بازدید 18780
پیمانه اقتصادی

دلار ۴۲۰۰ از بودجه ۱۴۰۰ حذف شد؛ دلار ۱۱ هزار تومانی جایگزین شد/ افت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته/ حقوق کارمندان ۲۵ درصد افزایش می یابد/ وام ازدواج در لایحه بودجه ۱۴۰۰ چند میلیون است؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش امروز سهام عدالت، پالایش یکم و دارایکم چقدر شد؟، نرخ دلار کاهش یافت، ثبات نرخ سکه در رقم ۱۲ میلیون تومان، سقف معافیت مالیاتی حقوق ۴ میلیون تومان تعیین شد، افزایش ۴۰۰ میلیارد تومانی مالیات سیگار، قیمت هرشانه تخم مرغ به چند هزارتومان رسید؟ و آلمان به دنبال دور زدن تحریم آمریکا علیه روسیه را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۱۸۷۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۳ 02 December 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش امروز سهام عدالت، پالایش یکم و دارایکم چقدر شد؟، نرخ دلار کاهش یافت، ثبات نرخ سکه در رقم ۱۲ میلیون تومان، سقف معافیت مالیاتی حقوق ۴ میلیون تومان تعیین شد، افزایش ۴۰۰ میلیارد تومانی مالیات سیگار، قیمت هرشانه تخم مرغ به چند هزارتومان رسید؟ و آلمان به دنبال دور زدن تحریم آمریکا علیه روسیه را در بر دارد.

افت شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

امروز شاخص کل با 2693 واحد کاهش معادل منفی 0.18 درصد به یک میلیون و 470 هزار و 973 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 704 واحد کاهش معادل منفی 0.18 درصد به 384 هزار و 687 واحد، شاخص کل هم وزن با 3279 واحد افزایش معادل 0.78 درصد به 423 هزار و 164 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 2147 واحد افزایش معادل 0.78 درصد به 277 هزار و 95 واحد، شاخص آزاد شناور با 1517 واحد کاهش معادل منفی 0.08 درصد به دو میلیون و 14 هزار و 46 واحد، شاخص بازار اول با 6354 واحد کاهش معادل منفی 0.59 درصد به یک میلیون و 76 هزار و 923 واحد و شاخص بازار دوم با 10125 واحد افزایش معادل 0.34 درصد به 2 میلیون و 972 هزار و 456 واحد رسید. 

گزارش بورس امروز چهارشنبه 12 آذر 99 /موج مکزیکی شاخص کل!

گزارش بورس امروز چهارشنبه 12 آذر 99 /موج مکزیکی شاخص کل!

ارزش امروز سهام عدالت چقدر شد؟

همزمان با افت شاخص کل بورس تهران ارزش سهام عدالت نیز امروز کاهشی بود. قیمت پورتفوی بورسی سهام عدالت 532 هزار تومانی امروز 81 هزار و 729 تومان معادل 0.7 درصد کاهش یافت و به 11 میلیون و 465 هزار و 587 تومان رسید. بر این اساس، ارزش 60 درصد از سهام عدالت آزاد شده به  6 میلیون و 879 هزار و 352 تومان رسید. /نبض بورس

ارزش دارایکم چقدر شد؟

قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با  افت 3.05 درصدی نسبت به روز معاملاتی گذشته 20 هزار و 109 تومان معامله شد تا ارزش 200 واحد از اولین ETF دولتی به 4 میلیون و 21 هزار و 800 تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با کاهش 5.62 درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل 19 هزار و 575 تومان معامله شد. 

ارزش پالایش یکم چقدر شد؟

قیمت پایانی هر واحد از پالایش یکم با افت 6.66 درصدی نسبت به دیروز 10 هزار و 617 تومان معامله شد تا ارزش 500 واحد از دومین ETF دولتی به 5 میلیون 308 هزار و 500 تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از پالایش یکم با کاهش 8.95 درصدی نسبت به روز عرضه 10 هزار و 356 تومان معامله شد.

نرخ دلار کاهش یافت

در معاملات امروز (چهارشنبه دوازدهم آذرماه 99) بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 24520 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 25520 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز سه شنبه، 100 تومان ارزان تر می باشد. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت 29850 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 30850 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز قبل، 300 تومان گران تر شده است.

ثبات نرخ سکه در رقم ۱۲ میلیون تومان

سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بدون قیمت نسبت به روز گذشته به ۱۲ میلیون تومان رسید، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز به قیمت ۱۱ میلیون تومان معامله شد. همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی برابر با ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه هم به قیمت چهارمیلیون تومان و سکه یک گرمی نیز در برابر دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان مبادله شد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و یکصد هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای چهار میلیون و  ۸۰۵هزار تومان فروخته شد.

دلار ۴۲۰۰ از بودجه ۱۴۰۰ حذف شد؛ دلار ۱۱ هزار تومانی جایگزین شد

سخنگوی ستاد بودجه گفت: ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه سال آینده کل کشور حذف شده و نرخ ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی بر مبنای نرخ معاملات سامانه ETS حدود ۱۱ هزارتومان است. وی تاکید کرد: برای اینکه این افزایش نرخ ارز برای واردات کالاهای اساسی، بر معیشت مردم تأثیر منفی نگذارد، دولت تلاش دارد دولت مابه‌التفاوت ریالی ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ۱۱ هزار تومانی را به گونه‌ای برای مردم جبران کند. وی گفت: همانگونه که در جز ۴ بند ب تبصره یک لایحه بودجه آمده است، در صورت تغییر نرخ ترجیحی ارز مورد استفاده در این قانون به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی ETS (نرخ سامانه معاملات بین بانکی که مابین نرخ ارز ترجیحی و نیمایی است)، به دولت اجازه داده می‌شود منابع وصولی را به ردیف درآمدی شماره ۱۶۰۱۳۶ جدول شماره این قانون واریز نماید. منابع واریزی از محل ردیف شماره ۷۱-۵۳۰۰۰۰ جدول شماره این قانون صرف تأمین معیشت و سلامت مردم کند. خانلو افزود: نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ETS) متغیر و حدوداً بین نرخ ۴,۲۰۰ تومان و نرخ نیما و در حال حاضر حدود ۱۱ هزار تومان است. /مهر

حقوق کارمندان ۲۵ درصد افزایش می یابد

بررسی تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که افزایش ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق بگیر در دستگاه‌های اجرایی و همچنین نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات به استثنای مشمولان قانون کار، به میزان ۲۵ درصد است.

سقف معافیت مالیاتی حقوق ۴ میلیون تومان تعیین شد

سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات های مستقیم در لایحه بودجه ۱۴۰۰ ، سالانه مبلغ ۴۸ میلیون تومان یعنی ماهانه ۴ میلیون تومان پیش بینی شده است.

وام ازدواج در لایحه بودجه ۱۴۰۰ چند میلیون است؟

بر اساس لایحه پیشنهادی دولت و در صورت تصویب مجلس به منظور حمایت از ازدواج جوانان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف شده است از محل پس انداز جاری و قرض الحسنه نظام بانکی تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌های جوان پرداخت نماید. بر اساس این گزارش این تسهیلات به زوج‌هایی تعلق می‌گیرد که تاریخ عقد ازدواج آنها بعد از یکم فروردین ماه سال ۱۳۹۷ باشد و تاکنون وام ازدواج دریافت نکرده باشند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوجین در سال ۱۴۰۰ برابر با ۵۰۰ میلیون ریال یعنی ۵۰ میلیون تومان خواهد بود. دوره بازپرداخت این تسهیلات هفت ساله تعیین شده و طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در لایحه پیشنهادی بودجه اخذ یک ضامن معتبر و سفته برای پرداخت تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ازدواج به زوجین کافیست.

افزایش ۴۰۰ میلیارد تومانی مالیات سیگار

در لایحه بودجه ۱۴۰۰، برای فروش و مصرف سیگار یک هزار و ۲۳۱ میلیارد تومان در نظر گرفته است که نسبت به سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد تومان رشد داشته است.

قیمت هرشانه تخم مرغ به چند هزارتومان رسید؟

بر اساس مشاهدات میدانی و گزارش های رسیده از برخی از محله های تهران قیمت هرشانه تخم مرغ  در خرده فروشی ها به حدود ۳۷ تا ۳۹ هزارتومان رسیده است که البته در برخی مغازه ها ارزانتر و در برخی نیز تا ۴۰ هزارتومان هم عرضه می شود. این دومین جهش قیمت تخم مرغ در دو هفته اخیر است؛ به طوری که قیمت هرشانه تخم مرغ هفته گذشته به ۳۵ تا ۳۶ هزارتومان رسیده بود. بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار  نیز بایستی قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی بسته بندی شناسنامه دار دارای زنجیره سرد حداکثر ۳۱ هزارتومان باشد. /ایسنا

آلمان به دنبال دور زدن تحریم آمریکا علیه روسیه

منابع آگاه می‌گویند: آلمان ممکن است یک صندوق خاص برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان موسوم به نورد استریم 2 ایجاد کند. روزنامه بیلد تبلوید آلمان در این باره گزارش داد: آلمان این صندوق را با هدف مقابله با مشکل تغییرات هوایی ایجاد خواهد کرد و ممکن است پروژه نورد استریم 2 را به عنوان مهم‌ترین پروژه برای حفاظت از محیط زیست در نظر بگیرد. این گزارش می‌افزاید که مقامات دولتی آلمان در ایالت نکلن بورگ در حال بررسی این طرح هستند. در قالب این برنامه دولت آلمان یک موسسه ایجاد خواهد کرد که خدمات  و تولیدات آن فقط برای تکمیل ساخت خط لوله نورد استریم 2 مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این صندوق همچنین به شرکت‌های آلمانی این امکان را می‌دهد تا خدمات خود را در اختیار طرف روسی در تکمیل این پروژه قرار دهند.

از نظر فنی در قالب این طرح شرکت‌های آلمانی به صورت مستقیم در پروژه نورد استریم 2 حضور نخواهند داشت و به همین خاطر در معرض تحریم آمریکا قرار نخواهند گرفت. این خط لوله 1200 کیلومتری در حال حاضر توسط شرکت گازپروم روسیه در حال ساخت است و 5 شرکت نفتی بزرگ اروپایی در این زمینه با گازپروم همکاری می‌کند. ظرفیت انتقال گاز این خط لوله 55 میلیارد مترمکعب در سال است که میزان صادرات گاز روسیه به اروپا را دو برابر خواهد کرد. حدود یک سال است که به خاطر تحریم‌های آمریکا لوله‌گذاری این خط لوله در کف دریای بالتیک متوقف شده و تنها 160 کیلومتر لوله گذاری آن باقی مانده است. آمریکا به بهانه جلوگیری از وابستگی بیشتر اروپایی‌ها به گاز روسیه، ساخت این پروژه را در مراحل پایانی تحریم کرده تا بتواند گاز گران‌قیمت خود را به اروپایی‌ها غالب کند. /فارس

گرانی مجدد لاستیک با وجود ثبات هزینه‌های تولید قابل قبول نیست

حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از موافقت با افزایش 50 درصدی قیمت لاستیک، گفت: در شرایط کنونی تولیدکنندگان نمی‌توانند رشد هزینه‌های تولید را به عنوان دلیل گرانی تایر مطرح کنند زیرا نرخ ارز نزولی شده و در حال کاهش است. از انجایی که نرخ ارز در هفته‌های گذشته کاهشی شده، مواد اولیه موردنیاز تولید که وارداتی است نیز با کاهش قیمت روبه رو شده است بنابراین تایر باید ارزان شود نه اینکه با افزایش بهای آن موافقت شود. قیمت تایر متناسب با رشد هزینه‌های تولید، دوبار در اوایل سال افزایش یافت، حال این سوال ایجاد می‌شود که در روزهای اخیر قیمت چه موادی گران شده که با افزایش 50 درصدی تایر موافقت شده است. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه در شرایط فعلی نوسان قیمت موجب آشفتگی بازار شده و هزینه‌های بیشتری به خانوارها تحمیل می‌کند، ادامه داد: در دوره‌ای که نرخ ارز در حال افزایش بود، می توانستند مردم را برای رشد قیمت‌ها قانع کنند اما در شرایط کنونی و با وجود کاهش نرخ دلار گرانی تایر قابل قبول نیست. /خانه ملت

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
باتوجه به اتفاقاتی که ازیکهفته پیش شاهدش هستیم بورس دیگه روی خوش نخواهددید
بدبخت شدیم رفت.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
کجارفت تازه آمده مارفتیم بایدبگوئی بدبخت شدیم رفتیم جهنم
درود
خبرها که می خونم وحشت می کنم اقتصاد فرو پاشیده
ابر تورم در راه است این تورم الان چیزی نیست
وقتی تو بوجه دلار ۱۱ هزاری جای گزین دلار ۴۲۰۰ می شه
یعنی هر روز فقیر تر از دیروز...
لطفا تو فرودگاه بین المللی ایران
بنر بزنید به ایران ونزولا خوش امدید
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
گرت چشم‌خدابینی ببخشد نبینی هیچکس عاجزترازخویش. دقت کن
سیستم درصدی یعنی اضافه شدن درصد نجومی به حقوقهای نجومی و ناچیز به حقوقهای پایین
همه چیز 300 درصد گرون شده و حتا بیشتر بعد حقوق ها 25 درصد؟؟؟ همین خودرو ساز ها اجازه ی افزایش 25 درصدی هر سه ماه رو دارن بعد حقوق ها سالی 25 درصد .
همونجور که در سالهای گذشته ما دلار ۴۲۰۰تومنی رو ندیدیم و لمسش نکردیم


دلار رو در ۱۴۰۰ رو هم لمس نخواهیم کرد
دلار 11000تومانی!!!
یا صاحب وحشت
اینهمه گرانی شد حقوق کارمند ۲۵ درصد افزایش یافت که بطور متوسط حدود یک میلیون و نیم میشود!چه میتوان گفت جز اینکه، خدا را شکر دولت تدبیر سال آینده میرود.
یادش بخیر وقتی دلار ۱۱ هزار تومان بود آقای همتی وعده منطقی سازی قیمت را میداد!!!
کاش بجای جایگزین کردن دلار ۱۱ هزار تومانی که برای خیلی ها رانت است دولت افزایش حقوق بازنشستگان و بیکاران را تامین می کرد
واقعانمایندگان محترم باتغیرات بودجه فکرنکردندنرخ دلاررابیش ازدوبرابرنیم میکنندیعنی کالاهای اساسی ۲۵۰ درصدگرانترمیشوندولی اضافه حقوق کارمندان ۲۵ درصداست وکارگران وضع بمراتب بدتری پیدامیکنندچون بابالابردن مالیاتها اکثرکارگاه های تولیدی تعطیل میشودویابه فعالیتهای زیرزمینی روی میآورندوبیکاری کارگری بیشترمیشود ونیزباتصویب قانون جنجالی خروج ازبرجام فشاراقتصادی بسیارشدیدترمیشودواگرتک وتوک دوست وحامی هم داشتیم به دشمن تبدیل میشوند...
خوشحالم که همچنین دولتی داریم و داشیمو .خواهیم داشت . خدا نکنه یکی بیاد سر کارو ارزش این ریال بدبخت رو یه کوچلو ببره بالا .بعد با افتخار هم میگن دلار یازده هزار تومانی . ما کجایی کاریم خدا .....این یعنی اینکه هیچ چیزی نمی‌خواد ارزتون بشه یا ثابت باشه لاقل. همش هرج مرج آخه چرا . مگه این مردم . ما مردم چه گناهی کردیم ....
چرا مشمولان قانون کار در محاسبات حقوق نادیده گرفته می شوند ؟! مگر سازمان تامین اجتماعی زیر مجموعه دولت نیست ؟! مگر بیشترین استقراض دولت از سپرده ها تامین اجتماعی نیست ، مگر کارگران جزء مردم ایران نبستند ؟!
قیمت رسمی دلار در سامانه نیما چهار برابر شده ، یعنی چهارصد درصد رشد ، اونوقت حقوق کارمند ، که بصورت نمادین معرف دستمزد در کشوره ، بیست و پنج درصد افزایش داره . علی برکت الله .
پاسخ ها
الدد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۳
چهار برابر میشه سیصد در رشد . دوبرابر صد درصد . سه برابر دویست درصد
با حذف دلار4200تومانی و جایگزینی دلار 11000تومانی برگ سبزی دگر از خدمات دولت تدبیر و امید در جهت افزایش قیمتها و بیچارگی مردم و بی ارزش کردن ارزش پول ملی .خدا خیرتون بده
جالبه اقای نوبخت میگه بیست و پنج درصد به حقوق ها افزوده میشه و تورم بیست و دو درصد خواهد بود در حالی که کارشناسان سی درصد اعلام میکنند و اگه حرف اقای نوبخت درست باشه سه درصد حقوقها رو اضافه میکنند
چه میشد آقای روحانی و دیگر خادمان کشور در دولت در این ماه های آخر خدمت صادقانه شان کشور رو بدون تصویب بودجه ادراه میکردند و این وظیفه رو به دولت بعدی که انشالله از آدم های متخصص و دلسوز مردم بود واگذار می کردند...
دلار ۴۲۰۰ از بودجه ۱۴۰۰ حذف شد؛ دلار ۱۱ هزار تومانی جایگزین شد!!!!!!!!!!!!! پس دولت خودش قبول دارد با این رشد اقتصادی و وضعیت خوب مردم که حقوق کارمندان را 25 درصد هم اضافه کرده اید تورم ما تقریباً 270 درصد بوده درست است؟ این علی برکت الله ها و این درآمدهای دولت به کجا می رود که دولت باز هم بعد از این همه درآمدزایی برای خودش در ماه های آخر باز بودجه سال 1400 را بر اساس نفت قرار داده است؟ ما مردم ایران هنوز نمی فهمیم در اینجا چه خبر است و کسی هم نمی خواهد ما را آگاه کند. علی برکت الله.
مردم خودشون انتخاب کردند.
تو اين واويلاي گراني بطور متوسط 25% به حقوق كارمندان و كارگران اضافه كردن و بجاش با پلكاني كردن ماليات ها ، چند درصدشو برميگردونن به جيب دولت!!!!!
لااقل اگر پول حاصل ازفروش سهام عدالت سی درصد اول اگرنمیتوانن بدهند. چرا کارت اعتباری سهام عدالت عرضه نمی‌کنند. عرضه نمایند تااستفاده بهتری وضرر هم نداره پیگیر مشکل ماها باشید
سخنگوی ستاد بودجه گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده حذف شده و نرخ ارز حدود ۱۱ هزارتومان است. وی تاکید کرد: برای اینکه این افزایش نرخ ارز بر معیشت مردم تأثیر منفی نگذارد، دولت تلاش دارد دولت مابه‌التفاوت ریالی ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ۱۱ هزار تومانی را به گونه‌ای برای مردم جبران کند
با این وضعیت ، در سال آتی تورم وحشتناکی در انتظار مردم خواهد بود و دولت به بهانه جبران کمک به مردم ، این مابه التفاوت را در جهت اهداف خاص خود استفاده خواهد کرد . به بیان ساده ، به اسم مردم و به کام دولت
اگر نمایندگان احساس نکنند که خودشان ضرر میکنند ، مصوب کنند که افزایش حقوق ، حالا هر چند درصد برای افرادی اعمال گردد که حقوقشان زیر ۵ میلیون تومانه و کسانیکه بالای ۵ میلیون حقوق میگیرند هیچ افزایشی لحاظ نگردد . ارز ۴۲۰۰ را هم به ۳۰۰۰ کاهش دهند . در غیر این صورت با تورم وحشتناکی که اتفاق خواهد افتاد دیگه معلوم نیست که ، مردم باز هم صبوری به خرج بدن . طاقت مردم را بیشتر از این طاق نکنید
چرا حقوق کارگران نادیده گرفته شده؟
دولت بیشتر طرف کارفرما هست تا کارگر.
بهتره دولت توبودجه سال اینده حمایتهای مالیشو از کارفرمایان جهت افزایش حقوق کارگران بیشتر کنه.
در غیر اینصورت
متاسفیم برای جمیع کارگرانی که تو ایران زندگی میکنند
امسال ۱۵ درصد افزایش حقوق داشتین نرخ تورمتون ۳۰۰ درصد
بندگان خدا دیگه ۲۵ درصد و ۱۰۰ درصد جواب نمیده امسال با بورس کشور اداره کردن سال آینده با چی تا زمانی که روابط ایران با کل دنیا درست نشه همین آش و کاسه ات کارگر و کارمند و بیکار له شدن از بی تدبیری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار