بازدید 6982
۲

کرونا با مردان ناسازگارتر است

کرونا در مردان بیشتر به مرحله حاد می‌رسد و آمار فوت مردان بر اثر کرونا بیشتر از زنان است.
کد خبر: ۱۰۱۲۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸ 31 October 2020
 
به گزارش تابناک، شهروندآنلاین نوشت: «آمارها نشان می‌هد بیش از ۶۷‌درصد بیماران بستری در بیمارستان مسیح دانشوری مرد و مابقی آنها را زن‌ها تشکیل می‌دهند. بر اساس آمارهای سازمان بهشت‌ زهرا(س) در دوران کرونا نیز، بیشتر فوتی‌های کرونا مرد بوده‌اند و این نشان می‌دهد که در حال حاضر ویروس کرونا سر ناسازگاری‌اش با مردان بیشتر از زنان است.

برخی از متخصصان بر این باورند که زنان از سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به مردان برخوردارند. از سوی دیگر، مردان تردد بیشتری نسبت به زنان در جامعه دارند و این ریسک خطر را برای آنها بیشتر می‌کند. همه اینها در حالی است که برخی از آنها علایم و توصیه‌های گفته‌شده را به اندازه زنان جدی نمی‌گیرند و رفتارهای پرخطری مانند نادیده‌گرفتن فاصله اجتماعی، دست‌دادن یا کارهای ورزشی را بیشتر انجام می‌دهند. رعایت‌نکردن مردان نسبت به زنان را می‌تواند در وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند مترو و اتوبوس به وضوح دید.

کرونا در مردان شدیدتر است

دکتر آزاده حسینی، متخصص ریه و استاد دانشگاه علوم پزشکی به «شهروند» توضیح می‌دهد که در سراسر دنیا وضع به همین صورت است و مردان قربانیان اصلی کرونا نسبت به زنان به شمار می‌روند که این موضوع دلایل زیادی دارد. او می‌گوید: «اگر زن یا مرد در معرض ویروس کرونا قرار بگیرد، هر دو به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند اما مسأله اینجاست که این ویروس در مردان اثرات شدیدتری از خود نشان می‌دهد.»

بیماری‌های قلبی در مردان بیشتر است

او با اشاره به ویژگی‌های بیولوژیک مردان که سبب می‌شود آنها نسبت به زنان آسیب‌پذیرتر باشند، تأکید می‌کند: «بیماری قلبی در مردان مسن بیشتر از زنان مسن رواج دارد، همچنین فشار خون بالا و بیماری کبد در مردان شیوع بیشتری دارد، زیرا مصرف دخانیات در آنها بیشتر رواج دارد. همه اینها نتایج منفی کرونا را در صورت ابتلا پررنگ‌تر می‌کند.»

او به آنزیمی به نام آنژیوتانسین ۲ در خون مردان اشاره می‌کند و می‌گوید: «این ویروس می‌تواند به کرونا کمک کند که سلول‌های سالم را آلوده کند و همچنین توجیهی برای افزایش آمار مرگ‌ومیر در مردان به شمار برود. هر چند برخی از متخصصان نیز بر این باورند که وجود هورمون استروژن در زنان عاملی برای بهبودی سریع‌تر و کاهش شدت ابتلا در زنان است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.»

زنان سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به مردان دارند

این متخصص اظهار می‌کند که یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم، این باور غلط است که مردان نسبت به زنان قوی‌تر هستند و نتیجه این تفکر مغفول‌ماندن تمرکز بر سلامت خودشان است. با همین باورهاست که مردان کمتری به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و به انجام آزمایش تن می‌دهند یا کمتر از زنان به رعایت اصول بهداشتی تعریف‌شده مانند شست‌وشوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک و دستکش مبادرت می‌ورزند.

در واقع همیشه این‌طور به نظر می‌رسد که مردان از زنان قوی‌تر هستند اما در واقع از نظر ایمنی زنان جنسیت قوی‌تر به شمار می‌روند.

او از کروموزوم x اضافی در زنان خبر می‌دهد و تأکید می‌کند که این کروموزوم می‌تواند سیستم ایمنی زنان را قوی کرده و سبب شود که بدن زنان در برابر عفونت مقاوم‌تر باشد.

سیگار عاملی برای کرونای شدیدتر

حسینی مصرف دخانیات را نیز در این خصوص بی‌تأثیر نمی‌داند و معتقد است که سیگار کشیدن نیز، ممکن است در تأثیر مرگبار این بیماری روی مردان نقش موثری ایفا کند. در همه جوامع، مصرف دخانیات در مردان بسیار بیشتر از زنان است.

سابقه مصرف دخانیات هنگام ابتلا به کرونا، علایم بسیار شدیدتر و کشنده‌تری ایجاد می‌کند؛ چراکه دود ناشی از دخانیات مانع از رسیدن اکسیژن به ریه‌ها می‌شود. به دلیل آسیب‌دیدگی و عملکرد نامناسب ریه‌ها در استعمال‌کنندگان مواد دخانی، این افراد با شدت و وخامت بیشتری تحت‌تأثیر این ویروس قرار خواهند گرفت.

این پزشک ادامه می‌دهد: «شیوع بیماری کووید-۱۹ احساس ضرورت برای ترک سیگار را افزایش می‌دهد و دلایل کافی وجود دارد که ترک سیگار در طول پاندمی کووید-۱۹ می‌تواند شانس مبارزه با ویروس را افزایش دهد. از این شرایط باید برای تغییر رفتار مردان به‌ویژه مردان جوان در جهت ترک سیگار بهره برد.»

آلودگی هوا و مردانی که در معرض آن هستند

این استاد دانشگاه به بحث آلودگی هوا نیز اشاره کرده و می‌گوید: «البته در این میان نباید از تأثیر آلودگی هوا نیز غافل بود، زیرا آلودگی هوا بیشتر در روی ریه‌ها تأثیر می‌گذارد و از آنجا که بیشتر مردان به‌عنوان نان‌آور خانواده شاغل هستند، تماس‌های آنان با محیط خارج از خانه بیشتر از سایر افراد خانواده بوده و در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند. آنها باید بنا را بر آن بگذارند که اطرافیان آنها از فامیل، همسایه، همکار، دوست و آشنا تا پزشک و معلم و مغازه‌دار و راننده، آلوده هستند و با این فرض پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.»

سبک زندگی نادرست

حسینی ادامه می‌دهد: «تغذیه ناسالم، فعالیت بدنی ناکافی و چاقی از دلایل مهم بیماری‌های غیر واگیر است که متأسفانه مردان را در معرض خطر ابتلا به کووید-۱۹ و مقاومت پایین در مقابله با آن قرار می‌دهد. لازم است مردان برای محافظت از خود در مقابل کرونا و سایر عوارض بیماری‌های غیرواگیر به رفتارهای ناسالم خود در دوره شیوع کرونا پایان دهند. هیچ ‌چیز به اندازه یک برنامه غذایی کامل و صحیح به تقویت سیستم دفاعی کمک نمی‌کند.»

زیرا تنها با پذیرش این اصل است که به حفاظت شخصی خود توجه خواهند کرد و حداکثر اصول بهداشتی و احتیاط همه‌جانبه را رعایت خواهند کرد. رعایت اصول حفاظت فردی در محیط کار براساس پروتکل‌های مربوطه از اهمیت زیادی برخوردار است.

مشاغل پر خطر

این متخصص تأکید می‌کند که به‌طورکلی کارکنان خدمات بهداشتی و درمانی، خانه‌های بهداشت کارگری و مرکز بهداشت کار، کارکنان کفن و دفن، کارکنان آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، مسئولان و کارکنان فرودگاه‌ها و شرکت‌های هوایی و ریلی و مترو، کلیه وسایل حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، تاکسی، مرزبانان، کارکنان جمع‌آوری زباله، پسماند و فاضلاب کارکنانی هستند که مرتب در مسافرت به‌خصوص در مناطق آلوده هستند، بیشتر در معرض مواجهه با ویروس کرونا هستند که بسیاری از مردان در این مشاغل مشغول به کار هستند و باید شرایط برای آنها به‌گونه‌ای باشد که به صورت شیفتی در محل کار حاضر شوند و در رعایت پروتکل‌ها وسواس بیشتری به خرج دهند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
لعنت و مرگ بر چین
عجب نامردی است این کرونا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان