بازدید 6128

در دوران کرونا آجیل و خشکبار فروشان با چه ضرری مواجه شدند؟

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار ضمن اعلام آمادگی برای تامین آجیل شب یلدا گفت: در شرایط کرونایی فروشندگان با ضرر مواجه شدند و اکثر محصولات خود را به دلیل کمبود تقاضا و فاسد شدن، در کشور معدوم کرده اند.
کد خبر: ۱۰۱۹۱۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷ 05 December 2020

در دوران کرونا آجیل و خشکبار فروشان با چه ضرری مواجه شدند؟

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار ضمن اعلام آمادگی برای تامین آجیل شب یلدا گفت: در شرایط کرونایی فروشندگان با ضرر مواجه شدند و اکثر محصولات خود را به دلیل کمبود تقاضا و فاسد شدن، در کشور معدوم کرده اند.

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه ی فروشنگان آجیل و خشکبار در گفتگو با تابناک اقنصادی در خصوص فاسد شدن آجیل و خشکبار با کیفیت ایرانی با توجه به وضعیت کرونایی گفت : یکی از تأثیرات کرونا برصنف ما فاسد شدن و خرابی است، اما متأسفانه قبل از دوران کرونا نیز با توجه به خودتحریمی داخلی در زمستان سال ۱۳۹۷، مردم در صدا و سیما به عدم خرید آجیل و خشکبار دعوت می شدند، که این مسئله یک ضربه اساسی به تولید داخل بود.

آجیل و خشکبار نیز بعد از فرآوری نهایتاً دو الی سه ماه قابل نگهداری می باشد و اجناس زمستان ۹۷ تا تابستان ۹۸ در سرد خانه بود؛ ولی متاسفانه این اجناس بعد از گذشت چند ماه فاسد شده و بوی ناخوشایندی گرفته بود. صنف آجیل فروشان نیز آن اجناسی را که موجب بدنامی مغازه خود می شدند را معدوم کردند که موجب ضرر این صنف شد.

وی افزود : با توجه به اعلام شدن کرونا در زمستان سال گذشته و تدارک دیدن صنف آجیل فروشان از ماه های قبل از شیوع ویروس کرونا ، بنابر این در سال ۹۸ هم این صنف متضرر شد و در تابستان سال ۹۹ نیز مقداری از آجیل و خشکبار معدوم شدند و متأسفانه خیلی از همکاران صنف ما به دلیل ورشکستگی درگیر بدهی های خود هستند .

احمدی در خصوص شب یلدا با توجه به استفاده ی مردم از آجیل و خشکبار گفت : طی این دوهفته تعطیلی قبل از شب یلدا صنف هایی مانند عطاری و لبنیاتی و بنکدارانی که آجیل و خشکبار نیز می فروشند را در گروه یک قرار دادند و صنف ما در گروه دو قرار داده شد، که سبب تعطیلی شد و جالب است که سوپر مارکت ها و خوار و بار فروشی ها و بنکداران آجیل می فروشند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار فروشان درباره ی مفید بود این محصولات برای کرونا اضافه کرد : طبق اظهارات کارشناسان آجیل وخشکبار به دلیل طبع گرم آن برای ویروس کرونا مفید است .

بنابراین دلیلی برای بسته ماندن این صنف وجود ندارد، لذا با بسته ماندن آجیل فروشان اصناف دیگر کالای تخصصی مارا به فروش میرسانند . خواسته مهم اتحادیه عدم تعطیلی مغازه های آجیل و خشکبار فروشی و تامین مواد غذایی و مایحتاج مردم می باشد.

مصطفی احمدی در خصوص اعتراض نسبت به تعطیلی این صنف در طرح محدودیت کرونایی اخیر گفت : نامه نگاری ها به مراجع ذی صلاح انجام شده است و در حال بررسی است . اگر صنف آجیل و خشکبار بازگشایی شود ، از تجمعات بیش از اندازه مغازه های دیگر جلوگیری خواهد شد . لذا این صنف به صورت بیرون بر هم میتواند فعالیت کند. باید فکری به حال کشاورزان این عرصه نیز شود که محصولات آنان به فروش برسد و بتوانند به تولید خود ادامه دهند .

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار نیز در مورد صادرات محصولات گفت: متأسفانه به دلیل تحریم های ظالمانه امکان بازگشت ارز در کشور وجود ندارد و بانک مرکزی ضمانت بازگشت ارز را خواستار شده اشت . پیشنهاد اتحادیه به مسئولین مربوطه، مبادله ی کالا با کالا بوده است تا بتوانیم اجناس مورد نیاز کشور را وارد کنیم ؛ که این امر مهم نیز در حال پیگیری است .

وی ضمن ابراز امادگی برای تأمین آجیل شب یلدا، گفت: به نظر میرسد استقبال خوبی از آجیل وخشکبار برای شب یلدا شود . نا گفته نماند ، محصولات این صنف به اندازه ی محصولات دیگر گران نشده است و تولید کافی را در این عرصه داشته ایم، همچنین با مدیریت صحیح میتوان نیاز مردم را تأمین کرد .

احمدی در پایان گفت : با توجه به وضعیت نارنجی تهران در هفته ی پیش رو مغازه های آجیل فروشی بازگشایی خواهد شد اما این صنف توجه بیشتری را از مسئولین مربوطه میطلبد و با قرار دادن آن در گروه یک میتوان از ضرر های این صنف جلوگیری کرد، همچنین این محصولات نباید از سبد خانوار خارج شود. لازم به ذکر است با برداشته شدن تحریم ها میتوان از صادرات این محصولات ارزشمند بهره ی کافی برد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل