بورس جای نگرانی ندارد

یک کارشناس بازار سرمایه روند امروز معاملات این بازار را متعادل دانست و مطرح کرد: شرایط منفی امروز بازار به دلیل گریز سهامداران از ریسک‌های احتمالی بود.
کد خبر: ۱۰۱۸۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۱ 02 December 2020

به گزارش بورس تابناک، بازار سرمایه امروز هم شاهد افت و خیزهای هیجان‌انگیزی بود و تقریبا شرایط بازار روی پاشنه تعادل می‌چرخد چراکه در امروز شاخص کل بازار سرمایه مسیری سینوسی را تا انتهای معاملات طی کرد. این شاخص امروز کار خود را با اعداد منفی آغاز کرد و بعد از چند دقیقه، مسیر صعود خود را طی کرد. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که نحوه رفتار شاخص پس از گذر کردن از مرز ۱.۴۸ میلیون واحدی سرنوشت بازار در روز آخر را مشخص می‌کند اما امروز معلوم شد که شاخص از این ارتفاع ترس دارد پس خودش را پایین انداخت و از شدت سقوط زیاد وارد منطقه قرمز شد.

با این حال، شاخص کل هم‌وزن در معاملات روز جاری حاکی از آن بود که معاملات بازار سرمایه جان تازه‌ای گرفته‌اند و عرضه و تقاضا با تعادل در بازار در حال انجام شدن است چراکه این شاخص بر خلاف نماگر اصلی بازار، امروز بالا رفت و روز سبز خود را طی کرد.این شاخص در روز خونین آخر هفته بورس، بیش از ۳ هزار واحد افزایش یافت و به این ترتیب روند مثبت به بازار بازگشته است. این روزها بازار با ارزش و حجم بالای معاملات امیدواری زیادی را در دل سرمایه‌گذاران بازگردانده است و یکی از علت‌های افت امروز شاخص کل بازار همین حجم بالا است که نقدشوندگی در بازار را افزایش داده است و سهامداران به فکر خارج کردن نقدینگی خود از بازار هستند.

همه این‌ها در کنار رکود بازارهای موازی از جمله ارز، خودرو، مسکن، طلا و همچنین سکه باعث شده است که سرمایه‌گذاران به بازار سهام روی آورند و با خرید و فروش سهام نانی در روغن بزنند تا حداقل بتوانند محدودیت‌ها را اینطور تحمل کنند. با این حال، باید دید که بازار در روز آخر هفته به کدامین سمت حرکت کرده است و دلایل افت شاخص کل در آخرین روز هفته کاری بورس چه بوده است؟

محمدعلی احمدزاده اصل، کارشناس بازار سرمایه درباره نحوه انجام معاملات امروز بازار سرمایه گفت: به نظر می‌رسد بازار امروز شرایط متعادل و خوبی را داشته است و در ادامه روند فعالیت بازار سرمایه هم همین روند را ادامه خواهد داد.

ترس از ریسک های سیاسی در بازار مشهود است

وی ادامه داد: این مسئله حاکی از روان بودن معاملات و حضور سهامداران حقیقی به صورت فعال در بازار سرمایه است و البته به تازگی بحث‌های روانی جدیدی مربوط به بودجه سال بعد و همچنین طرح‌های پیشنهادی در مجلس به وجود آمده است که ریسک‌های سیستماتیک و فضای سیاسی حاکم بر بازار را ملتهب می‌کند که همین مسائل باعث می‌شوند که فعالان بورس حرکاتی احتیاطی برای انجام معاملات خود پیش بگیرند.

رویه بازار سرمایه هیچ نگرانی ندارد

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت کلی بورس تصریح کرد: رویه بازار سرمایه جای هیچگونه نگرانی را ندارد و اینکه شاخص کل برخی روزها افت داشته باشد و برخی از روزها معاملات خوبی را تجربه کند، در طول ۸ ماه گذشته عادی بوده است و حتی این حالت را می‌توان یک روند عادی در بازار قلمداد کرد چراکه بازار به صورت طبیعی روزی مثبت و روزی منفی است.

احمدزاده اصل با اشاره به اینکه امروز بانکی‌ها شرایط متفاوت و خوبی را پشت سر گذاشتند، اظهار کرد: بانکی‌ها امروز رشد خوبی داشتند اما پس از گذشت ساعاتی از معاملات، مقداری دچار افت شدند. با اینکه بانک پاسارگاد و همچنین پارسیان رشد قیمت را تجربه کردند، اما بانک تجارت و بانک ملت به دلیل گستردگی سهام خود به منفی شدن بازار کمک کردند و در کنار آن‌ها پالایشی‌ها هم با افت قیمت خود در حضور سهام شرکت‌های حاضر در صندوق پالایشی یکم، به این روند دامن زدند.

پالایشی یکم سودده خواهد شد

وی درباره وضعیت صندوق پالایشی یکم و سهم‌های پالایشی بازار سرمایه گفت: با اینکه برنامه‌ریزی طوری بود که به محض بازشدن صندوق پالایشی یکم، سهام شرکت‌های موجود در آن مثبت باشند اما عرضه و تقاضا طوری رقم خورد که مقداری منفی شد و باز هم این سهم‌ها در صف فروش قرار گرفتند ولی چیزی از ارزش‌های سهام این شرکت‌ها کم نشده است و این امید وجود دارد که این سهم‌ها در آینده وضعیت خوبی را پشت سر بگذارند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تأکید کرد: بازار سهام در حالت تعادلی قرار دارد و سهامداران نباید با یک روز تجربه منفی بودن بازار دچار نگرانی شوند اما این حالت تعادلی و امیدواری به روند رو به رشد بازار در صورتی حفظ خواهد شد که فضای سیاسی حاکم بر کشور هم دچار التهاب نشود.

 

منبع:سایت خبری بازار

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
پس قطعا جلی نگرانی دارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان