بازدید 9940

کجا MBA،DBA بخوانیم ؟

بسیاری از افراد که علاقه مند به کسب مهارت های کسب وکار هستند و یا دنبال ارتقای شغلی هستند سوالاتی با این مضمون می پسند: بهترین دوره ی MBA کجاست؟در اینجا سعی می کنیم به اختصار این سوالات را جواب دهیم،پس با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۰۱۷۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۲ 26 November 2020

کجا MBA،DBA بخوانیم ؟

کجا MBA,DBA بخوانیم ؟

بسیاری از افراد که علاقه مند به کسب مهارت های کسب وکار هستند و یا دنبال ارتقای شغلی هستند سوالاتی با این مضمون می پسند: بهترین دوره MBA کجاست؟ کدام گرایش MBA یا DBA را بخوانیم؟ MBA چیست؟ تفاوت MBA وdba چیست؟، Post DBA چیست؟ کدام مرکز ها مورد تایید وزارت علوم هست،کدام مدرک ترجمه رسمی می شود.

در اینجا سعی می کنیم به اختصار این سوالات را جواب دهیم.بسیاری از فارغ التحصیلان رشته های فنی و مهندسی و صاحبان کسب وکار برای ایجاد یک کسب وکار و یا ارتقا و تغییر و تحول در کسب و کار خود نیاز شدید به یادگیری مدیریت داشتند.که بدین منظور دوره های حرفه ای معمولا به صورت یکساله تعریف شد تحت عنوان دوره MBA که مخفف دوره ارشد مدیریت کسب وکار می باشد و در این دوره به مدت یکسال در حدود 250 الی 350 ساعت دانش پذیران با مهارت های مدیریت مانند برنامه ریزی،مدیریت مالی،مدیریت سازمان،منابع انسانی،رهبری و... آموزش می دیدند.

این دوره ها معمولا در موسسات آموزش عالی آزاد که از وزارت علوم،تحقیقات و فناوری مجوز داشتند ارائه می شد.کلیه مدارک ارائه شده توسط این موسسات صرفا یک گواهینامه حرفه ای بوده و به عنوان مدرک دانشگاهای در هیچ سطحی نمی باشد.علی رقم اینکه در بسیاری از این مراکز عناوینی مانند در سطح کارشناسی ارشد یا دکتری استفاده می شود که به معنی مدرک تحصیلی نبوده و مورد تایید وزارت علوم صرفا به عنوان یک گواهینامه حرفه ای می باشد.در سال های اخیر کم کم دانشگاهای طراز اول کشور نیز با ایجاد مرکز آموزش های کاربردی به سراغ تعریف این دوره ها رفتند که به علت معتبربودن دانشگاه ها و جایگاه علمی آنها با استقبال بیشتری مواجه شد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با داشتن برندی به عنوان دانشگاه مادر کشور و متولی آموزش کسب وکار در کشور توانست پیشرفت بسیار خوبی در این زمینه داشته باشد.

هم اکنون دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با طراحی و اجرای بیش از 20 گرایش در دوره های MBA,DBA به عنوان پیشتاز این حوزه در مقایسه با سایر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی آزاد مطرح می شود با یک مراجعه ساده به وب سایت www.postmba.org می توانید به یک لیست بلند بالای از گرایش های تخصصی مانند مدیریت استراتژیک،مدیریت منابع انسانی،تحول دیجیتال،کسب وکارهای دیجیتال،تحلیل کسب وکار،مدیریت فروشگاه داری و ریتیل،مد و پوشاک،ارتباطات و روابط عمومی دسترسی داشته باشید.

اما با تحولات مختلف در کسب وکارها و نیاز به یادگیری مهارت های جدید برای استخدام و کسب مشاغل جدید،و عدم ارائه این مهارت های در آموزش های رسمی دانشگاهی، کم کم بسیاری از فارغ التحصیلات رشته های مدیریت و مهندسی صنایع نیز از مخاطبان دوره های یکساله MBA,DBA قرار گرفتند.

اما این پایان کار نبود سرعت تغییر کسب وکار و تحولات علمی به حدی زیاد شد که بسیاری از فارغ التحصیلان و دانش پذیران دوره های MBA نیاز به ارتقا مهارت و کسب مهارت های بیشتر داشتند که این جرقه ایجاد دوره های DBA در کشور بود این دوره ها بیشتر در ایران تعریف شده و خیلی کمتر در خارج از کشور به این دوره بر می خورید.این دوره ها معمولا کاربردی تر و جهت ارتقا و سطح دانش افراد توصیه می شود،در حال حاضر این دوره DBA به صورت عمومی و در گرایش های تخصصی ارائه می گردد.

نتیجه گیری:

به طور کلی نیاز به کسب مهارت های کاربردی با توجه به تغییر محیط کسب وکار تبدیل به اولویت اصلی مدیران و صاحبان کسب و کار شده است،دیگر MBA,DBA گذراندن فقط باعث یک پرستیژ و یک امتیاز برای استخدام نیست،بلکه این دوره ها با مزیت کوتاه مدت بودن و تخصصی بودن یک ابزار قدرتمند برای بقا کسب وکار و شغل ما است.و با بررسی مراکز مختلف شرکت در این دوره ها در دانشگاه های مطرح کشور به خاطر برند و جایگاه آنها و نظارت علمی اساتید دانشگاه بسیار مناسب تر است.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل