بازدید 8875
مدیرعامل بانک خون بندناف رویان:

خون بندناف زباله بیولوژیک نیست

سلول های بنیادی خون بند ناف بیشترین استفاده را در سرطان های خون، تالاسمی، کم خونی ها و کم خونی های مادرزادی دارند که از نمونه های بانک های سلول های عمومی و خصوصی استفاده کردیم. البته از این سلول ها برای بیماران فلج مغزی هم بهره گرفته شد.
کد خبر: ۱۰۱۵۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۳ 17 November 2020

 به گزارش تابناک به نقل از عصرایران، مدیرعامل بانک خون بندناف رویان گفت: حوزه پزشکی نشان داد به خون بندناف نمی‌توان زباله اطلاق کرد، بلکه ثروت نهفته‌ای است که کاربردهای مختلفی در حوزه پزشکی دارد.

۲۷ آبان ماه مصادف با ۱۷ نوامبر از سوی مجامع بین المللی به عنوان روز جهانی خون بند ناف نامگذاری شده است. در ایران هم بانک خون بند ناف رویان به عنوان بزرگترین بانک سلول های بنیادی خون بندناف شناخته می شود.

مرتضی ضرابی روز سه شنبه در نشست خبری با موضوع آخرین دستاوردها و تحولات حوزه بانک سلول های بنیادی خون بندناف در ایران افزود: با نامگذاری این روز به عنوان روز جهانی خون بند ناف، مجامع بین المللی کشورها را متوجه اهمیت محصولاتی می کنند که به عنوان زباله بیولوژیک بعد از تولد نوزاد دور ریخته می شود. در حالی که حوزه پزشکی نشان داد به خون بند ناف نمی توان زباله اطلاق کرد، بلکه ثروت نهفته ای است که کاربردهای مختلفی در حوزه پزشکی دارد.

ضرابی درخصوص خدمات بانک خون بند ناف، خاطرنشان کرد: بعد از راه اندازی بانک خون بند ناف، خدمات مربوط به سلول های بنیادی، خون محیطی، مغز استخوان و به زودی سلول های بنیادی بانک بند ناف هم به دلیل نیاز مراکز پیوند ارایه می شود.

وی گفت: ذخیره سازی منابع سلولی های بنیادی در رویان صورت گرفت و از خون بند ناف، خون محیطی مغز استخوان استیصال می شود. همچنین در حال حاضر، منابع سلول های بنیادی از مغز استخوان در حال جمع آوری است.

ضرابی با بیان اینکه شرکت فناوری بن یاخته های رویان تنها مرکز ارایه دهنده خدمات جداسازی و ذخیره سازی سلول های بنیادی برای بیمارتن سرطانی است، اظهار داشت: بانک خون بند ناف، عمومی و خصوصی است که در بانک خون خصوصی ۱۳۰ هزار نمونه خون بند ناف و در بانک عمومی پنج هزار و ۱۰۰ خون بند ناف ذخیره سازی شده است. به طور کلی ۱۳۵ هزار خون بند ناف ذخیره در این بانک ها وجود دارد.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان یادآور شد:‌ ایران بزرگترین ظرفیت سلولی در سطح منطقه را دارد. به جز نمونه های داخلی، از کشورهای ترکیه، ترکمنستان، رمانی، عراق، افغانستان، انگلیس، اردن، نروژ، کانادا، عمان و امارات نمونه خون بند ناف ایرانیانی که در این کشورها زایمان کرده اند، در داخل کشور ذخیره سازی شد.

این مسوول بانک خون بندناف رویان افزود: سلول های بنیادی خون بند ناف بیشترین استفاده را در سرطان های خون، تالاسمی، کم خونی ها و کم خونی های مادرزادی دارند که از نمونه های بانک های سلول های عمومی و خصوصی استفاده کردیم. البته از این سلول ها برای بیماران فلج مغزی هم بهره گرفته شد.

وی درباره بانک خون محیطی، اظهار داشت: در کنار بانک خون بند ناف، بانک خون محیطی هم داریم. نمونه خونه بیماران سرطانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند قبل از شروع شیمی درمانی برای ذخیره سازی نمونه خون محیطی در اختیار رویان قرار داده می شود و بعد از شیمی درمانی، برای پیوند در اختیار مراکز قرار می گیرد. با این روش تاکنون نزدیک به ۵۲۰ نمونه ذخیره سازی بیمار انجام شده و ۲۱۰ پیوند موفق صورت گرفته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر