بازدید 22226

گرانی موز به‌رغم واردات ۳۰۰ هزار تنی چه دلیلی دارد؟ / مجوز فروشی برای واردات یا ردپای سلطان موز؟!

در حالی که رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران اعلام کرده ثبت سفارش واردات موز از اردیبهشت ماه امسال ممنوع بوده است، سخنگوی گمرک گفت: مقایسه آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان واردات موز در ۹ ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است!
کد خبر: ۱۰۲۴۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳ 27 December 2020
مجوز فروشی برای واردات موز چقدر صحت دارد؟ آیا باید منتظر رونمایی از سلطان موز بود؟
تابناک اقتصادیدر چند سال اخیر، گلوله تورم و افزایش قیمت‌ها هر روز به یک کالا برخورد کرده و این مساله در کالا‌های کشاورزی بیشتر به چشم آمده است. بعضا شاهد آن بودیم که پیاز، گوجه، خیار، سیب زمینی و ... افزایش قیمت‌هایی را تجربه کرده اند که مصرف کنندگان هرگز تصور چنین قیمت‌هایی را هم نداشتند.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ پس از آن که گوجه فرنگی قیمت‌های نجومی را تجربه کرد، اکنون نوبت به افزایش قیمت نجومی موز رسیده است! بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، در روز جاری (هفتم دی ۹۹) قیمت هر کیلو موز در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران به ۳۸ هزار تومان و در بازار تهران به کیلویی بیش از ۴۰ هزار تومان رسیده است. حتی قیمت خرده فروشی این میوه در مناطق شمال شهر تهران کیلویی ۵۰ هزار تومان هم گزارش شده است.
 
این قیمت‌ها در حالی است که مصطفی دارایی نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان تهران طی گفتگویی در روز گذشته ششم دی ماه ۹۹ با بیان اینکه قیمت هر کیلو موز در میدان مرکزی به ۳۰ هزار تومان رسیده، اظهار داشت: نرخ فعلی موز در بازار قابل قبول نیست و باید قیمت هر کیلو موز در میدان مرکزی به کمتر از ۲۰ هزار تومان برسد!
 

اما دلیل این افزایش قیمت موز چیست؟

 
مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در گفت‌وگوی دیگری که در دوم دی ۹۹ با رادیو تهران داشت درباره علت افزایش قیمت موز گفت: اینکه بسیاری اعلام می‌کنند، گرانی موز به دلیل صادرات آن است، اشتباه است. ما اصلا موز صادر نمی‌کنیم بلکه واردات موز داریم. وی افزود: تولید موز در ایران در مناطق سیستان و بلوچستان صورت می‌گیرد و همین موز‌های کوچک است که به مصرف داخلی همان استان می‌رسند.
 
دارایی نژاد با اشاره به واردات موز گفت: موزی که در حال حاضر وارد کشور می‌شود، از اکوادور، فیلیپین و ترکیه وارد می‌شود و واردات آن هم با دلار آزاد است.
 
وی در پاسخ به این پرسش که چرا با دلار آزاد ۳۲ هزار تومانی قیمت هر کیلو موز ۱۲ هزار تومان بود و هم اکنون با دلار آزاد ۲۵ هزار تومانی به کیلویی ۴۰ هزار تومان رسیده است، گفت: ۴۰ روز پیش من طی مصاحبه‌ای اعلام کردم که جلوی ثبت سفارش موز را بسته اند و این کالا دست دو تا سه نفر افتاده است. متاسفانه کسی به حرف ما گوش نکرد و جلوی ثبت سفارش را هم بستند که موز به این قیمت برسد!
 
دارایی نژاد گفت: آن زمان موز بود کیلویی ۱۸ هزار تومان و نهایت گران که شده بود به ۲۰ هزار تومان رسیده بود. همان زمان ما اعلام خطر کردیم و گفتیم اگر جلوی ثبت سفارش گرفته شود این اتفاقات می‌افتد، اما متاسفانه کسی گوش شنوایی نداشت.
 
رئیس اتحادیه بارفروشان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا آن‌هایی که مجوز واردات موز دارند، در حال مجوز فروشی هستند، گفت: دقیقا همین است! این کار خلاف است و اگر جلوی آن گرفته نشود، قیمت موز همین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان خواهد بود. وی افزود: پیگیری کنید و ببینید این واردات موز دست چه کسانی است و از کجا آمده است؟
 
دارایی نژاد گفت: دوستانی که ثبت سفارش را انجام می‌دهند در سیستم خود بزنند مشخص است چه کسانی هستند. الان ببینند ثبت سفارش دست کیست؟ مگر می‌شود مجوز فروشی کنند؟
 
البته بعد از این مصاحبه دارایی نژاد، حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران در ۳ دی ۹۹ در گفت‌وگو با شبکه خبر، از تداوم ممنوعیت ثبت سفارش واردات موز خبر داد و اظهار داشت: ثبت سفارش واردات موز از اردیبهشت ماه امسال ممنوع بوده است، اما واردات آن از محل صادرات سیب درختی صورت می‌گرفت.
 
وی ادامه داد: در شرایط کنونی ثبت سفارش برای واردات موز انجام نمی‌شود. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: هرچند  موز مورد نیاز مردم و کشور است، چون کالای اساسی به حساب نمی‌آید، وجود محدودیت‌های ارزی برای مدیریت واردات موجب شده است تا این کالا در گروه هفت قرار بگیرد. زادبوم گفت: برای گروه هفت در شرایط کنونی، ارزی تخصیص داده نمی‌شود و ثبت سفارش آن انجام نخواهد شد.
 
امروز هفتم دی ماه ۹۹ روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک نیز گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد در ۹ ماهه سال جاری، ۳۰۸ هزار و ۹۷۰ تن موز به ارزش ۲۱۰ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۵۶ دلار وارد کشور شده است. وی افزود: آمار واردات این کالا در سال ۹۸ حاکی از ورود ۳۳۴ هزار و ۲۵۲ تن موز به ارزش ۲۲۶ میلیون و ۶۹ هزار و ۵۲۷ دلار به کشور است.
 
سخنگوی گمرک تاکید کرد: با توجه به ممنوعیت واردات موز، مقایسه آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان واردات موز نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.
 
به هر صورت هر چند زادبوم اعلام کرده است که واردات موز از محل صادرات سیب درختی بوده است، باید دید که چه کسانی موفق به واردات موز ـ آن هم زیر سایه ممنوعیت ثبت سفارش ـ شده اند؟! وارداتی که در ۹ ماهه امسال تقریباً به میزان سال گذشته بوده است؟! آیا پای سلطان موز در میان است و باید منتظر رونمایی از سلطان موز باشیم؟
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۰
موز کیلویی چنده بابا. کی میخواد موز بخوره.موز باشه واسه پولدارها اونها هم که اصلا قیمت اجناس براشون اهمیتی ندارد.ما قیمت برنج و گوشت و لبنیات و حبوبات و میوه های معمولی برامون مهم هست
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
چرا برای پولدارها مگه اقشار متوسط و ضعیف ادم نیستند همین طرز فکر شماها این بلا سر مردم اورده وفردا میگید گوشت و برنج برای پولدارها و بقیه نان خالی بخورند
دلیلش سومدیریت هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
اتفاقا دلیلش حسن مدیریت هست منتها به نفع خودشون.
موزم داره اعیونی میشه
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
یادش بخیر احمدی نزاد موز هم قیمت پیاز بود لی شما اصلاحاتیها همه چیز خراب کردید مسکن هم که کردین صدبرابر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
فقط میخواستی یاد و نام احمدی نژادو گرامی بداری وگرنه خسارتی که احمدی نژاد به این کشور زده اسکندر مقدونی و محمود افغان نزده
چند ماه قبل دلار بود 33 هزار تومن و موز بود كيلويي 18 هزار تومن ، حالا دلار شده 26 هزار تومن ولي موز شده كيلويي 35 ال 40 هزار تومن !!!!!! مملكت نيست اينجا ، شده سرزمين عجايب !!!!
پاسخ ها
شوقی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
چند ماه قبل موز با دلار نیمایی ۱۰ هزار تومانی وارد کردن الان با دلار ۲۶ هزار تومانی دلار نیمایی گران شد نه ارزان واردات موز با دلار نیمایی نه دلار ازاد وارد کشور شد
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
جواب ۱۶۵۶:
حرف نامربوط نرن!!!!
حالا احتمالا تا ده سال اجناس وارداتی با ارز نیمایی ۱۰ میشود و الان ارز نیمایی ۲۶ نومان پس گرانی ها به ان دلیل است!!!!!!
خودت را گول نرن از پارسال تا الان‌ارز نیمایی بالای ۱۸ تومان بوده و مگر موز ارز نیمایی اگر به ان اختصاص داده باشند مال ۲ سال پیشه؟؟؟؟؟؟؟
ارز نیمایی سال ۹۸ دوازده بود و امسال تماما بالای ۱۸ تومان!!!!
موز دقیقا برابر یک دلار بوده همیشه
موز گرون باشه بهتر تا چیز های ضرور مثل مرغ شیر برنج روغن نیاز های ضرور گران شود
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
اصلا چه ضرورتی برای وارد کردن موز است بقول دولت 60 در صد ملت زیر فقر هستند دلیل وارد کردن موز چیست ...
موز ها را که در جایی غیر از سردخانه ها نمی توانند انبار کنند ؟ پس اگر بخواهند خیلی راحت می توانند عوامل احتکار آنها را دستگیر کنند مگر اینکه ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
آفرین مگه اینکه؟؟؟؟داریم عاقل میشیم
چه قدر تو کشور سلطان داریم! کشور سلاطینه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
زنده باد همایش های گرگ های وال استریت
که همه چیز کردید واسه مردم حسرت و آرزو
چه بدخت مردم ایران که هر روز یه چیزی از سبد غذایی شون حذف میشه و مثل ماست فقط نگاه میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
اینجا کشور دموکراسیه اگه از موز انتقاد کنی میری اوین
کلا به هر کالایی یک وصله لوکس و غیر ضرور میچسبونن و خوش بحال محتکرین و یا کارخانجات بی انصاف داخلی میشه که به قیمت نجومی میفروشن .از یخچال و لباسشویی و کولر گازی بگیر تا موز که همه ورودشون ممنوع شده.این چه بازار انحصاری و غیررقابتیه که درست شده
کل مملکت فساد برداشته تو هر حوزه ای می بینی خون مردم تو شیشه کردن مسکن ماشین گوشی گوشت میوه مواد غذایی برنج هر کس هر قیمتی که دلش میخواد می‌فروشه هیچ کسم نیست بگه چرا این قیمت طبق چه منطقی هست البته کی میخواد برخورد کنه ...
پاسخ ها
فامیل دور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
همه اش بخاطر اینه که فساد سیستماتیک شده..
دنبال ادرس غلط نروید دست اقازاده ها درکار است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
استغفرالله.اونا که لنگ پوشیدن دارن نون خشک میخورن
موز بلوچستان رو به اسم موز خارجی و قیمت موز خارجی به ملت میدن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
موز بلوچستان نیست عزیزم، که اگر بود زهی سعادت برای هموطن بلوچ ما.اونا رو ازشون نمیخرن چون وارداته که توش
نون هست
من واکسن نامعتبر نمی زنم
با فیلترشکنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
فهمیدیم
متاسفم براتون با این کشورداریتون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
ناراحتی از ایران برو
ژن برتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
همینه که هست حالا چند وقت دیگه واسه نفس کشیدنت هم مالیات میبندیم تا قدر عافیت رو بدونی
ﻭاﻗﻌﺎ ﺧﻴﻠﻲ ﺳﺨﺖ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﺎ ﺑﻲ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ و ﻫﺮﺝ و ﻣﺮﺝ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
به قول زینب برو همون جایی که اون رفاه و آرامش سطح زندگی هست
ژن برتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
خیلی هم راحته من یکی که خیلی راضیم
این چه اقتصاد و نظارتی است که دایما سلطان تولید میکند سلطان موز سلطان سکه سلطان....
نمره مسولان اقتصادی ما همگی زیر ده است یا به عبارت بهتر مردود شده اند وآبروی ارزش پول ملی را برده اند که قیمت موز این چنین شده
بد نیست بدانید واردات موز مدتهاست که با ارز آزاد انجام میشود و گرانی اخیر کاری به ارز نیمایی و این جور چیزها نداره. ولی باید توجه وارد کنندگان موز چند نفر بیستر نیستند و قیمت بازار موز را با قیمت سایر میوه های بازار بالانس میکنن. در واقع یکی از علتهای اصلی بالا بودن موز همینه البته بالا رفتن هزینه های تبعی موز مثل حمل و نقل ، نگهداری در سردخانه،بارگیری مجدد و.... و همچنین نزدیک شدن به سال نو چینی ها و کریسمس و افزایش قیمت جهانی هم مزید علت میباشد
یه سرچ تو اینترنت بکنید. قیمت یک کیلو موز تو آمریکا 1 دلار هست یعنی 25000 تومان که خیلی از قیمت موز تو ایران ارزونتره
ولی عمق فاجعه اینجاست که اولا از نظر کیفیت و سلامت بودن، موز وارداتی به آمریکا یه سر و گردن از موز وارداتی به ایران بالاتره چون آمریکا تو واردات مواد غذایی و هر کالای وارداتی به شدت سختگیری میکنه
دوما درآمد سرانه آمریکایی ها خیلی بالاتر از ماست
سوما و چهارما و .. بماند
گرانی مرغ آدرسش فقط یک کلمه ست امریکککککا............. باور کنید
گرانی موز بخاطر لیز بودن آن است باور ندارید امتحان کنید .
همه اینا عمدی است و برنامه ریزی شده و به ترتیی سیب زمینی هویچ موز لبنیات خودرو .....
اصلاح طلبان ظاهرا موقع انتخابات برای نجات مردم وعده میدن ولی کلا هدفشون پر کردن جیب دوروریاست و برا همین موقع انتخابات به اب و اتیش میزنن
وسط کویر لوت باید یه محوطه بسیار بزرگ ساخت و این افرادی که اینجوری مردم اذیت کردن تبعید کرد تا ذوب شن
گرانی موز و خودرو و تخم مرغ و بطور کلی تورم ثانیه ای فقط یک دلیل دارد و اونم اینه که؛
خلایق هر چه لایق . . .
از این جالب تر نمیشود که واردات موز ممنوع است اما صدها تن وارد میشود حالا مردم انتظار دارند کارها سر و سامان بگیره.
حالا موز نخورید چی میشه همون ارزونشم نمیخریدن چون بازم توان خرید نداشتن
موز اگه چند روز در مغازه و انبار بمونه نهایت 10-20 روز دوام بیاره، بعد سیاه میشه و از بین میره. پس موز نخرید، خیلی شیک و تمیز چنان ضربه ای به سلطان موز میزنید که از سلطانی خودش پشیمون بشه.
بابا انار ایران که اولین زادگاهش ایران بوده زیر 20 بهت نمیدن. موز که موزه. دلالی تا کجا.
سالهاپیش کشورهای آمریکای جنوبی تولیدکننده عمده موزدرجهان اروپارابابالابردن قیمت موزتهدیدکردنداروپاییهاهم درکل موزراتحریم کرده وازخریدآن خودداری کردندنتیجه اینکه موزکه میوه حساسی است بسرعت گندیده وروی دست صاحبانش ماندبعدازآن سالهاست که موزحتی درژاپن که کشورگرانی است موزارزان ترین میوه است!!
این همه میوه داریم تو ایران جای واردات موز ، ارز موزو بدین صنعت کشاورزی رو توسعه بدین. یا برنج و حبوبات رو ارزون کنین .متاسفانه مایحتاج اصلی مردم مورد توجه نیست.
ما که برامون فرقی نمیکنه این شما فقیر های هستید که نباید اخرش بخورید برید خدا رو شکر کنید که همینم هست فردا باید نون خشک بخورید حالا دم از موز میزنید؟نترسیده نخورید نمیمیرید ماده میخوریم هرکی خورد نوش جون هرکی نه که هیچی برای ما که فرقی نکرده تا ث۰۰هزار تومان هم بره باز هم میخریم
قیمت اجناس در بازار جهانی سابت است دلار بیا ۱۵ تومان موز میشه ۱۵تومان دلار بشه۴۰ تومان موز میسه ۴۰ توملن عامل خود دولت است.
ببخشید اگه ممکن است چند تا از خسارتهایی که احمدی نژاد زده نام ببرید تا ما هم بدونیم ما هرچی فکر میکنیم زمان احمدی نژاد دخل وخرجمون به هم میخورد ولی الان چی ؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها