بازدید 21336
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

چرا روسای جمهور آمریکا به جنگ علاقه دارند؟ / گذشته و حال مافیای موتورسوار ژاپن / آزمایش زندان استنفورد / چرا بیت المقدس اهمیت دارد؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیوهایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۲۵۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴ 04 January 2021

چرا رئیس جمهورهای آمریکا به جنگ علاقه دارند؟ / گذشته و حال مافیای موتورسوار ژاپن / آزمایش زندان استنفورد / چرا بیت المقدس اهمیت دارد؟

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

گذشته و حال مافیای موتورسوار ژاپن

بوسوزوکو (قبیله خارج از کنترل) نامی است که دار و دسته های موتورسوار ژاپنی با آن شناخته می‌شدند. این گروه ها که اغلب از جوانان کم سن و سال تشکیل می‌شدند، با موتور سواری‌های گروهی و دعوا با گروه‌های رقیب سال‌ها الهام بخش سریال‌ها و داستان های مصور بودند و یکی از خرده فرهنگ‌های مهم و تاثیر گذار ژاپن به شمار می‌آمدند. اما اکنون با گذر زمان و توسعه ژاپن به عنوان یک کشور صنعتی و پیشرفته، دیگر جایی برای این لات بازی ها در جامعه نمانده و بوسوزوکو نیز به آرامی از سطح جامعه محو شده است. این مستند روایتی است از گذشته و حال بوسوزوکو که از طریق دنبال کردن یکی از اعضای فعال و معروف این گروه‌ها که اکنون پا به سن گذاشته است، نگاهی به انگیزه‌ها و تجربیات افراد فعال در این گروه‌ها می‌اندازد. تماشای این مستند جذاب و دیدنی را از دست ندهید.

 


آزمایش زندان استنفورد

آزمایش زندان استنفورد، یکی از معروف‌ترین آزمایش‌های روانشناسی در دنیاست که در جریان آن، تعدادی دانشجو پس از تایید سلامت روحی و روانی به زندانی ساختگی انتقال داده شدند و پس از تعیین جایگاه توسط شیر یا خط گروهی به عنوان زندانی و گروهی به عنوان نگهبان مشغول به کار شدند. هدف این آزمایش، بررسی ریشه مشکلات روابط بین زندانیان و زندانبان‌ها در نیروی دریایی آمریکا و تفنگداران دریایی بود و بودجه آن را دفتر تحقیقات دریایی ایالات متحده پرداخت کرده بود. رهبری این تحقیقات با دکتر فیلیپ زیمباردو بود، استاد دانشگاه استنفورد که می‌خواست نشان دهد، آیا ویژگی‌های شخصیتی خود افراد در بروز رفتارهای مورد سوال مطالعه تاثیرگذار است یا شرایط نقش اصلی را ایفا می‌کند. نتیجه‌گیری مطالعه زیمباردو این بود که تحت شرایط خاصی هرکسی با هر نوع روحیات و اخلاقیاتی اگر به اندازه لازم تحت فشار باشد، خشونت از خود نشان خواهد داد. البته نتایج تحقیقات او توسط سایر دانشمندان زیر سوال است و بسیاری باور دارند که دلایلی چون کوچک بودن نمونه آماری، جهت دهی آگهی جذب داوطلبان که دعوت به شرکت در یک آزمایش روانشناسی در مورد زندان می‌کرد و بی طرف نبودن زیمباردو در آزمایش و تحریک شرکت کنندگان به خشونت روی نتیجه ناشی از آزمایش تاثیر گذاشته است؛ هرچند برنامه اولیه مطالعه، دو هفته بود پس از تنها شش روز ادامه آن به دلیل غیراخلاقی بودن و اعتراض یکی از همکاران زیمباردو لغو شد. تصاویری از خود مطالعه، رفتار زندانیان و نگهبانان و همچنین توضیحات زیمباردو و شرکت کنندگان در مطالعه را در ویدیو تابناک ببینید.

 

 

چرا روسای جمهور آمریکا به جنگ علاقه دارند؟

شبکه تلوزیونی آرتی با بررسی درصد محبوبیت رئیس جمهورهای آمریکا قبل و پس از ورود به جنگ، به پدیده‌ای سیاسی به نام «اثر صف‌آرایی زیر پرچم / Rally 'round the flag effect» پرداخته است. اثر صف‌آرایی زیر پرچم مفهومی در علوم سیاسی و روابط بین‌الملل است که افزایش کوتاه مدت حمایت مردمی از رئیس‌جمهور آمریکا در دوران بحران‌های بین‌المللی یا جنگ را توضیح می‌دهد. در این ویدیو با روسای جمهوری که از این اثر برای فرار از تنگنا‌های سیاست داخلی استفاده کرده‌اند، آشنا شوید.

 


چرا بیت المقدس اهمیت دارد؟

در این ویدیو به چرایی اهمیت بیت المقدس برای میلیاردها انسان صحبت می‌شود؛ اینکه چه چیزی در این مکان مقدس آرزوی زیارت و عبادت خیلی از انسان ها محسوب و همچنین چه تغییراتی در آن بعد از اشغال غیرقانونی آن توسط اسراییل صورت گرفت، نیز پرداخته می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
خدا همه جا هست. شمال جنوب مغرب مشرق. ای کاش بشر کمی فکر کند و از جهالت خود بیرون بیاید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان