بازدید 42199

کاهش قیمت خودرو در روز‌هایی که سفر‌ها رونق ندارد/ آینده قیمت‌ها در بازار خودرو چگونه است؟

شرایط در بازار خودرو به گونه‌ای است که سمت عرضه تقویت شده و از سوی دیگر متقاضی آن چنانی در بازار وجود ندارد. با این شرایط، آیا باز هم می‌توان شاهد کاهش قیمت خودرو و ادامه تخلیه حباب قیمتی در بازار خودرو بود؟
کد خبر: ۱۰۱۷۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳ 28 November 2020

کاهش قیمت خودرو در روزهایی که سفرها رونق ندارد/ آینده قیمت ها در بازار خودرو چگونه است؟

از مهرماه سال گذشته که روند افزایش قیمت خودرو آغاز شد و این روند تا بهمن ماه سال گذشته ادامه داشت، با افسار گسیختگی قیمت ها در بازار خودرو، رئیس قوه قضائیه به ماجرا ورود کرد و با هشداری که داد، اندکی ترمز افزایش قیمت در بازار خودرو کشیده شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ با شیوع ویروس کرونا از اواخر بهمن ماه و متعاقب آن کسادی و بسته شدن بنگاه های معاملات خودرو، تعیین قیمت خودرو به فضای مجازی و سایت ها سپرده شد؛ فضایی که هیچ گونه کنترلی روی آن صورت نمی گرفت و روزانه شاهد خروج قیمت های نجومی خودروها از این فضا بودیم.

به هر صورت با بازگشایی بنگاه‌های معاملات خودرو از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری، امید آن می‌رفت که قیمت‌های کاذب فضای مجازی، به قیمت‌های واقعی تبدیل شوند، اما این اتفاق رخ نداد و سرانجام در سوم اردیبهشت ماه، صدای سخنگوی تعزیزات نیز از گرانی بی حد و حصر خودرو‌ها بلند شد.

سیدیاسر رایگانی طی مصاحبه‌ای گفت: برای مثال کارخانه، اول اسفند سال گذشته قیمت خودروی پژو ۲۰۶ را ۶۷ میلیون تومان اعلام کرده بود، در حالی که در بازار در اول اسفند سال گذشته ۱۰۲ میلیون تومان، اول فروردین امسال ۱۱۲ میلیون تومان و اول اردیبهشت ۱۲۲ میلیون تومان آگهی زده می‌شود که این قیمت سازی معادل دو برابر قیمت مصوب کارخانه است.

بنابراین، برای به سامان رساندن قیمت خودرو تصمیماتی گرفته شد که از آن جمله می‌توان به قرعه کشی برای شناخت متقاضیان واقعی خودرو‌های صفر و بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو اشاره کرد، ولی هیچ یک از این تصمیمات آن گونه که باید، روی قیمت خودرو تاثیری نداشت و قیمت‌ها در بازار خودرو نجومی‌تر از گذشته شد.

روند افزایش قیمت خودرو تا پایان انتخابات آمریکا ادامه داشت. بعد از انتخاب جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا و کاهش قیمت دلار، قیمت‌ها در بازار خودرو نیز روند نزولی به خود گرفت.

قیمت خودرو‌ها در بازار چگونه است؟

پس از یک بهار و تابستان داغ برای بازار خودرو، حالا شاهد یک پاییز سرد در بازار خودرو هستیم. بازاری که به گفته فعالان آن عرضه‌ها افزایش یافته و متقاضی در بازار وجود ندارد.

طبق آخرین اطلاعات و آمار موجود قیمت حاشیه بازار سمند ال‌ایکس و پژو ‌۴۰۵، پژو ۲۰۶ تیپ‌۲ به ۱۷۰ میلیون، تیبا ۲ به ۱۲۶ میلیون، پژو پارس به ۱۹۱ میلیون، ساینا به ۱۲۶ میلیون، تیبا صندوقدار به ۱۱۳ میلیون و پراید ۱۳۱ به ۹۷ میلیون تومان کاهش یافته است. همچنین قیمت پژو‌۲۰۶ تیپ‌۵ به ۲۴۲ میلیون، پژو‌۲۰۶ صندوقدار به ۲۴۰ میلیون، پژو ۲۰۷ دنده‌ای به ۲۸۰ میلیون و پژو ۲۰۷ اتوماتیک به ۳۰۱ میلیون تومان رسیده است.

قیمت خودرو‌های مونتاژی نیز کاهش ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند. قیمت هایما از ۹۵۰میلیون به ۶۶۰ میلیون، سیتروئن ۳‌C مدل٩۸ با کاهش ۳۰۰ میلیونی به ۸۱۰ میلیون، مزدا ۳ مدل‌٩۸ با کاهش ۵۰۰ میلیونی به ۸۷۰ میلیون تومان، قیمت پژو۲۰۰۸ از یک میلیارد و ۲۰۰میلیون‌تومان به ۸۰۰ میلیون تومان رسیده است.

در بازار خودرو‌های خارجی نیز شاهد ریزش شدید قیمت بوده ایم، به گونه‌ای که قیمت سانتافه از ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون کاهش یافته است. همچنین نرخ سوناتا که تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، اکنون به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کاهش یافته و قیمت مقطوع هیوندایی آزرا که قبلا در بازار به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده بود، اکنون به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون کاهش یافته است.

روند ریزش قیمت خودرو تا کجا ادامه دارد؟

فرید زاوه، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگویی در مورخه سوم آذر ماه سال جاری گفت: پیش بینی می‌شود که روند کاهشی خودرو تا اواخر آذر و اوایل دی ماه روی همه مدل‌ها ادامه داشته باشد و پس از آن شاهد ادامه مسیر باشیم.

وی درباره پیش بینی بازار خودرو در روز‌های آینده گفت: به صورت کلی نمی‌توان بازار خودرو را برای روز‌های آینده پیش بینی کرد، اما به نظر می‌رسد، خودرو‌های مونتاژی تا ۵۰ درصد جا برای کاهش قیمت داشته باشند. قیمت خودرو‌های وارداتی بسیار عجیب است و جای کاهش قیمت بسیار زیادی دارد. بحث خودرو‌های پرتیراژ داخلی تفاوت دارد و روند کاهش قیمت آن نیز کند پیش می‌رود و باید ماهیانه منتظر کاهش ۱۰ درصدی قیمت خودرو‌های داخلی باشیم که البته به شرایط عمومی جامعه نیز بستگی دارد.

فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس نیز گفته است: با توجه به اینکه بسیاری از فروشندگان نتواستند خودرو‌های خود را به فروش برسانند و سفر‌های بین شهری هم به دلیل کرونا رونق ندارد، قیمت خودرو در هفته‌های آینده کاهش خواهد یافت.

همچنین سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو طی مصاحبه‌ای گفت: با توجه به تعطیلی بازار، روند کاهشی نرخ ارز و تشدید رکود، فعالان صنفی در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها، به‌خصوص در بازار خودرو‌های گران‌قیمت مونتاژی و وارداتی هستند.

وی افزود: با کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت‌ها در موج اخیر ریزش نرخ خودرو، بخشی از حباب قیمتی شکل‌گرفته در بازار تخلیه شده است. موتمنی افزود: حتی این کاهش قیمت‌ها نیز قادر به آشتی مشتریان با بازار خودرو نبوده، ضمن اینکه کاهش قدرت خرید و تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو در دوره دو هفته‌ای قرنطینه نیز در کاهش اقبال مشتریان به خرید خودرو مؤثر بوده است.

نعمت‌الله کاشانی‌نسب، نایب‌رئیس نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز طی مصاحبه دیگری گفت: اگر سیر نزولی قیمت دلار ادامه یابد، قیمت خودرو‌های داخلی و وارداتی باز هم کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

به هر صورت آنچه مسلم است این که به نظر می‌رسد روند کاهش قیمت خودرو همچنان ادامه داشته باشد. شرایط به گونه‌ای است که اگر تحریم‌ها علیه صنعت خودروسازی برداشته شود، روند کاهش قیمت دلار ادامه داشته باشد و همچنین واردات خودرو که این روز‌ها زمزمه آن بیشتر به گوش می‌رسد، آزاد شود باید منتظر سقوط آزاد قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۰
هنوز قیمت خودرو در بازار با قیمت فروش آن در دو شرکت اصلی خودرو ساز داخلی حدود ۵۰ درصد گرانتر است
و این در حالیست که تنها چند هفته از افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودرو سازهای داخلی بدلیل افزایش قیمت دلار نگذشته است !!!!!
ولی واقعا چرا اینبار کارخانه ها قیمت های خودشان را با توجه به پایین آمدن ۲۵ درصدی نرخ دلار ، کاهش نمیدهند ؟
ملت غیرت به خرج بدن کمر دلال جماعت رو بشکونن... این قیمتها خیلی از قیمت واقعی فاصله داره... تا قیمت بازار به قیمت کارخانه نرسه خرید معنا نداره... البته همش تقصیر خودمونه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
درد ملت اینه که قیمتهای کارخونه کمر ملت رو شکونده
قیمت خودرو در بازار بسیار نامتعارف و غیر واقعی و غیر عقلانیست .. خواهشا با پرهیز از تبلیغات بی خودی بگذارید تا قیمت ها واقعی شود و مردم همه بتونن خودرو بخرند .. در ضمن مردم هم دوباره جوگیر نشوند هجوم بیارن به بازار خودرو ... ببینید این چند هفته که خرید و فروش نیست کسی از بی ماشینی مرده؟؟؟؟ پس اگه نخرین و ارزون میشه یبک ماه نخرید یا دیر تر بخرین تا قیمتها واقعی بشه بعد مثل ادمی زاد بخرید و کیفشو ببرید
پراید صفر هر وقت شد 45 میلیون من یه دونه میخرم
تازه همینم خیلی گرونه و ظلمه ولی خب چیکار کنم ماشین لازم دارم

دلال های عزیز که خون ملت رو تو شیشه کردین به ضرر همتون راضی هستم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
واقعا فکر میکنی این اوضاع کار دلاله؟
سلطان سکه اعدام شد سکه ارزون شد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
کار دلال نیست کار کیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
من که اگه بشه سه چهارمیلیون شایدبتونم بخرم
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
توی شرایط تورمی کالاهای سرمایه‌ای سودده میشن. بماند که خودرو چرا شده کالای سرمایه‌ای ولی مشکل اصلی وجود تورمه و عامل تورم هزینه‌های دولت و عدم تولید.
پس تا مشکل تورم حل نشه خرید و نگهداری به امید گران شدن وجود داره. اگر کسی این کار را نکنه احتمالا تحلیل درستی از اوضاع نداره
مردم نخرن کمتر هم میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
این شرکتها فقط به خاطر تورمه که دارن کار میکنن. مطمئن باشین مافیای پشت این شرکتها اجازه حذف تورم رو از کشور نمیدین. هیچ امیدی به بهبود شرایط نیست
تیبا باید بشه نود میلیون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
دلال تشریف داری شما، تیبا دو 32با یک وام ده میلیونی بود وقتی دلار یازده بود، الان دو برابره و باید 64باشه و البته رو به کاهش
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
قیمت خودرو نصف میشه بازم هیشکی هم نمیخره
خودرو هیچ آینده نداره ، آخر امسال قیمت هر کیلو پراید معادل یک کیلو نخود شک نکنید ۹۵۰ کیلو نخود بده یک دستگاه ۹۵۰ کیلویی پراید ببر
مردم را به مرگ گرفتهاند تا به تب راضی شود وقتی که خودرو به قیمت دلبخواهی با یک سال صف پیش فروش میشود ورقیبی هم ندارند چرا ارزان فروشی کنند
خلاصه وچکیده نظرات تحلیلی کارشناسان اقتصادی وگزارشهای میدانی ( البته ازنوع سفارشی اش) :
فقط بورس خوب است و از ازل سوددهی داشته و تا ابد روزی ۳۰ درصد بازدهی مثبت خواهد داشت
بقیه بازارها بدرد سرمایه گذاری نمیخورن
خودرو ۱۲۰۰ تا ۲۴۰۰ درصد سقوط کرد خودروهای خارجی بیش از ۲ میلیون درصد سقوط کردند
دلار وسکه که دیگه نگو اند بدبختی و مصیبته
بخصوص سرمایه گذاری تو ارز همیشه ریسک بالایی داره ( نمودارسیخکی روند ۴۰ ساله قیمت ارز هم گواه این ادعاست !!!)
گزارشهای میدانی هم همگی حاکی ازان است که دلار اصلا خریدارنداره !!ً!
مسکن هم رفته تو رکود صدساله همه قصدفروش دارن ولی خریداری وجودنداره حتی زیر قیمت !!!
فقط بورس ولاغیر !!!
همه کاهش قیمت ها هم نتیجه تدبیر ما بوده و ربطی هم به انتخاب جو جان نداره !!!!
چه ساده اید شما، هر وقت سایر اجناس ارزان شد، خودرو هم ارزان خواهد شد. منتظر اوج گیری دوباره خودرو باشید.
قیمت خودرو رو که فعلا کارخونه ها تعیین میکنن!
بابا ایران شده بهشت دلالان خودرو و مسکن و طلا ؟؟؟؟
کجای دنیا این طور جولان می دن و کسی جرات نمیکنه حرف بزنه ؟؟
ایران خودرو و سایپا یک شبه قیمت خودرو را افزایش دادند چرا هیچ کسی چیزی نگفت ؟؟؟
قیمت مرغ افزایش -روغن افزایش ؟؟
کی مسئوله بابا یک نفر بیاد جلو بگه نمیتونم یا نمیشه تا مردم خودشون یک فکری بکنند ؟؟/
...
کوئیک s ثبت نام کرده بودم 29/8/99 از نمایندگی تماس گرفتند که تکمیل وجه کن 40800000تومان موقع ثبت نام پرداخت کرده بودم گفتند 89 میلیون دیگر باید پرداخت کنی. بشود 130میلیون!!!
شوکه شدم وقتی پرس وجو کردم متوجه شدم با قیمت بازار آزاد حدود سه میلیون اختلاف دارد.
خلاصه امروز رفتم نمایندگی درخواست تبدیل بدم به تیبا تا بتوانم ماشین بخرم گفتند نمیشه انصراف دادم گفتند چهار ماه دیگر ودیعه را بر می گردانند. ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
نتیجه پیش خرید خودرو همینه. چون شما قیمت رو نهایی نمیکنی و توی قرارداد دقیقا « قیمت روز» مدنظر قرارداده میشه.
اصلا به نظر من عقد قراردادی که قیمت نهایی مشخص نیست، اشکال داره و درست نیست
سلام.مقصر اصلی قیمتهای نجومی و خارج از منطق در خودرو خود ما هستیم. بخدا اگه همت کنیم و یکسال تحمل کنیم خصوصا خودروی بی کیفیت داخلی را نخریم آنوقت خواهید که چطور خودرو سازان کف پای مردم را ببوسند و بازار سیا درست نکنند.
قیمت خودرو (مثلا 206) از 50 میلیون تومن رسید به 220 میلیون اینقدر تیتر نزندن حالا شده 170 میلیون هی تیتر میزنن ارزان شد ارزان شد
سلام
من در حال حاضر در سایپا مشغول به کار هستم. الان که قیمت بازار از قیمت کارخانه کمتر شده ، سایپا تولید محصول تجاری رو به شدت کاهش داده و محصولات ناقص تولید میکند. در حالیکه سال گذشته که شرایط از الان هم سخت تر بود تولید نهایی چند برابر الان بود.
امیدوارم تمام کسانی که باعث افزایش قیمت شدن و از گرانی خوشحال میشن به بمیرن تا یه ملت حال خوب داشته باشن
زمانی بازار خودرو رونق پیدا میکنه که فاصله قیمت بین بازار و کارخانه فقط 10 درصد باشه و خوشبختانه با نبودن مشتری و خریدار در بازار این اتفاق میوفته
تنها راه ارزان شدن نخریدن هست خودرو سال قبل نصف الان هم نبود چهار برابر کردن حالا بیست درصد کاهش دادن میگن ارزان شده مردم خواهشا نخرید انشالله درست میشه قیمتها با اتحاد هر کاری ممکن میشه پراید همان چهل تومن هم زیاد بود براش
با سلام
لطفا یه نفر به مسئولان مربوطه از جمله شورای رقابت و مسئولان وزارت صمت بگوید آن زمان که قیمت خودروها بالا می رفتند مرتبا در جهت افزایش قیمت و اجازه 25 درصد افزایش قیمت و اینها مرتبا مصاحبه می کردید.
لطفا این روزها که قیمتها با ترکیدن حباب کاهشی شده کمی هم از مصوبات کاهش قیمت بفرمایید. در جهت حمایت از مردم و اقشار کم درآمدتر. ممکن است؟ بعید می دانم.
اون موقع تندر۹۰ صفر با ۵۰ تومن میتونستم بگیرم گفتن نخرید زیاده قیمت ش بقیه رفتن گرفتن ما موندیم چی شد
الان با ۵۰ تومن هیچی نمیتونم نخرم
باسلام
بنده ۲۳سالمه ماهی ۳تومن حقوقمه هیچی نخورم هیچ دردی مریضی نگیرم هیچی نپوشم کی میتونم یه پراید که فرغون از اون محکم تره رو بگیرم آی ملت چرا میرین با این قیمت ها میخرین آخه کجا ارزون شده پراید ۱۰تومنی شده ۱۲۰تومن حالا ۲۰درصد کاهش دادن میگن خودرو قیمتش ارزون شده یا خدا آخه مرغ ۴۰تومن بنزین ۳تومن روغن خوراکی ۴۰تومن و...و...و....تاعید نخرین آی ملت فقط ۳ماه نخرید
تنها راه پایین اومدن قیمت خودرو نخریدن به مدت چند ماه هستش این قیمتا اصلا عقلانی نیست بخداا تو رو قران واسه ی بار هم شده همه باهم یکی بشیم فقط نخریم تا قیمتا بیاد پایین مطمینا وقتی خریداری نباشه مجبورن قیمتا رو بیارن پایین تا خریدار پیدا شه فقططططط همت لازمه
اگر مردم نخرند پراید میشه چهل ملیون ‌
خداکنه انقدر مردم صبوری کنند پول به این دو تا خودروساز ندهند
سلام
توی پارکینگهای مردم عادی ،مخصوصا دلالها هر کدوم یکی و بیشتر ماشین اضافه موجود هست که اگر تا یک سال دیگه هم ماشین تولید وواردنشه برای مصرف کننده ماشین هست
برای خرید رفتم دیدم که میگم.
ببینید من کوئیک ثبت نام کردنی ۶۸ تمام میشد برام الان بعد یه سال میگن ۱۴۰ ملیون پس اگه تورم رو قیمت تاثیر داره ۳۵ ملیون موقع ثبت نام من هم الان باید این همه برا شرکت سود کرده باشه چون من میخواسم ۳۰ ملیون بریزم موقع تحویلتان شده ۱۰۰ ملیون یعنی سه برابر پس سود پول ما رو هم سه برابر حساب کنن
نخرید تا قیمت بازار فقط 10 درصد بالاتر از کارخانه بشه و فقط این مشکل با نخریدن حل میشه
چراکسی نمیادجواب بده حقوق سالی یکبارافزایش داره اماایناساعتی گران میکنند
آهای مردم بیاین واسه یک بار بهم کمک کنیم. فقط نخریید. ارازنی رو می بینیم. همه دلال ها فروشنده هستندو دنبال مشتری. الکی بازار گرمی می‌کنند تا گرون بفروشن.
شورای رقابت که اجازه ۲۵درصد داده و هرسه ماه این کار را می کنه ایا دست مزد کارگران و کارمندان هر سه ماه ۲۵ افزایش داده میشه ...
بابا نخریــــــــــــــــــــــــــــــــــــد
سلام .اصلا نخرید ابنا همشون دلالند.قیمت خودرو ابن نیست.همه چی بستگی بخودمون دارد....
ما نمیخریم ولی بعد عید فاجعه میشه بازم گرونی....
این قیمتهای نجومی غیر واقعی فقط بعلت معامله بین دلالهاست و عدم سقوط آزاد هم به همین علت مقاومت می کنند
اگر خریدار واقعی نخرد حد اقل قیمت‌ها تا یک سوم کاهش خواهد یافت
از ماست که بر ماست،
ماشین اگه ارزونم بشه بازم پولی نداریم بخریم مگه این که بیاد زیر۳۰تومان
مگه اخر دنیا ماشین ارزون بشه
اگه دو سه ماه کسی نخره مجبورن قیمتو بشکونن
نمیدونم من الان یه جک صفر دیدم بخرم یا نخرم؟؟
سلام
بخدا ازکی پول جمع کردم وام گرفتم تابتونم ماشین بگیرم ۱۰روز دنبال ماشینم نتونستم بخرم نمیدونم چطوری میگن ارزون شده اخه کو ارزونی
بیاین هم وطنای عزیز همت کنید یه سال ماشین سوار نشیم ببینید ارزون میشه یا نه،کسی جز خودمون ماشینو گرون نمیکنه خوب میخرید اون دلالا هم که از خداشونه
فکر نکنم ارزانی بشه پرادی باشش میلون کجا الان صدمیلون کجاحرف
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار