بازدید 2849

وزیر اطلاعات ابعاد جنگ نرم دشمن را تشریح كرد

وی در بیان دلایل این تغییر راهبرد به پرهزینه بودن رویکرد نظامی در مقابل هزینه اندک رویکرد نرم اشاره کرد و گفت: رویکرد سخت در اذهان مردم کشور هدف، ایجاد تنفر می کند و به سرعت در مقام قضاوت افکار عمومی قرار می‌گیرد اما رویکرد نرم نامحسوس است و در اذهان ایجاد تنفر نمی کند.
کد خبر: ۱۰۲۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۲:۴۳ 03 June 2010
وزیر اطلاعات گفت: راهبرد آمریکا و هم پیمانانش برضد جمهوری اسلامی ایران تغییر اذهان، تغییر رفتار و سرانجام تغییر ساختار است

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی در نخستین نشست هیئت رئیسه دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری با طرح این سوال که چرا آمریکا در تهاجم به جمهوری اسلامی ایران از رویکرد نرم استفاده می‌کند افزود: تقابل آمریکا و هم پیمانانش با ایران در دهه 60 با رویکرد سخت بود، اما این رویکرد دچار تحول و رویکرد نرم جایگزین رویکرد سخت شده است.

وی در بیان دلایل این تغییر راهبرد به پرهزینه بودن رویکرد نظامی در مقابل هزینه اندک رویکرد نرم اشاره کرد و گفت: رویکرد سخت در اذهان مردم کشور هدف، ایجاد تنفر می کند و به سرعت در مقام قضاوت افکار عمومی قرار می‌گیرد اما رویکرد نرم نامحسوس است و در اذهان ایجاد تنفر نمی کند.

وزیر اطلاعات افزود: به همین علت است که واکنش بین‌المللی به حمله نظامی آمریکا به عراق و افغانستان رو به گسترش است و تنفر بین‌المللی از این اقدام آمریکا شکل گرفت.

مصلحی اضافه کرد: راهبرد نظامی تصرف زمین، کسب منابع و مراکز مهم اقتصادی با کشتار همراه است اما رویکرد نرم قبضه کردن باورها، ارزش‌ها و فرهنگ یک ملت است.

وزیر اطلاعات در تبیین دیگر دلایل ترجیح آمریکا به جنگ نرم با ایران گفت: ویرانی ها، تلفات و خرابی ها در کارکرد نظامی و جنگ سخت، محسوس و ملموس است ضمن آنکه با هزینه کردن، قابل بازسازی است ولی در رویکرد نرم، ویرانی ها و تلفات و به تعبیر بهتر، آسیب ها نامحسوس است بنابر این تخریب فکری و فرهنگی به آسانی بازسازی نمی‌شود.

مصلحی با بیان این که جنگ با رویکرد نظامی پر سر و صداست، اما رویکرد نرم بی سر و صدا و نامحسوس است، افزود: رویکرد سخت و نظامی کوتاه مدت، خشک، سخت افزاری، کم بازده و پر دردسر، پرهزینه و تنفرآمیز است اما رویکرد نرم بلند مدت، پرجاذبه، پربازده، کم دردسر و کم هزینه است.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: تحولات فکری و علمی، جهانی شدن و تکنولوژی‌های مدرن، پیشرفت علمی و تکنولوژی زمینه را برای رویکرد نرم مساعدتر کرده است.

مصلحی با بیان این که تلفات در رویکرد سخت، انسانی است، گفت: معمولاً کسانی که در دفاع از وطن کشته می‌شوند نزد آن ملت با ارزش، ماندنی و در اسلام شهید محسوب   می‌شوند، اما در رویکرد نرم چنین اتفاقی نمی‌افتد.

وی افزود: کانون حمله نظامی، مراکز حساس نظامی، اقتصادی و زیر ساخت‌هاست اما در حمله نرم فرهنگ و فکر مردم است.

وزیر اطلاعات با بیان این که در حمله نظامی، قوای نظامی کشور هدف به حاشیه رانده   می‌شوند، گفت: در حمله نرم فرهنگ ملی و دینی جامعه به حاشیه رانده و فرهنگ مهاجم جایگزین آن می‌شود.

مصلحی افزود: ابزار و ادوات رویکرد سخت جنگ افزارهای نظامی و ابزار رویکرد نرم، رسانه، اینترنت، رادیو ، تلویزیون و ماهواره است.

وزیر اطلاعات، افزایش بدبینی و ناامیدی در قشرهای مختلف جامعه و نفوذ و تاثیرگذاری در مطبوعات و رسانه‌ها را از اهداف و سیاست‌های آمریکا و هم پیمانانش در جنگ نرم با نظام جمهوری اسلامی ایران بیان کرد.

مصلحی گفت: بهره برداری از قشرها و اصناف مختلف در جامعه بویژه قشرها و جریانات دانشگاهی، اقوام و اقلیت‌ها و هدایت، حمایت و بهره برداری از گروه‌های ضد انقلاب و تأثیر گذاری و اختلال در امور اقتصادی از دیگر اهداف جنگ نرم است.

وی هم چنین تلاش برای خرابکاری صنعتی و جریان سازی و تأثیر گذاری در مسائل سیاسی و اجتماعی و بهره برداری از سازمان های غیر دولتی را از اهداف جنگ نرم خواند.

وزیر اطلاعات گفت: اجرای طرح‌هایی در قالب دموکراسی خواهی و برگزاری انتخابات متناسب با اهداف مورد نظر و تمرکز بر جنگ سایبری و مجازی علیه جمهوری اسلامی ایران و اجرای عملیات های روانی در ابعاد وسیع بویژه به کمک شبکه های رادیو و تلویزیونی ماهواره ای مستقر در خارج از کشور از دیگر اهداف جنگ نرم برضد ایران است.

مصلحی در ادامه به تبیین اهداف مرحله ای آمریکا و هم پیمانانش در فتنه بعد از انتخابات پرداخت و گفت: انتخابات ریاست جمهوری به عنوان فرصتی برای عملیاتی سازی مرحله نهایی و تضعیف جایگاه ولایت فقیه بود.

وزیر اطلاعات افزود: رویکرد دشمنان و سرویس‌های اطلاعاتی در قبال انتخابات، کاهش حمایت مردمی از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و القاء شکست وجهه نظام نزد افکار عمومی و بین‌المللی از دیگر اهداف آمریکا از فتنه بعد از انتخابات بود.

مصلحی با بیان این که ناکارآمد نشان دادن نظام حکومتی جمهوری اسلامی و القاء فقدان حمایت و اعتماد مردم به برنامه‌های اجرایی کشور از دیگر اهداف فتنه بعد از انتخابات بود، گفت: تلاش برای افزایش اعتراضات مردمی، ایجاد و تشدید شکاف میان ملت و حاکمیت، ایجاد و تقویت جریانات قومی و مذهبی واگرایانه و هدایت و حمایت ضدانقلاب داخلی از دیگر اهداف این فتنه بود.

وزیر اطلاعات همچنین طراحی پروژه دموکراسی سازی در ایران، تشدید شکاف میان مردم و مسئولان، تشدید اختلافات داخلی و ایجاد همگرایی ضد انقلاب با معترضان داخلی و حمایت سیاسی، مادی و رسانه ای از گروه های تروریستی را از دیگر اهداف فتنه بعد از انتخابات بیان کرد.

مصلحی گفت: تقویت همگرایی اپوزیسیون داخل و خارج از کشور، فعال سازی جریانات حقوق شهروندی، جرایم سایبری، مبارزه به دور از خشونت و تشکیل کارگروه های ناظر بر انتخابات نیز از اهداف فتنه بعد از انتخابات بود.

ممانعت از جهش علمی در دانشگاه‌ها از اهداف دشمنان

وزیر اطلاعات در ادامه گفت: آنچه امروز دانشجو و جوان ما را تهدید می کند، یک بسته و الگوی زیستی است که پذیرش و عمل به آن دو مرحله اصلی از راهبرد جنگ نرم آمریکا، یعنی تغییر نگرش و تغییر رفتار را به جوان تحمیل می کند.

مصلحی افزود: این بسته و سبک زندگی مبتنی بر طبیعت و غرایز بشری و بی توجهی به فطرت انسان هاست و اتفاقاً جذابیت آن نیز به دلیل همین انطباق آن با امیال بشر است.

وی اضافه کرد: امروزه هر ایسمی که در غرب مطرح است بر انسان محوری یا  اومانیسم استوار شده است اما انسان با تعریف و مختصات مادی و نه انسان دارای فطرت الهی.

وزیر اطلاعات گفت: استقلال طلبی، خودباوری، پیشرفت و اخلاق محوری از ویژگی های بارز ایرانیان است که ریشه در فرهنگ و دین ما دارد، به همین دلیل نگاه وزارت اطلاعات به دانشگاه و دانشجو امنیتی نیست، نگاه به عنوان فرزندان و سرمایه های لایزال این ملت و انسان هایی با فطرت های پاک الهی و نگرش های مثبت به اسلام، ایران و استقلال و آزادی آن است.

مصلحی تصریح کرد: عموماً نگرش ها و گرایش های موجود در دانشگاه ها از نظر وزارت اطلاعات، سالم، طبیعی و مقتضای سن و نقش دانشجو و محیط های آموزش عالی است.

وی افزود: هیچ جنبش دانشجویی مترقی در هیچ کجای جهان تفکر لیبرالیستی ندارد و غالب آنها عدالتخواه و بر ضد نظام سلطه جهانی و مبارزه با ظلم و بی عدالتی در همه ابعاد هستند، بنابراین مواردی از گرایش‌های غیر عدالت خواهانه در دانشگاه‌ها ریشه در نگرش به انسان و ابعاد وجودی او و جوامع انسانی دارد.

وزیر اطلاعات گفت: از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران است که تا این حد تنوع اندیشه و تضارب آرا در دانشگاه‌ها وجود دارد، اما باید مراقب بود که به وابستگی فکری، مالی و سیاسی به بیگانگان منجر نشود.

مصلحی افزود: در این رویکرد وزارت اطلاعات به کمک خود دانشجویان و دانشگاهیان به عوامل و شرایط حفظ و صیانت از این فضا می‌پردازد و موانع و شرایط آسیب زای آن را برطرف می کند.

وزیر اطلاعات با بیان این که دهه چهارم انقلاب به فرموده رهبر معظم انقلاب دهه پیشرفت و عدالت است، گفت: دشمنان و بدخواهان این ملت طمع خام بسیاری برای دانشگاه‌های ما در سر دارند که این شعار محقق نشود.

وی، مهم ترین اقدام آنان را اخلال و وقفه در جریان تولید علم و فناوری دانست و گفت: عقیم گذاشتن روحیه خودباوری و ممانعت از جهش علمی در دانشگاه‌ها از اهداف دشمنان است که برای نیل به آن از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند.

مصلحی، ایجاد بدبینی در قشر دانشگاهی، استادان و فرهیختگان به اهداف، رویکردها و سیاست‌های نظام در قبال این قشر و تلاش برای تطمیع و جذب نخبگان ایرانی و خروج آنان از کشور را از جمله این روش‌ها بیان کرد.

وی گفت: تلاش برای جلب همکاری و بهره گیری از ظرفیت‌های علمی اندیشمندان و ممانعت از پیوند آنان با دستگاه‌های اجرایی کشور از دیگر روش های دشمنان برای ممانعت از جهش علمی در دانشگاه‌هاست.

وزیر اطلاعات افزود: استفاده از حربه‌های تهدید و ترور برای ایجاد رعب و وحشت در دانشمندان و ممانعت از حضور و مشارکت فعال آنان در فرآیندهای علمی و پژوهشی و مداخله و سناریوسازی برای ایجاد اشکال در دستگاه‌ها و انتقال فناوری معیوب به کشور از دیگر شیوه‌های دشمنان است.

مصلحی گفت: با قطعیت می‌توان گفت جذب، از کارانداختن، ایجاد بدبینی و استفاده از ظرفیت علمی دانشمندان، استادان و دانشجویان ایرانی و ایجاد شکاف و چند دستگی؛ انسداد در مسیر علمی ایران و پیشگیری از ورود جمهوری اسلامی ایران به عرصه‌هایی مثل نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادین و تکنولوژی هسته‌ای و کشانیدن دانشگاهیان به عرصه مجادلات سیاسی و مهم تر از همه تلفیق و ایجاد فاصله میان دانشگاه و حاکمیت برای به هرز دادن و تخریب نیروی علمی و خلاقیت و ابتکار آنان، برای دشمنان یک الگو و هدف راهبردی محسوب می‌شود.

وزیر اطلاعات افزود: آنها دریافته اند تا فرهنگ، روح ملی و دینی، استعلاجویی، خدامحوری، تعهد به فرهنگ و اعتماد متقابل در بین مردم و مسئولان کشور باقیست، اهداف آنان محقق نخواهد شد بنابراین اساس کار خود را بر این قرار داده‌اند که این قدرت‌ها را در ایران نابود کنند و الگوهای خود را که بر لذت گرایی، انسان محوری، ماده گرایی، پوچ گرایی و از خود بیگانگی استوار است جایگزین الگوهای تعالی جویانه جامعه ایران کنند.

وی اضافه کرد: آمریکا در اسناد خودش اعلام می کند کشورهایی که بخواهند در برابر تغییرات مقاومت کنند شکست شان حتمی است و با بدترین وضعیت مواجه خواهند شد.

وزیر اطلاعات گفت: تغییری که مورد نظر آنان است تغییر به معنای نوسازی، مدرنیزاسیون، غربی سازی، رشد الگوهای رفتاری و هنجاری غربی و جایگزین کردن آنها به جای الگوها و ارزش های هویتی و سنتی کشورهای هدف است.

مصلحی افزود: این بیان در چارچوب تئوری پایان تاریخ و پایان ایدئولوژی که به معنای جایگزینی اندیشه لیبرال دموکراسی در همه جهان است، قابل تبیین و تحلیل خواهد بود، آنها باور کرده اند که باید این مسیر تغییر یابد و اگر کشوری مقاومت کرد، باید نابود شود.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: همه ظرفیت‌های آنان در چارچوب جنگ نرم هوشمند برای ایجاد تغییر در این باورها و ارزش ها متمرکز شده زیرا با فروپاشی این ارزشهاست که دیگر آرمانی برای ملت‌ها نخواهد ماند، جز آرمان غربی شدن، دوستی، همانندسازی، تبعیت پذیری، همگرایی و همنوایی با آنچه غرب منادی آن است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار