بازدید 75806
۱

سومین واکسن کرونا هم تایید شد

داده های آزمایش فاز ۲ واکسن کووید-۱۹ دانشگاه آکسفورد نشان داده است که این واکسن می تواند یک واکنش ایمنی قوی در افراد در سنین مختلف، به خصوص در افراد سالمند و در معرض خطر ایجاد کند.
کد خبر: ۱۰۱۶۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۵ 19 November 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، جدیدترین نتایج آزمایش واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد نشان می دهد که این واکسن یک پاسخ ایمنی قوی در سالمندان ایجاد می کند و انتظار می رود دانشگاه آکسفورد طی هفته های آینده اطلاعات مربوط به اثرگذاری این واکسن بالقوه را منتشر کند.
بنابر اعلام محققان سازنده این واکسن موسوم به "ChAdOx۱ nCov-۲۰۱۹" نشان داده شده است که این واکسن در بزرگسالان سالم از ۵۶ تا ۶۹ سال و بالاتر از ۷۰ سال قادر به ایجاد یک واکنش ایمنی قدرتمند است.

محققان می گویند داده های آزمایش فاز ۲ منتشر شده در مجله Lancet نشان می دهد که این واکسن در یکی از آسیب پذیرین گروه های در معرض ابتلای شدید به بیماری کووید-۱۹ می تواند باعث ایجاد ایمنی شود.

به گفته محققان، این آزمایش، پاسخ های ایمنی مشابهی را در هر سه گروه سنی ۱۸ تا ۵۵ سال، ۵۶ تا ۶۹ سال و ۷۰ سال به بالا نشان داده است.

این آزمایش بر روی ۵۶۰ بزرگسال سالم از جمله ۲۴۰ فرد بالای ۷۰ سال، نشان داد که این واکسن در افراد مسن بهتر از جوانترها تحمل می شود.

داوطلبان در دو گروه، دو دوز از این واکسن یا واکسن دارونمای مننژیت را دریافت کردند و هیچ عوارض جانبی جدی در شرکت کنندگان دیده نشد.

نتایج مطابق با داده های آزمایش فاز ۱ است که برای بزرگسالان سالم ۱۸ تا ۵۵ ساله در اوایل سال جاری گزارش شده است.

دکتر "ماهشی راماسامی" محقق دانشگاه آکسفورد گفت: افراد مسن گروه اولویت دار واکسیناسیون کووید-۱۹ هستند، زیرا آنها در معرض خطر ابتلای شدید به این بیماری قرار دارند و ما می دانیم که آنها از لحاظ ایجاد پاسخ های ایمنی در برابر واکسن، فقیرتر هستند.

وی افزود: ما خوشحال شدیم که دیدیم واکسن ما نه تنها در بزرگسالان مسن به خوبی تحمل می شود، بلکه واکنش های ایمنی مشابهی را در داوطلبان جوان نیز تحریک می کند. گام بعدی این است که ببینیم آیا این واکنش ایمنی به معنای محافظت در برابر بیماری است یا نه.

پروفسور "اندرو پولارد" نویسنده اصلی این مطالعه از دانشگاه آکسفورد گفت: پاسخ های ایمنی ناشی از واکسن ها اغلب در افراد مسن کمتر می شود، زیرا سیستم ایمنی بدن با افزایش سن به تدریج تحلیل می رود و همچنین افراد مسن مستعد ابتلا به عفونت هستند. در نتیجه، بسیار مهم است که واکسن های کووید-۱۹ در این گروه آزمایش شوند که یک گروه اولویت دار برای ایمن سازی در برابر بیماری هستند.

محققان می گویند یافته های آنها امیدوارکننده است، زیرا نشان می دهد افراد مسن نیز در اثر تزریق این واکسن دارای یک واکنش ایمنی مشابه با بزرگسالان می شوند.

"راماسامی" افزود: آنتی بادی قوی و سلول های T مشاهده شده در افراد مسن در مطالعه ما، پاسخ های دلگرم کننده ای هستند. جمعیتی که بیشترین خطر ابتلای شدید به بیماری کووید-۱۹ را دارند شامل افراد دارای بیماری های زمینه ای و افراد مسن هستند. ما امیدواریم که این بدان معنا باشد که واکسن ما به محافظت از آسیب پذیرترین افراد جامعه کمک خواهد کرد، اما قبل از اطمینان، به تحقیقات بیشتری نیاز خواهیم داشت.

این مطالعه همچنین نشان داد که این واکسن که با همکاری شرکت "آسترازنکا" تولید می شود، پس از واکسیناسیون در افراد مسن نسبت به گروه جوانتر کمتر باعث واکنش های موضعی در محل تزریق و علائم پس از آن می شود.

عوارض جانبی تزریق این واکسن خفیف و شامل درد و حساسیت در محل تزریق، خستگی، سردرد، تب و درد عضلانی بودند.

اکنون آزمایشات مرحله ۳ این واکسن در حال انجام است و در هفته های آینده خوانش اثر بخشی اولیه این واکسن امکان پذیر خواهد بود.

مقامات انگلستان ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را سفارش داده اند که برای واکسیناسیون بیشتر مردم در صورت تأیید نظارتی، کافی خواهد بود.

در عین حال، شرکت های "فایزر"(Pfizer) و "بایو ان تک"(BioNTech) اعلام کرده اند که واکسن کرونای بالقوه آنها ۹۵ اثربخشی داشته است و برای افراد ۶۵ سال به بالا نیز ۹۴ درصد اثرگذار بوده است.

۴۰ میلیون دوز از این واکسن ها نیز توسط انگلیس خریداری شده است و اگر این واکسن نیز تایید شود، پخش آن احتمالا از اوایل دسامبر آغاز خواهد شد.

همین هفته شرکت "مدرنا"(Moderna) نیز اطلاعاتی را منتشر کرد که نشان می دهد واکسن این شرکت تقریباً ۹۵ درصد کارآیی دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۱
باز هم کفار
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان