آخر هفته کابوس وار وال استریت

شاخص های بورسی آمریکا و آسیا با ریزش سنگین بسته شدند.
کد خبر: ۱۰۱۲۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳ 31 October 2020

به گزارش بورس تابناک، پس از چهار کاهش متوالی میزان درآمدهای دولت آمریکا افزایش پیدا کرده است که این مساله می تواند باعث افزایش توان دولت در حوزه مخارج و تقویت رشد اقتصادی در ماه های پایانی سال شود. با این حال انتظار می رود اقتصاد آمریکا امسال رشد منفی را تجربه کند و بدترین عملکرد خود را طی یک دهه اخیر تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به ثبت برساند. طبق اعلام سایت رسمی اعلام بدهی آمریکا، میزان درآمدهای مالیاتی دولت این کشور تا پایان ماه اکتبر به سه تریلیون و ۴۱۸ میلیارد و ۵۴۴ میلیون دلار رسیده است. حجم تولید ناخالص داخلی آمریکا در بازه ۱۲ ماهه منتهی به اکتبر به ۱۹ تریلیون و ۷۸۰ میلیارد و ۲۷۰ میلیون دلار رسیده که بدین ترتیب، آمریکا جایگاه خود را به عنوان بزرگ ترین اقتصاد جهان حفظ کرده است.

با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، معامله گران منتظر مشخص شدن پیروز این رقابت نفس گیر هستند. در حال حاضر جو بایدن- نامزد حزب دموکرات در اکثر نظرسنجی ها با اختلافی بین پنج تا هشت درصد از دونالد ترامپ- رییس جمهور فعلی آمریکا پیش است اما با توجه به تعداد بالای ایالت هایی که اختلاف رای بین دو طرف بسیار ناچیز است، پیش بینی برنده نهایی دشوار شده است.

اصلی ترین حوزه رقابتی در حال حاضر روی سه ایالت تگزاس، پنسیلوانیا و فلوریدا متمرکز شده و خود جو بایدن نیز گفته است اگر موفق به فتح فلوریدا شود، انتخابش به عنوان رییس جمهور تقریبا قطعی خواهد شد. با این در روزهای اخیر گزارشاتی از آتش گرفتن آرای دست کم دو صندوق رای و گزارشاتی از خرید رای منتشر شده که در صورت اثبات می تواند نتیجه نهایی را به اما و اگر بکشاند.  

فعالیت های تجاری و اقتصادی در سراسر دنیا تحت تاثیر کرونا قرار گرفته اند تا جایی که گزارش دفتر توسعه و تجارت سازمان ملل از کاهش ۴۹ درصدی حجم سرمایه گذاری خارجی در اروپا و آمریکا طی شش ماه نخست امسال خبر داده است. بیشترین کاهش در جذب سرمایه گذاری خارجی مربوط به کشورهای در حال توسعه بوده که طی بازه زمانی فوق در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حجم این سرمایه گذاری ها ۷۵ درصد ریزش کرده است.  

همزمان با افزایش سرما نگرانی ها از قدرتمندتر شدن کرونا شدت گرفته است و رشد نسبی قربانیان و افزایش محسوس مبتلایان بیانگر این موضوع است که جهان تا مدتی نامعلوم درگیر این ویروس مرگبار خواهد بود. سرعت شیوع در برخی از مناطق به حدی بالا بوده که مقامات مجبور به اعمال مجدد قرنطینه ها شده اند که این مساله به معنای کمتر شدن امیدها برای احیای سریع رشد اقتصادی خواهد بود. انتظار می رود اقتصاد جهان امسال را با ثبت رشد منفی قابل ملاحظه ای برساند که حتی از عملکرد دوران موسوم به رکود بزرگ در سال ۲۰۰۸ نیز بدتر خواهد بود.  

از طرف دیگر مناقشات بین دو اقتصاد نخست جهان نیز ذهن معامله گران را به خود مشغول کرده و اظهارات رئیس جمهور آمریکا در خصوص نقش چین در شیوع کرونا باعث نگرانی معامله گران از شروع یک جنگ لفظی جدید بین دو اقتصاد نخست جهان شده است. ترامپ با بیان اینکه چین اصلی ترین رقیب و دشمن آمریکا است، افزود: چینی ها کارهای بد زیادی انجام داده اند. می توانستند جلوی شیوع ویروس را بگیرند اما گذاشتند که همه جا پخش شود.  

در شرایط فعلی کریستین لاگارد- رییس بانک مرکزی اروپا کار سختی برای متقاعد کردن رهبران اروپا برای همراهی مالی بیشتر در مقابله با بحرانی که بدترین بحران اقتصادی اروپا از جنگ جهانی دوم تاکنون محسوب می شود خواهد داشت. یکی از اصلی ترین کانون های توجه فعالان مالی اروپایی نرخ تورم خواهد بود که طبق هدف گذاری بانک مرکزی اروپا باید به دو درصد برسد اما اکنون حدود صفر اندازه گیری شده است.

این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی اروپا به مانند همتای آمریکایی خود وادار شود هدف گذاری تورمی را کنار بگذارد. در مدل جدید سیاستی فدرال رزرو اجازه داده خواهد شد تا نرخ تورم از دو درصد عبور کند.  

کشمکش بر سر چگونگی و میزان بسته حمایتی جدید در برابر کرونا در آمریکا هنوز ادامه دارد و روند معاملات را تحت تاثیر قرار داده است. نانسی پلوسی- رئیس کنگره از ترامپ خواسته است تا در خواسته های خود تجدید نظر کند. با این حال کارشناسان معتدند بعید است دموکرات ها اجازه اجرایی شدن این بسته را در استانه انتخابات بدهند. از سوی دیگر در مجلس سنا، میچ مک کانل- رئیس این مجلس از ارایه بسته پیشنهادی جمهوری خواهان تا هفته آینده خبر داده اند.

تاکنون بیش از ۴۵ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۹۶۹ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۱۹۰ هزار و ۹۱۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۳۴ هزار و ۷۵۸ نفر، برزیل با ۱۵۹ هزار و ۱۰۴ نفر، هند با ۱۲۱ هزار و ۶۸۱ نفر، مکزیک با ۹۰ هزار و ۷۷۳ نفر و انگلیس با ۴۶ هزار و ۲۲۹ نفر بوده است.

بورس آمریکا  

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۵۹ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۶ هزار و  ۵۰۱.۶۰ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۲۱ درصد ریزش تا سطح ۳۲۶۹.۹۶ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۲.۴۵ درصد نزول در سطح ۱۰ هزار و ۹۱۱.۵۶ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۰۸ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۵۷۷.۲۷ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۳۶ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۱ هزار و ۵۵۶.۴۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افزایش ۰.۵۴ درصدی در سطح ۴۵۹۴.۲۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۶۳ درصد بالا رفت و به ۶۴۵۲.۲۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۱.۵۲ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۹۷۷.۱۳ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۱.۹۵ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۱۰۷.۴۲ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" ریزش ۱.۶۳ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۶۹۵.۳۴ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۵۵ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۵۹۲۷.۹۸  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)  

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۶۶ درصد ریزش به ۳۵.۵۷ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با کاهش ۰.۵ درصدی به ازای ۳۷.۴۶ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با صعود ۰.۵۹ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۷۸.۵۵ دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود ۰.۷۱ درصدی به ازای ۲۳.۷۱ دلار مبادله شد.

 

منبع:بلومبرگ

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر