بازدید 11250

تاثیر منفی فشارخون بالا در دوران بارداری بر حافظه

کد خبر: ۱۰۲۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹ 31 December 2020

محققان دانشگاه اراسموس روتردام (Erasmus University Rotterdam) هلند در مطالعه اخیرشان اظهار کردند زنان مبتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری بیشتر از سایر افراد در سنین بالاتر در معرض ابتلا به مشکلاتی از قبیل مشکلات حافظه‌ای قرار دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، نتایج یک مطالعه نشان داده مادران باردار در صورت داشتن فشار خون بالا ممکن است در سنین بالاتر به مشکلات حافظه‌ای دچار شوند.

محققان هلندی به این منظور مهارت حافظه و تفکر در ۵۹۶ زن که پانزده سال قبل زایمان کرده بودند را آزمایش کردند. این گروه شامل زنانی بودند که فشار خون آنها در حین بارداری در حد طبیعی بوده است و برخی از آنها نیز میزان فشارخونشان بالا بوده است.

محققان گفتند که این یافته‌ها می‌تواند به انجام برنامه‌های غربالگری برای شناسایی افراد در معرض خطر وخامت ذهنی منجر شود.

تخمین زده می‌شود در انگلیس حداکثر ۱۰ درصد از زنان باردار از فشار خون بالا رنج می‌برند. فشارخون یک عامل خطرناک شناخته شده مرتبط با زوال عقل است.

"ماریا آدانک" (Maria Adank)، نویسنده مقاله و متخصص زنان و زایمان از دانشگاه اراسموس روتردام گفت: زنان مبتلا به فشار خون بالا که فشارخون بالای آنها از بارداری شروع می‌شود و همچنین زنان مبتلا به پره‌اکلامپسی باید پس از بارداری تحت نظارت دقیق قرار گیرند.

پری-اکلامپسیا (Pre-eclampsia) از عوارض دوران بارداری و یک اختلال چندارگانی است. این بیماری یکی از علت‌های مهم مرگ و میر مادران باردار است که باعث عوارض جنینی و مادری می‌شود.

وی افزود: این زنان باید تغییر در شیوه زندگی و سایر روش‌های درمانی را که ممکن است در کاهش خطر این مشکلات به آنها کمک کند، در پیش بگیرند.

دکتر "آدانک" و همکارانش در مطالعه خود بر روی ۵۹۶ زن آزمایش حافظه انجام دادند. ۴۸۱ نفر از آنها در طول بارداری فشار خون طبیعی داشتند و ۸۰ نفر نیز فشار خون حاملگی داشتند که این عارضه بعد از ۲۰ هفته ایجاد می شود. ۳۵ نفر از شرکت کننده‌ها دارای پره اکلامپسی بودند. محققان این زنان را با وجود گذشت پانزده سال پس از تولد فرزندشان مورد آزمایش مهارت‌های تفکر و حافظه قرار دادند. محققان دریافتند افرادی که در حین بارداری فشار خون بالا داشتند، در آزمایش توانایی یادآوری فوری و حافظه نمره کمتری گرفته بودند. به طور خاص، آن دسته از زنانی که در دوران بارداری خود فشار خون بالا داشته‌اند، در آزمون یادآوری فوری نمره پایینی کسب کردند.

دکتر "آدانک" گفت: مهم است که فشار خون حاملگی و پره اکلامپسی را به عنوان عوامل خطرناک مرتبط با اختلال شناختی در نظر بگیریم. بسیاری از زنان ممکن است این مسئله را به عنوان یک مسئله موقتی در دوران بارداری در نظر بگیرند و درک نکنند که این موضوع می‌تواند به طور بالقوه اثرات طولانی مدت داشته باشد.

یکی از محدودیت‌های مطالعه این بود که قبل از بارداری این زنان یا در طول بارداری آنها محققان هیچ آزمایش فکری یا حافظه‌ای را بر روی آنها انجام نداده بودند که اکنون آن داده‌ها را با داده‌های به دست آمده از این مطالعه مقایسه کنند.

دکتر "آدانک" نتیجه گیری کرد: مطالعات آینده برای تعیین اینکه آیا درمان زودرس فشار خون بالا می‌تواند از مشکلات شناختی در زنان با سابقه فشار خون بالا در بارداری جلوگیری کند یا خیر، مورد بررسی قرا خواهد گرفت.

یافته‌های این مطالعه در مجله" Neurology" منتشر شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان