بازدید 2546

داستان تكراري خزان زودرس درختان تهران

برخي از مسئولان شهري معتقدند كه تغييرات جوي باعث مي‌شود، درختان پيش از موعد دچار برگ‌ريزان شوند.
کد خبر: ۱۰۲۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۶ 02 June 2010
داستان خزان زودرس درختان تهران هر ساله تكرار مي‌شود. امسال هم در فصل بهار شاهد اين برگ‌ريزان به خصوص در خيابان ولي‌عصر هستيم.

به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، هنوز بهار به پايان نرسيده است؛ كه درختان گرفتار خزان زودرس شده‌اند. سال‌هاست در پايتخت برگ درختان پيش از موعد زرد مي‌شود.

هميشه وقتي حرف از برگ‌ريزان به ميان مي‌آمد، به ياد پائيز مي‌افتاديم؛‌ ولي اكنون خزان در بهار رخ داده و برگ‌هاي درختان سر به فلك كشيده خيابان ولي‌عصر در حال ريزش است.

برخي از مسئولان شهري معتقدند كه تغييرات جوي باعث مي‌شود، درختان پيش از موعد دچار برگ‌ريزان شوند.

آلودگي باعث شده برخي از درختان در تهران دچار مرگ خاموش شده و جواني و شادابي خود را از دست دهند و حال شاهديم كه در بهار برگ درختان زرد شده است.

*آب‌ياري نامتناوب باعث خزان زودرس مي‌شود

علي محمد مختاري، مدير عامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران در اين‌باره به خبرنگار فارس مي‌گويد: تغيير آب و هوا باعث ايجاد خزان زودرس مي‌شود.

وي ادامه داد: زماني كه درجه حرارات بالا رو،د در درختان تنش ايجاد شده و همين امر باعث خزان زودرس مي‌شود.

مختاري با بيان اينكه بايد زمان آب‌ياري گياهان را تنظيم كنيم، ادامه مي‌دهد: در صورتي كه تناوب آب‌ياري رعايت نشود، ممكن است به درخت شوك وارد شود.

مدير عامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران مي‌گويد: ممكن است خزان زودرس تهران به دليل نامنظم بودن آ‌ب‌ياري رخ داده باشد.

مختاري در ادامه تصريح مي‌كند: اگر زمان آب ياري يك تا 2 روز به تعويق بيفتند، خزان زودرس ايجاد مي‌شود.

به گفته مدير عامل سازمان پارك‌ها و فضاي سبز شهرداري تهران، اين خزان مقطعي است و به درخت آسيبي نمي‌رسد.

مختاري قول داد اين موضوع را پي‌گيري و مشكل را برطرف كند.

همچنين محمدباقر صدوق، معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست در اين‌باره مي‌گويد: مشاهد‌ات نشان مي‌دهد كه درختان، فصول كمي از سال را سبز و شاداب هستند و برگ‌هايشان زودتر از موعد به زردي مي‌گرايد به‌گونه‌اي كه گاه در شهريور درختاني را مي‌بيني كه به‌طور كامل زرد و خشك شده‌اند و اين موضوع در مورد چنارهاي وليعصر و درختان فلسطين بيشتر به چشم مي‌خورد.

صدوق ماجراي خزان زودرس درختان پايتخت را به اين صورت تعريف مي‌كند كه از سال‌ها پيش كه شهر به‌صورت نامتوازن توسعه مي‌يافت و حجم آلاينده‌ها بالا مي‌رفت برگ درختان در تابستان به زردي مي‌گراييد وفصل جواني درختان رو به كاهش مي‌رفت.

* آلودگي ‌هوا باعث خزان زودرس مي‌شود

محمدهادي حيدرزاده، كارشناس مسايل محيط زيست در اين‌باره به خبرنگار فارس مي‌گويد: آلودگي هوا يكي از دلايل زرد شدن برگ درختان است.

وي در ادامه مي‌گويد: بالغ بر 10 سال است كه برگ درختان پيش از موعد زرد مي‌شود.

وي با بيان اينكه امسال ذرات معلق گرد و غبار را داشته‌ايم، تصريح مي‌كند: اين ذرات روي برگ درختان نشسته و قدرت فتوسنتز را مي‌گيرد.

حيدرزاده ادامه داد: در نتيجه تبادل اكسيژن و دي اكسيد كربن انجام نمي‌شود و ساختار برگ از بين مي‌رود.

اين كارشناس مسايل محيط زيست مي‌گويد: به دليل وجود ذرات معلق در هوا امسال اين پديده تشديد شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل