بازدید 6742

اقدامات بانک ایران زمین برای خروج از بنگاه‌داری

بانک ایران زمین در راستای اجرای ماده ۱۶ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، در سال جاری طی چند مرحله اقدام به خروج از بنگاه‌داری نموده است. به عنوان نمونه این بانک بخشی از شرکت های زیرمجموعه شرکت داتام را به فروش رسانده است.
کد خبر: ۱۰۱۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵ 26 October 2020

اقدامات بانک ایران زمین برای خروج از بنگاه‌داریدر تعاریفی که برای بانک ها ارائه می شود از آن ها به عنوان نهادهای اقتصادی نام برده می شود که دارای وظایفی چون تجهیز و تخصیص منابع، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، نقل ‌و انتقال وجوه، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان می باشند.

به گزارش تابناک به نقل از نبض بورس، چندین سال است که بنا به دلایلی که برخی از آن ها ناخواسته بوده، بنگاه داری به وظایف بانک‌ها اضافه شده است. امروزه بانک های کشور تعداد بسیار زیادی املاک، مستغلات، واحدهای تولیدی، شرکت و ... را تحت مالکیت خود دارند.

حتی برای منع بنگاهداری بانک ها قانونی در سال 1394 به تصویب رسید و به اجرا درآمد. در قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور عنوان شده بود که کلیه بانک ‌ها و موسسات اعتباری موظف هستند تا مدت سه سال، سالانه حداقل ۳۳ درصد اموال خود اعم از منقول، غیرمنقول و سرقفلی را که به تملک آنها و شرکت ‌های تابعه آنها درآمده است و به تشخیص شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی مازاد محسوب می‌ شود را واگذار کنند.

به هر صورت پس از تصویب این قانون برخی بانک ها اقداماتی را در راستای خروج از بنگاه‌داری انجام دادند که این اقدامات در سال های اخیر با سرعت بیشتری در حال پیگیری است. از جمله بانک هایی که اقدامات موثری در راستای خروج از بنگاه‌داری انجام داده، بانک ایران زمین است.

اقدامات بانک ایران زمین برای خروج از بنگاهداری در سال 99

بانک ایران زمین در سال جاری طی چند مرحله آگهی فروش سهام شرکت های وابسته به داتام از طریق مزایده عمومی را منتشر کرد. اولین آگهی در 13 اردیبهشت ماه سال جاری منتشر شد و در آن فروش تعدادی شرکت آگهی شده بود که این شرکت ها عبارت بودند از:

پیشگامان گستر رایمند، توسعه صنعتی آرین، اسپرلوس ناب گوهر، توسعه تجارت آدینه رضوان پاژ، توسعه تجارت رضوان هیراد سورنا، امین رهیافت کوشا، نیرو گستر فتح، مهر آفرین اندیشه وصال، کیوان سپهر شعله افروز، اسپرلوس ابنیه کار، جاوید کبیر مانگار، بازرگانی و گردشگری پارتیا، قصر روشن گلستان، قصر سفید گلستان، سامه تکسا، چشم انداز گلشن فردوس، سهیل سرو پرشیا، اطلس تدبیر بیستون میهن، ارتباطات فرزانگان و سامان ایمن پرواز شرق پاژ.

این آگهی در 31 اردیبهشت ماه دوباره تکرار شده است و در نهایت در 24 شهریورماه سال جاری در آگهی دیگری تنها 12 شرکت جهت واگذاری از طریق مزایده فهرست شده اند که این شرکت ها عبارت بوده اند از:

پیشگامان گستر رایمند، اسپرلوس ناب گوهر، کیوان سپهر شعله افروز، اسپرلوس ابنیه کار، جاوید کبیر مانگار، بازرگانی و گردشگری پارتیا، قصر روشن گلستان، چشم انداز گلشن فردوس، سهیل سرو پرشیا، اطلس تدبیر بیستون میهن، ارتباطات فرزانگان و سامان ایمن پرواز شرق پاژ.

با توجه به کاهش فهرست شرکت های وابسته به داتام در آگهی فروش 24 شهریورماه 99 در مقایسه با 13 اردیبهشت ماه 99، به نظر می رسد در این فاصله زمانی برخی از شرکت های ایران زمین به فروش رسیده اند.

همچنین در سال جاری بانک ایران زمین برخی از املاک مازاد خود را در فهرست فروش قرار داد. در ابتدا در 22 تیرماه آگهی مزایده فروش املاک مازاد در 85  مورد منتشر شد و سپس در 5 مهر این آگهی برای فروش 12 ملک مازاد از طریق مزایده منتشر گردید. باز هم با توجه به کاهش تعداد املاک مازاد به نظر می رسد بانک ایران زمین در این مدت بخش زیادی از املاک مازاد خود را به فروش رسانده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر