سهمیه بندی بنزین بر اساس خودروها اشتباه است/ نرخ حاملهای انرژی واقعی شوند/ دلیل قاچاق در حوزه انرژی کشور چیست؟

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، طرح سهمیه بندی حاملهای انرژی را طرح خوبی برشمرد و با تاکید بر اعتمادسازی مردم توسط مجریان طرح بر واقعی سازی قیمت تاکید داشت.
حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: در راستای بهینه سازی مصرف انرژی
و از برنامه سوم توسعه با شیب ملایمی به سمت واقعی سازی قیمتهای انرژی رفت و ما به فکر ساخت کارت انرژی رفتیم و بر این اعتقاد بودیم، مصرفها برابر نیست و به همین دلیل با طرحهای فعلی مجلس موافق هستیم، زیرا ممکن است نیمی از مردم ایران خودرو داشته باشند و نیم دیگر از حقوق خود در بخش انرژی کشور محروم باشند. در نتیجه سهمیه بندی سوخت بر اساس خودروها نظریهای اشتباه است.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در خصوص طرحهای اعلامی از سوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: طرح وان یا طرح سهمیه بندی بر اساس خانوار طرحهای درست و صحیح و همچنین بیانگر کار اساسی مجلس فعلی ماست. این طرحها به سمت واقعی سازی قیمتها میرود. همچنین کمیسیون انرژی مجلس میتواند از تجربه طرح کارت انرژی اتاق بازرگانی استفاده کنند.
وی ضمن بررسی مزایا و معایب طرح وان گفت: با این طرح گامی به سمت بهینه سازی انرژی برداشته میشود. در آژانس بین المللی انرژی به بیشترین یارانه دهنده بر حاملهای انرژی معرفی شده ایم که مقدار یارانه حدود ۶۰ میلیارد دلار میباشد. البته با این طرح یک بازار انرژی هم تاسیس میشود. لازم به یادآوری است که با توجه به وضعیت فعلی اقتصادی در صورتی باید این نوع طرحها تصویب شود که مردم توانایی پرداخت قیمتهای بیشتر را داشته باشند.
صالحی در ادامه اضافه کرد: در جهت اعتمادسازی طرحهای انرژی باید ثابت شود که درآمدهای ناشی از این طرح به مردم برمی گردد یا تبدیل به رفاه یا اشتغال یا حمل و نقل ارزان قیمت و ... برای مردم شود. جامعه باید درآمدها را لمس و درک کند؛ برای مثال کشور ترکیه با واقعی شدن قیمتها هر سه ماه یک بار حقوقها افزایش داده شد.
حمیدرضا صالحی در خصوص قاچاق انرژی در کشور گفت: یکی از عمدهترین قاچاقهای صورت گرفته در مرزهای شرقی کشور قاچاق گازوئیل میباشد، زیرا قیمت این حامل انرژی در کشورهای دیگر چند برابر میباشد و تنها با کارت سوخت نمیتوان با قاچاق مقابله کرد بلکه قیمت در این امر نقش مهمی دارد. البته در خصوص افزایش قیمت برای جلوگیری از آسیبهای اجتماعی باید با جامعه ارتباط گرفت و منافع حاصل از این طرح برای پروژههای نیمه تمام یا اشتغال جوانان مصرف شود و از طرفی هم حقوقها افزایش داده شود چرا که خط فقر تا حدود ۸ میلیون تومان رسیده، ولی همچنان افرادی در جامعه با حقوق ۲ میلیون تومانی زندگی میکنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به ملت توضیح داده شود که منافع افزایش قیمت به نوعی به خودشان برمی گردد و برای فشار حداقلی بر قشر کثیر جامعه که در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند، میتوان قیمت حاملهای انرژی مورد استفاده این افراد را با شیب آرام و حاملهایی که قاچاق میشود، با شیب تندتری به سمت واقعی سازی نرخ برد؛ لذا مجریان طرح باید از منافع این نوع طرحها به مردم توضیح دهند و اعتماد آنها را جلب کنند، البته که با افزایش درآمدها میتوان اعتماد سازی کرد.
دارن چیکار میکنن
اصلا گاهی از تمام شواهد پیداست که خودشون دارن مسیری رو انتخاب میکنن که به سرعت به سمت ونزوئلایی شدن حرکت کنیم
والا ول کنم نیستن
حالا ما سبکبان عاشق رو
اما به دیگران فاقد خودرو که قشر پاین است داده نمیشود .
پس اولی است که به این هم باید به شکلی یارانه سفر داده شود .
پس بهترین راه همین دادن یارانه ی سفر به همه است و چه بهتر که با کارت ملی و برچیدن کارت سوخت ...
بی عرضگی امثال تو هست..






