بازدید 5182

زاد و ولد؛ مبارزه پنهاني با دولت

آقاي فو مي‌گويد:«ما مشكلات فراواني در زندگي داريم. براي مخفي نگه داشتن فرزندان مان مجبوريم مثل كولي‌ها پي در پي محل زندگي‌مان را تغيير دهيم. اما من دخترانم را دوست دارم. ما مثل بسياري از خانواده‌هاي چيني نيستيم كه فرزند دختر نخواهيم. من براي فرزندانم احترام قائلم و حاضر نيستم آنها را از دست بدهم.»
کد خبر: ۱۰۲۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۳:۱۸ 01 June 2010
سالانه سه ميليون نوزاد چيني به خاطر سياست تك‌فرزندي اين كشور توسط والدين‌شان پنهان مي‌شوند.

فو يانگ 47 ساله كه يكي از مخالفان پر و پا قرص سياست تك فرزندي در چين است مي‌گويد:« من از سياست تك فرزندي متنفرم. من و همسرم در 10 سال گذشته صاحب هفت دختر شده‌ايم كه همه آنها را هم نگه داشته‌ايم.» آقاي فو و همسرش جزو ميليون‌ها پدر و مادر چيني هستند كه براي مبارزه با سياست تك‌فرزندي تهديداتي مثل جريمه و حتي زنداني شدن را به جان مي‌خرند. اين زوج كه اكنون زندگي خوبي در يك دهكده كوچك دارند در طول سه سال گذشته براي مخفي نگه داشتن هفت فرزند خود سه بار محل زندگي شان را تغيير داده اند.

آقاي فو مي‌گويد:«ما مشكلات فراواني در زندگي داريم. براي مخفي نگه داشتن فرزندان مان مجبوريم مثل كولي‌ها پي در پي محل زندگي‌مان را تغيير دهيم. اما من دخترانم را دوست دارم. ما مثل بسياري از خانواده‌هاي چيني نيستيم كه فرزند دختر نخواهيم. من براي فرزندانم احترام قائلم و حاضر نيستم آنها را از دست بدهم.»

از سال 1978 دولت چين براي ممانعت از افزايش جمعيت بي‌رويه پرجمعيت‌ترين كشور جهان قانوني را تصويب كرد كه در آن هر زوجي اجازه دارند تنها يك فرزند داشته باشند.» براي كنترل اين قانون كميته‌هاي محلي در هر شهر ميزان بارداري‌هاي زنان را كنترل مي‌كند. اين در حالي است كه مسئولان تنظيم خانواده هم زنان را به سقط جنين تشويق مي‌كنند. اين سياست در همه جا يكسان نيست. در مناطق روستايي اگر زوج‌ها فرزند اول‌شان دختر شود مي‌توانند براي بار دوم باردار شوند.زوج‌هايي هم كه خودشان تك فرزند بوده‌اند اين اجازه را دارند كه دو بار بچه دار شوند.

 بسياري از ثروتمندان چيني هم حاضرند با پرداخت جريمه براي بار دوم بچه دار شوند.براي والديني كه قانون تك فرزندي را رعايت نمي‌كنند جريمه‌هاي بسيار سختي در نظر گرفته شده است.

اگر آنها شغل دولتي داشته باشند آن را از دست خواهند داد. جريمه‌هاي سنگين نقدي و حتي زنداني شدن از ديگر جريمه‌هايي است كه براي نقض اين قانون در نظر گرفته شده است.آقاي فو مي‌گويد:« آنها در نهايت فهميدند كه من هفت دختر دارم به همين دليل سعي كردند خانه ام را خراب كنند اما شانس آوردم كه دايي‌ام كدخدا روستا بود و اجازه نداد خانه ام را خراب كنند. آنها همچنين مي‌خواستند من را 60هزار پوند جريمه كنند كه من از پرداخت آن امتناع كردم. آنها در نهايت بخش كوچكي از خانه ام را خراب كردند و 200 پوند هم جريمه‌ام كردند.»

آقاي فو تنها فردي نيست كه از قانون تك فرزندي سرپيچي مي‌كنند. به گفته ليانگ ژونگ يانگ كه يك مردم شناس است ميليون‌ها چيني در سال قانون تك فرزندي را نقض مي‌كنند و به صورت مخيفانه فرزندان خود را بزرگ مي‌كنند.او مي‌گويد:« در سال 1990 سرشماري ملي 23 ميليون تولد در آن سال را ثبت كرده بود. اين در حالي است كه در سال 2000 ما 26 ميليون كودك 10 ساله در كشور داشتيم. در چين سالانه سه ميليون كودك برخلاف سياست تك‌فرزندي به دنيا مي‌آيند و زندگي مخفيانه‌اي را آغاز مي‌كنند.»

اين در حالي است كه قانون تک فرزندی در کشور چین، همراه با علاقه سنتی خانواده‌های چینی به داشتن فرزند پسر و امکان سقط جنین دختران باعث شده است این کشور 1.3 میلیاردی با بحران عدم توازن جنسی روبه رو شود.کارشناسان معتقدند عدم توازن جنسی در جمعیت کشور چین از مهم‌ترین دلایل علاقه بیش از حد مردم این کشور به پس انداز کردن است.آنها معتقدند شدت یافتن رقابت برای ازدواج در این کشور باعث شده است که مردان یا به عبارت دیگر مردان و پسران‌شان تا حد ممکن پس‌انداز کنند تا بتوانند در بحران کمبود تازه عروس‌ها، خانواده‌های دختران را برای رضایت به ازدواج تحت تاثیر قرار دهند.

آکادمی علوم اجتماعی چین هشدار داد که به ازای هر 119 پسر که در این کشور متولد می‌شوند فقط 100دختر به دنیا می‌آید. به این ترتیب تا پایان سال 2020 تعداد مردان چینی بدون همسر در سن ازدواج از 24میلیون نفر فراتر خواهد رفت.ناامیدی ناشی از بدتر شدن چشم‌انداز ازدواج برای مردان باعث شده است که میزان پس‌انداز چینی‌ها از 16 درصد در سال 1990 به 30 درصد در سال 2007 افزایش پیدا کند.

آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان را در تابناک اجتماعی بخوانید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل