بازدید 2535

امواج سه متري در راه درياي عمان

کد خبر: ۱۰۱۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۳:۰۰ 01 June 2010
با شروع فصلهاي گرم ، توفانهاي حاره اي يا گرمسيري هم فعال مي شوند و توده عظيمي از ابر و باد ، چونان فرفره کودکان ، چرخان و وزان مسيري را در پيش مي گيرند که گاه حرکت اين فرفره با درهم ريختن زندگي مردم ، کندن سقف خانه ها و در هم شکستن کشتيهاي ماهيگيري همراه است !

گاه گاه و در فصلهاي گرم ، استانهاي جنوب شرقي و جنوبي کشور ما هم تحت تاثير فعاليت اين توفانها قرار مي گيرند ، که نزديک شدن اين توفانها به مرزهاي جنوب شرقي ما طي اين سالها تعجب بر انگيز بوده است و روندي رو به رشد را نشان مي دهد . هجوم کم سابقه يا حتي بي سابقه توفان حاره اي گونو در خردادماه سال 86 ، سبب شد هواشناسان انگشت تعجب بر دهان برند و اقليم شناسان از احتمال مرتبط بودن اين پديده با تغييرات اقليمي جديد در آب و هواي ايران سخن رانند .

توفان حاره اي گونو در آن سال برخي از کشورهاي حاشيه اقيانوس هند و همچنين نوار ساحلي جنوب و جنوب شرقي ايران و کشورهاي عربي حاشيه درياي عمان را در نورديد و تا توانست تاخت و در هم شکست . طي دو روز در سيستان و بلوچستان به اندازه يک سال باران باريد ! سکوهاي نفتي ايران در معرض خطر قرار گرفت و بهاي نفت خام به ناگاه بالا رفت و از مرض 71 دلار هم گذشت ! برق بسياري از شهرهاي استانهاي جنوب شرقي قطع شد و صدها روستا در محاصره سيل قرار گرفت . گونو در زبان بوميان مالديو به کيفي گفته مي شود که از برگهاي درخت نخل ساخته مي شود . اين کيف بزرگ و وحشت آور براي مردم منطقه اقيانوس هند تصويري آشنا دارد ، چرا که آنها هميشه با او دست به گريبانند ، اما هجوم کيف بزرگ ، که از درونش بادهاي هراس آور و رگبار و رعد و برقهاي توفنده بيرون مي جهيد ، براي مردم حاشيه خليج فارس و درياي عمان بسي رعب آور بود .

گونو در سواحل سيستان و بلوچستان امواج را بيش از 5 متر بلند کرد و سبب درهم شکستن صدها قايق و کشتي ماهيگيري شد . همچنين وزش باد در سواحل جنوبي ايران با سرعتي بين 60 تا بيش از 110 متر بر ساعت همه چيز را در نورديد !

اينک که به نيمه خردادماه نزديک مي شويم ، باز هم همان قصه نيمه خردادماه 86 در شرف وقوع است ، البته با تفاوتهاي بسياري نسبت به آن روز .

مطابق پيش بيني هاي سازمان هواشناسي ، بار ديگر توفان حاره اي جديدي از سمت عرضهاي جنوبي ، به سمت جنوب پاکستان در حرکت است که در آن مناطق امواجي با ارتفاع چهارده متر ! بوجود مي آورد . البته طبق آخرين پيش بيني ها اين توفان به سمت جنوب شرق پاکستان و شمال غرب هند تغيير مسير داده و احتمالا روز جمعه بر روي دهلي نو از بين مي رود ، پس اين توفان نمي تواند مانند گونو به خاک ما برسد ، اما امواجي با ارتفاع 5/2 تا 3 متر را طي روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه به سمت درياي عمان و تنگه هرمز گسيل مي دارد . همچنين سبب وزش باد شديد و رگبار و رعد و برق در برخي مناطق استانهاي سيستان و بلوچستان ، کرمان و هرمزگان خواهد شد . البته نبايد از نظر دور داشت که پيش بيني حرکت توفانهاي حاره اي کار بسيار مشکلي مي باشد و هر لحظه احتمال تغيير مسير اين گونه از توفانها وجود دارد . به هر حال آنچه مسلم است اينکه اگر شغلتان با درياي عمان در ارتباط است ، تا جمعه تور بر ميخ ديوار بياويزيد و سکان کشتي را قفل و لنگر بر کرانه ساحل بياندازيد .
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها