بازدید 25102
پیمانه اقتصادی

هجوم بانک مرکزی کشور‌ها به خرید طلا / افزایش نرخ دلار در هفته‌ای که گذشت / یک مقام مسئول: قیمت فعلی تخم مرغ در بازار قابل قبول نیست

این پیمانه تیتر‌هایی همچون آخرین وضعیت خرید واکسن کرونا از زبان ربیعی، جزییات تازه خرید واکسن کرونا از زبان همتی، سکه به ۱۲ میلیون تومان رسید، قیمت برخی محصولات مدیران‌خودرو گرانتر از بازار، تحریم‌های آمریکا جایگاه دلار در جهان را کاهش داد و افزایش قیمت نفت تحت تأثیر افت ذخایر نفت آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۲۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰ 25 December 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون آخرین وضعیت خرید واکسن کرونا از زبان ربیعی، جزییات تازه خرید واکسن کرونا از زبان همتی، سکه به ۱۲ میلیون تومان رسید، قیمت برخی محصولات مدیران‌خودرو گرانتر از بازار، تحریم‌های آمریکا جایگاه دلار در جهان را کاهش داد و افزایش قیمت نفت تحت تأثیر افت ذخایر نفت آمریکا را در بر دارد.

هجوم بانک مرکزی کشورها به خرید طلا

شورای جهانی طلا در گزارشی اعلام کرد، پس از دو ماه متوالی فروش، بانک‌های مرکزی در ماه اکتبر اقدام به خرید طلا کردند. بر اساس این گزارش ذخایر طلای جهان ۲۲.۸ تن افزایش یافت، سطح خرید طلا در سطح دو ماه گذشته باقی ماند، ولی فروش از سوی بانک‌های مرکزی بسیار کاهش یافت. شواهد نشان می‌دهد که بانک‌های مرکزی گرایش زیادی به خرید طلا و تغییر در تفکراتشان برای جمع آوری این کالای با ارزش از خود نشان می‌دهند. در جدول زیر خرید نمودار خرید طلا توسط بانک مرکزی را در ماه اکتبر نشان می‌دهد.

 

بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، در سال جاری وضعیت بازار طلا نسبت به بازار‌های موازی دیگر بسیار مطلوب بوده است و در کنار ناامنی‌هایی که وجود داشته، بانک‌های مرکزی تلاش کرده اند، با خرید طلا از ریسک آینده بکاهند. در ماه اکتبر تقریبا بانک مرکزی پنج کشور ازبکستان، ترکیه، امارات متحده عربی، قطر و هند بیشترین تاثیر را در افزایش خرید طلا در ماه اکتبر داشتند که به ۲۵ تن رسیده بود. کل فروش طلا در این ماه هم به سه تن رسیده که کشور مغولستان بیشترین فروش را داشته است. اقدام به خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی علاوه بر کاهش ریسک بازار‌ها با هدف افزایش پشتوانه برای کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری نیز صورت می‌گیرد که در سال‌های اخیر کلید خورده است. کشور‌های روسیه و چین در این زمینه پیشتازند و کشور‌های دیگر را نیز برای این کار ترغیب می‌کنند.

آخرین وضعیت خرید واکسن کرونا از زبان ربیعی

سخنگوی دولت از صادرشدن مجوز انتقال پول برای خرید واکسن کرونا از طریق یکی از بانک‌ها خبر داد. علی ربیعی در حساب کاربری خود در توئیتر با اعلام این خبر، نوشت: «بالاخره پیگیری دولت، به خصوص تلاش بی‌وقفه بانک مرکزی به ثمر نشست و یک بامداد پنجشنبه، مجوز انتقال پول برای خرید واکسن کرونا از طریق یک بانک صادر شد. در این مرحله ۲۰۰ میلیون یورو اختصاص یافته و بانک مرکزی به هر میزان که لازم باشد، منابع ارزی برای خرید واکسن کرونا تامین می‌کند. دولت از اولین روزها و هفته‌های شیوع ‎کووید-۱۹ راهبرد تولید و ‎خرید واکسن را در دستور کار خود داشت. به رغم موانع متعدد ضمن حمایت از تولید داخلی، برای خرید از خارج و از راه‌ها و منابع مختلف تلاش کرد. امروز در هر دو زمینه، به موفقیت‌های امیدبخشی رسیده‌ایم. در دفاع از معیشت و ‎سلامت مردم کوتاه نخواهیم آمد و اطمینان داریم که فشار حداکثری و ‎تحریم در برابر اراده مردم و همت دولت به زانو خواهد افتاد.»

جزییات تازه خرید واکسن کرونا از زبان همتی

عبدالناصر همتی در بخش خبری ساعت ۲۱ شبکه یک سیما در خصوص جزئیات خرید واکسن گفت: ما فکر می‌کردیم منابع لازم برای خرید واکسن از منابع مالی ایران در کره قابل تأمین است و این اقدام از طریق کره قابل انجام است، اما طرف کره‌ای در آخرین لحظه از ما تضمین خواست و ما به دلیل تجربیات قبلی، نپذیرفتیم که ۱۸۰ میلیون یورو از منابع کشور با این فرایند منتقل شود. برای خرید واکسن از مسیر جدیدی و از طریق سه بانک ترکیه‌ای، اروپایی و شعب یکی از بانک‌های داخلی در امور بین‌الملل اقدام شد. همتی گفت: آمریکا اعلام می‌کند که خرید دارو به ایران تحریم نیست اما نفت، فولاد، پتروشیمی و سایر منابع ایران تحریم شده با این حساب چگونه امکان خرید دارو وجود دارد. این در حالی است که ۲،۷ میلیون دلار دارو از طریق دور زدن تحریم‌ها خریداری و این مورد خاص (خرید واکسن) هم به دلیل فشار افکار عمومی پذیرفته شده است. رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در جامعه مباحثی در خصوص کافی نبودن منابع برای خرید واکسن مطرح است که صحیح نیست و مردم مطمئن باشند پول کافی وجود دارد. به نظر من امکان خرید از راه‌های دیگر هم وجود دارد. افتخار ما پاسخگویی به افکار عمومی است و ما حتی لحظه‌ای از این موضوع غفلت نخواهیم کرد. تکیه ما بر تولید واکسن داخلی است که بسیار خوشحال کننده است و اولویت اول ما تأمین ارز قطعات، دستگاه‌ها و مواد اولیه است. اما اگر بتوانیم در کنار تولید داخل از خارج خرید کنیم حتماً اقدام می‌شود و تاکنون ۲۰۰ میلیون یورو برای خرید ۱۶،۸ میلیون دز واکسن پرداخت شده و مردم از تأمین ارز نگرانی نداشته باشند.

افزایش نرخ دلار در هفته ای که گذشت

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت، شاهد افزایش شاخص ارزی بود. به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش ۳۶۰ تومانی نسبت به اولین روز هفته، به رقم ۲۵۸۶۰ تومان در آخرین روز هفته رسید. همچنین هر یورو در صرافی‌های مجاز از رقم ۳۱۳۵۰ تومانی شروع هفته، به رقم ۳۱۵۶۰ تومان در معاملات روز گذشته رسید که نشان از رشد ۲۱۰ تومانی در طول هفته دارد.

سکه به ۱۲ میلیون تومان رسید

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، روز پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۹ در بازار آزاد تهران، به ۱۲ میلیون تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۱۴۸ هزار و ۴۷۸ تومان بود.

افزایش قیمت نفت تحت تأثیر افت ذخایر نفت آمریکا

دیروز در بازار‌های جهانی قیمت نفت برنت حدود ۲۱ سنت در هر بشکه افزایش یافت و به قیمت ۵۱ دلار و ۴۱ سنت معامله شد. نفت وست تگزاس آمریکا هم افزایش ۱۶ سنتی را تجربه کرد و بشکه‌ای ۴۸ دلار و ۲۸ سنت به فروش رفت. خبرگزاری رویترز نوشت: روز پنجشنبه قیمت نفت خام تحت تأثیر کاهش ذخایر نفت آمریکا و نیز امیدواری به افزایش تقاضا تا حدودی بهبود یافت. هایرویوکی کی‌کوکاوا، مدیرعامل بخش پژوهش شرکت نیسان اعلام کرد: کاهش ذخایر نفت آمریکا و نیز وجود علائمی از ظرفیت‌های معاملات تجاری تحت تأثیر برگزیت، منجر به تضعیف ارزش دلار شد و همه این‌ها اخبار خوبی برای افزایش قیمت طلای سیاه گردید. وی تأکید کرد: همچنان نگرانی از افزایش مبتلایان به ویروس کرونا به عنوان مانعی در برابر افزایش تقاضا و نیز افزایش قیمت نفت به حساب می‌آید. بر اساس اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میزان ذخایر بنزین در این کشور با ۱.۱ میلیون بشکه کاهش به ۲۳۷.۸ میلیون بشکه رسید. همچنین قیمت نفت سیاه تحت تأثیر خبر داشتن روابط تجاری بین انگلیس و اتحادیه اروپا بود که تا حدودی چشم انداز بازار را روشن‌تر کرد.

قیمت‌ برخی محصولات مدیران‌خودرو گرانتر از بازار!

ایسنا نوشت: رصد بازار نشان می‌دهد که برخی خودروها همچون جک S۵ اتوماتیک و جک S۳  اتوماتیک در بازار به ترتیب ۶۳۰ میلیون تومان و ۴۷۰ میلیون تومان قیمت دارند. این در حالی است که این خودروها از در کارخانه‌ نیز به ترتیب ۱۳۰ و ۶۰ میلیون تومان گران‌تر عرضه می‌شوند. کرمان موتور برای جک S۵ نرخ ۷۶۰ میلیون تومان و برای جک S۳، نرخ ۵۳۰ میلیون تومان تعیین کرده بود. اما در گروه محصولات مدیران خودرو، MVM X۵۵ اتوماتیک اکسلنت اسپورت که با نرخ ۸۵۵ میلیون تومانی و MVM X۵۵ اتوماتیک اسپورت با نرخ ۸۴۰ میلیون تومان از سوی کارخانه قیمت‌گذاری شده‌اند در بازار آزاد به ترتیب ۴۰ و ۵۰ میلیون ارزان‌تر، تعیین قیمت شده‌اند و به ترتیب ۸۱۵  و ۷۹۰ میلیون تومان قیمت دارند.

MVM X۳۳  اسپورت که از سوی کارخانه ۵۶۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده، در بازار ۳۲ میلیون تومان ارزان‌تر و با قیمت ۵۳۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین مدل اتوماتیک آن ( MVM X۳۳  اسپورت اتوماتیک) با قیمت ۵۷۰ میلیون تومان، ۲۷ میلیون تومان ارزان‌تر از کارخانه قیمت دارد. در گروه محصولات MVM X۲۲، مدل اتوماتیک لاکچری آن ۴۷۹ میلیون تومان توسط مدیران‌خودرو تعیین قیمت شده؛ در حالی در بازار آزاد ۳۴ میلیون تومان پایین‌تر و به قیمت ۴۴۵ میلیون تومان پیدا می‌شود. در آخرین لیست قیمتی ارائه شده توسط این شرکت به ترتیب MVM X۲۲ دنده‌ای لاکچری  ۳۹۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و  MVM X۲۲ اکسلنت اسپورت نوع دنده‌ای آن ۴۱۰ میلیون تومان و اتوماتیک آن ۴۹۷ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که هریک از این خودروها به ترتیب در بازار آزاد ۳۶۵ میلیون تومان، ۳۸۵ میلیون تومان و ۴۶۰ میلیون تومان ارزان‌تر هستند که بدین ترتیب MVM X۲۲ دنده‌ای لاکچری ۲۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، MVM X۲۲ دنده‌ای ۲۵ میلیون تومان و MVM X۲۲ اتوماتیک ۳۷ میلیون تومان در کارخانه گران‌تر هستند. آخرین خودروی گران‌تر از بازار این شرکت  MVM ۳۱۵ پلاس اتوماتیک ۴۲۰ میلیون تومانی است که در بازار ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر قابل خریداری است؛ چراکه بازار قیمت این خودرو را ۳۹۰ میلیون تومان تعیین کرده است.

تحریم‌های آمریکا جایگاه دلار در جهان را کاهش داد

به نقل از راشا تودی، بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که دلار آمریکا قربانی سیاست‌های تحریمی واشنگتن خواهد شد، چون این سیاست‌ها بازیگران سیاسی را مجبور کرده با کنار گذاشتن دلار از ارزهای ملی در مبادلات دو جانبه و چندجانبه خود استفاده کنند. الکسی زابوتکین، معاون بانک مرکزی روسیه اعلام کرد: «سیاست‌های تحریمی که توسط مقامات آمریکایی در چند سال اخیر اجرایی شده به شدت شرایط جایگاه دلار در جهان را کاهش داده است.»

این مقام رسمی بانک مرکزی اعلام کرد که نتیجه این تحریم‌ها کاهش حجم مبادلات دلار در تجارت جهانی طی سال‌های گذشته بوده به طوری که کشور‌های مختلف ارز‌های ملی خود را جایگزین استفاده از دلار کرده‌اند. بر اساس این گزارش، روسیه مدتی است که از شرکای خود برای تقویت پرداخت‌های غیردلاری درخواست کرده است. در نشست سازمان همکاری‌های شانگ‌های در ماه گذشته، نخست وزیر روسیه اعلام کرد که اعضای این سازمان باید توسعه غیردلاری خود را افزایش داده و مبادلات تجاری خود را با ارز‌های خود انجام دهند. بر اساس آمار‌های سوئیفت، در حالی که دلار در سال‌های گذشته به عنوان یک ارز اصلی و مهم در تراکنش‌ها و پرداخت‌های بین المللی محسوب می‌شد، اخیراً و برای اولین بار در هفت سال گذشته توسط یورو کنار گذاشته شد. بر اساس این آمارها؛ ۳۷.۸ درصد مبادلات سیستم سوئیفتی در ماه اکتبر یورو بوده و در این مدت سهم دلار به ۳۷.۶ درصد کاهش یافته است.

یک مقام مسئول: قیمت‌ فعلی تخم مرغ در بازار قابل قبول نیست

معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی گفت: قیمت‌های فعلی تخم مرغ در بازار قابل قبول نیست و متأسفانه حلقه‌های واسط زمینه گرانفروشی این محصول در بازار را فراهم آورده‌اند. وی افزود: دو عامل برای افزایش قیمت تخم مرغ می‌توان عنوان کرد که اول افزایش مصرف در فصل سرما و دوم فاصله قیمتی بسیار از درب مرغداری تا مصرف کننده نهایی و حاصل واسطه‌گری هاست. در حال حاضر تخم مرغ گاهی شانه‌ای ۴۰ هزار تومان و حتی هر عدد ۱,۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد که این قیمت‌ها به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید با این گرانفروشی برخورد شود.

وی تاکید کرد: چهل روز است که ۱۰۰ درصد نهاده‌های مرغداران تأمین شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و امیدواریم همین روند ادامه یابد. البته مرغداران هم از قیمت مصوب فعلی راضی نیستند و این قیمت باید کارشناسی شود و در فضای تعاملی بدون اینکه به مصرف کننده فشار وارد بیاید، نرخ مصوب جدید تعیین شود. قیمت تخم مرغ باید به صورت یک بازه تعیین شود و قیمت نقطه‌ای قابل قبول نیست، چون در نقاط مختلف هزینه‌های تولید متفاوت است و بنابراین قیمت ثابت نمی‌توان در نظر گرفت و باید دامنه‌ای تعیین و با فروش تخم مرغ با قیمت خارج از آن دامنه برخورد جدی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﻣﺴﻴﻮﻟﻴﻦ ما به فکر خود و ﺑﻌﺪ ﻗﻴﻤﺖ ﺗﺨﻢ ﻣﺮﻍ و ﻣﺮﻍ ﻫﺴﺘﻨﺪ....
پاسخ ها
بد بخت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
ای وای من فکرمیکردم قابل قبوله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
آیا بانک مرکزی ما هم برای خرید طلا حمله کرده است؟
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
جناب مقام مسئول قابل قبول بودن یا نبودن شما چه تأثیر مثبتی در قیمتها دارد ؟ سالهاست مقامات مختلف مسئول این جملات رو گفتن و میگن...
مردم دیگه گول این حرفها رو نمیخورند، مگر قیمت لبنیات مورد قبول مقامات مسئول هست؟ قیمت گوشت قرمز چطور؟ قیمت لوازم خانگی چی؟ قیمت خودرو در بازار چی؟ قیمت......... چی؟...
مسئول یعنی کسی که در برابر کمبودها و نارسائیها پاسخگو باشد نه بعنوان یک منتقد صرفاً اظهار نظر و ابراز نارضایتی
یک مقام مسئول: قیمت‌ فعلی تخم مرغ در بازار قابل قبول نیست!


آقا خسته نباشی!
جدا خسته نباشی!
نه! واقعا خسته نباشی!
قیمت دلار ۲۶ هزار تومان نیمایی و خامه مورد قبول قیمت پفک مورد قبول قیمت نخود و مور و شیر و یخچال مورد قبول ولی قیمت تخم مرغ و مرغ مورد قبول نیست
به نطر من برای اینکه هیچ کشوری سو استفاده نکنه از واحد پولش ،بهتر نبست یک واحد پول به وجود بیارن که مخصوص هیچ کشوری نباشه واز اون واحد پول برای تمام معملات بین المللی استفاده بشه اینجوری دیگه هیچ کشوری زور گویی نمیکنه .مثلا اگه اینکار رو انجام بدن آمریکا اینقدر توی جهان مانور نمیده وزور گویی نمیکنه که هر دقیقه هی تحریم کنه وبه هر کشوری دلش بخواد زور بگه
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
باعث افتخاری که نوابغی همچون شما در کشور زندگی می کنند. اینکه شما اولین نفری هستی که در تاریخ بشر به همچین مساله‌ای فکر می کنه نشان از جلو بودن نوابغ ما از بقیه کشورها داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
پیشنهاد خوبیه ولی اول باید چند صد هزارتا موشک هسته ای بسازیم و کشورهای زورگو را نابود کنیم و بعد اون کشورهایی که باقی موندن بشینن و یک واحد پولی مشترک تعیین کنن

دوست عزیز دنیا ، اتوپیا و آرمانشهر و مدینه فاضله نیست. دنیا بر اساس زور و قدرت اداره میشه و هر کس هم که زور نداره باید با نزدیک شدن به زورگوها منافعشو تامین کنه وگرنه مثل ما میشه
وی افزود دو عامل گرانی تخم مرغ دولت و دلالان هستند و قیمت مرغ که هیچ قیمت مرغ گوشت و کلیه اقلام مورد قبول نیست ولی دولت کاری هم ازش بر نمیاد پس قیمتها هنینه میخواین بخرین میخواین نخرین ولی در کل مورد قبول نیست
۱۶ میلیون دز واکسن برای ۸ میلیون نفر. بقیه مردم چی؟ حداقل باید ۷۵%جمعبت واکسینه شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
شما اول ببین همون 8 میلیون نفر را هم واکسینه میکنن تا بعد .

در 16 سال گذشته بیش از 1500 میلیارد دلار نفت و مشتقات فروختن ولی حاضر نیستن 5 میلیارد دلار از این پول را که متعلق به خود مردم بوده به خرید واکسن برای مردم اختصاص بدن. شما از کی توقع داری آخه ؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
برای خودشون خریدن مردم رو حساب نکردن
مسوولانی که از تنظیم قیمت تخم مرغ عاجز هستند...!
امروز جمعه تخم مرغ بالای 40هزار تومان چه خبر اقایان درخواب
تو مرغ و تخم مرغ موندن اونوقت انتظار داریم ......
تمام اجناس اول که گران می شوند مسئولین می گویند این قیمت قابل قبول نیست ولی نمی دانیم چه می شودکه بعد از چند روز در تلویزیون ورسانه های گروهی اعلام می شود که مواد اولیه، نهاده های دامی و ... گران هستند و بالطبع این اجناس هم باید گران شوند. علی برکت الله.
بگویید کدام یک از کالاها تا به حال غیر از این مدل گران شده اند؟
واقعاً دست آقای معاون امور دام وزیر محترم کشاورزی درد نکند که می فرمایند قیمت تخم مرغ قابل قبولشان نیست. الان خیال همه مردم ایران راحت راحت شد. همانند بسیاری از مشکلات دیگر که مسئولین مربوطه سخنرانی قرایی می فرمایند و اعتراض می کنند و خود را در جایگاه طلب کار از مردم قرار می دهند.
همیشه اولش غیرقابل قبوله ولی بعدش عادت میکنیم. دلار 1000 تومنی شد 3000 تومن غیرقابل قبول بود، الان 26 تومنی قابل قبوله. مرغ از 10 تومن شد 30 تومن غیرقابل قبول بود، الان 20400 تومنی قابل قبوله. پراید 20 ملیونی غیرقابل قبول بود، الان 120 ملیونی قابل قبوله و ...... اولش سخته ولی بعد عادت می کنیم!!!!
جدا مردم غیر از مرغ و تخم مرغ هیچی دیگه نمیخورن که یکسره حرف قیمت این دو محصوله.رفتید دیدید میوه و عدس و لوبیا و ماش و لپه و... سبزیجات از پارسال چتد برابر شده .بابا ول کنید یکسره یقه مرغدار رو گرفتید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل