بازدید 36039
۴
بسته ویدیویی «تابناک»

تصاویری از زندگی و مرگ لئو تولستوی / تعطیلات محمدرضا پهلوی در آیداهو / سرنوشت ضریح ائمه بقیع / نطق جیمی کارتر پس از شکست عملیات پنجه عقاب

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیوهایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۲۳۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰ 02 January 2021

تصاویری از زندگی و مرگ لئو تولستوی / تعطیلات محمدرضا پهلوی در آیداهو / سرنوشت ضریح ائمه بقیع / نطق جیمی کارتر پس از شکست عملیات پنجه عقاب

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


تصاویری از زندگی و مرگ لئو تولستوی

لئو تولستوی نویسنده نامی روسیه و خالق آثار ارزشمندی چون جنگ و صلح و آنا کارنینا در سال ۱۸۲۸ در یاسنایا پالیانا به دنیا آمد و ۸۲ سال بعد در ۱۹۱۰ همانجا چشم از دنیا فرو بست. او چه در زمان حیات و چه تا کنون، جزو برترین نویسندگان ادبی روسیه و دنیا به شمار می‌رود. پس از تلاش‌های بسیار و نوشتن کتب ارزشمند، علیرغم شهرت جهانی، نا امید از بهبود وضعیت اجتماع در حالی که زیر فشار حکومت و کلیسای ارتدکس بود و با همسر خود نیز اختلاف داشت، در آخرین روز‌های حیات خود، همسرش را ترک و به‌ سوی جنوب روسیه سفر کرد. این آخرین سفر تولستوی در هفتم نوامبر ۱۹۱۰ در ایستگاه راه‌آهن آستاپوفو به پایان رسید و دو روز بعد، در زادگاهش به خاک سپرده شد.

 


تعطیلات محمدرضا پهلوی در آیداهو

محمدرضا پهلوی عمدتاً تعطیلات را در کشورهای خارجی می‌گذراند. تصاویری که اکنون با زیرنویس فارسی در «تابناک» تماشا می‌کنید، از گذران تعطیلات محمدرضا پهلوی در سان ولی آیداهو است. شاه برای اسکی به همراه ثریا بختیاری زن دومش به این سفر رفته بود.

 


نطق جیمی کارتر پس از شکست عملیات پنجه عقاب

پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، آمریکا مذاکرات مستقیم و غیرمستقیمی برای رهایی کارکنانش و تبعه هایش در ایران داشت؛ اما وقتی از آزادسازی با مذاکره ناامید شدند، یک عملیات نظامی با نام «عملیات پنجه عقاب / Operation Eagle Claw» را برنامه ریزی کردند که در ایران به عنوان عملیات طبس شناخته می‌شود. این عملیات در دوره ریاست جمهوری جیمز ارل کارتر معروف به جیمی کارتر طراحی و در ۲۵ آوریل ۱۹۸۰ برابر با پنجم اردیبهشت ۱۳۵۹ مرحله اولش در صحرای طبس پیاده سازی شد. نیرو‌های ویژه آمریکایی با هواپیما به صحرای طبس منتقل شدند تا از آنجا با هلی کوپتر به ورزشگاه شیرودی منتقل شوند و در نهایت از آنجا به سفارت آمریکا حمله کنند و گروگان‌ها را با خود به طبس و سپس ناو‌های آمریکایی در منطقه منتقل کنند. در هنگام اجرای عملیات با ورود به حریم هوایی ایران، یکی از بالگرد‌ها در ۱۲۰ کیلومتری راور کرمان دچار نقص فنی شده و به اجبار فرود می‌آید و سرنشینان آن به بالگردی دیگر منتقل می‌شوند و همان بالگرد نیز دچار نقص فنی شده و بناچار به ناو هواپیما بر بازمی‌گردد. شش هواپیما و شش بالگرد دیگر خود را به طبس رسانده و در تاریکی شب در منطقه‌ای دور افتاده بدون متوجه شدن نیرو‌های نظامی ایرانی فرود می‌آیند. در حین سوختگیری یکی دیگر از بالگرد‌ها دچار نقص فنی شده و در مجموع در حالی که هنوز عملیات آغاز نشده، سه فروند بالگرد از دست رفته بود. پس از تماس با مرکز عملیات، کارتر دستور بازگشت نیرو‌ها را می‌دهد، ولی هنگام برخاستن هواپیما‌ها و بالگرد‌ها، توفان شن آغاز شده و یک هواپیمای سی۱۳۰ و یک بالگرد سی‌اچ-۵۳ به هم خورده و هر دو آتش می‌گیرند که در این حادثه ۸ نیرو‌ی آمریکایی در آتش سوخته و باقی‌مانده نیرو‌ها خود را به ناو نیمیتز می‌رسانند و بدین‌ ترتیب عملیات کامل شکست می‌خورد. آنچه اکنون با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید، نطق کارتر پس از علنی شدن این شکست است.


بزرگ‌ترین حمله نظامی به لندن

بلیتس که از کلمه بلیتسکریگ به معنای جنگ برق آساست می‌آید، توسط رسانه‌های بریتانایی برای توصیف حملات هوایی آلمان علیه بریتانیا استفاده می‌شد. هدف این حملات شهر‌های بریتانیا در سال‌های ۱۹۴۰ و ۱۹۴۱ بود که سعی داشت با اعمال فشار اقتصادی برای نابودی توان جنگی بریتانیا آن کشور را مجبور به تسلیم شدن کند. از ۷ سپتامبر ۱۹۴۰ کمی بیش از یک سال پس از شروع جنگ لندن توسط نیروی هوایی آلمان به صورت سیستماتیک بمب‌باران شد. این بمب‌باران به مدت ۵۶ روز از ۵۷ روز بعد از این تاریخ به مدت پیاپی ادامه داشت. بیش از یک میلیون خانه در لندن نابود شد یا آسیب دید و بیش از ۴۰۰۰۰ غیر نظامی که تقریبا نیمی از آن‌ها در پایتخت بودند، کشته شدند.

 


تصاویر تاریخی متفقین در خلیج توکیو

در پایان جنگ جهانی دوم نیروهای متفقین وارد توکیو شدند تا هم به جنگ پایان داده و هم سربازان اسیر شده خود را نجات دهند. لحظات نجات این سربازان را تماشا کنید.

 


سرنوشت ضریح ائمه بقیع

در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری قبرستان بقیع به عنوان مهم‌ترین قبرستان اسلام و آرامگاه چهار امام شیعیان به دست وهابیون تخریب شد. «پنجره‌های بهشت» روایتی موجز از سرنوشت ضریح نصب شده بر روی قبور ائمه بقیع علیهم السلام است که چگونه در اصفهان ساخته و به چه شکلی به مدینه حمل و در نهایت به چه دلیل تخریب شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴
تابناک
لطفاً تفریحات پسر سفیر ایران در ونزوئلا
تفریح برادر رئیس جمهور
زندگی پسر خانم ابتکار
ویلاهای مسئولین در لواسان رو هم نشون بده
همین نوشتین تعطیلات پهلوی ما گفتیم چی میخواهی نشون بدی .... تابناک جان یه فیلم از تعطیلات آقا زاده ها در اروپا و آمریکار بزار تا مقایسه کنیم
اگه دسترسی نداری تا برات بفرستیم . حداقل نحوه زندگی ساشا جان ( پسر سفیر ) رو بزار مردم ببینن و مقایسه کنند .
نوربه قبرش بباره وروحش شاد
از کریسمس آقازاده‌ها در آمریکا فیلم بذار
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی