بازدید 24480
۳
بسته ویدیویی «تابناک»

نشست رسیدگی به شکایت ایران از شوروی / صنعت نفت ایران در ۱۳۲۹ / سخنرانی مشهور پرده آهنین چرچیل / تصاویر تاریخی نبرد گوآم / بغداد در دهه ۵۰ میلادی / تصاویر نادر از سفارت آمریکا در تهران / پیام تلویزیونی امام موسی صدر درباره عاشورا

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۲۳۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶ 28 December 2020

نشست رسیدگی به شکایت ایران از شوروی / صنعت نفت ایران در 1329 / سخنرانی مشهور پرده آهنین چرچیل / تصاویر تاریخی نبرد گوآم / بغداد در دهه 50 میلادی / تصاویر نادر از سفارت آمریکا در تهران / پیام تلویزیونی امام موسی صدر درباره عاشورا

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


نشست رسیدگی به شکایت ایران از شوروی

با وجود آنکه شوروی و انگلیس توافق کرده بودند که پس از جنگ جهان دوم، ایران را ترک کنند، شوروی به این توافق عمل نکرد و حاضر به عقب نشینی از آذربایجان نبود. سوای قرارداد قوام ـ سادچیکف، ایران در سال ۱۳۲۹ در شورای امنیت سازمان ملل نیز پیگیر استیفای حقوق خود بود. آنچه در ادامه می‌بینید، جلسه شورای امنیت با محوریت بررسی این شکایت است. در این جلسه نماینده مصر به عنوان عضو غیردائم، خواستار حضور ایران در شورای امنیت و دفاع از موضع خود می‌شود. پس از حضور حسین علاء سفیر ایران در آمریکا به عنوان نماینده ایران، هیات شوروی، شورای امنیت را ترک می‌کند. این ویدیو را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.

 


صنعت نفت ایران در ۱۳۲۹

صنعت نفت ایران در دهه بیست و سی هجری شمسی دوران پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. تصاویری که در ادامه می‌بینید، تصاویر مستند ثبت شده از صنعت نفت ایران در سال ۱۳۲۹ است. این تصاویر صامت که فضای شهری آن دوران را نیز نشان می‌دهد، در «تابناک» می‌بینید.

 


سخنرانی مشهور پرده آهنین چرچیل

در جریان جنگ سرد و تقابل بلوک شرق به رهبری شوروی و بلوک غرب به رهبری آمریکا، شوروی سعی کرد که تماس باز بین خود و کشورهای بلوک خود را از بلوک غرب جدا کند. این کار با منع تردد و مهاجرت بین این دو بلوک انجام و نهاتا منجر به ساخته شدن دیوار برلین و مرزی نامرئی شد که چرچیل آن را پرده آهنین نامید. استفاده از لفظ پرده آهنین قدمتی طولانی دارد، در اصل پرده آهنین نامی بود برای پرده‌های ضد آتش در سالن‌های تئاتر اما محبوبیت آن در دروان جنگ سرد ناشی از سخنرانی بود که چرچیل در کالج وست‌منیستر (همنام با کلیسای وست‌منیستر در لندن) انجام داد. در این سخنرانی او ضمن اخطار راجع به خطر بلوک غرب از سیاست‌های شوروی در جلوگیری از ارتباط بین کشورها به عنوان پرده آهنین یاد کرد. این ویدیو خلاصه سخنرانی معروف اوست.

 


تصاویر تاریخی نبرد گوآم

در جریان جنگ جهانی دوم، جزیره گوآم اولین بخش از قلمرو آمریکا بود که به دست ژاپنی‌ها افتاد. دو سال و نیم بعد نیروهای آمریکایی برای بازپس‌گیری این جزیره مهم اقدام کردند. در سایه تهدید‌های اخیر کره شمالی برای انجام آزمایش موشکی در نزدیکی این جزیره استراتژیک ـ که یکی از پایگاه‌های نظامی مهم آمریکا در اقیانوس آرام به شمار می‌رود ـ تصاویری از نبرد نیروهای آمریکایی و ژاپنی برای بازپس‌گیری این جزیره را ببینید.

 


بغداد در دهه پنجاه میلادی

تصاویری تاریخی از دهه پنجاه میلادی عراق را می‌بینید؛ دورانی که عراق از شرایط سنتی خود به سمت مدرنیته در حال حرکت بود و دیدن این گذر در پس هر کوچه و خیابانی قابل رویت بود. لباس‌های سنتی و سبک زندگی نه چندان دور از این پوشش در خیابان‌های بغداد و زمین‌های حاصل خیز کرانه دجله و فرات دیدنی است. مردان بعد از ظهر خود را در قهوه‌خانه‌ها با نوشیدن چای و کسب اخبار از یکدیگر سپری می‌کنند و زنان به انجام کارهای دستی در خانه مشغول هستند. با دیدن خیابان‌های عریض و آرام این کشور در آن دوران، باور روزهای پر از آشوب دیکتاتوری صدام و جنگ با ایران و سپس جنگ با کویت و نهایتا آمریکا و باز داعش کمی سخت است و انسان را به این فکر می‌اندازد که آیا این روزها واقعا آخرین روزهای آرام این کشور خواهد بود؟

 


تصاویر نادر از سفارت آمریکا در تهران

تصاویری مرتبط با واقعه تسخیر سفارت آمریکا در تهران به دست دانشجویان پیرو خط امام (ره) که مشتمل بر تصاویر دیده نشده و کمتر دیده شده از بخش‌های مختلف لانه جاسوسی تولید سال ۵۸ است را در تابناک می‌بینید.

 


پیام تلویزیونی امام موسی صدر درباره عاشورا

امام موسی صدر در سال ۱۹۷۷ به مناسبت تقارن میلاد مسیح (ع) و عاشورای حسینی در پیام تلویزیونی خطاب به مردم لبنان از عاشورا و امام حسین (ع) سخن گفت. این پیام را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید و می‌شنوید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
درطول تاریخ هیچکس اندازه روسها به ما خنجر نزدند
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
شده کالایی رو بخری


میدی این چین روش حک نباشه؟
به این سبک تبلیغات ادامه بدید از لیست خبرگزاریهایی که بررسی می کنم حذف میشی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر