جك خوبي بود!!!!!!!!!!!!!
قطعا" يه كشور ديگه اي منظورشون بوده!
مسئولين محترم ممنونيم كه حداقل رو كاغذ اونو برامون تك رقمي كردن ! خودمون كه نميتونستيم!! نياز به تخصص و اشراف به اقتصاد داره!
حالا كه يه چيز فرمودن، لااقل ميفرمودن كه شده يك درصد ، تا مردم بيشتر خوشحالي كنن!
لزوم كاستن از يورو ؟؟؟؟!!! مگر قرار نبود كه با پيوستن به كاربري يورو كمر دلار رو بشكنيم و مشت بزنيم به دهان دلار!!!!!
من از اقتصاد چیزی نمی فهمم ولی می دونم تورم خیلی بالا است.
سلام
دروغه ، به والله قسم دروغه اين يك شعار است . مردم گراني را پوست و گوشت خود دارند لمس مي كنند . بله اگر من هم ماهيانه يك ميليون و نيم حقوق مي گرفتم از همين حرفها مي زدم ، مي گفتم بياييد سيب زميني را از محله ما خريد كنيد. نفت بخوريد و ........
پس چرا زندگی ما هر روز سخت تر میشود؟
چرا حقوق پدر من در 10 روز تمام می شود و پدرم باید در 65 سالگی کار کند؟
پس چرا همه چيز گران شده ؟؟؟؟
قيمت شير يارانه اي تا 40 درصد افزايش ، نان از 50 تا 100 در صد افزايش ، بليط اتوبوس از 300 تا 500 درصد افزايش و مواد پروتيني و انواع ميوه و شوينده ها و ساير خدمات دولتي و غير دولتي مرتباً در حال افزايش قيمت هستند پس بهتر است به جاي شعار دادن و ارائه آمار هاي اشتباه بياييد در عمل با گراني ( اين منكر از نظر اسلام ) مبارزه كنيد .
اگر واقعاً بانك مركزي صداقت دارد و معتقد به شفاف سازي است بيايد و اقلام و كالاهاي مد نظر خود را جهت محاسبه تورم اعلام كند .
تورم تو قیمت گوشت مشخصه اقای بهمنی
خوب خدارو شكر. اتفاقا امروز رفته بودم گوشت بخرم آقاي قصاب گفتن شده كيلويي 20 هزار تومان. همونجا يكرقمي شدن حس كردم
کاهش تورم باید در جیب مرم اثر کند و اثرش را چه کسی دیده است؟؟!!
جل الخالق ما هر چيزي رو مي بينيم شديدا گرون شده نفهميديم ميزان اين تورم چيه ؟نكنه بانك مركزي بر عكس حساب مي كنه نرخ تورمو
به نظر شما که ادم عاقلی هستید این مطلب صحیح است یا مثل بقیه شعارها ازجمله راه اندازی و افتتاح خط اهن شیراز اصفهان که کار کارشناسی شده و مدارک ان هم موجود است ....اخر جمله راخودتان تکمیل کنید
گوشت 200000 ریال، لبنیات 45% افزایش ،قراره آب و برق ،گاز ...بنزین افزایش پیدا کنه چند برابر این یعنی چی یکی بگه ما هم بفهمیم ،رکود و عدم توانائی برای خرید یعنی مهار تورم؟؟؟؟
به به تورم تك رقمي شد.. گوشت گوسفند 20 هزار تومان
نميدانم بعضي اقلام بالاتررفته مثل هزينه حمل و نقل- شير- آب - برق - گوشت بعضي اقلام سرجاي خودش كه قبلا بالا رفته بود مانده مثل اجاره مسكن و غيره حالا چطور تورم آمده پايين
اگه دوست داشتيد آمار بهتر بشنويد مرا بگذاريد جاي ايشان تا خبر نرخ تورم منفي را هم اعلام كنم ولي ازم توقع نداشته باشيد كه افزايش قيمت ها را هم متوقف كنم. بگذاريد هر كسي كار خودش را بكند من فقط آمار اعلام مي كنم.
اره واسه همينه كه گوشت شده كيلويي 20 هزار تومان
حال شما خوب انشااله...؟!!!!
جدا تک رقمیه الان؟! کی؟ کجا؟ آقا ما واقعا ممنونیم که معنی تورم تک رقمی رو هم با تمام وجود لمس کردیم. پس تورم تک رقمی که میگفتن این بوده؟! دیدم چند وقته چقدر احساس رفاه و اسایشم زیاد شده نگو تورم تک رقمی شده بوده و ما بی خبر!
من پدرم پارچه فروش هستش، پارچه كه جزء ضرورت هاي جامعه نيست بين 10- 25 درصد در اواخر فروردين گرون شده و در ارديبهشت متاسفانه اقتصاد بازار كاملا در ركود بود. علت تك رقمي شدن تورم در ارديبهشت نه بخاطر اقدامات دولت بلكه بخاطر ركود اقتصادي و تورم متوسط 15 درصدي در اواخر فروردين ماه بود. لطفا با اين صحبت هاي بي بنيان به مردم توهين نكنيد.
آخه دم خروس رو باور كنيم يا قسم .... همين الان تو خبرها داريد كه گوشت گوسفند به كيلويي 20 هزارتومن رسيد قيمت نان گه گران شد لبنيات كه گران شده و اجاره خونه سرسام آور ... خواهش مي كنم 4 تا قلم جنس كه نياز مردم هست و ارزون شده رو بگيدكه ما حداقل اين خبر رو يه ذره باور كنيم
من کارشناس ارشد رشته اقتصاد هستم متوجه نمیشم نرخ تورم رو اقای بهمنی وهمکارانشون چطور محاسبه میکنن میشه این اساتید توصیح بدن ما هم بهره ببریم
اگه به بهمنی است که نرخ تورم منفی ده هم بزودی خواهد شد ولی اگر به مردم (تیتر خودتون مبنی به 20 هزار تومان شدن گوشت گوسفند) و اکونومیست و بانک جهانیست که تورم همچنان بالای 20 درصد است.
بياييد برويد يك خريد عادي (مثل ميوه و گوشت ) كنيد. آن موقع دم از تك رقمي شدن تورم بزنيد.
چه شد حالا که به نفعشون شده قبول کردن که تورم تو فروردین سال گذشته 25.4 درصد بوده ؟؟
مگر آقای رئیس جمهور اعلام نمی کرد که تورم 14 درصد هستش ، حالا چی شده که اعلام می کنن پارسال تورم 25.4 بوده ، جالب اینجا ست که ما هم مثل پارسال، باید باور کنیم تورم امسال تک رقمی ؟!!
دیدم پمپرز بچه هام یک دفعه از 4تومان شد 6 تومان نگو شکر خدا تورم تک رقمی شده
دروغ 13 توی هر ماه مد شده
این نظر ایشونه یا محاسبه علمیه؟با چه معیاری میگن؟میشه عدد و رقم بدن؟
تو رم یا تو ایران؟
اونی که تورم رو اعلام می کنه بدونید که گوشت 17هزار تومان رو رد کرده لبنیات گران شده میوه گران شده پس کی می گه تورم تک رقمی شده
("نرخ تورم از 4/ 49 درصددر سال 1375 به 2 /23 درصدسال 74 رسید که نشان از کاهشی 26 درصدی دارد.")این عین جمله نویسنده بی سواد شما در این خبر است !! بی سواد از این نظر که نفهمیده که کاهش به میزان بیشتر از 50درصد است و رقم 26چیز دیگری است.........!توضیح بیشتری میخواهید؟؟ همه خبر ها و ... با این دقت تهیه و دبیر و سر دبیر های ....تان آنراتایید و نشر میدهند؟؟؟ خدا نکند! به خاطر همین چیزها است که جهان سومی هستیم دیگر!! این نمونه دقت و نظام فکری منظم و...است!!!
تازه من مطمئن هستم محمود بهمنی، رييس كل بانك مركزي آمار سازی کرده است!! راستی رکورد بی سابقه نرخ رشد اقتصادی را نگفتید؟؟ در کنار این تورم خیلی با معنی است!!!
روي كاغذ ميتوان نوشت صفر شده يا حتي منفي شده !!! مردم را ولانسبت .... حساب كردن.
تورا خدا تا كي ما بايد اينهمه دروغ بشنويم بابا فيمت گوشت پارسال چند بوده امسال بابا گوشت شده 16 تا 20هزارتومان گروني از يهطرف بهما فشار مياره از اون بدتر اعدادوارقام شماها تورا خدا بسه دروغ ما ملت بازار وميوه كيلوي 7-8هزارتومان را ميشناسيم نه اين آمار شما بخدا فسم كه من هنوز نتونستم چند كيلو ميوه بخرم
ما و نن جانمون هم با اين قيمت هاي بازار خيلي خيلي باور كرديم!!!!!!!!!!!!!؟
جند سال پيش هم ميزان بيكاري از سوي رييس وقت مركز آمار ايران يك رقمي و همان 9.9 درصد اعلام شد اما ميزان بيكاري 14.1 درصد در بهمن ماه گذشته را بر خلاف رويه اعلام رسمي نكردند اما از طريق خبرگزاريهااعلام شد
تورم پایین نیامده بلکه کشور دچار رکود تورمی شده است که پیامدهای آن از خود تورم خطرناک تر است ! زیرا تورم یعنی رشد فزاینده قیمتها در حالت رونق بازار ولی رکود تورمی یعنی رشد فزاینده قیمتها ( با شیب کمتر) در حالت رکود !
کی می گه تورم تک رقمی شده بروید خرید کنید از میگرد گرفته تا همه مصالح ساختمانی و مواد غذایی هم همینطور اگه شما ادعا می کنید الان تورم یک رقمی هست پس چرا قدرت خرید مردم پایین رفته چرا الکی به مردم دروغ می گی بس کنید دیگه با دروغ گفتن اتون هیچ کاری از پیش نمی برید پس اگه با این گرانی تورم یک رقمی شده دوران خاتمی با این تفاسیر اصلا تورمی نداشتیم متاسفانه سخت در اشتباهید
با سلام
ما كه نفهميديم مبناي تورم چيه ؟ وقتي كرايه مترو ، سواريها و .. دو بربر ميشه ، وقتي گوشت گوسفندي 20000 تومان ميشه ، وقتي قيمت ميوه سرسام آور ميشه آنوقت تورم تك رقمي ميشه . اله اكبر . ما در اين دوران با امدادهاي غيبي سر و كار داريم .
تک رقمی در ماه البته
... .... از کجا این محاسبات را در میارن. گوشت کیلویی 20000 هزار تومان راببینیم یا صحبت این ... ...هارا.
آقایان ملت را ... فرض می کنند با گوشت کیلوئی 20000 تومان نرخ تورم تک رقمی شده!!!
بهترین شاخص تورم خرید هفتگی است که کالاهای آن تقریبا ثابت است و از نظر ما قیمت آن رشد هم داشته است!!
معلوم نیست سبد تورم با چه چیزی پر شده که تک رقمی شده است؟!
عجب!
جدی می‌فرمایید؟!
نمي دانم چرا من معناي تك رقمي را نمي فهمم!!!
واقعا خودتان باور دارید یا خودتان را زدید به ... . یا ما را هالو فرض کردید.
واقعاً تک رقمی ؟؟ یه نگاهی بندازید به قیمتها.

اشتباه نکنید، دلیل پایین اومدن این نرخ رشد اقتصادی نیست، بلکه از اون بدتر دلیلش رکود اقتصادیه. مردم قدرت خرید ندارن، همیشه رکود و تورم در مقابل هم قرار دارند.
بكشيد ما را ملت ما بيدار تر مي شود!
برای من که تورم منفی شده چون از وقتی قیمت گوشت و مرغ و میوه نجومی شده دیگه نمی تونم بخرم و این باعث شده پول کمتری برای خورد و خوراک خرج کنم در نتیجه تورم برای من کاملا منفی بوده با تشکر از دولت خدمتگزار!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار