بازدید 26728

کاهش عجیب وسعت دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌شرقی و عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: وسعت دریاچه ارومیه اکنون ۲۷۶۷.۷۰ کیلومترمربع است که نسبت به هم سنجی سال گذشته ۱۷.۶ کیلومترمربع کاهش نشان می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۱۸۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 03 December 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، یوسف غفارزاده روز پنجشنبه اظهار کرد: وسعت فعلی دریاچه ارومیه در مقایسه با ابتدای سال آبی (اول مهر امسال) ۳۳.۲ کیلومترمربع و نسبت به متوسط درازمدت ۱۷۲۶.۵ کیلومترمربع کاهش یافته است.

وی همچنین ادامه داد: تراز سطح آب دریاچه ارومیه اکنون ۱۲۷۱.۲۲ متر می باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ سانتیمتر و نسبت به ابتدای سال آبی (اول مهر امسال) چهار سانتیمتر کاهش داشته و در مقایسه با متوسط درازمدت، ۳.۳۴ متر کاهش نشان می دهد.

غفارزاده ادامه داد: حجم آب دریاچه ارومیه در تراز یاد شده ۳.۲۱ میلیارد مترمکعب برآورد می شود که نسبت به مشابه سال قبل ۵۰ میلیون مترمکعب و نسبت به ابتدای سال آبی امسال ۱۱۰ میلیون مترمکعب و همچنین در مقایسه با میانگین درازمدت، ۱۲.۵۶ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

عقیل اقدسی، مدیر مطالعات پایه و منابع آب، آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز به ایرنا گفت: کاهش بارندگی و ادامه تبخیر تا دهه اول مهر ماه امسال دلیل اصلی کاهش شاخص های دریاچه ارومیه از نظر تراز و وسعت نسبت به سال گذشته و سال آبی است.

به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود ۱.۵ تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ خورشیدی، بین یک هزار و ۲۷۴ متر تا یک هزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.

پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش‌های حوضه در چهار سال گذشته، تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.

حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۰
مسئولین محترم فقط در هنگام بارندگی سرو کله شان پیدا می شود و گزارش عملکرد احیاء می دهند.
خودمان را گول نزنیم به لطف این پل این دریا دیگر دریای سابق نخواهد شد
پاسخ ها
دکتر زراعتی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
کاملاً درست است
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
اساسا مقوله "پل" ربطی به کاهش سطح آب و جریان آن در دریاچه ارومیه ندارد. این هیاهو توسط سودجویان و استثمارکنندگان منابع آب این حوزه آبی مطرح میشود تا تقصیر را به گردن وزارت راه بیندازند. در حالی "آب" یک مایع و سیال است که حتی اگر به چای پل، مانع خاکی هم جلوش میساختند باز هم به این طرف جریان می کرد و هیچ چیزی جلوشو نمیتوانست بگیرد.
در عجبم کارمندی، کارشناسی، مدیری یا وزیری در این سالها از وزارت راه درباره این اتهام واهی حرفی نمیزند.
چرا عجیب!؟
مگه انتظار داشتید سازمانهای عریض و طویل و بودجه خوری مانند "سازمان آب" و "ستاد احیای دریاچه" کاری بکنند.
اینها نه توانایی و نه اراده و خواست اینکار را دارند چون فقط به منافع شخصی شان فکر می کنند و کاری به "حفظ" منابع آبی ندارند، چه برسد به "احیای" آن.
برای مثال فاز دوم طرح انتقال آب زرینه رود را هم افتتاح و بهره برداری می کنند و با وقاحت تمام می فرمایند،" فاز دوم به عنوان پشتیبان فاز اول در مواقع" حادثه" به کار گرفته میشود!!! ؟؟؟"
کدام عقل سلیمی برای یک پروژه، فاز دومی به عنوان فاز پشتیبان اجرا میکند؟ یکدفعه بگویید ما برای درآمدزایی بیشتر از صنایع فولاد واقع در مسیر خط انتقال، این فاز را اجرا کردیم و داریم حالشو میبریم، کاری هم به خشکسالی و دریاچه ارومیه و منافع عموم مردم نداریم.
ضمن اینکه اگر قوه قضاییه، عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه را مورد بررسی قرار دهد و از ایشان سوال کند در این چندین سال، غیر از جذب و هدردادن بودجه چه کاری کرده اند؟؟؟؟؟؟؟
من اطلاعات موثق دارم که در چند سال اخیر ده ها میلیاردها تومان در اختیار ستاد احیاء دریاچه ارومیه قرارداده شده است و آقایان حتی چند سال قبل سفری هم به آمریکا داشتند (به بهانه انتقال تجربیات مربوط به دریاچه های شور Great Salt Lake ) . واقعا کی باید جواب مردم را برای این سوء استفاده ها و سوء مدیریت ها و حیف و میل بیت المال بده؟
سدهای زیباتون رو که درحال آبگیری هستن باز کنید تا اون ۱۲ میلیارد متر مکعبی که به ناحق از دریاچه دریغ شده به دریاچه برسه.
تولید محصولات کشاورزی که مصرف آب زیادی دارن رو هم محدود و یا متوقف کنید.
شما بودجه تصویب کنید و بالا بکشین کافیست همه اش در خبرها تا یک ماه پیش اعلام می کردین دریاچه ارومیه سال پرابی داشته حالا چرا اخبارتون وارونه شده البته همه خبرهاتون وارونه و متقلبانه هست و وقتی بی تخصص های رانتی کاخ نشین لواسانات سر کار باشند وضع همین خواهد بود.
مبادا فیروزه آبی ایران روزی محو شود
احیا‌در‌یاچه‌بعد‌از‌آبخیز‌داری‌ممکن‌است‌اگر‌سفره‌ای‌زیر‌رمبنی‌خالی‌شوند‌هر‌قدر‌آب‌به‌دراچه‌اضافه‌سود‌به‌سفره‌های‌زیر‌زمین‌بر‌خواهد‌گشت‌و‌مسئولان‌فقط‌پول‌هدر‌می‌کنند‌و‌با‌ابن‌حماقت‌خود‌شوری‌دریاچه‌را‌به‌سفره‌های‌زیر‌زمینی‌هدایت‌می‌کنند‌جای‌آب‌زیر‌زمین‌است‌نه‌پشت‌سد‌و‌نه‌دریاچهتا‌این‌مطالب‌دا‌مسئولین‌عقب‌افتاده‌بفهمند‌زمینهای‌اذربایجان‌به‌شوره‌زاد‌تبدیل‌می‌شوند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر