بازدید 14630

تحلیل منصفانه یا تخریب عامدانه؟!

هفته گذشته ویدئویی از فصل جدید مجموعه اسب بخار منتشر شد که در آن سه پلتفرم آنلاین ارائه خدمات کارشناسی خودرو در محل در بوته آزمایش قرار گرفتند. پلتفرم‌های مورد سنجش همراه مکانیک، کارنامه و الوچک هستند. باتوجه‌به اینکه تولیدکننده این ویدئو ارائه‌دهنده خدمات تبلیغاتی صرفاً به یکی از پلتفرم‌های کارشناسی مورد نقد است.
کد خبر: ۱۰۱۰۲۹۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲ 21 October 2020

تحلیل منصفانه یا تخریب عامدانه؟!

هفته گذشته ویدئویی از فصل جدید مجموعه اسب بخار منتشر شد که در آن سه پلتفرم آنلاین ارائه خدمات کارشناسی خودرو در محل در بوته آزمایش قرار گرفتند. پلتفرم‌های مورد سنجش همراه مکانیک، کارنامه و الوچک هستند. باتوجه‌به اینکه تولیدکننده این ویدئو ارائه‌دهنده خدمات تبلیغاتی صرفاً به یکی از پلتفرم‌های کارشناسی مورد نقد است؛ نمی‌توان انتظار داشت که نتیجه کار منصفانه و به‌دوراز غرض باشد.

در خصوص دوربین مخفی و تحلیل‌های تیم اسب بخار فارغ از ابعاد کیفری و حقوقی این اقدام نکات را باید در نظر گرفت:

  • تمام متخصصان حوزه کارشناسی خودرو بر احتمال وجود خطای انسانی در فرایند کارشناسی خودرو اتفاق‌نظر دارند؛ به‌ویژه در خصوص خودروهای خاص و پیچیده که احتمال خطا افزایش پیدا می‌کند. تهیه گزارش تحلیلی بر مبنای انجام تنها یک کارشناسی آن هم با یک خودروی خاص نمی‌تواند منجر به قضاوتی دقیق و البته منصفانه شود. 
  • مجموعه اسب بخار به‌واسطه تعهدی که به انتشار محتوای مجموعه دیوار و همکاران رسمی آن یعنی کارنامه و سکو دارد در طی سالیان گذشته هیچ‌گونه همکاری محتوایی با مجموعه همراه مکانیک نداشته است. با این اوصاف به نظر می‌رسد که نمی‌توان هم مدعی ارزیابی منصفانه بود و هم از یکی از مجموعه‌های مورد نقد درآمد تبلیغاتی کسب کرد! 

اسب بخار در طول سال­های اخیر با پلتفرم‌های دیوار، کارنامه و سکو همکاری مستقیم داشته و به‌صورت کاملاً مستقیم خود را به‌عنوان حامی این پلتفرم­‌ها در فضای رسانه‌­ای کشور معرفی کرده است. این اتفاق، اتفاق جدید و عجیبی نیست که بعضی رسانه‌ها، به‌واسطه حیات رسانه‌ای و کسب درآمد خود را حراج می‌کنند. اولین ویدئوی کارشناسی کارنامه با همکاری اسب بخار و با حضور مجری حاضر در ویدئوی نقد کارشناسی یک سال قبل ساخته شد و این ویدئو در پیج اینستاگرام اسب بخار موجود است. سؤال اینجاست که چطور می‌توان برای یک پلتفرم ویدئوی تبلیغاتی ساخت و مدعی بی‌طرفی هم شد. این کار توهینی مستقیم به مخاطب است و مخاطب باهوش این نکته را می­فهمد و از اینکه فهم رسانه‌ایش را دست‌کم گرفته­اید حس بدی پیدا خواهد کرد.

تحلیل منصفانه یا تخریب عامدانه؟!

 در اینجا لازم است، با نگاهی دقیق‌تر به جهت‌گیری‌های مجموعه اسب بخار در ویدئوی موردبحث بپردازیم:

1- مدت زمانی که در ویدئو برای کارشناسی هرکدام از پلتفرم‌ها (بدون احتساب زمانی که ویدئو روی دور تند است) می‌بینیم 5 الی 6 دقیقه است. 6 دقیقه برای همراه مکانیک و 5 دقیقه برای دو پلتفرم الوچک و کارنامه. چرا راوی چندین بار تأکید دارد که کارشناس همراه مکانیک بی‌حوصله است و زمان کمی را برای کارشناسی در نظر می‌گیرد. درحالی‌که ما ویدئوی اصلی را نمی‌بینیم؛ راوی به شدت اصرار دارد به مخاطب القا کند که کارشناس همراه مکانیک کار خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد.

2- راوی در زمان کارشناسی پلتفرم کارنامه بارها اشاره می‌کند که زمان زیادی صرف شده، دو کارشناس برای بالابردن دقت اعزام شده، خودروی سختی برای کارشناسی انتخاب شده، لیست آپشن عریض و طویلی موجود است و به‌طورکلی همه موارد چک می‌­شود. جالب اینجاست که این موارد دقیقاً مواردی است که مجموعه کارنامه در برنامه­‌های تبلیغاتی خود، روی آن­ها تأکید و تمرکز بسیار دارد! اما راوی اشاره نمی‌کند که بااین‌همه دقت و وسواس و حضور دو کارشناس، چرا خروجی کارنامه در کارشناسی بدنه نه‌تنها در حد همراه مکانیک نیست بلکه به ‌اشتباه گلگیر جلوی خودرو را تعویضی اعلام می‌کنند!

3- مجری معتقد است که همراه مکانیک خودرو را به اشتباه قیمت‌گذاری کرده است . حال آن­که به قیمت روز خودرو در تاریخ کارشناسی و قیمت اعلامی همراه مکانیک اشاره نمی‌کند و صرفا اعلام می‌کند که قیمت همراه مکانیک 600 میلیون تومان با ارزش واقعی خودرو تفاوت دارد! این در حالی است که گزارش‌های تیم تعیین قیمت همراه مکانیک واقعیت دیگری را نشان می‌دهد و به نظر می‌­رسد طرح این بحث صرفا برای زیر سوال بردن اعتبار همراه مکانیک در تعیین قیمت خودرو دست دوم است.

4- مجری برنامه اشاره می‌کند که کارشناسان کارنامه و همراه مکانیک آکادمیک‌تر هستند! و به همین دلیل هم کم‌تجربه هستند و کارشناس الوچک فنی‌تر است و سابقه کارشناسی تویوتا را داراست. این در حالی است که کارشناس الوچک هم از کارشناسان آموزش‌دیده در مجموعه همراه مکانیک است و تمام دانش فنی و تجربه خود را مدیون سال‌ها حضور در پلتفرم همراه مکانیک بوده است.

5- راوی از تنها فردی که در خصوص ضمانت سؤال می‌پرسد کارشناس همراه مکانیک است و این سؤال از کارشناس دو پلتفرم دیگر پرسیده نمی‌شود. بدیهی که سؤال جهت‌دار و در راستای زیر سؤال بردن ضمانت همراه مکانیک است و راوی هم مدام در تلاش است تا این‌گونه این‌طور القا کند که کارشناس به‌عمد پاسخ خریدار را نمی‌دهد. در ادامه ویدئو هم مجری سعی می‌کند با بیان این جمله اعتبار ضمانت همراه مکانیک را زیر سؤال ببرد:

"این اولین باری نیست که ما مسئولیت کارهامون را در ایران نمی‌پذیریم و آخرین بار هم نخواهد بود"

این در حالی است که همراه­ مکانیک به‌عنوان قدیمی‌ترین شرکت ارائه خدمات کارشناسی خودرو در ایران نه‌تنها مسئولیت کارهای خود را می‌پذیرد بلکه یک ضمانت کاملاً واضح و شفاف به مشتریان خود ارائه می‌کند؛ ضمانتی که تا 24 ساعت پس از انجام کارشناسی در صورت تشخیص اشتباه تا 10 برابر هزینه خدمات دریافتی را به خریدار بازمی‌گرداند. به‌علاوه برخلاف سایر مجموعه‌ها ضمانت همراه مکانیک هم بخش فنی و هم بخش بدنه را تحت پوشش قرار می‌دهد.ئ

تحلیل منصفانه یا تخریب عامدانه؟!

 جمع‌بندی و امتیازدهی تیم اسب بخار به سه پلتفرم کارشناسی خودرو:

سؤال اصلی اینجاست که با کدام منطق گزارش آنلاین همراه مکانیک امتیاز کمتری از گزارش آنلاین کارنامه  دریافت می‌کند درحالی‌که هر دو گزارش به‌تمامی آیتم‌ها اشاره دارند.

معیار امتیازدهی برای خدمات آنلاین چیزی است که در ویدئو هیچ اشاره‌ای به آن نمی‌شود و مشخص نمی‌شود امتیازها بر چه اساسی مشخص شده است. منظور از پشتیبانی چیست و امتیازها با چه معیاری تعیین شده‌اند؟

خطای دو کارشناس کارنامه در تشخیص وضعیت بدنه از خطای کارشناس همراه مکانیک بیشتر بوده پس چطور کارنامه امتیاز بالاتری کسب می‌کند؟

با همه تفاسیر به نظر می‌رسد در قسمت امتیازدهی تلاش شده تا کارنامه امتیاز بالاتری نسبت به همراه مکانیک کسب کند! چنین بررسی­های تخصصی باید از طرف افراد و مراجعی مستقل که ذی‌نفع نبودنشان برای عموم زیر سؤال نباشد انجام گیرد. در غیر این صورت هرکسی می­تواند برای خودش تریبونی پیدا کند و شروع به ساخت محتوا با جهت­گیری­های مختلف نماید که مسلماً فضیلت و هنر شایسته و درخور توجهی نیست.

خطای انسانی در هر کسب‌وکار مبتنی بر نیروی انسانی اجتناب‌ناپذیر است و ما هم مدعی نیستیم که عاری از خطا هستیم. اما تلاش هرروزه ما در راستای افزایش رضایت و به حداقل رساندن خطا و نارضایتی مشتریان است و در این مسیر از تخصص کارشناسان و نظرات، پیشنهادات و انتقادات مشتریان عزیزمان کمک خواهیم گرفت. چرا که معتقدیم، خطا آغاز تکامل است و هیچ تکاملی بدون خطا شکل نمی­گیرد.

کلام آخر

همراه مکانیک در طی هفت سال فعالیت مستمر خود به امتیازات و اعتبارات فراوانی دست‌یافته است که مهم­ترین این اعتبارات، اعتماد مشتریانی است که در طول این سال­ها همراه بودند و از خدمات ما استفاده کردند و رضایت داشتند. ما معتقدیم مهم­ترین رکن هر کسب‌وکار مخاطبین آن هستند و اگر کسی بخواهد ما و سایر رقبایمان را تحلیل و داوری کند، بهتر است که این قضاوت برعهده مخاطبین عزیزمان باشد؛ لذا این قضاوت نهایی را به مخاطبین عزیزمان واگذار می­کنیم و مطمئن هستیم که بهترین و منصفانه­ترین داوری­ها از سوی این عزیزان انجام خواهد گرفت. در پایان امیدواریم که پس از روشن شدن ابعاد ماجرا، اسب بخار مسئولیت کارهایش را برعهده بگیرد.

 

انتهای رپرتاژآگهی/

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی