بازدید 36018

آشنایی با دعوای «تعدیل مهریه» که این روزها بسیار شایع شده است!

‌می‌توان گفت، یکی از دعاوی رایج در دادگاه‌های خانواده، موضوع درخواست مهریه است. از آنجایی که از دید قانون، زن پس از عقد نکاح به عنوان مالک مهریه شناخته می‌شود، وی می‌تواند در هر زمان پس از عقد نسبت به دریافت مهریه خود از زوج که حق قانونی وی به حساب می‌آید، اقدام کند.
کد خبر: ۱۰۱۰۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷ 22 October 2020

‌می‌توان گفت، یکی از دعاوی رایج در دادگاه‌های خانواده، موضوع درخواست مهریه است. از آنجایی که از دید قانون، زن پس از عقد نکاح به عنوان مالک مهریه شناخته می‌شود، وی می‌تواند در هر زمان پس از عقد نسبت به دریافت مهریه خود از زوج که حق قانونی وی به حساب می‌آید، اقدام کند؛ هرچند بیشتر زنان در زمان جدایی این حق را از زوجه طلب می‌کنند، شرایط قانونی این کار از زمان پس از عقد برای زوجه در نظر گرفته شده است. در درخواست دریافت مهریه باید شرایط خاصی مورد بررسی قرار گیرد. ادعای اعسار از پرداخت مهریه، تقاضای تقسیط و تعدیل مهریه، از جمله مواردی است که زوجین در زمان درخواست دریافت مهریه با آن مواجه می‌شوند.

به گزارش «تابناک»؛ از مواردی که در زمان طلاق توافقی بررسی می‌شود، موضوع مهریه است. در گذشته برای مهریه طرح تعدیل در نظر گرفته نشده بود؛ اما این روز‌ها مهریه با توجه به نرخ روز بازار تعیین می‌شود که این مساله برای عده‌ای خبری خوشایند و برای عده‌ای دیگر ناخوشایند است.
 
آشنایی با دعوای «تعدیل مهریه» که این روزها بسیار شایع شده است!
دادخواست تعدیل در تقسیط به چه معناست؟

بعد از دادخواست اعسار، شرایطی برای پرداخت مهریه تعیین خواهد شد. در صورتی که پس از ارائه دادخواست زوج توانایی پرداخت را نداشته باشد، می‌تواند دادخواستی تنظیم نماید. این دادخواست که تعدیل در تقسیط نام دارد، شرایطی را برای زوج مهیا می‌سازد که نفع وی را به دنبال دارد و بر اساس آن، مهریه اقساطی به زوجه پرداخت می‌شود.

بر طبق قانون، زوجه به عنوان مالک مهریه شناخته می‌شود؛ لذا می‌تواند در هر زمانی که تمایل داشت، مهر را از همسرش طلب نماید که البته در برخی مواقع زوج از توانایی مالی لازم برای پرداخت مهریه برخوردار نیست. در چنین شرایطی، زوج راه چاره‌ای به جز تنظیم دادخواست اعسار نخواهد داشت.

با توجه به مقرراتی که در حال حاضر در مورد دادخواست اعسار و پرداخت مهریه وجود دارد، این اجازه به زن داده شده است تا با اثبات ملائت مرد، ادعای زوج را مبنی بر ناتوانایی وی برای پرداخت مهریه رد نماید. به زبان ساده‌تر، می توان گفت در برخی از مواقع نیازی به اثبات ادعای زوج مبنی بر عدم ملائت و تمکن مالی نخواهد بود. در چنین حالتی، زوجه موظف است تا توانایی مالی همسرش را به دادگاه اثبات نماید. لازم به ذکر است در تمامی موارد زوجه موفق به اثبات این امر نمی‌شود. در بسیاری از مواقع زن در اثبات توانایی مالی زوج با مشکلات عدیده‌ای مواجه و در نتیجه به شکست زوجه در دادگاه منجر می‌شود.

در شرایطی که زوج واقعا توانایی مالی لازم برای پرداخت مهریه را نداشته باشد، این امکان وجود دارد که زوج در دادگاه با حکم اعسار مواجه شود.

برای تعدیل مهریه چه شرایطی لازم است؟

تعدیل مهریه به دو صورت ظاهر خواهد شد که در ادامه بیان خواهیم کرد؛

ـ زوج موظف می‌شود تا بدهی خود را به صورت اقساط به زوجه پرداخت نماید.

ـ زوج موظف می‌شود تا بدهی خود را در مدت زمانی مشخص به زوجه پرداخت نماید.

تعدیل مهریه

لازم به ذکر است که تغییر در آینده زوج تاثیری مستقیم بر حکم خواهد داشت. عده‌ای بر این باورند که تغییر در آینده زوج هیچ تاثیری بر نحوه پرداخت مهریه نخواهد داشت؛ اما حقیقت خلاف این تصور است. از آنجایی که ممکن است احوال مالی هر فردی در آینده تغییر پیدا کند، حکم پرداخت مهریه را وابسته به شرایط آتی زوج در نظر گرفته اند؛ لذا شاید معسر امروز، وابسته به شرایطی که پیش می‌آید، در آینده از اعسار خارج شود. به همین علت می‌گوییم که شرایط آینده تاثیر مستقیمی بر حکم خواهد داشت. تغییر شرایط در آینده می‌تواند مقدمه‌ای برای تقدیم دادخواست تعدیل به حساب آید.

تعدیل چه ابعادی دارد؟

به طور کلی تعدیل مهریه دارای دو بعد است که بعد منفی آن همان کاهش مبلغ مهریه و بعد مثبت آن افزایش مبلغ مهریه است.

تصور کنید زوج پس از حکم اعسار صاحب ارث شود و یا حقوق ماهیانه اش افزایش پیدا کند. در چنین شرایطی نمی‌توان زوج را معسر مطلق دانست؛ بنابراین، زوجه می‌تواند با توجه به تغییراتی که در وضعیت زوج پیش آمده است، به منظور تغییر در نحوه پرداخت مهریه به دادگاه مراجعه نماید. در ادامه نیز دادگاه با در نظر گرفتن اوضاع و بررسی شرایط، حکم جدیدی در مورد تعدیل مهریه صادر خواهد کرد که این حکم با اثرات مثبتی برای زوجه همراه است. گفتنی است مراجعه زوجه تنها در زمانی که وضعیت مالی زوج یکباره دچار تغییر و تحولات شود، با صدور حکم و نظر جدید دادگاه همراه خواهد بود.

در مقابل، در برخی مواقع زوجه به دلیل بیکاری، بیماری و یا شرایطی از این دست قادر به انجام کاری نیست. در این وضعیت مرد می‌تواند با مراجعه به دادگاه و تقدیم دادخواست، تقاضای تعدیل در مهریه دهد که این وضعیت به عنوان جنبه منفی تعدیل مهریه شناخته می‌شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲۵
یکی از فاکتورهای مهم، زمان عقد است. نرخ سکه قابل پیش بینی نبوده است کسی که مثلا پنج سال پیش 100 سکه مهریه کرده است مقصودش پرداخت صد میلیون بوده است و هیچ وقت تصور نمی کرده است که تبدیل به میلیارد شود. به نظرم نهاد قضایی به این نکته توجه جدی کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
نابغه جان :
ارزش 100 میلیون 20 سال پیش با حالا یکیه ؟؟
من یک آپارتمان 100 متری در پونک در سال 82 خریدم 45 میلیون
الان با سیصد میلیون هم نمی شه اون آپارتمان را رهن کرد
پول بی ارزش شده حالا می خواد مهریه باشه یا پس انداز یا ارث
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
بهترین راه کار اینه که کلا مهریه نباشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
۱۳:۱۳
شما نابغه تری انگار . درسته ۱۰۰ میلیون ۲۰ سال پیش با الان یکی نیست اما دوستمون گفتن ۵ سال پیش
حالا درسته باز هم ۱۰۰ میلیون ۵ سال پیش ارزش بیشتری داشت و الان بی ارزشه اما همین الان هم برای همین ۱۰۰ میلیونه بی ارزش باید همانقدر کار کنیم که ۵ سال پیش کار میکردیم. حقوق هایمان افزایش چشم گیری نداشته
ناشناس
| Germany |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
باید مثل کشورهای پیشرفته قانون ورشکستگی برای همه افراد داشته باشیم. الان فقط تاجران چنین امکانی دارند
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
سوال از مراجع؟
با این وضعیت گرانی واقتصاد پریشان هیچ را هکار ندارد زمانی که طلاق انجام گرفته سکه 1میلیون تومان بود حالا رسده به 16 میلیون تومان هرچوری حساب کنید با اقساط هم نمیشود پرداخت کرد مگر اینکه حقوق بالای 10میلیون تومان داشته باشد
مهریه دکانی برای غارت مردان و همچنین پر کردن جیب وکلای دادگستری شده است. از آن طرف عمده وقت و شعب دادگاهها صرف دعاوی طلاق و مهریه شده و سایر جرایم و شکایات کلا رها شده است.
قوانین مربوط به ازدواج هم خانم ها را گرفتار کرده هم آقایون
چون دیشون می خواد زنها در خانه بنشینند و فرزند آوری و خانه داری کنند تلاش می کنند آینده ی تباه شده ی خانم ها را با مهریه تضمین کنند

الان مهریه و حق طلاق شده وسیله آزار دادن زنها و مردها

در حالی که اگر زن روی پای خودش باشه و حق طلاق داشته باشه بعد ازدواج نیاز به مهریه نداره
باید حقوق انسانی زنان مثل ارث و دیه و ... برابر با مردان باشه و همه با هم حق و امکان کار کردن داشته باشند و قوانین فقط به خیر و صلاح کودکان اصلاح بشه
همین امسال پدرم موقع عقد با مشورت برای خواهرم 5 سکه تمام در نظر گرفتن بعلاوه هر شش ماه که از زندگیشون بعد از عروسی بگذره یک سکه به مقدار اولیه اضافه میشه یعنی بعد از 40 سال زندگی مشترک مهریه خواهرم 85 سکه تمام خواهد بود ولی بنابر فرض اگه خدای نکرده یکسال بعد از زندگی مشترک تفاهم نداشته باشند داماد باید 7 سکه پرداخت کند . بنظرمون منصفانه هست و مورد رضای خدا .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
خدا پدر ادم چیز فهم رو بیامرزه و خواهرتون هم خوشبخت بشه. امین
kh
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
باز این یه چیزی ، این رویه و روال و قانون فعلی که پدر صاحب بچه مردهای این مملکت درآورده. الان کاسبی مهریه راه افتاده بدجور ، خانواده ای است که پس از دیگری متلاشی میشود. یک شب خانم صاحب کلی مال و منال میشه بدون زحمت و فقط با یک بله گفتن خالی .
بدون مالیات و بدون دغدغه ...
قانون هم که اصلا خاموش و بی کار و نظاره گر...
بداد مردم برسید ، جوانها از دست رفتن ، عمرها تلف شد ، خانواده شده محل دعوا و کشمکش ...
خویی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
به احترام خانم فاطمه زهرا هیچ مشکلی بری زندگی خواهرتان پیش نیاید
از همان اول(قبل از جاری شدن عقد) خانواده دختر مهریه را دریافت کنند و یا اینکه سند معتبری از داماد اخذ کنند و از حرف های صد من یک غاز که مهریه را کی داده کی گرفته رو کنار بزارن تا نه خودشان به دردسر بیفتن نه داماد بیچاره در حال حاضر بعضی از خانم ها از این وضعیت نابسامان اقتصادی که مقصر شوهر هم نیست سو استفاده میکنن و نه تنها به وظایف شرعی و قانونی خود عمل نمیکنند . بلکه با کوچکترین مشکلی سریع مهریه را به اجرا میگذارند.
ازدواج باید اصلاح قانون شود . حق طلاق برای زن و مرد یکی باشد . سن قانونی ازدواج به ۱۸ سال برسد . اجازه ی شوهر برای کارهای زن برداشته شود و در نهایت مهریه هم حذف شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
در اصل مهریه هدیه ای از طرف داماد برای عروس است که باید همان موقع عقد داده شود ومقدارش هم با توجه به وسع داماد باشد .....این غلط است که مهریه فقط برای زمان جدایی است ...این باید جا بیفتد تا شاهد گرو وگروکشی در ازدواج بوجود نیایید
زمان ما سکه کمتر 70 هزار تومان بود.. مهریه ما 235 . حداکثر می شد (164,500,000 ریال) الان شده 16 میلیون تومان یعنی به عبارتی شده 37,600,000,000 ریال
شما به این می گویید عدالت؟؟
1- قرارداد باید منصفانه باشه. دادگاه نمیتونه افراد رو مجبور به اجرای یک توافق غیرمنصفانه بکنه. یعنی اگر میزان مهریه با توجه به شرایط دو طرف غیرمنطقی بود باید اون رو تعدیل بکنه.
2- در کشورهای پیشرفته شخص میتونه با اجازه دادگاه اعلام ورشکستگی کنه و با تقسیم اموال موجودش یک زندگی دوباره رو شروع کنه. نه اینکه تا آخر عمر مجبور به پرداخت قسط به خاطر یک شکست در ازدواج بشه.
3- دلیل مهریه های سنگین، مواردی مثل نبود حق طلاق، نصف بودن ارث و غیره برای زنانه. با حل این مشکل، مساله مهریه حل میشه.
4- مشکل مهریه فقط در ایران به شکل گسترده وجود داره. مسئولان باید پاسخگو باشند که چرا نتونستند بعد از اینهمه وقت اون رو حل کنند؟
باید قانونی بگذرونند که مهریه عندالمطالبه در دفاتر اسناد رسمی ثبت نشه. فقط مهریه ای که همان موقع عقد پرداخت شده ثبت بشه. از اونطرف حق طلاق، ارث برابر و غیره به زنان داده بشه.
پاسخ ها
حسام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
قانون میتونه اینطور باشه که زمان عقد اگه مرد میتونه مهریه رو بده وگرنه مهریه عندالاستطاعه باشه.
مهریه باید کلا حذف بشه. قانون مردستیزانه ای هست.
]
من پارسال و در حالی که ۱۱ سال از زندگی مشترکمان میگذشت و فرزندی هم نداشتیم، برای اثبات علاقه ام به خانمم و اینکه اگر اتفاقی برایم افتاد، خانمم درگیر دعواهای مربوط به ارث و ... نشه، آپارتمان و ماشینم رو به نامش زدم. دو ماه بعد، خانمم در اثر عفونت شدید ریه(مشکوک به کرونا) فوت کرد. چون سند اپارتمان و ماشین به نام خانمم بوده، طبق قانون ارث، نصف اپارتمان و ماشین به پدر و مادرش میرسن. مدتی بعد از فوت خانمم، به پدر و مادرش که اتفاقا از خویشاوندان ما هستند گفتم که سهم الارث شان از آپارتمان و ماشین رو به من منتقل کنن. چون انتقالها صوری بوده. اونها گفتند باید نصف مهریه(114 سکه) و جهیزیه و طلاجات دخترمون رو به ما بدی تا این کار رو بکنیم. اون موقع سکه ۶/۵۰۰/۰۰۰ بود. از من ۷۰ میلیون پول نقد گرفتند و هر ۵ ماه هم یک سکه(به نرخ روز)میخوان. طوری رفتار میکنن که انگار منتظر مرگ دخترشون بودن تا با مهریه اش کاسبی کنن. واقعا چه قوانین ظالمانه ای داریم.
چگونه یک نفر از بانک مرکزی ۵۰۰۰ سکه به قیمت خیلی ارزان میخره ، قانون هم بانک مرکزی را موظف کند براساس رأی دادگاه و با هزینه زوج هر دوماه یکبار ، یک سکه به قیمت ارزان در اختیار زوجه قرار دهد تا مشکلات عاطفی ، زندان رفتن ، قتل بخاطر مهریه ، از بین رفتن اعتبار و شخصیت زوج بخوبی حل شود و این همه هزینه دادرسی و وکیل و مخارج زندانیان ، کینه و عداوت بین آدم ها موجب تزلزل اجتماعی نشود ، ما خودمان در داخل کشور با این کارها داریم زوال فرهنگ و اقتصاد خودمان را دامن می زنیم ، دیگر نیازی به دشمن خارجی نداریم .
من بعد ۱۲ سال زندگی مشترک هنوز ناراحتم از این بابت که چرا مهریه بالا خانواده دختر از من خواستند و من هم ناآگاهانه از روی احساس قبول کردم.الان هم تو زندگی مشترک مشکلی نداریم ولی این مسأله اذیتم می‌کنه.
خدا خیر بده کسانی را که با یک مهریه معقول اجازه میدهند دخترشان ازدواج کند.
اینجانب در یک شرکت خصوصی با حقوق۲میلیون باوجود اثبات خیانت خانمم فرداش مهریه و نفقه اش را به اجرا گذاشت حسابهایم مسدود شد و راهم به دادگاه باز شد و به علت غیبت،از کارم اخراج شدم دادگاه و قوه قضاییه میگه زن هر خلافی که بکند مهریه و نفقه بهش تعلق میگیرد همین الان دادگاه بگه سالی یک ربع سکه پرداخت کن واقعا ندارم پرداخت کنم متاسفانه زنها با خیال راحت هر خلافی انجام میدن و مهریه و نفقه هم میگیرن،با این سکه۱۵میلیونی بازار کاسبی خوبی برا زنها باز کردید بهتره این قانون ناقص را اصلاح کنید چون فشار زیادی به مردها وارد میشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس