عزم مجلس برای اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لاکچری در سال آینده

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ درآمد مالیاتی از محل املاک و خودرو‌های گران قیمت را پیش بینی کرده است؛ موضوعی که در بودجه امسال نیز به قانون تبدیل شد، اما پس از گذشت بیش از ۹ ماه از سال ۹۹ هنوز آیین‌نامه اجرایی آن در دولت تایید نشده است. حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای عملیاتی شدن اخذ مالیات از خانه و ماشین‌های لاکچری دست به کار شده اند.
کد خبر: ۱۰۲۵۸۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ 04 January 2021

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ درآمد مالیاتی از محل املاک و خودرو‌های گران قیمت را پیش بینی کرده است؛ موضوعی که در بودجه امسال نیز به قانون تبدیل شد، اما پس از گذشت بیش از ۹ ماه از سال ۹۹ هنوز آیین‌نامه اجرایی آن در دولت تایید نشده است. حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای عملیاتی شدن اخذ مالیات از خانه و ماشین‌های لاکچری دست به کار شده اند.

به گزارش «تابناک»؛ طبق جزء ۱ بند «ت» تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۰ دولت پیش بینی کرده در سال آینده، کلیه مالکان شامل اشخاص حقیقی و حقوقی املاک مسکونی و تجاری اعم از خانه، آپارتمان و زمین، با کاربری مسکونی و تجاری که مجموع ارزش روز آن‌ها دویست میلیارد ریال و بیشتر است و خودرو‌های سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی، که مجموع ارزش روز آن‌ها بیست میلیارد ریال و بیشتر بوده، مشمول مالیات بر دارایی سالانه شده که به صورت پلکانی بر اساس ارزش اموال و املاک مذکور تا نیم درصد محاسبه و حداکثر تا بهمن ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود.

به عبارت ساده‌تر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ با عنوان «مالیات بر واحد‌های مسکونی گران‌قیمت با احتساب عرصه و اعیان» قید شده که املاک مسکونی و تجاری با مجموع ارزش بالای ۲۰ میلیارد تومان و خودرو‌های سواری و وانت با ارزش بیشتر از ۲ میلیارد تومان مشمول مالیات بر دارایی سالانه شوند. سال گذشته این رقم ۱۰ میلیارد تومان برای خانه‌های لوکس و ۷۰۰ میلیون تومان برای انواع خودرو‌های سواری و وانت دو کابین بود.

فارغ از این که معیار تعیین قیمت کف ۲۰ میلیارد تومانی برای اخذ مالیات بر دارایی املاک و ۲ میلیارد تومانی برای گرفتن مالیات بر دارایی خودرو براساس کدام مبنا و گزارش کارشناسی تعیین شده است، سوال اساسی اینجاست که حتی با فرض تصویب پیشنهاد دولت، چه تضمینی وجود دارد که دولت همچون سال جاری، اجرای آن را معطل تایید آیین نامه در هیات دولت آن نکند؛ موضوعی که البته دغدغه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز محسوب می‌شود؟!

در این باره رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ توضیح داد: «در جلسه کمیسیون تلفیق موضوع مالیات بر خودرو‌های لوکس و خانه‌های خالی مورد بررسی قرار گرفت، منتها به دلیل ابهامات آن جهت بررسی بیشتر به کمیته‌های تخصصی ارجاع شد.»

او این را هم اضافه کرد که «دولت بند مربوط به اخذ مالیات از خانه‌های و خودرو‌های لوکس را طبق قانون بودجه سال جاری به خوبی اجرایی نکرده است، بنابراین ما به دنبال تعیین ضمانت اجرایی نحوه وصول مالیات هستیم و پیش‌بینی‌هایی هم داشته‌ایم که بعد از بررسی در کمیته کمیسیون تلفیق درباره آن تصمیم گیری می‌کنیم.»

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز در توضیحات تکمیلی این تصمیم گفت: «با توجه به اینکه کسری منابعی در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی می‌شود، در جلسات کمیسیون تلفیق به دنبال ایجاد منابع پایدار در بودجه هستیم؛ البته منوط به اینکه فشاری به قشرهای ضعیف جامعه وارد نشود؛ لذا یکی از راهکار‌های تامین کسری بودجه، اخذ مالیات از پردرآمد‌هاست. در این راستا پیشنهادهایی از جمله أخذ مالیات از خودرو‌های لوکس مطرح شده که طبق آن خودرو‌هایی که بیش از یک و نیم میلیارد تومان قیمت دارند، مشمول مالیات شوند. البته هنوز این تصمیم به رای گیری ختم نشده و جهت بررسی بیشتر به کمیته‌های تخصصی ارجاع شده است.»

علاوه بر این، قبل از تقدیم لایحه بودجه سال آینده، طرح مشابهی با عنوان «مالیات سالیانه بر املاک گران‌قیمت و لوکس» در دستور کار مجلس قرار گرفت که به موجب آن از کاخ‌ها، قصرها، خانه‌های مجلل، املاک گران‌قیمت و لوکس مالیات گرفته شود تا فاصله دهک‌های بالای درآمدی و پایین درآمدی جامعه کاهش یابد؛ طرحی که می‌توان آن را اقدامی واکنشی به اجرایی نشدن قانون یک ساله بودجه ۹۹ دانست که نشان از اهتمام نمایندگان مجلس برای گرفتن مالیات از خانه‌ها و خودرو‌های لاکچری دارد.

یادآوری این نکته ضروری است که دریافت مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس در بیشترکشور‌های پیشرفته پیاده‌سازی شده، اما متاسفانه هنوز در کشور ما به درستی اجرایی نشده است. اخذ مالیات در ایران صرفا متمرکز بر قشری از جامعه است که درآمد آن‌ها شناسایی شده که از جمله آن‌ها می‌توان به کارمندان، تولیدکنندگان و اصناف اشاره کرد، حال اینکه بخش‌های دیگری از جامعه درآمد‌های هنگفتی دارند و عملا با فرار مالیاتی از این حساب و کتاب سر باز می‌زنند.

حال با این توضیحات، انتظار می‌رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب بودجه به دنبال قانونی کردن اخذ مالیات از خانه‌ها و خودرو‌های لوکس باشند تا عدالت در جامعه رعایت شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۴
حالا خانه های لوکس و ماشین لوکس رو مالیات بگیرید، ولی قانونی که تصویب کردین برای مالکی که در یک شهر 2 واحد حتی 40 متری داره و یک واحد رو اجبارا باید مالیاتش رو بده (چه مستاجر داخلش باشه، چه فرزند طرف ساکن باشه چه خالی باشه) این دیگه حرف زوره.
بروید از کسی که 10 تا منزل خالی داره و تعدادشون کم نیست و در بین خود مسئولان کم نیستن از اونها مالیات بگیرید، نه یک معلم یا کارمند بازنشسته که بعد از عمری 2 واحد 40 متری مالک شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
احسنت
سال اینده فقط دلار وطلا بازدهی خواهندداشت بقیه بخصوص بخصوص بورس ول معطلند
تنها راه کنترل قیمت مسکن ، محدودیت قائل شدن برای مالکیت است ...
و تنها راه آن اعمال مالیات های سنگین و تصاعدی بر روی دارائی های منقول مثل خودرو و غیر منقول مثل مسکن و ملک و زمین و غیره است ...
به عنوان مثال اگر برای هر کارت ملی فقط تا مبلغ 5 میلیارد تومن ارزش ملکی از مالیات معاف باشد و از 5 تا 10 میلیارد تومن باید 1 درصد ارزش واقعی و بازار مالیات سالیانه بدهد و از 10 تا 15 میلیارد 3 درصد و 15 تا 20 میلیارد 10 درصد ...
به این ترتیب که افراد از مالک شده و ملک ماندن فراری باشند ، نه اینکه مال اندوزی کنند ..
برای خودرو هم همینطور
هر کارت ملی با گواهینامه معتبر فقط یک پلاک خودرو تعلق بگیرد ..
آن خودرو هم تا 500 میلیون از مالیات معاف و از 500 میلیون تا 1 میلیارد سالی 1 درصدر قیمت خودرو مالیات بدهد و از 1 تا 1و نیم میلیارد سالی 3 درصد و از 1.5 تا 2 میلیارد سالی 5 درصد و .....
اینجوری دیگه ماشینهای لاکچری و ارز بر ( دلار مفت 25 هزار تومنی ) از سطح کشور جمع شده و کم میشوند ...

ممنونم تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
تا وقتی قیمت ارز و کالا و خدمات رها باشد هرچه مالیات از ثروتمندان هم بگیرید چند برابرش را از اقشار ضعیف و حقوق بگیر پس میگیرند!
اگر مالیات تصاعدی و نجومی باشه دیگه قابل اضافه شدن به قیمت ملک نیست ..
مثلا چطور میشه سالی 50 یا 70 یا حتی 90 درصد مالیات رو پرداخت کرد ؟
برای بهتر مفهوم شدن این مبلغ مایلات مثلا شاید کسی که یه آپارتمان 50 میلیاردی داره باید سالی بیست میلیاردشو مالیات بده ...
البته این قانون رو باید الان تصویب کنند و زمان اجرای اونو بذارن برای دو سال دیگه ..
همینقدر که تصویب بشه ، همه حساب کار دستشون میاد ...
ما از این عزم مجلس سپاسگذاریم که دست کردن در جیب مردم با قانونی می نماید
یک پزشک متخصص راحت بیش از ۱۰۰ برابر کارگر دریافتی دارد. توی کشور های دیگه این اختلاف وجود دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
نه برعکس دردیگرکشورهایک کارگربیشترازصدپزشک درآمدداردووقتی مردم هم بیمارمیشوندبه فالگیرهاودعانویسها مراجعه میکنند
خوب وقتشه همه پولدارها سرمایشون رو ببرن و تو ترکیه خونه بخرن. موتور اقتصاد هر کشور سرمایه دارها هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
موتوراقتصادمامازوت سوزاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
اگر الان یه قانون بذارند و تصویب کنند که مثا از دوسال دیگه هر کسی که اقامت و یا تابعیت کشور دیگه ای رو دراه تمام مدارک ایرانیش باطل میشه و سلب تابعیت از ایران میشه و اگر هر چی بعد از دو سال دیگه بنامش باشه توی ایران مصادره میشه و در صورتی که نخواد که تابعیت کشوری رو که رفته و مهاجرت کرده رو پس نده و باطل نکنه ، تا 10 سال حق ورود به ایران رو نداره و بعد از اون 10 سال هم شاید سالی دو روز بهش اجازه بدن که بیاد ایران و شاید هم ندن
این میشه راه بالا بردن ارزش پاسپورت ایران
بررسی کنید و ببینین که چقدر حرفم درسته
علت مشخص است و مردم هم خوب میدانند که این ماشینها و این خونه ها تماما مال مسئولین مملکتی و بستگان انهاست بهمین خاطر انها اجازه اجرای این قانون را نمیدهند علت معطل ماندن ایین نامه اجرایی هم همین است از طرفی قیمتها را باید پایین بیاورند قیمت خانه را 10 و ماشین را یک والا این طرح فایده ای ندارد از طرفی با اینکار قطعا قیمتها پایین خواهد امد از طرفی اگر یک نفر 10 تا خونه 19 میلیاردی داشت تکلیف چی میشود؟؟؟؟ باید مجموع ماشینها وخانه ها محاسبه گردد انهم نه فقط برای یک نفر بلکه برای یک خانواده تا مالکین اموالشان را بنام زن وفرزند وعروس و داماد و نوه نکنند
یعنی از خودشون میخوان مالیات بگیرن؟
چاقو دسته اش رو نمی بره. هم خونه های خالی هم ماشین های لاکچری مال فک و فامیل خودتونه.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
بله10تا10تا دارن، اما میخوان از بازنشسته بدبخت با 2تاخونه مالیات بگیرن
چرا از نماينده هاي مجلس استفاده نميكنيم نماينده هاي مجلس جزو افرادي هستند كه بدون اينكه كار مثبتي بكنند فقط باعث گراني و ايجاد فشار به مردم هستند .
برای خودرو پایه قیمت تایین کنید که چه مبلغی شامل مالیات میشود بنده پراید مدل 82 دارم از ترس میلرزم چون یارانه معیشت وکمک کرونا هم به من تعلق نگرفت
نماینده های مجلس ۱۵ درصدی خیلی زورشون گرفته که به جای پرادو و لندکروز صفر بهشون دنا دادن.میخوان تلافیشو سر ملت در بیارن
توی همه جای دنیا، منطقه های شهری بر اساس گران بودن تقسیم بندی شدن و شما باید مالیات بیشتری برای سکونت در اون مناطق بدید. یا پول بیشتری دارید و مالیات بیشتری میدید یا در مناطق ارزون تر خونه میگیرد.
املاک و خودروهای لاکچری برای مردم عادی نیست که خیلی راحت با بهانه های مختلف جریمه شوند مانند مالیات بر خانه های خالی که شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر معاف می شوند یعنی تمام ویلاهای لواسان و شمال و مناطق کوهستانی و .... معاف هستند مالیات فقط برای مردم عادی است
بجای لین طرحها بهتر است اول از اون ۶۰٪ اقتصاد ایران که بدون دلیل معاف از مالیات هستند مالیات بگیرید که با این کار کلی از مشکلات تامین منابع حل میشه.
با این طرحها، سرعت خرید خانه در ترکیه و انتقال سرمایه از کشور زیاد میشه. بهتره اول از موسسات و ارگانهای معاف از مالیات ، مالیات بگیرید که رقم قابل توجهی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
احسنت
مثلاًاگرگرفتن مالیات ازاتومبیلهای گران قیمت ویاخانه های گران قیمت دربیشترکشورها بقول بعضی که هرآماری دلشان بخواهدجورمیکنندبه اسم وبهانه غیرواقعی بیشترکشورها درهرحال درهیچ کشوری تورم به این زیادی که درکشورعزیزمااست وجودنداردوباچنین قانونی هرکسی یک آلونکی هم داردباتورم موجودسال بعدمیشوداملاک لاکجری وبازهم بهمین ترتیب اتومبیلها وهمه چیزمیشوندلاکجری درضمن هرچندچنین قوانینی عجیب وغریب هیچ کجاوجودنداردولی برفرض هم اگرجائی پیداشودآیاتورم اینچنینی دربیشترکشورهادیده میشودوآیادربیشترکشورهادرآمد به ریال وخرج به دلاراست اگرنمایندگان محترم یکبارمیفرمودندبرای موکلینشان چه میخواهندتکلیف همه روشن میشد
هرسال دریغ از پارسال
این مجلس برای مردم کاری بکند؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مثال ساده اینکه من در سال 88 که کار و بار خوب بود یک خودروی ژاپنی خریدم به قیمت 60 میلیون و چند سالیه که کار و کاسبی کساد شده و اما این خودرو در حال حاضر که 11 سال از عمرش گذشته حدود 2 میلیارد قیمت داره.مگه من و امثال من باعث این قیمت شدیم یا سیاست های غلط کشور؟بابت این اشتباهات مسئولین من و امثال من باید تاوان بدهیم؟خودروی لاکچری یعنی مازراتی و پورشه و رده های بالای بنز و بی ام و نه تویوتا و هیوندای و کیا و امثالهم.
چرا یقه شورای نگهبان را نمی گیرید که جلوی تصویب مالیات بر خانه های خالی را گرفته است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
این طرح پر از اشکال و ایراد است
عزم گرفتن پول از هر کسی به یک بهانه ای توسط دولت مجلس و ....
درخواب اگر مردید از ماشین های بالا شیشصد میلیون بنزین را به قیمت ازاد بفروشید
احتمالا بزودی شاهد خروج سرمایه ها از کشور خواهیم بود.
این قوانین بازدارنده باعث خواهدشد که پس ازاین هرکه پولی دارددرکشورمان هیچ چیزباارزشی نخردتوجه کنید مثلاً یک تویوتای معمولی بیش ازدومیلیاردخواهدبودوبایستی بعنوان اتومبیل اشرافی مالیات بدهدیابطورمثال ظلم به افرادکهنسالی خواهد شدکه مثلاً پنجاه سال پیش خانه ای درشهری چون تهران خریده اندباقیمت ارزان آن زمان ، که اکنون خانه کلنگی نامبرده مسلماً بیش ازبیست میلیاردقیمت داردوبدیهی است چنان سالخورده ای نه دیگرقدرت کارکردن وپرداخت مالیات برای خانه کلنگی خودراداردواگرهم مجبورش کنیدخانه رابفروشدوبعدازعمری آپارتمان نشین شودچه ظلمی درحقش میشودوچه عدذابی خواهدکشید این سرنوشت پیران مان وجوانترهاهم هرچه درآمددارندبلاجباربعلت نداشتن امنیت سرمایه گذاری درکشورخودشان خارج میکنندودردرازمدت بازارکسب وکارمملکت تعطیل میگردد مگرمشاغل رانتی وزبانمان لال اختلاس وغیره که قطعاًرونق میابد راستی قصدمدیران محترممان ازاین اقدامات چیست وبه آخروعاقبت آن فکرکرده اند البته فعلاً کیف کشورهائی چون ترکیه گرجستان دوبی وغیره بااین قوانین کوک است هم ملک میفروشندهم اقامت میدهندوامتیازات دیگربرخلاف کشورعزیزخودمان
واقعا از عجایب خلقت همین مجلس و دولت است که تمام هزینه ندانم کایشان را باید مردم بدهند سیاستهای غلط خرید خودروی ایمن و حداقلی خارجی را به آرزویی دست نیافتنی تبدیل کرده و دو برابر قیمت خودرو مالیات و سود بازرگانی میگیرند و قیمت خودرو را نجومی کرده اند خودروی که در خارج اوراق میشود اینجا میلیاردی قیمت دارد و حالا میخواهند از همین آشغالها هم مالیات بگیرند خدایا به کجا باید پناه ببریم
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
کوروش جان وقتی رای نمیدهی پای لرزش بنشین تادمارازروزگار درآیدوسرمایه هایمان به بادبرود
خونه لاکچری با ۵ میلیارد که سال دیگه ارزش پول کمتر هم میشه لااقل قیمت رو به دلار بگید که ثابت بمونه
حالا اگر کسی خونه لوکس به ارث برده ولی درآمد نداره باید بفروشه پول مالیات بده ؟
کسی که کل جوونیشو فدا کرده ،تحصیل کرده ،کار کرده، حالا یه ماشین و خونه خوب داره باید مالیات بده که به کسی که فقط خوش بگذرونی کرده کمک هزینه معیشتی بِدَن ؟
لطفا خانه لاکچری را به بحث خانه خالی گره نزنید.
چرا ای دو تا موضوع جدا رو بهم میچسبونید؟
اینها کلا فرق دارن.
طرح مالیات خانه خالی پر از ایراده و بجای پولدارها قشرمتوسط رو هدف گرفته و فقط میخواد ازجیب ملت خزانه پرکنه.
خانه خال دست مردم ناچیزه، اکثرا مال بانک وموسساته
شوخی میکنی ...ای ننه خندیدیم
دیگه هر کسی که اقامت و یا تابعیت کشور دیگه ای رو دراه تمام مدارک ایرانیش باطل میشه و سلب تابعیت از ایران میشه و اگر هر چی بعد از دو سال دیگه بنامش باشه توی ایران مصادره میشه و در صورتی که نخواد که تابعیت کشوری رو که رفته و مهاجرت کرده رو پس نده و باطل نکنه ، تا 10 سال حق ورود به ایران رو نداره و بعد از اون 10 سال هم شاید سالی دو روز بهش اجازه بدن که بیاد ایران و شاید هم ندن
این میشه راه بالا بردن ارزش پاسپورت ایران
بررسی کنید و ببینین که چقدر حرفم درسته
به دنا پلاس مفت و مجانی هم گرفتید مالیات تعلق می گیره؟؟؟!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار