بازدید 3744
اقتصاد در گذر زمان

از «احضار الهیار صالح برای تصدی وزارت دارایی» تا «رسیدن نرخ تورم به 42 درصد»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۱۰۱۰۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 22 October 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز آبان ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

1 آبان 1321، الهیار صالح رییس هیات اقتصادی ایران در آمریکا برای تصدی وزارت دارایی احضار شد.

1 آبان 1323، ابوالحسن ابتهاج رئيس بانك ملي ايران به دستور «ميلسپو» امريكائي بركنار شد. ميلسپو از آبان سال 1321 به رياست كل دارائي ايران منصوب شده بود.

1 آبان 1339، رییس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد که به زودی اسکناس ‌های چاپ شده از طرف بانک مرکزی توزیع خواهد شد و ظرف شش ماه اسکناس ‌های بانک ملی ایران جمع ‌آوری می‌ شود. رییس بانک مرکزی همچنین افزود: اسکناس‌ های جدید دارای امضای وزیر دارایی و رییس کل بانک مرکزی خواهد بود.

1 آبان 1341، یک هیات اقتصادی از ایران عازم مسکو شد تا اسناد قرارداد ترانزیت را مبادله کند و همچنین روابط فرهنگی و کشاورزی را توسعه دهند.

1 آبان 1350، یک قرارداد مهم در زمینه پتروشیمی بین ایران و ژاپن امضا شد.

1 آبان 1351، سیروس بابک سمیعی رییس بانک ایرانیان شد.

1 آبان 1352، نمايندگان 9 كمپاني غربي با هدف درخواست از شاه براي افزايش توليد نفت و كاهش بهاي آن به تهران آمدند.

1 آبان 1357، در پی اعتصاب کارگران انبار نفت و پالایشگاه عرضه نفت و بنزین به طور چشمگیری کاهش یافت و جایگاه‌ های فروش نفت و بنزین شاهد صف ‌های طولانی بودند.

1 آبان 1376، وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی محرمانه به کنگره این کشور اطلاع داد قانون داماتو برای محاصره اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با شکست کامل مواجه شده است.

1 آبان 1389، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره واریز نقدی یارانه ‌ها گفت: مهم ‌تر از قانون هدفمند کردن یارانه ‌ها، اجرای درست آن با توجه به واقعیت ‌های موجود است؛ ضمن آنکه واریز یارانه ‌های نقدی به تنهایی نمی‌ تواند جوابگوی افزایش همه هزینه‌ ها باشد.

1 آبان 1390، دو خبر بد برای دولت، ارمغان جلسه قوه مقننه برای قوه مجریه بود؛ «اعلام وصول رسمی استیضاح وزیر اقتصاد» و «تقدیم طرح استیضاح وزیر نیرو به هیات رییسه با ۵۱ امضا.» شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد که به دلیل بروز فساد بانکی ۳ هزار میلیارد تومانی در کشور از سوی برخی نمایندگان مقصر قلمداد می‌شد، مورد استیضاح نمایندگان قرار گرفت.

1 آبان 1391، رییس مرکز آمار ایران گزارشی از شاخص‌ های مهم اقتصادی کشور در سال ۹۰ را ارائه داد. به گفته عادل آذر، رشد اقتصادی کشور در سال گذشته بدون احتساب بخش نفت ۲/۵ درصد و با احتساب بخش نفت ۶۷/۴ درصد بوده است. رییس مرکز آمار همچنین از ادامه روند کاهش ضریب جینی خبر داد و از رسیدن این شاخص به ۳۷/۰ واحد در سال گذشته سخن گفت. متوسط درآمد خانوارهای شهری و روستایی در سال گذشته دیگر شاخصی بود که آذر به آن اشاره کرد: به ترتیب ۱۳ و ۹/۷ میلیون تومان در سال.

1 آبان 1393، پس از گذشت۳۵ سال و ۳ماه پس از آنکه شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا اعلام کرد که قطعات و خدمات مربوط به «ایمنی پرواز» را در اختیار ایران ایر خواهد گذاشت، این شرکت در بیانیه‎ای تاکید کرد که نخستین معامله‏اش را با ایران انجام داده است.

1 آبان 1395، ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در سفر خود به برلین، در دیدار با رولف روتر، دادستان کل برلین، راه‌ های همکاری‌ دو کشور در حوزه‌ های مبارزه با فساد را بررسی کرد. سراج به برنامه ‌های این سازمان برای دریافت تجربیات کشورهای پیشرو در موضوع مبارزه با فساد اشاره کرد و از طرف آلمانی خواست که در این حوزه نیز با کشورمان همکاری کند. دادستان کل برلین آمادگی کشورش را برای تبادل متخصصان ضدفساد و انتقال تجربیات موفق دادستانی کل در حوزه‌ های پیشگیری و مقابله با فساد اعلام کرد.

1 آبان 1397، معاون اول رئیس‌جمهور، شدت وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به خزانه را اعلام کرد. به گفته اسحاق جهانگیری، ۱۰۰ درصد هزینه صندوق نیروهای مسلح و ۷۰ تا ۸۰ درصد از هزینه‌های صندوق بازنشستگی کشور، مستقیما از بودجه دولت پرداخت می‌شود. این وضعیت زنگ خطری برای صندوق‌ها محسوب می‌شود. معاون اول مساله صندوق‌ها را ابرچالش خواند و نسبت به آینده آن هشدار داد.

1 آبان 1398، رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه تورم سالانه منتهی به مهرماه امسال، به ۴۲ درصد رسید، تورم نقطه به نقطه مهرماه ۲۸.۳ درصد شد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل