آقای وزیر به فکر دارادوم نباشید، اختلال هسته را رفع کنید!

امروز ۹ دی ۹۹ برای دومین روز متوالی هسته معاملات نماد‌های بورسی با اختلال مواجه شد و بعد از بازگشت روند عادی به معاملات، بیشتر نماد‌ها با اُفت قیمت روبه رو گشتند و این مساله روی اعصاب سهامداران بود. در گذشته نیز شاهد چنین اختلالاتی در هسته بودیم. این شرایط در حالی است که وزیر اقتصاد، گویا اولویت اولش واگذاری یک صندوق دیگر به مردم است.
کد خبر: ۱۰۲۴۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸ 29 December 2020

در ابتدای سال جاری و زمانی که بورس در اوج خود قرار داشت، هسته معاملات با اختلالات فراوانی رو به رو شد و کار به جایی رسید که مسئولین سازمان بورس مجبور شدند برای رفع اختلالات، بورس را به یاد روزهای مدرسه دهه شصتی ها به دو نوبت صبح و بعدازظهر تقسیم بندی کنند.

به گزارش بورس تابناک؛ در آن زمان تقسیم بندی نمادها به دو نوبت صبح و بعدازظهر با انتقادات فراوانی رو به رو شد و این مساله هم نتوانست مشکل هسته معاملات را حل کند.

به هر صورت، از یک سو گفته شد که از توان داخلی برای حل مشکل هسته کمک گرفته شده است و از سوی دیگر از رونق افتادن بورس موجب شد تا هسته معاملات خوب کار کند و معاملات روانی را در بورس شاهد باشیم.

با بازگشت رونق به بورس، حالا چند روزی است، دوباره شاهد بازگشت اختلالات به هسته معاملات در نماد‌های بورسی هستیم؛ اختلالاتی که با بازگشت بوعلی (نمادی که تازه عرضه اولیه شده بود) از کنفرانس اطلاع رسانی آغاز شد. حجم معاملات بوعلی دو روز پیش، به گونه‌ای بود که معاملات آن چند باری به تعویق افتاد.

روز گذشته ۸ دی ۹۹، اما شاهد اختلالات گسترده تری در نماد‌های بورسی بودیم و کار فراتر از یک نماد رفت و همه نماد‌های بورسی در بیست دقیقه پایانی بازار با چالش مانکن مواجه شدند و یکباره معاملاتشان متوقف شد! این نشان می‌داد که هسته معاملات در نماد‌های بورسی به مشکل برخورده است و این در حالی بود که معاملات نماد‌های فرابورسی روان دنبال می‌شدند.

به هر حال این اختلال در هسته با واکنش‌ها و انتقاداتی در روز گذشته رو به رو بود؛ اما گویا کسی این انتقادات را نشنید و امروز ۹ دی ۹۹ دوباره با آغاز معاملات، در حالی که شاخص کل با رشد شاخص ساز‌ها در بازه سبز رنگ قرار گرفته بود، یکباره هسته معاملات هنگ کرد و معاملات نماد‌های بورسی برای دقایقی متوقف شد و با رفع مشکل، همین نماد‌ها به سمت بازه منفی حرکت کردند و شاخص کل اُفت کرد و به بازه قرمز رنگ وارد شد!

این اختلالات در هسته معاملات ـ که به نظر می‌رسد یک مشکل جدی بورس است ـ از دید فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد مخفی مانده است، چون ایشان روز گذشته وعده پذیره نویسی دارادوم تا پایان سال را دادند.

در اینجا چند پرسش از وزیر اقتصادی، که امروز ۹ دی ۹۹ از مجلسی‌ها کارت زرد گرفت، مطرح است: اول اینکه جناب وزیر آیا رفع اختلال هسته معاملات در اولویت است یا پذیره نویسی دارادوم؟ هسته معاملاتی که از پس معاملات نماد عرضه اولیه شده بوعلی برنیامد، چگونه می‌خواهد عرضه اولیه‌های بزرگ بعدی، چون ستاره خلیج فارس و یا همین دارادوم شما را حمایت کند؟ دوم آنکه شما با پالایشی یکم چه سودی به سهامداران رساندید که حالا خبر‌های پذیره نویسی دارادوم را تا پایان سال می‌دهید؟

این اختلالات هسته معاملات بورس، ضرر و زیان‌های زیادی به سهامداران در گذشته و این دو روز وارد کرده؛ بنابراین، بهتر است مسئولین فکری به حال این چالش جدی بورس کنند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی کشور را خدا اداره میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
پالایش یکم که عالی بود.
کلی معطل شدیم. بعد هم فقط ضرر بود.
بورس با چراغ سبز مدیران و همدستی ناظران بورسی و شرکتهای بورسی در حال خوردن پولهای مردم هستن..... پولامو از بورس کشیدم بیرون رفتم گوساله خریدم هم پوستش هم گوشتش هم مدفوعش هم شاخش هر روز گرونتر میشه لا اقل میبینم مالم جلوچشممه
دولت دارداز بورس فقط جیب خودش را پرمیکند
مگه ما چه گناهی کردیم افتادیم دست شما مسئولین کشور ؟
رقیق شدن بازار را هم باید در نظر گرفت همینطور عرضه های پشت سر هم منفعتی ندارد
صندوق پالایشی که دولت با 20 درصد تخفیف به مردم فروخت الان بسیار کمتر از قیمت خریداری ، قیمت گذاری می شود . این که عرضه اولیه نیست . عرضه اولیه از قیمت پایه خودش که پایین تر نمی آید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
شما فرق صندوق و سهم را می دانید؟
بعدش تعریف عرضه اولیه را؟
البته کار دولت که خیلی بد بود. ضررش را فقط مردمی که خریداری کردند دیدند.
جالبه محدودیت 500 واحدی هم گذاشته بودند که واحدهای صندوق را به قیمت گران ده هزار تومان بفروشند. بیش از یک ماه هم معطل کردند.
در همیت لحظه کنونی شما می توانید با قیمت ارزانتر 8300 تومان به طور نامحدود و بدون معطلی یکماهه هر چی میخوای واحد پالایشی یکم بخری.
دیگر کسی صندوق های بعدی را نگاه هم نمی کند.
سلام خانواده ما با پس اندازمون سه تا صندوق پالایش یکم نوشتم الان بعد پنج ماه 3 4 میلیون ضرر کردیم آخه دولت چطور روش میشه از سهامی که تو شبکه ملی تبلیغش میکرد حمایت نکنه چرا فکری به حال سهامداران این سهم نمیکنه خفیف بیشتر یا سهم اضافه که جبران بشه حداقل
ول خودمون برگرده
رویی می خواهد که سخت تر از سنگ کف پای قزوین باشد که بیایی و دارا سوم را تبلیغ و اعلام کنی !؟ شما در دارا دوم چه گل سرسبدی به مردم زدی ؟ بعد از 3 ماه بلوک پول مردم فعلا از سرمایه خودشان حدودا 20 درصد در ضررند!؟
با واگذاری پالایش وعد داده بود ندکه پالایش را با سی درصد تخفیف و تضمین سود آوری آن به مردم واگذار می کنیم و پس از جلب اعتماد مردم و واگذاری آن به قیمت ده هزار تومان به مردم عملآ شاهد توقف خرید فروش آن به مدت چند ماه بودیم و بعد از باز شدن پالایش ، تازه مردم بیچاره متوجه شدند که چه کلاه گشادی به سرشان رفته و تاکنون مردم چهل درصد در این سهام متضرر شدند آیا هیچ مرجع قانونی نیست به شکایات مردم رسیدگی کنند
روحانی با واگذاری پالایش وعد داده بود ندکه پالایش را با سی درصد تخفیف و تضمین سود آوری آن به مردم واگذار می کنیم و پس از جلب اعتماد مردم و واگذاری آن به قیمت ده هزار تومان به مردم عملآ شاهد توقف خرید فروش آن به مدت چند ماه بودیم و بعد از باز شدن پالایش ، تازه مردم بیچاره متوجه شدند که چه کلاه گشادی به سرشان رفته و تاکنون مردم چهل درصد در این سهام متضرر شدند آیا هیچ مرجع قانونی نیست به شکایات مردم رسیدگی کنند
بالاخره قبل از اینکه خیلی دیر بشه، یکی باید به داد مردمی برسه که با تشویق، تحریک و یا اجبار به بورس اومدن و بجای منفعت وعده داده شده، هرروز شاهد استرس و کاهش سرمایه شون هستن.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر