بازدید 21976

رویکرد اروپا در برابر ترور شهید فخری زاده؛ ترور خوب، ترور بد!

پس از ترور شهید محسن فخری زاده، بسیاری از مقامات کشور‌ها و کنشگران بین المللی واکنش‌های مختلف و متفاوتی از خود نشان دادند؛ واکنش‌هایی که بیش از هر چیز رویکرد دوگانه بسیاری از دولت‌ها نسبت به ترور و تروریسم را نمایان می‌کند.
کد خبر: ۱۰۱۸۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۷ 29 November 2020

رویکرد اروپا در برابر ترور شهید فخری زاده؛ ترور خوب، ترور بد!

بین الملل تابناک: پس از ترور شهید محسن فخری زاده، بسیاری از مقامات کشور‌ها و کنشگران بین المللی واکنش‌های مختلف و متفاوتی از خود نشان دادند؛ واکنش‌هایی که بیش از هر چیز رویکرد دوگانه بسیاری از دولت‌ها نسبت به ترور و تروریسم را نمایان می‌کند.

در حالی که اروپایی‌ها ادعا می‌کنند نسبت به هرگونه حادثه تروریستی در جهان حساسیت دارند، اما در ماجرای ترور روز گذشته شهید محسن فخری زاده شاهد رویکرد دوگانه آن‌ها بوده ایم. به گونه‌ای که به نظر می‌رسد دو گونه ترور از دیدگاه آن‌ها وجود دارد: ترور خوب و ترور بد!

آنچه مربوط به ایران و علیه ایران است، ترور خوب و آن تروری که علیه دیگران اتفاق می‌افتد، ترور بد!

در همین راستا، اتحادیه اروپا حاضر نشد ترور شهید محسن فخری‌زاده را اقدامی تروریستی قلمداد کند و آن را صرفا عملی مجرمانه که مغایر اصول حقوق بشر است، دانست!

دفتر سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای نوشت: در ۲۷ نوامبر ۲۰۲۰ (۷ آذر ۱۳۹۹) در منطقه آبسرد، یک مقام رسمی دولت ایران و چندین غیر نظامی در مجموعه‌ای از حملات کشته شدند.

این بیانیه می‌افزاید: این یک اقدام مجرمانه و مغایر اصول احترام به حقوق بشر اتحادیه اروپاست. نماینده عالی مراتب تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز داشته و برای آن‌هایی که مصدوم شده اند آرزوی بهبودی دارد.

بیانیه یاد شده یادآور می‌شود: در این دوران پر ابهام، بیش از هر زمان دیگری ضروری است که تمام طرف‌ها آرامش خود را حفظ و خویشتن‌داری کنند تا از تشدید اوضاع که به نفع هیچ‌کس نیست، جلوگیری شود.

وزیر خارجه آلمان نیز در واکنش به ترور شهید فخری زاده، این اقدام انزجار آور تروریستی را محکوم نکرده و تنها به درخواست حفظ خونسردی برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع منطقه بسنده کرد.

هایکو ماس با اعلام اینکه آلمان هنوز هیچ گونه اطلاعات دقیقی درباره این حادثه ندارد، گفت: این مساله روشن است که ترور محسن فخری زاده، شرایط منطقه را تشدید می‌کند؛ آن هم زمانی که ما به چنین تشدید اوضاعی نیاز نداریم.

وی در حالی این گونه و بدون محکوم کردن این ترور انزجار آور واکنش نشان داد که وزیر امور خارجه کشورمان بخصوص از اروپاییان درخواست کرده بود، استاندارد‌های دوگانه شرم آور خود را کنار گذاشته و این حادثه تروریستی را محکوم کنند.

انتقاد تند ظریف از اروپایی‌ها در پیِ ترور فخری‌زاده

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در انتقاد به موضع‌گیری ضعیف برخی کشور‌ها در محکوم کردن ترور شهید فخری زاده، در توییتی نوشت: شرم آور است که برخی از ایستادن در برابر تروریسم خودداری می‌کنند.

ظریف در این توئیت افزود: بدون شک حمله تروریستی به دانشمند هسته‌ای ما توسط یک رژیم تروریست طراحی و برنامه‌ریزی و توسط همدستان جنایتکار آن اجرا شده است.

او ادامه داد: شرم‌آور است که برخی از ایستادن در برابر تروریسم خودداری کرده و خود را پشت دعوت به «خویشتنداری» پنهان می‌کنند.

وی تاکید کرد: بی‌کیفر گذاشتن، به جسورتر شدن رژیم تروریستی منجر می‌شود که تجاوزگری در ذات آن است.

بدون شک استاندارد دوگانه اروپا در برابر این ترور، نه تنها کمکی به مسیر دیپلماسی با ایران نمی‌کند بلکه ضربه‌ای اساسی به چنین مسیری که اروپا ادعا می‌کند، وارد خواهد کرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۳
به سلامتی تازه فهمیدین که غربیها رویکرد دوگانه دارن؟ ایران باید قوی باشه، وگرنه همینه که میبینیم، با این دولت، این مجلس ، وضع ازین بدتر هم خواهد شد، رویکردها باید عوض شوند که چنین چیزی بسیار بعید است....
چی بگم والا
ترور خوب و بد نداره
ترور کلا بده، فرقی نمیکنه چه کسی با چه نیتی و در راه چه هدفی انجامش بده
دوستان متاسفانه یک حقیقت دردناکی وجود دارد که حتی نوشتن آن براین عذاب آور و احساس تحقیر می دهد، آن این است که متأسّفانه اسرائیل در داخل ایران نفوذ کرده و پایگاه دارد که هر وقت اراده کند آن را انجام می دهد، آنها قلعه را از داخل فتح کردند مانند، انفجار در صنایع موشکی و شهادت سردار مقدم،استاکس‌نت، فلیم،انفجار پارچین، ترور شهریاری و فخری زاده و...پس با این حساب آنها نیروی انسانی مطیع در داخل دارند که نهادهای امنیتی باید به خلع و چالش باید عمیق نگاه کنند. انفعال در پاسخ اقتداری برای ایران کسب و ارمغان نخواهد آورد.
بهترین روش تعامل با غرب رو ترکیه داره.
ما مردم ایران فکر میکنیم همیشه باید یک چیزی رو بدیم تا دوست داشته بشیم و رفتار غربی ها با کشورمون تفاوتی بکنه اما ترکیه نه چیزی از قدرت نظامیش رو میبخشه و نه اجازه ی دخالت در امورش رو به غربی ها میده.
سیاست و کشورداری یک علم است.اردوغان یک کلمه زبون خارجی بلد نیست اما ظریف خوش بیان ما باید شاگردیش رو بکنه.
دوستان من،من فارس هستم.همیشه حقیقت باید گفته بشه.ترکیه در سیاست خارجی یک الگوست.به معنای واقعی منافع کشورش رو تامین میکنه و مثل ما همیشه مردد عمل نمیکنه.قاطع و زمان شناس هست.
ایران بعد از این همه خسارتی که به خاطر بمب نداشته بهش زدن و اینقدر ترور و...باید رفتار متفاوتی نشون میداد.
بعد از شهادت سردار سلیمانی و دکتر فخری زاده ناامید شدم...
نمیدونم چرا
قاطعیتی مشاهده نمیشه...
من منظورم جنگ نیست...من منظورم صلح نیست...منظور من خنثی نبودنه...خنثی بودن و بی عملی بدتر از انتخاب اشتباست.
تابناک،من حرف بدی نمیزنم.این ایران ماست،کشور ماست.بزارین صدای ما به گوش ها برسه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
عزیز ترکیه بازیچه است
اروپاییهااینجوی هستنددیگه!همانطورکه درمقابل کشتن مخالفان نظام دراروپاسکوت کردنددرمقابل این مسئله هم سکوت میکنندآقای ظریف!
انتظاری بجز این از اروپا نمیرفت.
آقای ظریف من دیپلمات نیستم ولی اونقدر اخبار و مقالات سیاسی خوندیم تا حدودی ادبیات دیپلماتیک رو درک کردیم. ادبیات شما ملتمسانه و ضعیف و خارج از شان ایران است. در دیپلماسی ادبیات قاطع دیگری هم داریم. مثلا بجای اینکه خواهش به محکوم کردن داشته باشی باید و باید میگفتی در این حق ما هست که در هر زمان و مکان پاسخ مناسب و با قدرت به دشمنان منافع ملی ایران بدهیم
مگه از نظر ما ترور خوب و بد نداره. عامل ترور میکونوس کی بود ؟ چی شد عاقبتش؟ عامل ترور حجاریان چی شد ؟
مردم رو چی فرض کردین ؟
برخورد اروپا کاملا دوگانه است . ترور خوب نداریم . کشتن انسان ها محکوم است . وقتی استاندارد های دوگانه اروپا را می بینم به کشورم حق می دهم برای احقاق حقوق مردم تمام گزینه های موجود را مد نظر قرار دهد.
بهتره دست از مسخره بازی برداریم. مگر ما استاندارد ۲ گانه نداریم؟ اون از حرفهای توخالی هزار باره مقامات برای انتقام که اگر تا حالا اتفاق افتاده بود، قطعا این ترور رخ نمی داد و اون هم از حوادث تروریستی در اروپا و آمریکا که ما ساکت بودیم. بازم کلی به گوشه جمال آمریکایی ها که مقاماتشون این ترور رو محکوم کردند اما در اروپا این اتفاق نیافتاده. موندم چرا به اروپا با این سطح خیانت آشکار میشه اعتماد کرد، اما به آمریکایی ها که حداقل صادقتر از اروپایی هستند، نمیشه اعتماد کرد؟ خیانت اروپایی ها چه چیزی کمتر از آمریکا داره؟ راستی برادران چینی و روس محکوم کردند یا نه؟
بنظز من این تیر خبر شما عجولانه است و از لحاظ حقوقی هنوز ثابت نشده است که آیا این ترور بوده است یا یک فعالیت مجرمانه و لذا در این خصوص نمی توان بطور قطعی صحبت کرد و آنرا تایید و یا رد کرد و باید دید که آیا اگر عملیات مسلحانه در کشور خودشان اتفاق بیفتد قبل از اثبات قطعی آن برچسب ترور خواهند زد یا خیر؟ ما باید با موضوعات بصورت منطقی برخورد کنیم تا احساسی یعنی اگر حتی اگر چیزی را می خواهیم به دشمن بفهمانیم بدانیم که شمشیر منطق برنده تر از شمشیر احساس است
جناب تابناک از اروپا چه انتظاری داری
تو همین سایت خودت خبر کمک کشتی های عمان به کشتی ایرانی را نوشتی، ۱۰۰ نفر مدافع حقوق آمریکا ریختن سرت که آهای چرا دروغ میگی!! اون کشتی های آمریکا بود که نجات دادن
حالا خوبه چنین مواردی یه نفر می نوشت و ۲۰۰ تا مثبت می گرفت، ولی برای خبر کمک کشتی ایرانی، فقط ۱۰۰ نفر نوشتند و خودشون هم همدیگر را تایید کردند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل