بازدید 3919
اقتصاد در گذر زمان

از «خروج کارکنان انگلیسی از ایران» تا «استقرار سامانه ثبت اموال و دارایی مسئولان در مجلس»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دهمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است
کد خبر: ۱۰۱۲۱۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۷ 31 October 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دهمین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

10 آبان 1331، تمامي كاركنان انگليسي شركت نفت (10 روز پس از قطع رابطه) ايران را ترك كردند.

10 آبان 1334، دولت قرارداد خرید هفتاد دستگاه لکوموتیو دیزل از آمریکا را امضا کرد. همچنین در این روز، شرکت سهامی گوشت با سرمایه شصت میلیون ریال آغاز به کار کرد.

10 آبان 1336، بین ایران و ایتالیا خط مستقیم هوایی برقرار شد.

10 آبان 1343، بین ایران و شوروی خط مستقیم هوایی برقرار شد.

10 آبان 1348، دو سوم اراضی تهران مشمول مقررات عوارض نوسازی اعلام شد.

10 آبان 1354، چاه گاز آغاجاري پس از 12 روز فوران، آتش گرفت.

10 آبان 1355، غلامرضا نيك پي مجدداً براي سه سال ديگر شهردار تهران شد.

10 آبان 1356، پالایشگاه آبادان دچار آتش‌سوزی شد. سه نفر بر اثر این حادثه کشته شدند.

10 آبان 1357، دولت اعلام کرد در صورت قطع کامل تولید و صادرات نفت درآمد ایران روزی ۶۵ میلیون دلار کاهش می ‌یابد.

10 آبان 1389، دیلما روسف به عنوان نخستین زن رئیس جمهور در برزیل انتخاب شد.

10 آبان 1390، شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد سرانجام در جلسه استیضاح خود در مجلس به خاطر سوء‌استفاده ۳۰۰۰ میلیارد تومانی از مردم و نمایندگان عذرخواهی کرد و موفق شد بار دیگر از قوه مقننه رای اعتماد بگیرد.

10 آبان 1391، شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه فعالیت مرکز مبادلات ارزی هر روز گسترش می ‌یابد، گفت: همچنان صادرکنندگان غیرنفتی در این مرکز حضور نمی  ‌یابند، ولی معتقدیم با توافق ‌های صورت گرفته اگر این دسته از صادرکنندگان در مرکز مبادلات ارزی حضور یابند بازار سیاه ارز به حاشیه خواهد رفت.

10 آبان 1392، مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصوبه ‌ای نحوه انتصاب رئیس‌کل بانک مرکزی را تعیین تکلیف کرد. این اقدام به این جهت صورت گرفت که در برنامه پنجم به ‌دلیل اختلاف ‌نظر مجلس و شورای نگهبان این موضوع مسکوت مانده بود. پس از چند سال سکوت قانونی مجمع تشخیص برای حل این مساله از میان سه روش پیشنهادی مصوب کرد: رئیس‌کل بانک مرکزی با پیشنهاد وزیر اقتصاد، تصویب هیات دولت و حکم رئیس ‌جمهور منصوب شود. تصمیمی که بازگشت به قبل از دوران برنامه چهارم به ‌حساب می‌ آید و از نظر برخی کارشناسان در تنزل جایگاه این بانک می ‌تواند موثر باشد.

10 آبان 1395، در شرایطی که گفته می‌شد مسوولان سایپا مخالف واگذاری «بن‌رو» به رنوی فرانسه هستند، مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت توافق نهایی بر سر واگذاری این سایت به رنویی‌ها انجام شد.

10 آبان 1397، ولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد تمامی تحریم‌ها علیه ایران که به موجب توافق هسته‌ای برجام رفع شده بودند، بازگشته‌اند. این تحریم‌ها بخش‌های کشتیرانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند و دومین بسته تحریم‌هایی هستند که بعد از خروج آمریکا از برجام، باز می‌گردند.

10 آبان 1398، ضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی از استقرار سامانه ثبت اموال و دارایی مسوولان در مجلس خبر داد و گفت که کار ثبت اموال نمایندگان از فردا در مجلس انجام می‌شود. احمد امیرآبادی فراهانی افزود: با بیان اینکه «از امروز کار ثبت اموال و دارایی نمایندگان در مجلس آغاز می‌شود»، افزود: نمایندگان باید طبق قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسوولان و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران، اموال و دارایی خود، همسر و فرزندان خود را اعلام کنند و در قسمت سرمایه، اموال منقول مثل خودرو و طلای سرمایه‌ای را نیز اعلام کنند. به گفته او، تا زمانی که همه نمایندگان اموال و دارایی خود را در این سامانه اعلام کنند این سامانه در مجلس مستقر خواهد بود.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار